Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Wim H »

e.lotte schreef: 28 sep 2019 18:49 1: Ik dacht al ik een stuk naar beneden ga, dan komt het mooi onder het balken frame uit en als het mis gaat kan ik er goed bij. Ga er over nadenken, vindt het ook wel leuk om ooit met de helixen te spelen.
Als je onder de balken uit wilt komen, zul je minimaal een winding extra nodig moeten hebben. Maar waarom zou je het schaduwstation eronder willen bouwen? Je schrijft vanwege toegankelijkheid, maar die wordt er niet beter op. Uiteindelijk ligt ook een hangend schaduwstation op een bodemplaat en kun je er alleen van opzij bij. Ik denk dat het zelfs minder toegankelijk wordt omdat het frame dan in de weg zit (tenzij je echt diep onder het balkenframe gaat - minimaal 15 cm lager).
Waarom niet gewoon het schaduwstation direct op het frame en het zichtbare doorgangsstation een paar cm hoger? Het schaduwstation is nog steeds goed toegankelijk via de gaten in het frame en via de achterzijde.
e.lotte schreef: 28 sep 2019 18:49 2: IK had de wissels er tussen geplaatst om van richting te kunnen veranderen en van baan te wisselen.
Ok, op zich geen slecht idee, maar waarom dan de wissels in het midden van het station? Nu is de bruikbare lengte van die sporen minder dan een kwart. Je hebt alleen nog plek voor een kort treinstel dat dan via de wissels in de tegenrichting kan rijden. Als je de wisselverbinding aan het begin van het station legt, kun je de volledige opstellengte gebruiken (en bv ook een langere trein met stuurstandrijtuig laten keren).
Als je wilt kan ik wel even een schetsje maken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Wim H »

Goedenavond,
spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 tja, de helix, daar zijn verschillende meningen over, nuttig of niet, dat is voor elk ontwerp weer anders, en voor elke bouwer.
Inderdaad. :) Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik geen groot voorstander van een helix ben ;) :lol:

Ik vind het meer een noodzakelijk kwaad. Soms zijn ze nodig/handig, maar als je ze kunt voorkomen, waarom dan niet? Meerdere mensen hier op het forum zijn er juist van afgestapt, vanwege de diverse nadelen.

spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 natuurlijk haalt een helix een trein lang uit zicht, net als grote schaduwsporen
Klopt, maar als dat de enige reden is, zou ik de trein gewoon op een schaduwspoor parkeren. Een stilstaande trein op een schaduwspoor is (veel) langer uit het zicht dan een rijdende trein in een helix. ;)

spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 voor kleine banen, kun je wat meer afwisselen in treinen die langs komen, meer afwisseling op de zichtbare baan dus, juist daarvoor kunnen ook helixen goed gebruikt worden, deel ze in blokken in, zodat er meerder treinen achter elkaar kunnen staan en jouw helix is gelijk een uitbreiding van jouw schaduwstation.
Je kunt natuurlijk ook een paar extra schaduwsporen leggen. Nadeel daarvan is dat het meer wissels kost, maar je bespaart weer op raillengte en bouwtijd.

spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 Bedenk daarbij, dat een kleine(re) baan, toch al vaak, geen ruimte bied voor veel schaduwsporen, pak je daar mee dus best wel veel winst, want de ervaring leert, dat de praktijk heel snel de theorie in haalt en je dus al snel veel meer treinen hebt gekocht, dan waar je eerst van uit was gegaan en op de baan kunt wegzetten.
Klopt, maar persoonlijk ben ik van mening dat niet iedere trein die je hebt, altijd op de baan moet staan. Je kunt treinen ook een tijdje in een vitrine plaatsen. Dan kun je ze ook nog eens beter bewonderen. ;)
Ik zie soms vrij kleine banen langskomen met gigantische schaduwstations. Met als reden dat die "op de groei" zijn gebouwd. Nu is dat natuurlijk een kwestie van persoonlijk smaak/ voorkeur, maar ik krijg het idee dat het soms zijn doel voorbij schiet.
Een extreem voorbeeld: enkelsporig zijlijntje met een zichtbaar kopstation met 2 sporen. Daarbij een schaduwstation met 20 opstelsporen. Daar zou je aan 4-5 sporen ook genoeg hebben in het schaduwdeel.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Kleine update, de hobby kamer is klaar dus ik kan nu beginnen met bouwen.
Ik heb het frame gemaakt uit twee modules op wieltje zodat ik altijd als het moet aan de achterkant kan komen.

Ik heb een starters set gekocht en deze heb ik uitgebreid zodat ik kan oefenen met twee treinen die te gelijk rijden, zoals als de meeste zeggen klein beginnen ;-). Ga met deze setup spelen/testen/leren hoe digitaal te rijden met itrain, aansturingen, baanvlakken, servos wissels, terug meldingen.

Bouw foto's van het frame, er komen nog dwarsbalken onder voor de stijfheid van het frame. Komt het schaduw station op te liggen, weet nog niet de exacte hoogte dus daar wacht ik nog even mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door maarten »

Dat is best een aardige tafel zo. Ik zou zelf wel een dwarsverbinding tussen de poten maken, dat is veel stabieler als ie een keer van de muur gereden moet worden. Groot voordeel is dat je meteen bergruimte creëert voor al je spullen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Hoi Maarten,

Zoals ik al zei, er komen nog dwars balken onder voor de stijfheid. Daar komt gelijk het schaduw station op, voor zo is het nu wel prima (nog niet echt spannend :)

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Plaats reactie