Weinbergerbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ha Bert,

ik krijg hier 2 hoofdbrekens van:
1.Als de lus onderaan gelijkvloers (enkel) maak, dan raak ik de aansluiting met mijn schaduwstation kwijt.
Als ik nu het paradespoor op + 6 cm houd, Ik heb daar ongeveer 65 x 75 cm. Dan kan ik onder de lange poot het schaduwstation maken op -12 cm. Ik weet niet of dit kan met een helix op deze afmeting?
Mijn langste trein heeft 6 rijtuigen.

2. Wat bedoel je met de "enige kruising van de boven elkaar liggende lussen linksboven?" Als ik de lus van het schaduwstation onder de lange poot op -12 /-15 cm maak, zou ik de lus van de rechterpoot op 0 cm kunnen maken en kruisen ze elkaar niet. (of bedoel je een andere kruising?)

Vr groet, Jaap


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

hierbij wat ik ongeveer bedoelde.
is uiteraard voor aanvulling en verandering vatbaar.
groet,
Bert
Bijlagen
scan1 (1).jpg
scan1 (1).jpg (118.71 KiB) 10305 keer bekeken



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Aha! Nu is het mij helder! Dank je vriendelijk Bert! Ik kan weer snel verder met tekenen....
Ik heb even in de bouwmarkten gesnuffeld naar plankdragers en ga omgekeerde planksteunen maken.
Mijn korte poot van de U over het trapgat kan ik toch is toch iets langer maken: 140 cm. Komt de rijlengte alleen maar ten goede...


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
naar de foto van het trapgat kijkend misschien is het volgende dan een idee.
op de foto aan de linkerzijde de balustrade gedeeltelijk weghalen en vloerdelen maken over het trapgat.
dan krijg je een beloopbaar vloertje onder de treinbaan.
wel zorgen dat je loophogte op de trap overhoudt.
een mangat (al of niet uitneembaar) maken in je treinplaat en je kan bij calamiteiten er altijd bij.
voor het rangeren bij het station ook wel handig trouwens.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Weinbergerbahn

Bericht door maarten »

Je kunt eventueel ook een luik over je trapgat maken. Wel stevig genoeg dat je er op kunt staan natuurlijk.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Daar heb ik ook aan gedacht en tekeningen van gemaakt, maar dat is een vrij rigoreuze ingreep. Je moet toch een traphek houden, zeker als je gebiologeerd aan het groenen en grassen bent of aan het ballasten. Je stapt zo naast de vlonder. Brrrr. En ik wil ook gewoon een biertje en chips kunnen gebruiken, haha.
Zoals ik het nu in gedachten heb, kan ik er van twee kanten van het trapgat bij. Het trapgat is een meter breed, dus dat moet lukken.
Laatst gewijzigd door Japio380 op 17 aug 2019 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

De bovenste balustradeplank laten zitten.Van de onderste 2 kun je vanaf de muur wel 60cm afhalen en daar een staander plaatsen.Is genoeg voor een loopgedeelte.Treinplaat zorgt voor doorkoppeling van linker naar rechter balustrade.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Tja, dat klinkt wel simpeler, en dan kan ik er van de achterkant goed bij....en ook minder rigoreus. Even onder de bovenste balustradelat doorkruipen en ik kan boven het trapgat staan. Goed idee Bert!
Plan is aangepast, ik ben alleen nog niet overtuigd van de hoogtematen van de nevenbaan.

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

ziet er goed uit,Jaap!
Het hoofdspoor hoeft niet perse naar van -6 helemaal naar +6.Tot 0 kan bijv. ook.
Dan heb je 6 cm hoogteverschil tussen de 2 lussen linksboven en dat is ook voldoende.
Je komt dan misschien wat beter uit met de hellingen van de zijlijn.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Het was een hersenkraker voor mij, maar volgens mij ben ik er nu uit hoe het zou moeten kunnen:


Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Jaap. Ik zou het nu eens in een ontwerpprogramma invoeren om te kijken of je er overal mee weg komt. Het is een redelijk druk ontwerp. Hoe zit het met de bereikbaarheid van het schaduwstation. Je kunt er van de achterzijde niet bij komen. Wordt het gedeelte boven het schaduwstation uitneembaar.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ik zal eens proberen om het in SCARM te zetten. Ben daar wel eens mee bezig geweest, maar vond het toen wat lastig. Met potlood gaat sneller... Maar je hebt gelijk, dan weet je of het past.
Het schaduwstation kan ik vanaf de voorkant en onderkant wel bereiken, maar de hoogte is natuurlijk beperkt. Ik wil een open frame gaan toepassen.
Misschien kan ik het schaduwstation zodanig op een plank maken dat ik dat om zijn geheel kan laten zakken....met draadeinden en moertjes op de juiste hoogte kan positioneren. Net als bij een helix, maar dan hangend?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

ik zou proberen om de nevenbaan boven het schaduwstation uitneembaar te maken.Dat is in enkelspoor makkelijker te realiseren dan het laten zakken van een heel station,als het al zou lukken.
Gaat dan alleen om het 6+ gedeelte.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Het stukje +6 is 45 cm diep, dus dat kan ik uitneembaar maken. 6 cm is inderdaad te weinig om je hand tussen te frommelen.
Dat Scarm is wel een ramp zeg, ik zit al uren te klooien met zwiepende flexrails en dan nog lukt het niet om de verschillende niveaus en hoogteverschillen zichtbaar te maken.
Ik merk al wel dat de Peco-wissels in het schaduwstation te lang zijn en dus te veel opstelruimte kosten. Misschien maar 15 gradenwissels proberen van minitrix of een ander merk. De aansluiting van de nevenbaan op het hoofdspoor lukt wel.
Ook kan ik de radius wel zien in scarm als le een flexrails gebruikt. Ik zit daar soms op 205 mm, wat ongeveer r2 is. Is dit te doen?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

In het schaduwstation zou je bijv. peco setrack wissels kunnen plaatsen (r=228 met 22,5 graden).
Betrouwbaar en plaatsbesparend.
Over het algemeen wordt geadviseerd bochten van minimaal R2 (=228mm) toe te passen.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ha Bert,

nooit geweten dat die bestonden. Maar ik keek ook alleen maar naar code 55. Zijn die wel te combineren met code 55 flexrails?
Ze zijn trouwens "insulfrog". Is dat anders dan unifrog? Of moet ik dan nog iets met puntstukken gaan doen?

Vr groet, Jaap


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

peco code 80 en 55 zijn prima te koppelen met speciale raillasjes.
Er zijn ook nog de medium radius wissels bij peco.
bij insulftog hoef je niets aan het puntstuk te doen want geheel geisoleerd.
bij unifrog is het puntstuk stroomvoerend maar ook geisoleerd en voorzien van een aansluitdraad voor polarisatie.
bij electrofrog is het puntstuk stroomvoerend en moet je zelf isolatielasjes aanbrengen.
groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 18 aug 2019 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Goed om te weten. Ik ga nu eerst settrack wissels bestellen voor de Brexit een feit is. Dan kan ik beginnen met het schaduwstation en 9/10 mm populierenmultiplex om een geraamte (open frame) te bouwen.
Ik wilde geen losse pootjes voor de schuifdeurtjes, maar dat doe ik toch maar wel. 2 stuks lijken me voldoende op 280 cm. De kopse einden kan ik laten rusten op een balk tegen de wand. De achterkant kan ik op de schuine balk laten rusten en aan de voorkant komen dan 2 poten. Boven het trapgat ligt het waarschijnlijk stevig genoeg. Temeer omdat ik het landschap met XPS wil gaan bouwen.
Bedankt voor de nuttige tips Bert!
Laatst gewijzigd door Japio380 op 19 aug 2019 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Nico Essers »

Japio380 schreef: 18 aug 2019 18:40 Dat Scarm is wel een ramp zeg, ik zit al uren te klooien met zwiepende flexrails en dan nog lukt het niet om de verschillende niveaus en hoogteverschillen zichtbaar te maken.
Ik merk al wel dat de Peco-wissels in het schaduwstation te lang zijn en dus te veel opstelruimte kosten.
Anders eens naar AnyRail of WinTrack kijken. Dit zijn de meest gebruikte programma's voor windows. WinTrack is niet goedkoop maar wel enorm uitgebreid. Uiteindelijk heb je er veel plezier van en kan het je verkeerde uitgaven besparen zoals je al gemerkt hebt met je schaduwstation. Zo verdienen deze programma's zich uiteindelijk zelf terug.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

2 staanders en rondom een houten frame moet stabiel genoeg zijn denk ik.
xps heeft wel een goede ondersteuning nodig.
als ex-autocad tekenaar ontwerp ik dus met dat programma.
met scarm en andere railprogramma's heb ik geen ervaring en kan ik je niet helpen.
gelukkig andere forumgebruikers wel denk ik.
groet,
bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ik denk niet dat ik een ontwerpprogramma ga aanschaffen. Ik teken het station en de wisselovergang van hoofdspoor naar nevenspoor in Scarm, en dan zou ik moeten weten of het past.
Met houtbewerken heb ik ervaring, dus dat frame moet wel lukken. Ik denk dat ik een spantenframe maak, waarop ik nivo -6 plaats. En vandaar naar boven werken. Vuren latten van 2x5 cm of stroken 18 mm populierenmultiplex en 6 cm hoog. Een frame met vakken van 30x30 cm. Populierenmultiplex is supermakkelijk te bewerken.
Ik maak het frame in 3 gedeelten, zodat ik ze kan kantelen om er makkelijk aan de onderzijde aan te kunnen werken. De stations op losse stroken hout (5/6 mm dik) , zodat ik ze makkelijk kan voorbewerken en dan in zijn geheel plaats.
Nu eerst (volgende week) naar de houthandel...


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

met een gratis cad-programma zoals librecad , a9cad of nanocad kom je ook een heel eind weliswaar slechts in 2-d.
mijn ervaring is dat dat vaak voldoende is om te kijken of iets op de oppervlakte past.
verder uitknobbelen tijdens de bouw.
succes met bouwen!
groet,
bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Dank jullie wel Bert en Nico! (en anderen)
Ik zal vorderingen hier posten.

Vr groet, Jaap


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

mooi, we wachten met spanning af
groet,
bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Hallo Jaap,

Leuk baanplan!
Japio380 schreef: 19 aug 2019 21:31 Ik denk niet dat ik een ontwerpprogramma ga aanschaffen. Ik teken het station en de wisselovergang van hoofdspoor naar nevenspoor in Scarm, en dan zou ik moeten weten of het past.
Wintrack heeft een gratis demo versie. Je kunt zoveel tekenen als je wilt, maar je kunt het alleen niet opslaan. Ik gebruik het voor "moeilijke" delen van het ontwerp, bv wisselstraten. Dan maak ik een screenshot en weet ik genoeg om verder te gaan.

Groet, Wim


Plaats reactie