Weinbergerbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1183
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Jaap. Ik zou het nu eens in een ontwerpprogramma invoeren om te kijken of je er overal mee weg komt. Het is een redelijk druk ontwerp. Hoe zit het met de bereikbaarheid van het schaduwstation. Je kunt er van de achterzijde niet bij komen. Wordt het gedeelte boven het schaduwstation uitneembaar.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ik zal eens proberen om het in SCARM te zetten. Ben daar wel eens mee bezig geweest, maar vond het toen wat lastig. Met potlood gaat sneller... Maar je hebt gelijk, dan weet je of het past.
Het schaduwstation kan ik vanaf de voorkant en onderkant wel bereiken, maar de hoogte is natuurlijk beperkt. Ik wil een open frame gaan toepassen.
Misschien kan ik het schaduwstation zodanig op een plank maken dat ik dat om zijn geheel kan laten zakken....met draadeinden en moertjes op de juiste hoogte kan positioneren. Net als bij een helix, maar dan hangend?



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

ik zou proberen om de nevenbaan boven het schaduwstation uitneembaar te maken.Dat is in enkelspoor makkelijker te realiseren dan het laten zakken van een heel station,als het al zou lukken.
Gaat dan alleen om het 6+ gedeelte.
groet,
Bert




Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Het stukje +6 is 45 cm diep, dus dat kan ik uitneembaar maken. 6 cm is inderdaad te weinig om je hand tussen te frommelen.
Dat Scarm is wel een ramp zeg, ik zit al uren te klooien met zwiepende flexrails en dan nog lukt het niet om de verschillende niveaus en hoogteverschillen zichtbaar te maken.
Ik merk al wel dat de Peco-wissels in het schaduwstation te lang zijn en dus te veel opstelruimte kosten. Misschien maar 15 gradenwissels proberen van minitrix of een ander merk. De aansluiting van de nevenbaan op het hoofdspoor lukt wel.
Ook kan ik de radius wel zien in scarm als le een flexrails gebruikt. Ik zit daar soms op 205 mm, wat ongeveer r2 is. Is dit te doen?



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

In het schaduwstation zou je bijv. peco setrack wissels kunnen plaatsen (r=228 met 22,5 graden).
Betrouwbaar en plaatsbesparend.
Over het algemeen wordt geadviseerd bochten van minimaal R2 (=228mm) toe te passen.
Groet,
Bert




Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ha Bert,

nooit geweten dat die bestonden. Maar ik keek ook alleen maar naar code 55. Zijn die wel te combineren met code 55 flexrails?
Ze zijn trouwens "insulfrog". Is dat anders dan unifrog? Of moet ik dan nog iets met puntstukken gaan doen?

Vr groet, Jaap



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

peco code 80 en 55 zijn prima te koppelen met speciale raillasjes.
Er zijn ook nog de medium radius wissels bij peco.
bij insulftog hoef je niets aan het puntstuk te doen want geheel geisoleerd.
bij unifrog is het puntstuk stroomvoerend maar ook geisoleerd en voorzien van een aansluitdraad voor polarisatie.
bij electrofrog is het puntstuk stroomvoerend en moet je zelf isolatielasjes aanbrengen.
groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 18 aug 2019 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.




Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Goed om te weten. Ik ga nu eerst settrack wissels bestellen voor de Brexit een feit is. Dan kan ik beginnen met het schaduwstation en 9/10 mm populierenmultiplex om een geraamte (open frame) te bouwen.
Ik wilde geen losse pootjes voor de schuifdeurtjes, maar dat doe ik toch maar wel. 2 stuks lijken me voldoende op 280 cm. De kopse einden kan ik laten rusten op een balk tegen de wand. De achterkant kan ik op de schuine balk laten rusten en aan de voorkant komen dan 2 poten. Boven het trapgat ligt het waarschijnlijk stevig genoeg. Temeer omdat ik het landschap met XPS wil gaan bouwen.
Bedankt voor de nuttige tips Bert!
Laatst gewijzigd door Japio380 op 19 aug 2019 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1183
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Nico Essers »

Japio380 schreef:
18 aug 2019 18:40
Dat Scarm is wel een ramp zeg, ik zit al uren te klooien met zwiepende flexrails en dan nog lukt het niet om de verschillende niveaus en hoogteverschillen zichtbaar te maken.
Ik merk al wel dat de Peco-wissels in het schaduwstation te lang zijn en dus te veel opstelruimte kosten.
Anders eens naar AnyRail of WinTrack kijken. Dit zijn de meest gebruikte programma's voor windows. WinTrack is niet goedkoop maar wel enorm uitgebreid. Uiteindelijk heb je er veel plezier van en kan het je verkeerde uitgaven besparen zoals je al gemerkt hebt met je schaduwstation. Zo verdienen deze programma's zich uiteindelijk zelf terug.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

2 staanders en rondom een houten frame moet stabiel genoeg zijn denk ik.
xps heeft wel een goede ondersteuning nodig.
als ex-autocad tekenaar ontwerp ik dus met dat programma.
met scarm en andere railprogramma's heb ik geen ervaring en kan ik je niet helpen.
gelukkig andere forumgebruikers wel denk ik.
groet,
bert




Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ik denk niet dat ik een ontwerpprogramma ga aanschaffen. Ik teken het station en de wisselovergang van hoofdspoor naar nevenspoor in Scarm, en dan zou ik moeten weten of het past.
Met houtbewerken heb ik ervaring, dus dat frame moet wel lukken. Ik denk dat ik een spantenframe maak, waarop ik nivo -6 plaats. En vandaar naar boven werken. Vuren latten van 2x5 cm of stroken 18 mm populierenmultiplex en 6 cm hoog. Een frame met vakken van 30x30 cm. Populierenmultiplex is supermakkelijk te bewerken.
Ik maak het frame in 3 gedeelten, zodat ik ze kan kantelen om er makkelijk aan de onderzijde aan te kunnen werken. De stations op losse stroken hout (5/6 mm dik) , zodat ik ze makkelijk kan voorbewerken en dan in zijn geheel plaats.
Nu eerst (volgende week) naar de houthandel...



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

met een gratis cad-programma zoals librecad , a9cad of nanocad kom je ook een heel eind weliswaar slechts in 2-d.
mijn ervaring is dat dat vaak voldoende is om te kijken of iets op de oppervlakte past.
verder uitknobbelen tijdens de bouw.
succes met bouwen!
groet,
bert




Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Dank jullie wel Bert en Nico! (en anderen)
Ik zal vorderingen hier posten.

Vr groet, Jaap



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

mooi, we wachten met spanning af
groet,
bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Hallo Jaap,

Leuk baanplan!
Japio380 schreef:
19 aug 2019 21:31
Ik denk niet dat ik een ontwerpprogramma ga aanschaffen. Ik teken het station en de wisselovergang van hoofdspoor naar nevenspoor in Scarm, en dan zou ik moeten weten of het past.
Wintrack heeft een gratis demo versie. Je kunt zoveel tekenen als je wilt, maar je kunt het alleen niet opslaan. Ik gebruik het voor "moeilijke" delen van het ontwerp, bv wisselstraten. Dan maak ik een screenshot en weet ik genoeg om verder te gaan.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Hallo Jaap,

Wat is nu je uiteindelijke plan? Is het deze:
Afbeelding

Zo ja, dan "botst" het nog steeds:
Het schaduwstation met keerlus ligt op -6. Het paradebaanvak stijgt van -6 (links onder) naar +3 (rechts). Vervolgens daalt het hoofdspoor weer naar -6 (keerlus in de linker bovenhoek). Echter, daat komt hij in botsing met de keerlus van het schaduwstation die ook op -6 ligt.

Wat me trouwens ook opvalt is dat in de ene keerlus wel een schaduwstation ligt, maar in de andere niet. Is dat bewust? Ik zou in beide lussen een (klein) schaduwstation proberen te plannen.

Het probleem met de keerlussen die elkaar in de weg zitten, zou je als volgt kunnen oplossen:

Optie 1. Laat beide uiteinden van het paradebaanvak in 1 schaduwstation samen komen. De baan is dan eigenlijk 1 groot ovaal. Door aan iedere kant van het schaduwstation nog een keerlus te plaatsen, kan een trein toch uit de richting komen waarin hij is vertrokken.

Optie 2. Als je wel 2 aparte keerlussen (evt elk met eigen schaduwstation) wilt, zullen ze toch boven elkaar moeten liggen. De ene dus op -6. De andere op minimaal 0. Maar daar ligt het paradebaanvak ook al. Dat kan wel maar dan moet de modelbaan links boven groot genoeg zijn zodat de keerlus en het paradebaanvak naast elkaar kunnen liggen. Ik denk dat het wel past, maar ik weet de preciese afmetingen van je baan niet. Hoe breed is het overal?

Optie 3. Eventueel kun je ook de keerlussen combineren tot een cirkel waar in beide richtingen sporen aftakken. Dan heb je voor iedere trein altijd de keuze om hem uit elke gewenste tunneluitgang tevoorschijn te laten komen. Een groot voordeel is dat het hele hoofdspoor op 1 niveau komt te liggen en je dus helemaal geen hellingen meer hebt. Dat scheelt ook in de benodigde hoogte van de modelbaan en kan zeker voor jou een voordeel zijn onder het schuine dak en boven de kastjes. Uiteraard kan er dan maar 1 trein tegelijk keren in een lus, maar ik denk niet dat dat een grote bottleneck zal zijn.

Mogelijkheden genoeg dus. :)

Iets anders wat me nog opviel is dat de enkelsporige zijlijn wel erg lang is zonder dat er uitwijkmogelijkheden zijn. Dat betekent dat er maar 1 trein tegelijk op dit (lange) traject kan rijden, wat op den duur misschien wat saai kan worden. Ik zou proberen nog ergens een passeerspoor toe te voegen. Dat geeft direct meer mogelijkheden voor treinverkeer. Eén trein kan dan de zijlijn vanaf de hoofdlijn op rijden terwijl er tegelijkertijd een trein uit het kopstation vertrekt. Ze kruisen dan in het tussenstation. Dat doorgangsstation kan zichtbaar zijn maar ook prima ondergronds liggen. Je hebt denk ik genoeg ruimte voor een zichtbaar station. Ook dat geeft weer wat afwisseling en ook het idee dat de trein echt onderweg is van station via station 2 naar elders.

Tenslotte het kopstationnetje. Je schrijft dat je hier wilt rangeren, maar momenteel is het redelijk spartaans ingericht, met slechts een omloopmogelijkheid en 1 kopsspoortje. Er zou nog wel één of twee extra aansluitingen voor een fabriek en/of steengroeve oid bij kunnen. En ook langs het lange enkelsporige traject zou je nog ergens een laadspoor kunnen plaatsen, bv voor het laden van boomstammen.

Succes met plannen en bouwen!
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

Wim: duidelijk verhaal en met je opmerkingen ben ik het eens.
ik was er in mijn schetsje vanuit gegaan dat de 2 boven elkaar liggende lussen zoveel mogelijk in de hoek linksboven zouden moeten komen met de minimale straal van R2=228mm.
dan zou het denk ik wel lukken met paradebaanvak en zijlijn er voor langs.
Jaap: je kan de rails ook los neerleggen om te testen als je de plaat klaar hebt.
het is zonder juiste afmetingen moeilijk in te schatten of iets past of niet.
groet,
Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Goedenavond heren,

Ik heb nog even snel wat zitten schetsen in Wintrack (gratis demo versie). Ik heb Fleischmann Picolo gebruikt omdat daar standaard bogen bij zitten en dat schetst wat sneller in Wintrack. In werkelijkheid zou ik overal Peco code 55 gebruiken.

Optie 1 (een gezamelijk schaduwstation met keerlussen) zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeelding
De zichtbare hoofdlijn heeft een minimum straal van 600 mm. Op de uiteinden wordt het krapper, maar dat kan dan al in de tunnel liggen. De minimum straal is R2 (225 mm), Flm 9125.
Ik heb wat maten van het beschikbare oppervlak uit je eerdere tekeningen over genomen en afgeschat. Waar het trapgat precies ligt weet ik niet.

Optie 2 (2 onafhankelijke keerlussen)
Dit is eigenlijk wat Bert in een eerdere schets aangaf. Uitgaand van de afmetingen uit optie 1 (als die kloppen) past dat dan sowieso ook wel.

Optie 3 (2 schaduwstations met 1 verdeelcirkel).
Afbeelding
Hier ligt alles dus ook op 1 niveau (net als optie 1).

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 15 sep 2019 06:35, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

mooi inzichtelijk gemaakt,Wim.
Optie 3 is het eenvoudigst en heeft veel mogelijkheden.
Ook de zijlijn wordt dan niet belemmerd.
groet,
Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,
Ik zou persoonlijk ook voor optie 3 gaan. Daar zijn de 2 schaduwstations het best gescheiden en dat geeft minder problemen met beveiligen. In optie 1 zijn het eigenlijk 2 schaduwstations van elk 3 sporen die direct naast elkaar liggen. Doordat de lussen aan de uiteinden van de baan liggen, moet een trein eigenlijk steeds door elk schaduwstation heen, met als gevolg meer hinder voor het andere verkeer.
Voor alle ontwerpen geldt echter dat het valt of staat afhankelijk van de beschikbare ruimte. Ik heb ook maar een inschatting gemaakt.

Maar goed, eerst maar eens de reactie van Jaap afwachten. Ik zie dat hij sinds begin deze week niet meer op het forum is geweest.

Groet, Wim
PS Je was gisteren nog laat wakker Bert! ;)


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

Ja Wim, met een hapje en drankje wordt het wel eens wat later😊



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Ik snap het Bert! :) Sinds de geboorte van mn dochtertje (inmiddels al weer 2.5 jaar geleden) is het uit eten gaan op zaterdagavond (of welke avond dan ook) een stuk minder geworden. Als we uberhaupt al eens gaan, blijven we sowieso niet tot laat. Ik zit nu te denken, de laatste keer dat ik me herinner na 24:00 thuis te zijn gekomen was volgens mij Nieuwjaarsnacht :lol:
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Gpednavond heren,

ik zie weer een heleboel input, waar ik eens voor ga zitten als ik terug ben van een weekje vakantie. (Met mobieltje en dikke vingers).
Alvast mijn hartelijke dank, en reacties volgen komend weekend zeker!

Vr groet, Jaap



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Fijne vakantie Jaap!


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Wim H schreef:
12 sep 2019 20:56
Hallo Jaap,

Wat is nu je uiteindelijke plan? Is het deze:
Afbeelding

Zo ja, dan "botst" het nog steeds:
Het schaduwstation met keerlus ligt op -6. Het paradebaanvak stijgt van -6 (links onder) naar +3 (rechts). Vervolgens daalt het hoofdspoor weer naar -6 (keerlus in de linker bovenhoek). Echter, daat komt hij in botsing met de keerlus van het schaduwstation die ook op -6 ligt.

Ha Wim, dank voor je feedback. Het hoofdspoor daalt niet naar -6, maar blijft op 0. Dus schaduwstation is op -6 en de andere lus is op 0.

Wat me trouwens ook opvalt is dat in de ene keerlus wel een schaduwstation ligt, maar in de andere niet. Is dat bewust? Ik zou in beide lussen een (klein) schaduwstation proberen te plannen.

Dat heb ik gedaan omdat ik geen massa's treinen heb staan en nog moet beginnen. Tegen de tijd dat het nodig is, moet er maar een uitbreiding komen.

Iets anders wat me nog opviel is dat de enkelsporige zijlijn wel erg lang is zonder dat er uitwijkmogelijkheden zijn. Dat betekent dat er maar 1 trein tegelijk op dit (lange) traject kan rijden, wat op den duur misschien wat saai kan worden. Ik zou proberen nog ergens een passeerspoor toe te voegen. Dat geeft direct meer mogelijkheden voor treinverkeer. Eén trein kan dan de zijlijn vanaf de hoofdlijn op rijden terwijl er tegelijkertijd een trein uit het kopstation vertrekt. Ze kruisen dan in het tussenstation. Dat doorgangsstation kan zichtbaar zijn maar ook prima ondergronds liggen. Je hebt denk ik genoeg ruimte voor een zichtbaar station. Ook dat geeft weer wat afwisseling en ook het idee dat de trein echt onderweg is van station via station 2 naar elders.

Dat vind ik een leuk idee, wat inderdaad meer mogelijkheden biedt.

Tenslotte het kopstationnetje. Je schrijft dat je hier wilt rangeren, maar momenteel is het redelijk spartaans ingericht, met slechts een omloopmogelijkheid en 1 kopsspoortje. Er zou nog wel één of twee extra aansluitingen voor een fabriek en/of steengroeve oid bij kunnen. En ook langs het lange enkelsporige traject zou je nog ergens een laadspoor kunnen plaatsen, bv voor het laden van boomstammen.

Ik ga het even overwegen Wim. Ik wilde de baan met opzet enigszins simpel houden omdat hij ook een keer af moet. Daarom wilde ik niet te prestigieus beginnen. Maar misschien is het weinig extra werk en veel extra lol.



Plaats reactie