eerste baanplan - 210x105

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Hahaha, lekker tegenovergestelde meningen. Dat is mooi, dat geeft inspiratie. Dus toch terug naar de basis... en dan zo zien te krijgen dat er 3 stationnetjes zijn en wat rangeermogelijkheden. Omloopsporen per station dus. En toch eens kijken hoe ik als slecht knutselaar wat hoogte erin kan krijgen.
Zou eigenlijk een soort laag dijkje moeten maken voor het bovenste station. Die kan heel simpel, zoals Kampen-Zuid of Nijmegen-Lent. Wel perron, nauwelijks gebouw. Zijn wel beide heel nieuwe stations, maar het gaat om het idee.

Toch weer terug naar de tekentafel en ook meteen op zolder eens kijken wat ik kan maken zonder 'treinduct' en dan is het idee van een brug wel iets wat meteen veel meer afwisseling in het beeld geeft.
Nieuw uitgewerkt baanplan komt later deze week, of misschien pas na het weekend. En ondertussen lees ik vooral veel andere draadjes en plannen hier. Wat een info! Dank.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door dwarsligger »

Hoogte winnen zou ik als volgt doen:

Maak een frame van dunne latten. Leg daar een plaat multiplex op van 9mm. Nog niet vastzetten. Baanplan er op uit tekenen en bepalen waar je het tussen de niveau’s kunt zagen. Vervolgens kun je eea met opvulthoutjes omhoog brengen.

Let hierbij op dat als je wissels met onder aandrijving gebruikt er ook ruimte is en het frame niet in de weg zit.

Kijk maar eens op onderstaande link

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... nstructies


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door bpieters »

leuke link!
in dit geval is het bouwen als frame inderdaad ideaal omdat je zowel omhoog (sporen,wegen) als omlaag kan (rivier,kanaal of wegonderdoorgang) kunt.
groet,
bert



Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Zeker leuke link en zo weer meer info.
Qua baanplan toch geluisterd naar de tips. Terug naar eerste ontwerp. Dus een station die op een verhoogde dijk of zoiets komt (in het baanplan groen omzoomd). Een ander kopstation in het midden, nu met omloopspoor. Helaas met bochtwissels, maar dat kan nog wat anders worden als ik tzt andere wissels kan scoren. Idem voor rails voor een rangeerspoortje.
Een open frame bak bouwen gaat nu niet lukken. Heb al wel een mooie plaat, aan de onderzijde her en der verstevigd. Ruimte voor bedrading dus, wisselaandrijvingen wegwerken doe ik nu nog niet. Laat ik eerst maar eens dit zien vast te maken, een verhoging te maken en wat meer te gaan rijden.
Kan van kopstation naar kopstation en er zit een rondemogelijkheid in. Omloop in beide stations, een omloop-/inhaalspoor extra onderin, dus voorlopig rijbewegingen genoeg mogelijk. Zeker met maar 2 locs.

Het baanplan:

Afbeelding

En ook maar meteen getest met leggen. Komt er iets anders uit te zien, maar... alle sporen getest en gereden. Met losse loc. Met hondekopstel. Met loc met 4 wagons. Beide richtingen op. Alles werkt.

Nu maar eens rijden en meteen bedenken hoe ik de hoogte ga maken. Mdf/triplex, toch styrofoam, met karton, met woodlands o.i.d.
Keuzes, maar leuke. En aangezien dit mijn eerste baan is, toch maar niet meteen grootse plannen met fly-overs en ingewikkelde scenery.

Tenslotte, het plaatje. Alles met standaard flm piccolo railsstukken. Flexrails bewaar ik wel voor een volgende baan....

Afbeelding


Fijn weekend en misschien wel tot in Hilversum. Voor degene die gaan, veel plezier en inspiratie!


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door bpieters »

hoi.
ziet er leuk uit.!
binnense station zou je ook nog iets hoger kunnen leggen al is het maar bjjv. 1,5 cm.
wel het geheel iets naar rechts opschuiven: het ligt links wel erg dicht bij de rand.
Succes met de uitwerking.
groet,
Bert



Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door Japio380 »

Ha Peter,

Leuk bedacht plan; van A naar B zo kort en zo lang je wilt.
Ik vraag me alleen af hoe je scenery wilt gaan bouwen of was je dan niet van plan? Achterin is moeilijk bereikbaar, heb je daar iets op bedacht?
Groet, Jaap



Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Dankjewel Bert, dat verschuiven ga ik zeker doen, station ga ik proberen nog iets omhoog te leggen en de sporen van het middenstation wat verder uit elkaar.

Dankjewel Jaap. Scenery zal beperkt zijn. Daar ligt mijn kracht niet en alles is nieuw. En heel klein. Wil er een polderlandschap van maken. Veel groen, veel weide, wat dieren en boompjes. En wat water met een brug erover, waar de trein dan overheen loopt. Hier en daar een gebouwtje misschien, maar laat ik eerst maar simpel beginnen.
Achterin kan ik bijna niet bij, maar de plaat is te verschuiven en de tafel waarop deze staat gelukkig ook. Dus met bouwen schuif ik alles naar het midden van de zolder.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door bpieters »

kun je ivm de bereikbaarheid en het verhoogd maken van station2 de plaat 90°draaien zodat de korte kant onder het schuine dak komt?Daar ligt het spoor grotendeels laag en het eind van de dijk van station2 kan dan tegen het schuine dak aan lopen.
Wieltjes onder de tafelpoten is misschien anders ook een optie.
groet,
Bert



Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Dat ga ik bekijken Bert. Leuk idee, maar waarschijnlijk kom ik dan in problemen met de radiator die komende maanden wel weer eens warm zal moeten worden... Maar een optie wat ik zelf nog niet aan had gedacht.
Idem voor de wielen, dat gaat toch soepeler dan nu.
Dank!


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Weer een stapje verder... ben toch aan het denken gezet door de vraag over scenery, want waar moet ik dat kwijt? De rails is vastgezet, alles past. Delen getest, dus de layout kan.
Vervolgens een eerste opzet gemaakt voor inrichting en nog niet verder dan de bovenkant gekomen:

Afbeelding

En toen was ik gisteren in Kampen... en zag daar station Kampen (natuurlijk al veel vaker gezien, maar nooit met de modelspoorbaanogen. En daar ligt bij dat kopstationnetje dus maar 1 spoor. Geen enkel omloopspoor of andere mogelijkheid. Dat blijkt ook uit de tekening van het emplacement.

Afbeelding

Dus nu twijfel ik. Laat ik het zoals gepland of ga ik de wissels ergens anders plaatsen voor een mini-schaduwstationnetje.
Ik denk namelijk dat ik de binnenste lus rechts, die naar station 1 loopt, te overdekken. Zodat daar bebouwing/scenery op kan en er toch wat meer mogelijk is om het wat minder onrealistisch te maken.

Keuzes, keuzes. Ik ga het weer even loslaten.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door Spoor010 »

Hoi Peter,

Wissels bij het bovenste station heb je al niet meer nodig.
Je rijtuigen staan inmiddels al op Marktplaats te koop, en de Hondekop kan natuurlijk prima heen en weer rijden. :?

Maar even serieus, je kan er ook voor kiezen om wel twee sporen te behouden maar slecht 1 perron te plaatsen.
Dan kan er wel wat gerangeerd worden, maar kun je de ruimte die het stationsgebouw en perron innemen beperken. :idea:

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Hallo Frank, die laatste kon wel eens de oplossing zijn die ik zoek!
En gelukkig heb ik nog andere wagons, ook personen, dus niet alleen de hondekop hoeft te pendelen.

Zou het enkelspoor eigenlijk alleen willen om thuis te overtuigen van de noodzaak tot aanschaf van een gtw-treinstel :lol:

Afbeelding

Afbeelding


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door spoor65 »

Peter,

Dan hoop ik dat jouw vrouw niet mee leest, als ik zeg, dat een GTW nooit niet op het traject heeft gereden.

mooie foto`s trouwens van station Kampen, met de eveneens mooie FlIRT trein van mijn werkgever. ;)

Dan nog even over het leuke linkje naar sporenplan online,

Waar zelfs Station Zwolle Stadshagen al aangegeven staat, leuk eenvoudig station, met een prachtig aangelegde infrastructuur er om heen, de tunnels, de brede middenberm in de straat er voor, inclusief de fietsersoversteek, als mede de bruggen. dat alleen zou al een mooie thema kunnen zijn voor een modelspoorbaan.
moet je alleen niet vergeten, ook de bouwhekken om het station neer te zetten, aangezien het station, na oplevering, nog maar 2 weken is gebruikt, alleen voor een proef om de dienstregeling zo te krijgen, dat de trein er wel kan gaan stoppen.

vergeet ook niet om goed te controleren, of jouw spoordijk wel sterk genoeg is voor de hoge snelheid, die er eigenlijk gepland was :lol: :mrgreen:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Het gaat om het idee Freddy. Dat het wat anders is dan een GTW, zag ik. De kleuren zijn ook anders en Blauwnet is geen Vechtdal of Veolia.
Maar ja, een n-schaal variant van de blauwnet-flirt heb ik nog niet gezien. En aangezien alles "geinspireerd op" gaat worden ipv "namaken van", zie ik er niet zo'n probleem in. Een gtw en een hondekop rijden immers ook niet in hetzelfde tijdperk.

Een hogesnelheidslijn komt er niet op mijn mini-baantje... Dat zou zoiets zijn als een formule 1 op een kartbaan. Leuk voor 1 keer kijken, daarna niet meer. Maar dank voor de inside-info, leuk om te lezen! En nu nog dubben of het een oud stationnetje als Kampen wordt, of een modern als Kampen-Zuid. Of Nijmegen-Lent. Of... nou ja, noem maar op.

Ben er nu nog niet uit hoe ik de dijk/verhoging ga aanleggen. Eerste eens proberen van wat stukjes dun meubelplaat dat ik hier heb liggen nog.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door Nico Essers »

Gewoon de treinen kopen die je leuk vindt. De meeste mensen boeit het niet of een Groningse GTW door het Limburgse landschap rijdt als het er maar mooi uitziet. Op mijn baan kruisen tijdperk 3 en tijdperk 6 elkaar. Ik heb nog niemand die is komen kijken horen zeggen van dat klopt niet :D


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Helemaal mee eens Nico.
Dus gtw (of Lint) blijft op de verlanglijst.

Maar nu eerst op zoek naar xps plaat. Geen bouwmarkt in de buurt die het heeft. Ook niet in multipak, ook niet bij hornbach... En ik wil toch gaan bouwen zodat ik weer eens kan rijden.
Dus wordt vervolgd, eerst deze uitdaging regelen.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door rjvanhouten »

pfvh schreef: 23 sep 2019 11:35 Maar nu eerst op zoek naar xps plaat. Geen bouwmarkt in de buurt die het heeft. Ook niet in multipak, ook niet bij hornbach...
Je zou kunnen overwegen om xps-platen online te bestellen. Dat kan zelfs per stuk:
https://www.deisolatietoko.nl/9-platen-per-stuk

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door Nico Essers »

Als je Pontmeyer in de buurt hebt dan kun je ze daar bestellen voor nette prijzen. Dat kan zelfs per stuk. Moet je ze wel zelf afhalen want als transport erbij komt gaat het nergens meer over. Ik heb daar 2 Styrodur platen gekocht.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door Spoor010 »

Hallo Peter,

Ik wist even niet meer welk kopstation maar 1 spoor en 1 perron heeft, maar ik kwam het weer tegen op internet.

https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/15396858794

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Rhenen

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Dankjewel, leuk! Ik dub nog....

En dank voor de xps tips. Zal toch online worden idd.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Met dank aan de tip hier (Pontmeyer bij mij kon alleen per pak...), bij een andere toko dan de Indische, een viertal platen besteld van 2 cm. Zo kan ik toch gaan varieren in hoogte (station "bovenaan") en diepte, zoals een kanaaltje/beekje. Dat zal deze week binnenkomen, dan kan ik komend weekend eindelijk echt gaan bouwen.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door Nico Essers »

Alleen per pak, vreemd. Hier bij Pontmeyer in Nuth heb ik toen 2 platen van 50 mm dik gehaald.
Heb het nu even nagekeken en zie inderdaad alleen maar meer bestellen per pak staan. Jammer dat het gewijzigd is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
pfvh
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 11:12

Re: eerste baanplan - 210x105

Bericht door pfvh »

Vond ik ook. Anders was ik al begonnen dit weekend. Zo ver weg zitten ze niet van werk of huis.

Maar, 't is opgelost en ik verwacht dat de platen vandaag afgeleverd worden.

Dan alles op de platen (met hoogteverschillen provisorisch nabootsen) nog eens uitleggen en kijken of ik tevreden ga zijn of toch nog wat wil wijzigen.


________________________________________________________________________
Groeten, Peter

modelspoorbaan-rookie - digitaal dcc - fleischmann/z21/multimaus
Plaats reactie