Eerste plan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Eerste plan (v3.0 inmiddels)

Bericht door Bjor »

Ruud O. schreef: 17 aug 2019 19:55 Cyaan zijn de hellingen, grijs is niveau 0 en groen is niveau 1
Hoe lang zijn de hellingen en hoe hoog moeten ze worden? Ik vraag me af of ze genoeg lengte hebben.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

@Ben, dat klopt inderdaad, en het zichtbare gedeelte moet ook nog helemaal uitgedacht worden.
Ik ben me nu een beetje op het schaduw station aan het richten, en het groene gedeelte komt daarna wel.
Dit is nu alleen even om de test rondjes te kunnen rijden.

@Bjor, het hoogteverschil wordt ongeveer 6cm tussen maaiveld niveau 0 en onderkant plaat niveau 1.
Dit omdat ik overweek om bovenleiding te gaan gebruiken, en de loc's dus met opstaande pantografen moeten kunnen rijden.
Vandaar dat ik probeer om de lengte zo lang te maken dat ik ong. 3cm per meter stijg, dus zeg maar +/- 2 meter.
In het ontwerp kunnen de blauwe gedeeltes nog iets langer worden dan nu getekend.

Ben op dit moment druk bezig mijn 3D printer en de laser cutter / engraver op te stellen en aan te sluiten.
Dit om het rails leggen van de opstelsporen even te onderbreken en de levering van Arcomora even af te wachten.

Bedankt weer voor de op en aanmerkingen! Ruud


DCC met DR5000

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

Zooo, das lang geleden, bijna 3 jaar zie ik....

Maar er is in de tussentijd veel gebeurd, en ik las onlangs in het topic van @Barabas dat hij zijn plan baseert op "Der gemogelte Kopfbahnhof" van de site http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan.htm

Laat ik daar na mijn plannen van 3 jaar geleden óók mee bezig zijn.

Ik heb het plan wel aangepast, en het is bij mij nu een dubbele hoofdbaan (met de Nederlandse rijrichtingen) die door het kopstation loopt.
Doordat ik de gelegenheid heb om een L-vormige tafel te gebruiken, heb ik helemaal links in het plan de hoofdbaan kunnen uitbreiden waardoor er meer mogelijkheden zijn ontstaan om links uit het station via de L-poot weer link in het station terug te komen. De andere optie is links uit het station via de buitenste baan weer naar het station terugrijden waar je dan vanaf de rechter kant binnen komt. Bijna alles ligt op niveau 0, maar daarover later meer.

Ik heb in tegenstelling tot het originele plan de stationsoverkapping niet naast elkaar maar achter elkaar bedacht, waarna de sporen aan de linkerzijde onder het stationsplein 'verdwijnen'.

Op het plaatje zijn alle blauwe rails niet zichtbaar, en alle rode rails wel zichtbaar. Wat in dit plan ook niet voorkomt is een keerlus situatie.

De laatste aanpassing is geweest om in de L-poot nog 3 opstelsporen te realiseren, omdat het oorspronkelijke plan daar niet erg in voorzag.
Het meest linker spoor, wat van blauw naar rood kleurt is een helling naar niveau 1. De rare slinger is even gemaakt om niveau 1 weer op het meest onderste spoor wat ook weer via een helling naar beneden loopt (gaat lijken op de helling bij de provinciale weg in Zaandam).
Het is de bedoeling dat op niveau 1 een dorps/lichte industrie situatie verrijst.

Afbeelding


DCC met DR5000
Plaats reactie