Op zoek naar een mooi baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Johan Navis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 11:17

Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Johan Navis » 02 apr 2019 20:34

Heel wat sites en afbeeldingen heb ik bekeken om een geschikt baanplan te vinden. De voornaamste criteria zijn:
• Bergachtig landschap;
• Meerdere treinen, maar geen groot aantal;
• Verrassend sporenverloop;

In mijn zoektocht naar een geschikt sporenplan kwam ik uit bij dit flimpje (https://www.youtube.com/watch?v=OCPKioYgBw0). Vooral het zichtbare verloop en de grootte sprak me aan. Ik ben er echter niet uitgekomen hoe het sporenplan precies in elkaar zit en ik heb m'n twijfels of het aangegeven formaat wel klopt. Een 2e voorbeeld is "Die kleine Alpenbahn" (https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=89426), echter deze wordt te groot voor de ruimte die beschikbaar is.

Na lang zoeken kwam ik op de site van Miba en heb daar het blad "Kompakte Anlagen raffiniert gepland" (https://shop.vgbahn.info/miba/shop/komp ... -_225.html) gekocht. Daarin staat een baanplan dat ik mogelijk wil gaan gebruiken.
De keuze is daarbij gevallen op "Über die Schwäb’sche Alb". Zie onderstaande afbeeldingen (gepubliceerd met toestemming van de uitgever). Ik heb nog specifiek gevraagd of ik de afbeeldingen ook in dit forum mag opnemen, helaas heb ik tot op heden geen antwoord gehad. Ik heb daarom de (al geblokkeerde afbeeldingen) De afbeeldingen zijn wel op mijn website te zien.

Het originele baanplan heb ik aangepast, met name het schaduwstation is veranderd. Ik heb op dit moment geen behoefte aan een uitgebreid schaduwstation. Indien nodig kan het later altijd nog worden uitgebreid.

Het is mijn bedoeling de baan op 2 modules van 122 X 122 te maken. De modules zullen verrijdbaar zijn. De modules zijn bedoeld om bij overal bij te kunnen en voor een eventuele verhuizing. Een verhuizing zit overigens niet in de planning.

Voor de uitwerking van het baanplan gebruik ik WinTrack versie 12.0. Ik heb in WinTrack Peco code 55 gebruikt.
Hieronder afbeeldingen van de verschillende niveau's

Reacties zijn heel erg welkom.
Laatst gewijzigd door Johan Navis op 28 apr 2019 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Alro » 02 apr 2019 22:02

Johan Navis schreef:
02 apr 2019 20:34
In mijn zoektocht naar een geschikt sporenplan kwam ik uit bij dit flimpje (https://www.youtube.com/watch?v=OCPKioYgBw0). Vooral het zichtbare verloop en de grootte sprak me aan. Ik ben er echter niet uitgekomen hoe het sporenplan precies in elkaar zit en ik heb m'n twijfels of het aangegeven formaat wel klopt.
Dit zou het baanplan moeten zijn en zo van boven gezien zou het best 100 x 150 cm kunnen wezen, maar in jouw filmpje ziet het er idd veel groter uit.

Maar goed, je alternatieve baanplan ziet er ook best indrukwekkend uit.


Ronald


Spoor010
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Spoor010 » 03 apr 2019 00:22

Hallo Johan,

Dit is ook een baanplan dat aan jouw eisen voldoet.

Het is in H0 maar is natuurlijk ook in N te bouwen.

https://www.kirnbachtaeler.de/modell/se ... brawa.html

Ik heb een tijdschrift over deze baan en het baanplan.

Met vriendelijke groet,

Frank.



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Wim H » 03 apr 2019 08:42

Johan Navis schreef:
02 apr 2019 20:34
...De keuze is daarbij gevallen op "Über die Schwäb’sche Alb". Zie onderstaande afbeeldingen (gepubliceerd met toestemming van de uitgever)
Serieus? Je hebt ze gevraagd of je de een hele serie plaatjes uit hun tijdschrift integraal op een website mag zetten? En ze vonden dat goed? Dat lijkt mij eerlijk gezegd sterk...
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Alro » 03 apr 2019 11:14

Als Johan dat zegt, wie ben ik dan om dat te betwijfelen. Hij heeft het iig niet ondoordacht hier op het forum geplaatst.
Bovendien is het best goede reclame. Ik ben al op de hun site geweest om dat boek te bekijken en wie weet...
Het is ook maar één baanplan van de vele die in het boek staan.


Ronald

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Wim H » 04 apr 2019 13:42

Tsja, over de zin en/of onzin van de regels over auteursrecht heb ik ook wel een mening... Maar die doet er niet toe. Er is gewoon een wet ter bescherming van de maker/auteur en die wet is 1 week geleden nog eens aangescherpt door de EU. De negatieve gevolgen (ook voor de site!) kunnen aanzienlijk zijn. Kijk maar eens in dit draadje (al weer wat ouder) en de bijbehorende link naar een andere site:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=58&t=5642
https://www.iusmentis.com/auteursrecht/ ... beeldingen
Of het goede reclame is voor Miba/VGBahn doet er dus niet toe. Of je de naam van de auteur vermeldt ook niet. Je hebt echt expliciet (schriftelijke) toestemming nodig.


Maar goed, dit is een draadje over een baanplan. En aangezien Johan zelf ook een plan heeft gemaakt, kunnen we het daar gewoon over hebben :)

Het ontwerp is naar mijn mening erg druk, maar dat was ook een uitgangspunt ("verrassend spoorverloop"). Doordat de verschillende lijnen niet 1 plaatje staan, is het ook lastig uit te vogelen welk spoor waar loopt/aansluit en op welke hoogte. Maar ik denk dat ik hem snap.
In principe is het een lineair verloop (daar houd ik wel van):
schaduwstation middel ===== station 1 ------ station 2 ==== schaduwstation laag
Tussen station 1 en 2 is de lijn enkelsporig, de rest is dubbelsporig. Ook dit vind ik verfrissend en origineel.

Een paar opmerkingen:
1. Je schrijft dat je de baan in 2 segmenten van elk 122 x 122 cm wilt opdelen (voor bereikbaarheid en een eventuele verhuizing). Deze afmetingen zijn nog steeds vrij fors, maar voor een verhuizing nog wel te doen.
Ik vraag me echter af of je overal wel goed bij kan tijdens normaal bedrijf. De baan is verrijdbaar dus de zichtbare trajecten zijn geen probleem. Maar kun je ook bij de ondergrondse delen komen? Je wilt niet iedere keer dat er een trein ontspoort, de baan uit elkaar halen om er bij te kunnen komen. Dat gaat heel snel vervelen.
Ik weet niet hoeveel ruimte je voor de baan hebt, maar als je vrij bent in de afmetingen, zou ik hem wat langer en wat smaller maken.

2. Een ander punt is de dubbelsporige lijn die station 2 aan de linkerkant verlaat. Deze maakt daar een 180 graden lus. Om over het enkele spoor te kunnen gaan (dat via tunnel E verdwijnt), moet de dubbelsporige lijn op gelijke hoogte blijven en kan pas rechts via de helix beginnen met dalen. Als gevolg daarvan verloopt deze lijn op gelijke hoogte met station 2 en loopt er vlak langs (een paar cm afstand). Dit ziet er erg gekunsteld uit. Ik zou proberen de dubbelsporige lijn toch iets te laten dalen. Uiteraard kom je dan in de problemen met de enkelsporige lijn die van station 2 naar tunnel E gaat. Die zul je dan iets moeten verplaatsen. Misschien om de lus van het dubbele spoor heen.
Het kleine oppervlak en de overvloed aan sporen helpen hier niet mee.

3. Tenslotte zie ik nog een extra verbinding: vanuit station 1 vertrekt een enkelsporige lijn in tunnel A en verloopt dan ondergronds naar het schaduwstation op niveau nul. Deze lijn heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde. Je creert alleen een extra lus die station 2 bypasst. Maar het hele traject ligt ondergronds dus je ziet die trein niet... Daarnaast is dit spoor slechts in 1 richting te berijden (van station 1 naar het schaduwstation) omdat je anders verkeerd spoor gaat rijden. Ik zou het simpel houden en treinverkeer tussen station 1 en 2 gewoon via de enkelsporige lijn laten lopen.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Onderwerp starter
Johan Navis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 11:17

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Johan Navis » 04 apr 2019 19:06

Voor de duidelijkheid Wim en anderen, ik weet dat je erg voorzichtig moet zijn met het plaatsen van afbeeldingen op internet. Dat is ook de reden dat ik een mailtje naar de uitgever heb gestuurd met de vraag of ik afbeeldingen van dit specifieke baanplan mag publiceren op mijn blog dat ik wil gaan bijhouden op mijn Website. Die toestemming is gegeven. Ik denk dat die toestemming ook voor plaatsing op dit forum kan gelden. Ik ga dat voor de zekerheid ook nog vragen. Voorlopig zijn de afbeeldingen geblokkeerd.

Ik ben toch wel verrast door alle op- en aanmerkingen. Ik ga ze zeker goed bestuderen en waar mogelijk toepassen.

Op opmerking 1 van Wim wil ik alvast reageren. De baan komt op een "raster" te staan waarbij ik in elk geval bij beide helixen altijd van onderaf bij de baan kan. Daarnaast ga ik uiteraard zorgen dat ik vanaf de buitenkant ook bij de sporen kan.
Zie tekening van van de onderbouw van de rechter module:

Afbeelding




Onderwerp starter
Johan Navis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 11:17

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Johan Navis » 05 apr 2019 10:33

Ik heb ook naar de andere punten gekeken.

2. Daar ben ik het helemaal mee eens, ik had daar ook al naar gekeken. De beste oplossing is inderdaad het traject wat te laten zakken. Daar zijn wel mogelijkheden voor.
3. Het verloop is toch iets anders. Vanuit station 1 ga je via A naar beneden (niveau 0) en dan naar de rechter helix weer naar boven, uiteindelijk naar het station 2. Vanuit station 1 ga je via E naar boven en vervolgens naar station 2.

In mijn teksten bij de tekeningen staat het niet helemaal goed. Nu ik er nog beter naar kom je vanuit station 1 via A niet rechtstreeks in het schaduwstation. dat moet ik nog aanpassen.

Plaatje in 3D Afbeelding

Ik heb ook nog 2 video's gemaakt vanuit Wintrack

a. Van station 1 naar Station 2 en weer terug https://www.useloom.com/share/3c256b6ea ... b391f8d16c
b. Van station 1 naar station 2 https://www.useloom.com/share/56fc4fcdb ... 324dcb172



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Wim H » 05 apr 2019 11:40

Johan Navis schreef:
05 apr 2019 10:33
...Dat is ook de reden dat ik een mailtje naar de uitgever heb gestuurd met de vraag of ik afbeeldingen van dit specifieke baanplan mag publiceren op mijn blog dat ik wil gaan bijhouden op mijn Website. Die toestemming is gegeven. Ik denk dat die toestemming ook voor plaatsing op dit forum kan gelden...
Ok! Dat verrast mij! In positieve zin :) Meestal zijn uitgeverijen heel huiverig, met name ook omdat ze de electronische versies van hun tijdschriften ook te koop hebben staan op hun website (wat ook voor dit tijdschrift geldt).


Johan Navis schreef:
05 apr 2019 10:33
3. Het verloop is toch iets anders. Vanuit station 1 ga je via A naar beneden (niveau 0) en dan naar de rechter helix weer naar boven, uiteindelijk naar het station 2. Vanuit station 1 ga je via E naar boven en vervolgens naar station 2.
Klopt, ik beschreef het niet goed. Je komt inderdaad niet in het schaduwstation zelf uit, maar op het uitrijspoor van het schaduwstation, dat naar de helix gaat.
Maar mijn commentaar blijft gelijk. De verbinding heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde. Je keert de trein via een (onzichtbare) lus om, en rijdt station 2 vanuit de andere richting binnen. Het kan wel, maar waarom zou je? Waarom niet gewoon via de bestaande verbinding van spoor E naar station 2 rijden, en dan vervolgens door de helix naar het schaduwstation (en weer terug)?
OK het is uiteraard een kwestie van smaak, maar ik zou hem weglaten.
Of, als je toch een splitsingsstation wilt, zou ik er een zichtbare verbinding van maken naar een 3e schaduwstation. Schaduwstation is dan een groot woord. Eerder 2 verborgen kopspoortjes in een berg waar een railbus kan pendelen. Dat geeft denk ik meer afwisseling

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door bpieters » 05 apr 2019 12:20

naar mijn mening een (te?) ingewikkeld sporenplan om te bouwen.
bovendien speelt meer dan 90% zich in het onzichtbare af.
gezien de filmpjes zijn de treinen minutenlang aan het rijden en maar een paar seconden zichtbaar.
ik weet niet of dit op de lange termijn bevredigend is.
maar goed dat is maar een mening natuurlijk.
groet,
bert



Plaats reactie