Mijn eerste baanidee

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Wim H »

Goedenavond heren,

De hellingen zullen inderdaad op het randje zijn. Zoals ik even snel had geschetst, wordt het inderdaad te steil, maar er is nog wel wat te schuiven. Zo kan bv het roze traject verder in de linker bovenhoek worden verschoven. Het roze schaduwstation naar rechtsboven. Door het gele deel dan iets naar voren te brengen, zullen ze elkaar minder in de weg zitten. Uiteindelijk moet je het even netjes uittekenen op schaal en dan de lengtes van de baanvakken berekenen.

Of het blauwe zijlijntje dan ook nog past, is de vraag. Deze moet ook omhoog. Misschien dat je een extra lus nodig hebt om hoogte te winnen, zodat het kopstation hoger dan het gele schaduwstation komt. Ook hier geldt: op schaal tekenen en uitproberen.

De opstelsporen van de schaduwstations zou ik (als het even kan) niet op een helling leggen, al is het eventueel wel mogelijk (lichte helling).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Wim H »

Bij deze nog een schetsje:

Afbeelding

Een punt is de boogstraal van de keerlussen. Die had ik gecopieerd uit jouw oorspronkelijke baanplan. Nu ik nog eens terug lees, begrijp ik dat je baan 100 cm breed wordt. Dan lijken de keerlussen in bovenstaande tekening slechts 35 cm diameter te hebben. Dat is kleiner dan R1. Ik zou voor minimaal R2 gaan (straal van 22.5 cm, diameter lus 45 cm). De lussen gaan dus meer ruimte innemen.

Mocht bovenstaande schets nu niet passen, dan zijn er nog wel meer aanpassingen mogelijk. Je zou het roze spoor eerst langs de hele achterwand kunnen laten dalen. En dan een niveau lager het roze schaduwstation onder het gele station plaatsen. Dan heb je ruimte genoeg zonder steile hellingen te krijgen. Het betekent wel dat je een langer ondergronds traject krijgt, en dat je zichtbare station op 5 cm boven de onderplaat komt.
Dat laatste heeft ook voordelen: je kunt een natuurlijker landschap maken. Het spoor ligt dan iets hoger dan de rest van het landschap (op een spoordijk). Dat geeft dan ook mogelijkheden om bv een riviertje onder een spoorbrug te laten stromen.
Een ander voordeel is dat het gele spoor niet hoeft te stijgen. Dat station kan dan op dezelfde hoogte als je zichtbare station komen, wat het eenvoudiger maakt om het zijlijntje te plaatsen.

Mogelijkheden genoeg dus! :)

Groet, Wim


Plaats reactie