Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Alro »

Ik gebruik 2mm foam dat als ondervloer voor laminaat wordt gebruikt. Dat had ik toch nog ergens liggen.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Nico Essers »

Ik gebruik naar volle tevredenheid Woodland Scenics Track-Bed voor N spoor. Zowel het Track-Bed als de rails gelijmd met boekbinderslijm.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door erik-n-fan »

Mijn modules krijgen een laag xps van 2 tot 4 cm. Hierdoor is landschap creeren een stuk eenvoudiger dan op een houten plaat.
Soms lijm ik er 2mm xps foam (ondervloer) op als profiel voor ballastbed, andere stukken snij ik liever uit.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Japio380 »

Nico Essers schreef: 21 aug 2019 07:53 Ik gebruik naar volle tevredenheid Woodland Scenics Track-Bed voor N spoor. Zowel het Track-Bed als de rails gelijmd met boekbinderslijm.
Gebruik je dat ook bij stations?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Nico Essers »

Ja, de gehele baan. Je hebt ook bijbehorende Track-Bed Sheets N van 600 x 80 x 3 mm, deze heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Alleen de standaard Track-Bed N.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Remi08
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2019 06:05

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Remi08 »

dit word mij baanplan



Onderwerp starter
Remi08
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2019 06:05

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Remi08 »

dit word mijn baan plan

Enig wat ik nog graag wil aanpakken is het klimspiraal, die is hier nog niet inverwerkt iemand een idee hoe ik dit het beste kan verwerken?



Onderwerp starter
Remi08
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2019 06:05

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Remi08 »

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door bpieters »

hoi Remi,
het eenvoudigst is denk ik de bovenste rechtdoorgaande sporen naar rechts weg te laten vanaf de wissels.
dus rechts alleen de keerlus met opstelsporen.
dat scheelt je wat hellingen en een aantal wissels (midden boven vervallen dus) en beveiliging.
1 helix neemt al veel ruimte in.
de spiraal wordt dan aan de linkerkant gevormd als ovaal.
tunnelportaal linksonder dan iets naar rechts verplaatsen omdat de spiraal daar dan over de onderste sporen heen gaat.
rest kun je dan zo houden.
groet,
Bert



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door FidOo »

Even klein beetje offtopic, ik zag in je eerste post dat je overweegt de z21 of Z21 te kopen. Ik zou willen adviseren om te kijken naar de Digikeijs DR5000, deze is vrijwel gelijkwaardig aan de Z21 voor een heel stuk minder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door bpieters »

heb je al een idee voor de hogere niveau's?
ben wel benieuwd.
gr bert



Onderwerp starter
Remi08
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2019 06:05

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Remi08 »

FidOo schreef: 28 aug 2019 10:33 Even klein beetje offtopic, ik zag in je eerste post dat je overweegt de z21 of Z21 te kopen. Ik zou willen adviseren om te kijken naar de Digikeijs DR5000, deze is vrijwel gelijkwaardig aan de Z21 voor een heel stuk minder.
Hoi fiD0o bedankt voor u reactie
ik heb het even opgezocht en dan moet ik als het goed is ook nog een booster erbij halen
Ik kom dan uit op dit DR4099LN 3 X + DR4088 DR 2X + de DR5000 prijs is dan ongeveer 400/500

ik heb hier niet veel verstand

Mvg



Onderwerp starter
Remi08
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2019 06:05

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Remi08 »

bpieters schreef: 28 aug 2019 19:56 heb je al een idee voor de hogere niveau's?
ben wel benieuwd.
gr bert


ja die heb ik al liggen
zal die binnenkort de foto's



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door FidOo »

Remi08 schreef: 29 aug 2019 14:29
FidOo schreef: 28 aug 2019 10:33 Even klein beetje offtopic, ik zag in je eerste post dat je overweegt de z21 of Z21 te kopen. Ik zou willen adviseren om te kijken naar de Digikeijs DR5000, deze is vrijwel gelijkwaardig aan de Z21 voor een heel stuk minder.
Hoi fiD0o bedankt voor u reactie
ik heb het even opgezocht en dan moet ik als het goed is ook nog een booster erbij halen
Ik kom dan uit op dit DR4099LN 3 X + DR4088 DR 2X + de DR5000 prijs is dan ongeveer 400/500

ik heb hier niet veel verstand

Mvg
Een booster heb je niet direct nodig. Deze is alleen nodig als je meer verbruikt als dat je DR5000 aan stroom kan leveren (dit is 3.5ampere, en genoeg voor zo'n 8-10 rijdende treinen en wat stilstaande treinen)
De 4099LN bestaat niet. Maar alle extra componenten als terugmelders (zoals de DR4088SC) en wisseldecoders (DR4018) heb je ook in een geval van een z21/Z21 nodig als je automatisch wilt rijden. Dus deze kun je uit de prijsvergelijking halen als het om de Centrale gaat.

Als je puur digitaal de locomotieven wilt aansturen volstaat een DR5000 en een smartphone of tablet met de Z21 app. Als je liever een handregelaar er bij wilt hebben zou ik de piko smartcontrol Light (geloof ik, maar laat mn forumgenoten mij graag verbeteren) of een 2e hands Multimaus er bij kopen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Remi08
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2019 06:05

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Remi08 »

FidOo schreef: 29 aug 2019 15:20
Remi08 schreef: 29 aug 2019 14:29
FidOo schreef: 28 aug 2019 10:33 Even klein beetje offtopic, ik zag in je eerste post dat je overweegt de z21 of Z21 te kopen. Ik zou willen adviseren om te kijken naar de Digikeijs DR5000, deze is vrijwel gelijkwaardig aan de Z21 voor een heel stuk minder.
Hoi fiD0o bedankt voor u reactie
ik heb het even opgezocht en dan moet ik als het goed is ook nog een booster erbij halen
Ik kom dan uit op dit DR4099LN 3 X + DR4088 DR 2X + de DR5000 prijs is dan ongeveer 400/500

ik heb hier niet veel verstand

Mvg
Een booster heb je niet direct nodig. Deze is alleen nodig als je meer verbruikt als dat je DR5000 aan stroom kan leveren (dit is 3.5ampere, en genoeg voor zo'n 8-10 rijdende treinen en wat stilstaande treinen)
De 4099LN bestaat niet. Maar alle extra componenten als terugmelders (zoals de DR4088SC) en wisseldecoders (DR4018) heb je ook in een geval van een z21/Z21 nodig als je automatisch wilt rijden. Dus deze kun je uit de prijsvergelijking halen als het om de Centrale gaat.

Als je puur digitaal de locomotieven wilt aansturen volstaat een DR5000 en een smartphone of tablet met de Z21 app. Als je liever een handregelaar er bij wilt hebben zou ik de piko smartcontrol Light (geloof ik, maar laat mn forumgenoten mij graag verbeteren) of een 2e hands Multimaus er bij kopen.

Bedankt voor u reactie !

ik heb me net even een klein beetje verdiept hier in en als het goed is heb ik dit nodig (als beginner)

DR5000-ADJ DCC Multi-bus centrale
DR4088CS 16-kanaals s88N terugmeldmodule met geintergreerde stroomdetectie ingangen
DR4018 Schakeldecoder met 16 uitgangen

kan iemand mij verbeteren als ik het niet goed heb :D

Mvg,


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door Frank_N »

Als bedding emplacement gebruik ik placemats van IKEA, die zijn 4mm dik. Verlijmen liefst met verdunde latex lijm, ook later de rails. daarna kun je de schroefjes of rail spijkertjes weghalen, zo blijft de contact-geluid dempende eigenschap an kurk ongewijzigd, en de kurk zal minder snel uit elkaar vallen.... verder is er kurkbedding te koop (ik vond het op een beurs, Woodland heeft het ook in stroken) die bij samenstelling er als een spoordijk uitziet. Die is ook 4mm dik. Gemakkelijk in bogen te leggen.


Groet van Frank

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor

Bericht door FidOo »

Die centrale heb je alvast goed. De rest kun je pas bepalen als je een definitief baanplan hebt en dus weet hoeveel wissels en hoeveel secties je hebt. De dr4018 is overigens voor magneetspoel aandrijvingen. Als je peco rails en wissels neemt kun je deze beter met servos aansturen en heb je de dr4024 nodig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie