BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 957
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H » 22 mar 2019 08:24

Nico Essers schreef:
21 mar 2019 23:59
... Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen....
Hallo Nico,
Maar het smalle deel rechts is toch geen tunnel? Daar zit toch het raam? De bereikbaarheid is daar dan juist prima.
Vlak voor de tunnelingang onder station 2 heb je echter een brug liggen. Dat bemoeilijkt de toegankelijkheid. Ook omdat er daar juist landschap omheen ligt.
Los van de plek: waarom ben je zo bezorgd over kruiswissels? Het zijn toch gewoon 4 normale wissels met een kruising? Heb je negatieve ervaring met die dingen?
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 22 mar 2019 14:27

Hallo Wim,

Klopt dat daar het raam zit. De rails komt daar echter in een soort koker te lopen onder een verdiepte vensterbank. De voorzijde van de koker wordt wel toegankelijk dmv een klep. Op deze wijze is het spoor beschermd tijdens ramen wassen enz. Maar ik moet deze optie nog eens op het gemak bekijken.
De kruiswissel heb ik op dit moment tussen het station en de brug gesitueerd dus zat zal geen probleem geven. We komen hierop terug.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


dwarsligger
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger » 22 mar 2019 20:34

Nico,

Ik begrijp best dat je concessies moet doen en dat je geen hosentrager in een tunnel wil maken. Maar je moet het wel goed uitdenken, want anders krijg je al heel erg snel spijt van je ontwerp.

Ik zou het als volgt doen. De enkelsporige spoorlijn zou ik lager leggen dan de rest van de baan en niet hoger. Beetje raar als je vooraan hoog begint en naar achteren lager eindigd.

Verder zou ik geen landschap maken voor het raam. Laat dat onderdeel zijn van je schaduwstation. desnoods met een afneembaar stuk landschap. Het verplaatsen van de hosentrager richting je station ziet er vreemd uit. TENZIJ:

je ervoor kiest om vanaf je station niet een dubbelsporig traject te maken waarbij ze soms verkeerd rijdend de tunnel in of uit gaan. Maar kies ervoor om er een splitsing van te maken en daarmee dus 2x een enkelspoor simuleert. Dan is die situatie heel erg plausibel. Echter is het dan wel mooier om de tunnel ingangen niet direct naast elkaar te maken, maar er een geruime afstand tussen te laten. Zelfs 1 van beide echt afbuigend.

Daarmee is jouw situatie weer plausibel en het brengt je dan ook nog meer vrijheid.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 22 mar 2019 21:43

Hannes,

De enkelsporige lijn naar doorgangs station 3 en kopstation 4 ligt op niveau 0 cm.
Het Centraal Station 1 ligt op niveau 7 cm.
Het kopstation 2 ligt op niveau 20 cm.

Voor het raam zelf is geen landschap ingepland. Het landschap begint pas vanaf het diepe deel bij station 2.

Ik vind dat laatste punt een goed idee om de sporen als zogenaamd enkele sporen te laten lijken.
Ik moet nu gaan werken dus laat het idee eens goed op me inwerken hoe dit toe te passen.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 23 mar 2019 08:15

Afbeelding

De sporen richting het schaduwstation zijn nu als enkel spoor uitgevoerd met ieder hun eigen passeer spoor.
De groene tafels geven aan waar landschap komt en de gele tafels horen bij het schaduwstation.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 957
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H » 24 mar 2019 13:31

Hallo Nico,
De splitsing van de dubbelsporige lijn in 2 enkelsporige, ziet er erg interessant uit! Dat geeft afwisseling tov een standaard dubbelspoor, waar de treinen alleen maar doorrijden.
Ik zat nog te denken hoe je de enkelsporige zijlijn (blauwe met stations 3 en 4) hier zou kunnen aansluiten. Momenteel hangt deze er een beetje los bij. Hij is alleen via het schaduwstation met de rest van de baan verbonden. Je zou hem ook in het hoofdstation kunnen laten aftakken. Dan kun je aansluitingen simuleren en/of treinen die van de hoofdlijn op de enkelsporige lijn overgaan.

Hieronder een schetsje:
Afbeelding

De dubbelsporige lijn komt nog steeds vanuit het schaduwstation. Vlak voordat hij de tunnel uit komt, wordt hij echter enkelsporig. Daarna kom je station 1 binnen. Het stukje enkelspoor geeft natuurlijk een kleine bottleneck, maar dat kan juist de extra krent in de pap vormen. :)
De blauwe zijlijn stijgt nu in de rechterbovenhoek en komt dan als de 2e enkelsporige lijn het station binnen.

Ik denk dat je nu nog wel een extra perron nodig hebt. Dus misschien toch een perron tussen de 2 hoofdsporen leggen. Of anders van het 5e spoor (kopspoor) een doorgaand spoor maken.

Gewoon wat wilde ideeen.
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 24 mar 2019 18:34

Wim,

Het zijn net de wilde ideeën die bijzondere oplossingen vormen. Ik ga hier zeker mee aan de slag want dit bevalt me wel. Hierdoor kan het schaduwstation op dezelfde hoogte komen als het centraal station dus geen onnodige hellingen en de koker onder het raam minder diep worden.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 25 mar 2019 01:04

Vandaag weer een uurtje gespeeld met Rail Modeller Pro. Zo denk je dat het ontwerp klaar is en vervolgens wijzigt er weer een hoop als gevolg van de input op het forum.

Afbeelding

Ik ben vandaag met het "wilde" idee van Wim aan de slag gegaan omdat ik hier wel wat voordelen in zag. Ten eerste is de aansluiting naar het schaduwstation vereenvoudigd. Omdat het schaduwstation nu op gelijke hoogte ligt met het centraal station zijn er geen hellingen meer aanwezig waardoor de verbindingskoker onder de vensterbank vrij compact kan worden uitgevoerd en dus ook de vensterbank maximaal 5 cm dieper wordt.
Het dalspoor heeft de grootste update gekregen en is nu ook bruikbaar voor kortere goederentreinen van maximaal 50 cm. Vanaf het centraal station 1 is er nu aan de linker zijde een rechtstreekse verbinding met station 4. Deze aansluiting is grotendeels als tunnel uitgevoerd zodat het aanzicht van de baan niet veel drukker wordt ten opzichte van de vorige ontwerpen. Aan de rechter zijde is de rechtstreekse verbinding van het dalspoor naar het schaduwstation vervallen. Het spoor draait nu onder station 2 door terug naar het centraal station 1. De rijmogelijkheden zijn nu dus veel uitgebreider dan voorheen.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 957
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H » 25 mar 2019 14:07

Hallo Nico,
Dat ziet er goed uit!
Nico Essers schreef:
25 mar 2019 01:04
Zo denk je dat het ontwerp klaar is en vervolgens wijzigt er weer een hoop als gevolg van de input op het forum.
Ja sorry, ik hou andere mensen graag bezig... ;) :P :lol:

Om je nog langer bezig te houden heb ik nog een paar opmerkingen / wilde ideeen verzonnen:

1. Station 4
Het doorgaande spoor passeert het eigenlijke station hier. Het is misschien mooier om het een onderdeel van het station te maken. Ik zou er dan 2 doorgaande sporen van maken, met nog een 3e kopspoor voor treinen die in station 4 eindigen. Dat geeft je ook de mogelijkheid om personentreinen van station 4 direct weer naar station 1 te laten rijden.
Om ruimte vrij te maken, zou je het stukje dubbelspoor tussen station 3 en 4 kunnen weglaten. Sowieso is het nu erg druk met passeerstukken en heb je weinig enkelsporige baan (in het zicht). Mocht je toch nog een extra passeermogelijkheid willen hebben, dan zou je dat in het tunneltraject tussen station 1 en 4 kunnen plaatsen.

2. Station 1
Er komen nu 2 zijlijnen uit in station 1. Op zich prima, maar als je 2 zijlijntreinen wilt laten kruisen (zonder dat 1 van beide op de hoofdbaan verder rijdt) dan kan dat nu niet in station 1. Door de aansluiting van de linker zijlijn iets te verplaatsen (tot links van de overloopwissels in de dubbelsporige hoofdbaan), heb je meer mogelijkheden.

3. Schaduwstation
Om de bovenste (linksboven) gele harp te bereiken, moet je eerst een rondje maken over het blauwe ovaal. Door het inrijwissel (overloop van groen naar blauw) iets naar rechts te verschuiven, kun je die gele harp direct binnen rijden.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 25 mar 2019 15:22

Maakt niet uit Wim, zo blijf ik van de straat :lol:
Dit is het voordeel van het forum, vaak ben je gefocust op een deel en zie je andere mogelijkheden niet meteen.
Daarbij heb ik genoeg tijd voordat deze baan werkelijkheid wordt dus laat maar komen die ideeën.

Station 4 is inderdaad niet ideaal op deze manier. Dat had ik zelf ook al gezien. Ik denk dat ik het inhaalspoor in de bocht laat vervallen waardoor het station meer richting de middelste module verplaatst wordt. Het inhaalspoor kan dan gecombineerd worden met station 4.

De aansluiting op station 1 wordt moeilijker ivm de hoogteverschillen. Het dubbelspoor begint meteen achter het station te stijgen. Dus hoe verder de aansluiting naar links ligt des te steiler wordt de aansluiting vanaf station 4. Er moet ook voldoende hoogteverschil blijven waar de sporen zich kruisen.
Een alternatief zou kunnen zijn om de aansluiting geheel achterlangs te laten lopen en aan te sluiten vlak voor het kopspoortje. Het mooiste zou zijn om hier ook een kruiswissel toe te passen zoals aan de rechterzijde.

In het schaduwstation heb ik reeds naar deze mogelijkheid gekeken. Dat gaat het gemakkelijkste met een engelse wissel. Staat op de optielijst.
Het rondje rijden vindt ik geen probleem.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Plaats reactie