Weinbergerbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 » 19 aug 2019 21:31

Ik denk niet dat ik een ontwerpprogramma ga aanschaffen. Ik teken het station en de wisselovergang van hoofdspoor naar nevenspoor in Scarm, en dan zou ik moeten weten of het past.
Met houtbewerken heb ik ervaring, dus dat frame moet wel lukken. Ik denk dat ik een spantenframe maak, waarop ik nivo -6 plaats. En vandaar naar boven werken. Vuren latten van 2x5 cm of stroken 18 mm populierenmultiplex en 6 cm hoog. Een frame met vakken van 30x30 cm. Populierenmultiplex is supermakkelijk te bewerken.
Ik maak het frame in 3 gedeelten, zodat ik ze kan kantelen om er makkelijk aan de onderzijde aan te kunnen werken. De stations op losse stroken hout (5/6 mm dik) , zodat ik ze makkelijk kan voorbewerken en dan in zijn geheel plaats.
Nu eerst (volgende week) naar de houthandel...



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters » 19 aug 2019 22:02

met een gratis cad-programma zoals librecad , a9cad of nanocad kom je ook een heel eind weliswaar slechts in 2-d.
mijn ervaring is dat dat vaak voldoende is om te kijken of iets op de oppervlakte past.
verder uitknobbelen tijdens de bouw.
succes met bouwen!
groet,
bert




Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 » 20 aug 2019 10:27

Dank jullie wel Bert en Nico! (en anderen)
Ik zal vorderingen hier posten.

Vr groet, Jaap



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters » 20 aug 2019 18:12

mooi, we wachten met spanning af
groet,
bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 720
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H » 10 sep 2019 21:41

Hallo Jaap,

Leuk baanplan!
Japio380 schreef:
19 aug 2019 21:31
Ik denk niet dat ik een ontwerpprogramma ga aanschaffen. Ik teken het station en de wisselovergang van hoofdspoor naar nevenspoor in Scarm, en dan zou ik moeten weten of het past.
Wintrack heeft een gratis demo versie. Je kunt zoveel tekenen als je wilt, maar je kunt het alleen niet opslaan. Ik gebruik het voor "moeilijke" delen van het ontwerp, bv wisselstraten. Dan maak ik een screenshot en weet ik genoeg om verder te gaan.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 720
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H » 12 sep 2019 20:56

Hallo Jaap,

Wat is nu je uiteindelijke plan? Is het deze:
Afbeelding

Zo ja, dan "botst" het nog steeds:
Het schaduwstation met keerlus ligt op -6. Het paradebaanvak stijgt van -6 (links onder) naar +3 (rechts). Vervolgens daalt het hoofdspoor weer naar -6 (keerlus in de linker bovenhoek). Echter, daat komt hij in botsing met de keerlus van het schaduwstation die ook op -6 ligt.

Wat me trouwens ook opvalt is dat in de ene keerlus wel een schaduwstation ligt, maar in de andere niet. Is dat bewust? Ik zou in beide lussen een (klein) schaduwstation proberen te plannen.

Het probleem met de keerlussen die elkaar in de weg zitten, zou je als volgt kunnen oplossen:

Optie 1. Laat beide uiteinden van het paradebaanvak in 1 schaduwstation samen komen. De baan is dan eigenlijk 1 groot ovaal. Door aan iedere kant van het schaduwstation nog een keerlus te plaatsen, kan een trein toch uit de richting komen waarin hij is vertrokken.

Optie 2. Als je wel 2 aparte keerlussen (evt elk met eigen schaduwstation) wilt, zullen ze toch boven elkaar moeten liggen. De ene dus op -6. De andere op minimaal 0. Maar daar ligt het paradebaanvak ook al. Dat kan wel maar dan moet de modelbaan links boven groot genoeg zijn zodat de keerlus en het paradebaanvak naast elkaar kunnen liggen. Ik denk dat het wel past, maar ik weet de preciese afmetingen van je baan niet. Hoe breed is het overal?

Optie 3. Eventueel kun je ook de keerlussen combineren tot een cirkel waar in beide richtingen sporen aftakken. Dan heb je voor iedere trein altijd de keuze om hem uit elke gewenste tunneluitgang tevoorschijn te laten komen. Een groot voordeel is dat het hele hoofdspoor op 1 niveau komt te liggen en je dus helemaal geen hellingen meer hebt. Dat scheelt ook in de benodigde hoogte van de modelbaan en kan zeker voor jou een voordeel zijn onder het schuine dak en boven de kastjes. Uiteraard kan er dan maar 1 trein tegelijk keren in een lus, maar ik denk niet dat dat een grote bottleneck zal zijn.

Mogelijkheden genoeg dus. :)

Iets anders wat me nog opviel is dat de enkelsporige zijlijn wel erg lang is zonder dat er uitwijkmogelijkheden zijn. Dat betekent dat er maar 1 trein tegelijk op dit (lange) traject kan rijden, wat op den duur misschien wat saai kan worden. Ik zou proberen nog ergens een passeerspoor toe te voegen. Dat geeft direct meer mogelijkheden voor treinverkeer. Eén trein kan dan de zijlijn vanaf de hoofdlijn op rijden terwijl er tegelijkertijd een trein uit het kopstation vertrekt. Ze kruisen dan in het tussenstation. Dat doorgangsstation kan zichtbaar zijn maar ook prima ondergronds liggen. Je hebt denk ik genoeg ruimte voor een zichtbaar station. Ook dat geeft weer wat afwisseling en ook het idee dat de trein echt onderweg is van station via station 2 naar elders.

Tenslotte het kopstationnetje. Je schrijft dat je hier wilt rangeren, maar momenteel is het redelijk spartaans ingericht, met slechts een omloopmogelijkheid en 1 kopsspoortje. Er zou nog wel één of twee extra aansluitingen voor een fabriek en/of steengroeve oid bij kunnen. En ook langs het lange enkelsporige traject zou je nog ergens een laadspoor kunnen plaatsen, bv voor het laden van boomstammen.

Succes met plannen en bouwen!
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters » 13 sep 2019 22:43

Wim: duidelijk verhaal en met je opmerkingen ben ik het eens.
ik was er in mijn schetsje vanuit gegaan dat de 2 boven elkaar liggende lussen zoveel mogelijk in de hoek linksboven zouden moeten komen met de minimale straal van R2=228mm.
dan zou het denk ik wel lukken met paradebaanvak en zijlijn er voor langs.
Jaap: je kan de rails ook los neerleggen om te testen als je de plaat klaar hebt.
het is zonder juiste afmetingen moeilijk in te schatten of iets past of niet.
groet,
Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 720
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H » 14 sep 2019 22:03

Goedenavond heren,

Ik heb nog even snel wat zitten schetsen in Wintrack (gratis demo versie). Ik heb Fleischmann Picolo gebruikt omdat daar standaard bogen bij zitten en dat schetst wat sneller in Wintrack. In werkelijkheid zou ik overal Peco code 55 gebruiken.

Optie 1 (een gezamelijk schaduwstation met keerlussen) zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeelding
De zichtbare hoofdlijn heeft een minimum straal van 600 mm. Op de uiteinden wordt het krapper, maar dat kan dan al in de tunnel liggen. De minimum straal is R2 (225 mm), Flm 9125.
Ik heb wat maten van het beschikbare oppervlak uit je eerdere tekeningen over genomen en afgeschat. Waar het trapgat precies ligt weet ik niet.

Optie 2 (2 onafhankelijke keerlussen)
Dit is eigenlijk wat Bert in een eerdere schets aangaf. Uitgaand van de afmetingen uit optie 1 (als die kloppen) past dat dan sowieso ook wel.

Optie 3 (2 schaduwstations met 1 verdeelcirkel).
Afbeelding
Hier ligt alles dus ook op 1 niveau (net als optie 1).

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 15 sep 2019 06:35, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters » 15 sep 2019 00:23

mooi inzichtelijk gemaakt,Wim.
Optie 3 is het eenvoudigst en heeft veel mogelijkheden.
Ook de zijlijn wordt dan niet belemmerd.
groet,
Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 720
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H » 15 sep 2019 14:03

Hallo Bert,
Ik zou persoonlijk ook voor optie 3 gaan. Daar zijn de 2 schaduwstations het best gescheiden en dat geeft minder problemen met beveiligen. In optie 1 zijn het eigenlijk 2 schaduwstations van elk 3 sporen die direct naast elkaar liggen. Doordat de lussen aan de uiteinden van de baan liggen, moet een trein eigenlijk steeds door elk schaduwstation heen, met als gevolg meer hinder voor het andere verkeer.
Voor alle ontwerpen geldt echter dat het valt of staat afhankelijk van de beschikbare ruimte. Ik heb ook maar een inschatting gemaakt.

Maar goed, eerst maar eens de reactie van Jaap afwachten. Ik zie dat hij sinds begin deze week niet meer op het forum is geweest.

Groet, Wim
PS Je was gisteren nog laat wakker Bert! ;)


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie