Weinbergerbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

Ja Wim, met een hapje en drankje wordt het wel eens wat later😊


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Ik snap het Bert! :) Sinds de geboorte van mn dochtertje (inmiddels al weer 2.5 jaar geleden) is het uit eten gaan op zaterdagavond (of welke avond dan ook) een stuk minder geworden. Als we uberhaupt al eens gaan, blijven we sowieso niet tot laat. Ik zit nu te denken, de laatste keer dat ik me herinner na 24:00 thuis te zijn gekomen was volgens mij Nieuwjaarsnacht :lol:
Groet, Wim



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Gpednavond heren,

ik zie weer een heleboel input, waar ik eens voor ga zitten als ik terug ben van een weekje vakantie. (Met mobieltje en dikke vingers).
Alvast mijn hartelijke dank, en reacties volgen komend weekend zeker!

Vr groet, Jaap


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Fijne vakantie Jaap!



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Wim H schreef: 12 sep 2019 20:56 Hallo Jaap,

Wat is nu je uiteindelijke plan? Is het deze:
Afbeelding

Zo ja, dan "botst" het nog steeds:
Het schaduwstation met keerlus ligt op -6. Het paradebaanvak stijgt van -6 (links onder) naar +3 (rechts). Vervolgens daalt het hoofdspoor weer naar -6 (keerlus in de linker bovenhoek). Echter, daat komt hij in botsing met de keerlus van het schaduwstation die ook op -6 ligt.

Ha Wim, dank voor je feedback. Het hoofdspoor daalt niet naar -6, maar blijft op 0. Dus schaduwstation is op -6 en de andere lus is op 0.

Wat me trouwens ook opvalt is dat in de ene keerlus wel een schaduwstation ligt, maar in de andere niet. Is dat bewust? Ik zou in beide lussen een (klein) schaduwstation proberen te plannen.

Dat heb ik gedaan omdat ik geen massa's treinen heb staan en nog moet beginnen. Tegen de tijd dat het nodig is, moet er maar een uitbreiding komen.

Iets anders wat me nog opviel is dat de enkelsporige zijlijn wel erg lang is zonder dat er uitwijkmogelijkheden zijn. Dat betekent dat er maar 1 trein tegelijk op dit (lange) traject kan rijden, wat op den duur misschien wat saai kan worden. Ik zou proberen nog ergens een passeerspoor toe te voegen. Dat geeft direct meer mogelijkheden voor treinverkeer. Eén trein kan dan de zijlijn vanaf de hoofdlijn op rijden terwijl er tegelijkertijd een trein uit het kopstation vertrekt. Ze kruisen dan in het tussenstation. Dat doorgangsstation kan zichtbaar zijn maar ook prima ondergronds liggen. Je hebt denk ik genoeg ruimte voor een zichtbaar station. Ook dat geeft weer wat afwisseling en ook het idee dat de trein echt onderweg is van station via station 2 naar elders.

Dat vind ik een leuk idee, wat inderdaad meer mogelijkheden biedt.

Tenslotte het kopstationnetje. Je schrijft dat je hier wilt rangeren, maar momenteel is het redelijk spartaans ingericht, met slechts een omloopmogelijkheid en 1 kopsspoortje. Er zou nog wel één of twee extra aansluitingen voor een fabriek en/of steengroeve oid bij kunnen. En ook langs het lange enkelsporige traject zou je nog ergens een laadspoor kunnen plaatsen, bv voor het laden van boomstammen.

Ik ga het even overwegen Wim. Ik wilde de baan met opzet enigszins simpel houden omdat hij ook een keer af moet. Daarom wilde ik niet te prestigieus beginnen. Maar misschien is het weinig extra werk en veel extra lol.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Japio380 schreef: 22 sep 2019 16:29 Het hoofdspoor daalt niet naar -6, maar blijft op 0. Dus schaduwstation is op -6 en de andere lus is op 0.
Ok, maar het paradetraject ligt ook op 0. De keerlus kruist hier (in je tekening) dus met het paradetraject. Tenzij je meer ruimte hebt zodat de lus achter het paradetraject ligt.
Japio380 schreef: 22 sep 2019 16:29Dat heb ik gedaan omdat ik geen massa's treinen heb staan en nog moet beginnen. Tegen de tijd dat het nodig is, moet er maar een uitbreiding komen.
Ja, groot gelijk om klein te beginnen. Alleen zou ik dan in ieder schaduwstation een paar sporen leggen (2 of 3 opstelsporen) ipv alles in 1 schaduwstation en niets in de ander. Let er trouwens wel op dat het later misschien lastig is om sporen toe te voegen. Zeker als er al landschap ligt. En met dat trapgat is de toegankelijkheid van je baan ook niet super.
Japio380 schreef: 22 sep 2019 16:29Ik wilde de baan met opzet enigszins simpel houden omdat hij ook een keer af moet. Daarom wilde ik niet te prestigieus beginnen. Maar misschien is het weinig extra werk en veel extra lol.
Het is denk ik altijd goed om niet te groot te beginnen. In jouw geval zal de eerste grote hoeveelheid werk in de dubbele hoofdlijn zitten. De zijlijn komt daarboven te liggen, dus je hebt nog wel even tijd om te bedenken wat je daar precies gaat bouwen. Een kleine fabrieksaansluiting zal trouwens niet veel tijd kosten. Met een wissel en 50 spoor ben je al een heel eind. Het daadwerkelijk bouwen van de fabriek zal de meeste tijd kosten ;)

Succes met verder plannen! Ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat invullen en blijf je zeker volgen!

Groet, Wim



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

De vakantie is alweer een tijdje achter de rug. Eerst nog zonnepanelen en dubbel glas laten doen, en nu weer nadenken over het plan.
Optie 3 is inderdaad zeer aantrekkelijk. Vooral omdat het allemaal op 1 nivo past. De zijlijn kan ik er dan een nivootje bovenuit laten komen. Er lijkt wel een dubbele keerlus in te zitten, maar daar zijn volgens mij wel oplossingen voor. Optie 1 bevat wel (te) veel wissels.
Momenteel ben ik ook nog bezig met mijn andere hobby: virtuele orgels bouwen en moet ik mijn klavieren vervangen. Als dat klaar is, ga ik beginnen met het frame.
Ondertussen nog wel een miniworkshop digitaal rijden bij Domburg en meteen 2 locs digitaliseren. Heb er zin in!
Nog hartelijk bedankt voor je suggesties Wim en Bert!


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Wim H »

Hallo Jaap,
Japio380 schreef: 24 okt 2019 22:20 Optie 3 is inderdaad zeer aantrekkelijk. Vooral omdat het allemaal op 1 nivo past. De zijlijn kan ik er dan een nivootje bovenuit laten komen. Er lijkt wel een dubbele keerlus in te zitten, maar daar zijn volgens mij wel oplossingen voor.
Klopt, door de aftakking van de zijlijn creeer je een dubbele keerlus. Dat is echter eenvoudig op te lossen door 2 keerlusmodules te plaatsen. Die zou ik in de dubbelsporige hoofdbaan stoppen, 1 aan elke kant van de aansluiting van de zijlijn. Als je wilt kan ik nog wel een schetsje maken.
En als je toch nog een workshop bij Martin Domburg gaat doen, kan hij je ook direct verder helpen.

Wat betreft de aansluiting van de zijlijn; ik zou het iets anders doen dan in je schets. Ipv de kruising zou ik gewoon 3 wissels nemen. Het 1e wissel sluit aan op 1 van de sporen van de hoofdlijn. Vervolgens 20 cm verderop nog een setje overloopwissels. De kruising is dus niet nodig.

Groet, Wim


Plaats reactie