Hobby weer oppakken na 30 jaar

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton 3737
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2019 13:13

Hobby weer oppakken na 30 jaar

Bericht door Ton 3737 »

Hallo allemaal

Na jaren mijn treinen weer te voorschijn gehaald en een baan aan het ontwerpen.
Alleen ik heb wat vraagjes er is veel veranderd in de loop der jaren.
Ik ben in het bezit van fleischmann piccolorails en alle treinen zijn (diverse merken)analoog.
Het is de bedoeling dat ik later op mijn gemak alles ombouw beetje voor beetje naar digtaal .
graag wil ik de wissels en seinen met de hand bedienen met de fleischmann schakelaars.
Hoe kan ik het best mijn baan opbouwen, want ik wil hem gelijk vastleggen en kan ik ook gelijk isolerende railverbinding er tussen zetten.
Ik wil ook met meerdere treinen op een baan gaan rijden.
Ook wil graag weten hoe ik bij de engelse kruiswissels moet isoleren dit wil ik ook graag weten omdat ik eerst nog analoog zal rijden.
Alle informatie is welkom.

Gr Ton



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Hobby weer oppakken na 30 jaar

Bericht door Willempie »

https://produktinfo.conrad.com/datenbla ... _fr_nl.pdf

Staat allemaal netjes beschreven in de handleidingen hoe het aangesloten wordt en hoe het werkt.

Groetjes.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hobby weer oppakken na 30 jaar

Bericht door maarten »

Op zich geen rare vraag Ton. Als je analoog wilt beginnen en pas later wil gaan switchen naar (geautomatiseerd!) digitaal dan kan het prettig zijn om hier alvast rekening mee te gaan houden inderdaad. Dat vergt echter wel wat voorbereiding, je moet dan nu al je rails gaan indelen in blokken en secties. Voor analoog-bedrijf mag je deze nu nog gewoon aan elkaar knopen. Je bent dan al wel voorbereid voor detectie voor het automatisch digitaal rijden, dat bespaart je tijd op het moment dat je wilt overgaan naar digitaal. Je hoeft dan niet meer te slijpen in en te solderen aan je rails. Dat kan fijn zijn omdat je scenery dan gewoon intact kan blijven.

Dat houdt echter wel in dat je nu al een leercurve in gaat voor iets wat je niet direct gaat toepassen. De website van n-project.org is een goede plek om te leren hoe je dat moet aanpakken. Daar staat goed uitgelegd hoe een en ander werkt met blokken e.d.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Cated
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 nov 2019 16:46

Re: Hobby weer oppakken na 30 jaar

Bericht door Cated »

Ik heb t zelfde gehad, alles nog analoog.
Inbouwen decoders is soms een werkje en kost best per trein.
Ik heb alle analoog verkocht en gebruikte teruggekocht met ingebouwde decoder, multi maus gekocht(ook gebruikt) en nu kunnen er 100 op een rails als je dat wil!!!, is echt geweldig.
Groeten Ed


Plaats reactie