Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Nou alle bochten vervangen door R2/R3, inderdaad dat ziet er veel mooier uit.
De wissels heb ik uit de bochten gehaald en verplaatst naar het rechte stuk, ook de tentakels heb ik verwijderd.

Alleen omdat ik de achterste rails op hoogte wilde hebben, heb geëxperimenteerd met spiralen.
Ik heb ook het schaduw spoor ook helemaal naar achteren verplaats onder de hoge baan, zodat als het mis gaat ik er van de achterkant bij kan. :)

Ben benieuwd naar jullie meninges en opmerkingen ..... :-)

Afbeelding

Gr,
Erik
Laatst gewijzigd door e.lotte op 25 sep 2019 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Hube »

Wat ik persoonlijker wel mooier vind is om de bochten geleidelijker in te gaan, zoals in het echt.
Dus in plaats van een rechte rails direct over te gaan op bv. R2 eerst een R4 bocht leggen dan R3 en dan R2. En dan in de buitenbocht R5>R4>R3.

De meeste hobby-isten, zoals ik, hebben daar de ruimte niet voor maar bij jou zou het wel kunnen bij de bochten links en rechts vooraan,

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door spoor65 »

Ik zou het eigenlijk wel zo handig vinden, dat de baan lay-out gewoon hier op het forum zichtbaar was ipv de linkjes naar een site, maakt het een stuk makkelijker en overzichtelijker.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door BenQ »

En het is ook nog traag als dikke p.....
En staat het plaatje eindelijk op het scherm dan verdwijnt deze weer.😥


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door spoor65 »

zelfs zo traag, dat ik uiteindelijk alleen het bekende zwarte blokje met wit kruis, in de linker bovenhoek krijg.

sowieso werkt het gewoon prettiger om de voorgang van dit ontwerp, in het topic zelf te kunnen volgen, ipv, uiteindelijk, misschien wel 20 plaatjes te moeten openen in even zoveel tabblad., krijg je zo`n onoverzichtelijke rij balkjes boven aan je scherm.

Ik begrijp best dat het makkelijker en mss wel sneller werkt, dan het ontwerp hier te plaatsen, maar, en daarom is mijn schrijven ook goed bedoeld, en niet als negatieve kritiek. Als hier rechtstreeks de ontwerpen te zien zijn, zullen er veel meer reacties op komen, waar je wat aan kunt hebben.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Nico Essers »

Ik sluit me aan bij voorgaande opmerkingen voor wat betreft de afbeeldingen. Een 3D weergave verduidelijkt het sporenverloop aan de achterzijde.
Je zou wel de linker bocht meer naar voren kunnen halen en de rechterbocht iets naar achteren waardoor het station schuin komt te liggen ten opzichte van de voorzijde. Oogt altijd wat beter.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 24 sep 2019 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door BenQ »

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid postimage.com, je kan hier ook een account maken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Bedankt voor jullie opmerkingen, ik kreeg het niet voor elkaar om een image te posten dus heb had ik voor de quick and dirty optie gekozen. ;-)
Na een beetje zoeken zie ik "Add image to post""staan, dus bij deze de plaatjes. Ik zal eens kijken of ik de andere linkjes ook kan updaten zodat gelijk de plaatjes te zien zijn.

Ik ga de info van Gerard en Nico ook nog proberen.

De 3D image is zo uit anyrail gerenderd en heb ik niks mee gedaan, geeft nu alleen nog maar beeld hoe het er uit kan zien.

Baan layout:
Afbeelding

3D:
Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Hube schreef: 24 sep 2019 16:29 Wat ik persoonlijker wel mooier vind is om de bochten geleidelijker in te gaan, zoals in het echt.
Dus in plaats van een rechte rails direct over te gaan op bv. R2 eerst een R4 bocht leggen dan R3 en dan R2. En dan in de buitenbocht R5>R4>R3.

De meeste hobby-isten, zoals ik, hebben daar de ruimte niet voor maar bij jou zou het wel kunnen bij de bochten links en rechts vooraan,

groetjes,
Gerard
Dag Gerard,

Ik zit nu een beetje te proberen in anyrail, maar de keuze is reuze en bochten zijn toch wel een dingetje om deze mooi en goed te krijgen.
Kan je me ook vertellen welk aantal graden en lengtes je zou doen als je de bochten maakt: R2-R4-R3-R2 en R5-R4-R3

Ga nog even verder studeren.

Alvast bedankt!!

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door bpieters »

Hoi Erik,
De spiralen zouden bij een hellingspercentage van de maximaal aanbevolen.2,5% een straal moeten hebben van 320 mm om 5cm hoogteverschil te krijgen.
Zo te zien is dat in jouw plan niet het geval.
Een hoger hellingspercentage geeft heel veel problemen met treinlengte, loks die te zwak zijn etc.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Wim H »

Goedemorgen, ik wilde gisteravond al reageren, maar de forumsoftware had me op een zwarte lijst gezet. Groot gelijk natuurlijk, die rare gast uit Rusland... 😉

Ik ben het met Bert eens. De hellingen in de helix worden te steil. Ik gok 4% en dat is te veel voor de meeste n loks. Je hebt echter voldoende ruimte voor een helix met grotere boogstraal.

Daarnaast zou ik de sporen niet strak langs de rand van de baan leggen. Het hoogliggende paradetraject aan de achterkant zou prima in een ruime boog kunnen liggen. Dat maakt het wat speelser en realistischer.

Ook bij de in en uitgang van je station zou de boogstraal groter kunnen. Dat ziet er realistischer uit. En er is ruimte genoeg.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik heb in de onderste hoeken grotere bochten geplaatst en het schaduw station verplaats naar een niveau omlaag omdat ik het dan te hoog zou worden en kan ik nu een grotere diameter gebruiken. De Helix heeft een doorrij hoogte van 4,5cm en gebruik als bochten R3 en R3a met een max stijging van 2,7%. Omdat het schaduw station een stuk lager ligt kan ik er van onder makkelijker bij en heb hem wat groter gemaakt. De helixen liggen ook niet precies onder elkaar omdat ik dan met doorrij hoogtes van spoor in de knoop kwam.

Ik heb nu 3 stukken baan die open zijn, het station, het midden gedeelte en de paradebaan helemaal achterin.

Het wordt een berglandschap, hoe wat en waar ben ik nog niet over uit maar dat komt ter zijnde tijd wel. :)

Wim, ik heb 5 cm extra aan de muur kant, dus ik heb nog marge over.

Ben wel redelijk tevreden zo !!!

Niveau -1
Afbeelding

Niveau -0
Afbeelding

Alle niveau's
Afbeelding

3D Layout
Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,
Het ziet er al goed uit. Nog een paar opmerkingen:

1. Als je je schaduwstation niet 1 niveau lager legt, maar slechts een half niveau (zeg 3 cm onder het maaiveld) dan heb je geen helix nodig om naar het schaduwstation af te dalen. Een halve cirkel is dan genoeg (aan beide zijden van je S-station). Dat scheelt weer tijd en geld (helixen hebben de neiging om beide te vreten). Ik zou proberen de niet zichtbare trajecten zo kort mogelijk te maken en zeker als het helixen zijn.

2. Waar wil je de overloopwissels in het schaduwstation voor gebruiken? Ik denk dat ze geen nut hebben en dus weggelaten kunnen worden. Het geeft alleen maar kans op extra storingen (ontsporingen). Mocht je treinen in het schaduwstation van richting willen laten veranderen (bv een treinstel dat pendelt), dan zou ik de wissels verplaatsen en 1 of 2 kopspoortjes plaatsen voor dat specifieke doel.

3. Ook in het zichtbare station vraag ik me af of je alle overloopwissels (4 setjes!) wel nodig hebt. 1 setje aan elke kant van het station kan ik me nog voorstellen. Dan kan een goederentrein in beide richtingen op het onderste stationsspoor komen om wagens af te zetten voor de kopspoortjes.
De andere kant op lijkt me overbodig.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Dag Wim,

Dank je wel voor je opmerkingen.

1: Ik dacht al ik een stuk naar beneden ga, dan komt het mooi onder het balken frame uit en als het mis gaat kan ik er goed bij. Ga er over nadenken, vindt het ook wel leuk om ooit met de helixen te spelen.

2: IK had de wissels er tussen geplaatst om van richting te kunnen veranderen en van baan te wisselen.

3: Had ik nooit over nagedacht, overgenomen uit het oorspronkelijk baan ontwerp. IK ga deze weg halen.

Ik ga nu eerst beginnen met mijn starters pakket, eerst maar eens uitzoeken en klein beginnen. Daarna ga ik uitbreiden naar dit ontwerp, de tafel ga ik wel al maken voor dit baanplan.

Gr,Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door spoor65 »

tja, de helix, daar zijn verschillende meningen over, nuttig of niet, dat is voor elk ontwerp weer anders, en voor elke bouwer.

natuurlijk haalt een helix een trein lang uit zicht, net als grote schaduwsporen

Heb je een relatief kleine baan, dan kan het echter ook een voordeel zijn, ook op een grote baan trouwens, als je veel verschillende treinen hebt.

voor kleine banen, kun je wat meer afwisselen in treinen die langs komen, meer afwisseling op de zichtbare baan dus, juist daarvoor kunnen ook helixen goed gebruikt worden, deel ze in blokken in, zodat er meerder treinen achter elkaar kunnen staan en jouw helix is gelijk een uitbreiding van jouw schaduwstation.

Bedenk daarbij, dat een kleine(re) baan, toch al vaak, geen ruimte bied voor veel schaduwsporen, pak je daar mee dus best wel veel winst, want de ervaring leert, dat de praktijk heel snel de theorie in haalt en je dus al snel veel meer treinen hebt gekocht, dan waar je eerst van uit was gegaan en op de baan kunt wegzetten.

dat werkt met een grote baan natuurlijk ook.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Wim H »

e.lotte schreef: 28 sep 2019 18:49 1: Ik dacht al ik een stuk naar beneden ga, dan komt het mooi onder het balken frame uit en als het mis gaat kan ik er goed bij. Ga er over nadenken, vindt het ook wel leuk om ooit met de helixen te spelen.
Als je onder de balken uit wilt komen, zul je minimaal een winding extra nodig moeten hebben. Maar waarom zou je het schaduwstation eronder willen bouwen? Je schrijft vanwege toegankelijkheid, maar die wordt er niet beter op. Uiteindelijk ligt ook een hangend schaduwstation op een bodemplaat en kun je er alleen van opzij bij. Ik denk dat het zelfs minder toegankelijk wordt omdat het frame dan in de weg zit (tenzij je echt diep onder het balkenframe gaat - minimaal 15 cm lager).
Waarom niet gewoon het schaduwstation direct op het frame en het zichtbare doorgangsstation een paar cm hoger? Het schaduwstation is nog steeds goed toegankelijk via de gaten in het frame en via de achterzijde.
e.lotte schreef: 28 sep 2019 18:49 2: IK had de wissels er tussen geplaatst om van richting te kunnen veranderen en van baan te wisselen.
Ok, op zich geen slecht idee, maar waarom dan de wissels in het midden van het station? Nu is de bruikbare lengte van die sporen minder dan een kwart. Je hebt alleen nog plek voor een kort treinstel dat dan via de wissels in de tegenrichting kan rijden. Als je de wisselverbinding aan het begin van het station legt, kun je de volledige opstellengte gebruiken (en bv ook een langere trein met stuurstandrijtuig laten keren).
Als je wilt kan ik wel even een schetsje maken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door Wim H »

Goedenavond,
spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 tja, de helix, daar zijn verschillende meningen over, nuttig of niet, dat is voor elk ontwerp weer anders, en voor elke bouwer.
Inderdaad. :) Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik geen groot voorstander van een helix ben ;) :lol:

Ik vind het meer een noodzakelijk kwaad. Soms zijn ze nodig/handig, maar als je ze kunt voorkomen, waarom dan niet? Meerdere mensen hier op het forum zijn er juist van afgestapt, vanwege de diverse nadelen.

spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 natuurlijk haalt een helix een trein lang uit zicht, net als grote schaduwsporen
Klopt, maar als dat de enige reden is, zou ik de trein gewoon op een schaduwspoor parkeren. Een stilstaande trein op een schaduwspoor is (veel) langer uit het zicht dan een rijdende trein in een helix. ;)

spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 voor kleine banen, kun je wat meer afwisselen in treinen die langs komen, meer afwisseling op de zichtbare baan dus, juist daarvoor kunnen ook helixen goed gebruikt worden, deel ze in blokken in, zodat er meerder treinen achter elkaar kunnen staan en jouw helix is gelijk een uitbreiding van jouw schaduwstation.
Je kunt natuurlijk ook een paar extra schaduwsporen leggen. Nadeel daarvan is dat het meer wissels kost, maar je bespaart weer op raillengte en bouwtijd.

spoor65 schreef: 28 sep 2019 20:38 Bedenk daarbij, dat een kleine(re) baan, toch al vaak, geen ruimte bied voor veel schaduwsporen, pak je daar mee dus best wel veel winst, want de ervaring leert, dat de praktijk heel snel de theorie in haalt en je dus al snel veel meer treinen hebt gekocht, dan waar je eerst van uit was gegaan en op de baan kunt wegzetten.
Klopt, maar persoonlijk ben ik van mening dat niet iedere trein die je hebt, altijd op de baan moet staan. Je kunt treinen ook een tijdje in een vitrine plaatsen. Dan kun je ze ook nog eens beter bewonderen. ;)
Ik zie soms vrij kleine banen langskomen met gigantische schaduwstations. Met als reden dat die "op de groei" zijn gebouwd. Nu is dat natuurlijk een kwestie van persoonlijk smaak/ voorkeur, maar ik krijg het idee dat het soms zijn doel voorbij schiet.
Een extreem voorbeeld: enkelsporig zijlijntje met een zichtbaar kopstation met 2 sporen. Daarbij een schaduwstation met 20 opstelsporen. Daar zou je aan 4-5 sporen ook genoeg hebben in het schaduwdeel.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Kleine update, de hobby kamer is klaar dus ik kan nu beginnen met bouwen.
Ik heb het frame gemaakt uit twee modules op wieltje zodat ik altijd als het moet aan de achterkant kan komen.

Ik heb een starters set gekocht en deze heb ik uitgebreid zodat ik kan oefenen met twee treinen die te gelijk rijden, zoals als de meeste zeggen klein beginnen ;-). Ga met deze setup spelen/testen/leren hoe digitaal te rijden met itrain, aansturingen, baanvlakken, servos wissels, terug meldingen.

Bouw foto's van het frame, er komen nog dwarsbalken onder voor de stijfheid van het frame. Komt het schaduw station op te liggen, weet nog niet de exacte hoogte dus daar wacht ik nog even mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door maarten »

Dat is best een aardige tafel zo. Ik zou zelf wel een dwarsverbinding tussen de poten maken, dat is veel stabieler als ie een keer van de muur gereden moet worden. Groot voordeel is dat je meteen bergruimte creëert voor al je spullen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100 - vraag

Bericht door e.lotte »

Hoi Maarten,

Zoals ik al zei, er komen nog dwars balken onder voor de stijfheid. Daar komt gelijk het schaduw station op, voor zo is het nu wel prima (nog niet echt spannend :)

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Plaats reactie