BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Wim H

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H » 16 apr 2019 21:13

Hallo Nico,

Mooi getekend! Het gaat nu veel meer leven. Alleen... dat lange viaduct... :?

Het is uiteraard jouw modelbaan, dus als jij hem mooi vindt, zou ik het zeker niet veranderen. Persoonlijk kan het mij (in deze vorm) niet bekoren... Niet zo zeer omdat het een viaduct is, maar met name omdat het nogal "aanwezig" is. De hele baan wordt er nu door beheerst. Overal waar je kijkt, zie je die brug.

Als ik nu naar de plaatjes kijk, zie ik soort HSL die hoog boven een dal ligt. In het dal ligt de oudere lijn met een stationnetje. Alleen heb je niet 2 verschillende lijnen, het is dezelfde lijn. Dus alles wat beneden rijdt, komt ook over het viaduct. Dus ook de boemeltreintjes. Het HSL idee verdwijnt dan als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon...

Je zegt dat je nu veel scenery kwijt kunt, maar alles wordt nu letterlijk overschaduwd door die lange brug. Het lange flauw gebogen traject/paradespoor vond ik 1 van de meest aantrekkelijke dingen in je nieuwe baanplan. Door er 1 grote brug van te maken, verdwijnt dat voordeel in mijn ogen.

Ik zou de brug wat kleiner maken en een deel van het landschap wel ophogen. Juist een spoorweg die in een landschap ligt (ipv hoog er boven), heeft veel meer mogelijkheden voor kleine hoekjes /scenes. Een insnijding in een hoger deel van het landschap bv, een oud seinhuis of baanwachtershuisje, een overweg, enz. Het hogere deel in het landschap deelt je baan dan ook op in 2 kleinere delen. Hierdoor lijkt de baan groter, juist door niet al het spoor direct zichtbaar te maken. Als je "op zoek moet" naar de trein, omdat hij net even achter een bosje of gebouw verdwijnt, ben je meer betrokken bij de baan.

Het geeft je ook de mogelijkheid om 2 kleinere bruggen te bouwen, ipv 1 grote. Die 2 kleinere kunnen dan ook direct van een verschillend type zijn. Bv 1 in moderne betonlook, de ander in traditioneel vakwerk of gemetselde boogbrug.

Just my 2 cents. :)

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 24 apr 2019 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Rebel

Bericht door Rebel » 16 apr 2019 23:13

Erg mooi en interessant om dit draadje te volgen.
Knap staaltje denk en design werk :P

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

Onderwerp starter
Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 16 apr 2019 23:38

Hallo Wim,

Ik heb het hoog gelegen spoor ook als een HSL ingepland dus wat dat betreft klopt je gevoel helemaal. Ik wil straks dan ook ICE, VIRM, TGV en andere HSL treinen op de baan hebben en dan past dit concept prima. De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor. Het wordt dus in dat opzicht een vrij moderne baan met veel tijdperk 6 materieel.

Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Wim H

Bericht door Wim H » 17 apr 2019 07:29

Nico Essers schreef:
16 apr 2019 23:38
De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor.
Ok, maar hoe komen je boemeltreintjes dan van en naar station 2? Dat zijn vrij korte sporen dus niet geschikt voor lange treinen. En een gemiddelde hogesnelheidstrein stopt niet in een klein kopstationnetje in de bergen... Als er geen boemeltjes over de HSL rijden, blijft station 2 leeg...
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 17 apr 2019 08:04

Daar heb je gelijk in Wim. Moet ik nog eens over nadenken. Misschien het station aanpassen.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Onderwerp starter
Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 19 apr 2019 12:02

Ik heb naar aanleiding van Wim zijn opmerking over de grootte van station 2 een aantal optwerpen gemaakt. Een kopstation heb ik ook uitgewerkt maar toch uiteindelijk voor onderstaand ontwerp gekozen waarbij het bestaande concept grotendeels gehandhaaft is. Bij alleen een kopstation mis ik toch het doorgaande spoor achterlangs om door te kunnen rijden.

Afbeelding

De stationssporen zijn nu ca 95 cm en lang genoeg om een 6 delige ICE te plaatsen. De eventuele langere ICE's (als ik die zou aanschaffen) rijden dus om het station heen. Op de foto staan nu een 4 en 6 delige ICE op het station.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Onderwerp starter
Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 23 feb 2020 01:07

De laatste dagen toch weer wat aanpassingen gedaan aan het ontwerp van BunderBahN 2.

Afbeelding

Omdat ik straks de mogelijkheid niet wil uitsluiten om met de ICE4 van Kato te kunnen rijden zijn een aantal bochten in het ontwerp aangepast.
Buiten het schaduwstation is de radius nu nergens meer kleiner dan 300 mm. De Kato heeft minimaal 282 mm nodig en kan dan dus overal rijden (ook al is het dalspoor (licht blauw) niet bedoelt hiervoor).
In het schaduwstation heeft nu ook het testspoor (donker blauw) een radius van 300 mm. De opstelsporen zijn geheel herzien waardoor de treinen nu geen rondjes meer hoeven te rijden. In deze opstelling zijn nu 18 kopsporen realiseerbaar met lengtes tot 110 cm. De meeste van deze kopsporen zullen in 2 blokken verdeeld worden zodat er ook 2 kortere treinen op een kopspoor kunnen staan. Meer dan voldoende om in totaal ca 30 treinen op de baan te laten rijden variërend van 25 cm tot 125 cm.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Plaats reactie