Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Na veel gelezen te hebben hier dan een eerste ontwerp van mijn nieuwe baan. Baan bestaat uit Fleischman N rails, deze vind ik mooier dan de Piccolo met bedding. Het is de bedoeling dat ik in de moderne tijd digitaal ga rijden en op termijn ook computer gestuurd, Inzake het digitale gebeuren heb ik nog een aantal vragen die ik in de juiste sub forums ga stellen. Met betrekking tot de baan hoor ik graag verbeterpunten cq opbouwende kritiek.
Wellicht heb ik een en ander volledig verkeerd aangepakt maar dat hoor ik dan wel. Met betrekking tot het ontwerp, daar waar het dubbelspoor stopt is dat de toegang tot het schaduwstation wat gaat bestaan uit meerdere opstelsporen en in wezen één grote keerlus is.
Benieuwd naar jullie reacties.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond K op 31 okt 2019 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr

Bericht door BenQ »

Jouw plaatje is te groot en als je op jouw link klikt krijg je mooie plaatjes maar die hebben niks met modelspoor te maken. :lol: :oops:
Als je een plaatje met een max breedte van 1024 pixels upload dan kan je met de rechtermuis op het plaatje klikken en dan kiezen voor "Adres van afbeelding kopiëren", dit in het bericht plakken tussen de rechte haken:

Code: Selecteer alles

[img]adres plaatje[/img]


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr

Bericht door Raymond K »

BenQ schreef: 27 okt 2019 13:41 Jouw plaatje is te groot en als je op jouw link klikt krijg je mooie plaatjes maar die hebben niks met modelspoor te maken. :lol: :oops:
Als je een plaatje met een max breedte van 1024 pixels upload dan kan je met de rechtermuis op het plaatje klikken en dan kiezen voor "Adres van afbeelding kopiëren", dit in het bericht plakken tussen de rechte haken:

Code: Selecteer alles

[img]adres plaatje[/img]
Nu zou het moeten werken.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,

De eerste vraag die bij me opkomt, is over de diepte van de baan. Ik gok dat hij 100 cm diep is aan de achterkant. Dat is erg diep. Kun je er aan de achterkant bij? Bv omdat de baan niet tegen de muur staat, of omdat hij verrijdbaar is?

Dan het baanplan zelf. In principe is het een dubbelsporig ovaal. Alleen zie ik linksboven de sporen uiteen wijken. Waarom is dat?

Ten 2e de toegang tot het schaduwstation. Op zich prima, maar het schaduwstation is slechts vanuit 1 richting toegankelijk (tegen de klok in rijdend over het ovaal). Als je daarna het schaduwstation weer uit komt, kom je nooit meer terug. Uiteindelijk zullen alle treinen dus met de klok mee over de baan gaan rijden. Je hebt dus nog een 2e lus nodig, tenzij je alle treinen in je zichtbare station van richting laat wisselen. De lok van een getrokken trein moet dan omlopen. Best leuk maar als je dat voor iedere trein moet doen, kan het wel eens vervelend worden.

Dan de aansluiting van het schaduwstation op de hoofdbaan. Je hebt daar een engels wissel gebruikt, maar je hebt aan een kruising genoeg. De andere rijmogelijkheden zul je niet gebruiken.

Tenslotte het zichtbare station: je gebruikt daar overloopwissels, maar ik denk dat ze net verkeerd om liggen. Je kunt namelijk de goedensporen(?) aan de zuidkant niet bereiken als je van rechts naar links door het station rijdt.

Helemaal tenslotte: als je nog perrons tussen de sporen wilt plaatsen, zul je meer ruimte moeten maken. Nu past er slechts een heel smal perronnetje...

Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Raymond K »

@ Wim H, allereerst bedankt voor je reactie, de diepte van de baan is 95 cm en dat is m.i. net te doen denk ik, bovendien gaat de korte poot vrij van een muur staan. Wat betreft het station gedeelte begrijp ik helemaal wat je bedoeld, hier moet ik mee aan de slag gaan. Ook ga ik kijken hoe ik met de klok mee en tegen de klok in het schaduwstation kan in en uitrijden. Gewoon weer werk aan de winkel.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door bpieters »

hoi Raymond,
Als je het afwijkende spoor linksboven niet zou doen heb je de mogelijkheid om de overloop wissels naar links te verplaatsen.
Rechtsboven kun je de overloopwissels meer naar rechts verplaatsen.
Dat verlengt de opstelsporen aanzienlijk.
Vwb de toegang tot het schaduwstation sluit ik me bij Wim aan met de aanvulling dat het qua hellingspercentage moeilijk wordt om de sporen daarvoor onder de stationssporen door te krijgen met voldoende hoogte aannemende dat het getekende niveau overal gelijk is.
Het station hoger leggen is misschien een optie.

groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Wim H »

Raymond K schreef: 27 okt 2019 14:54 Ook ga ik kijken hoe ik met de klok mee en tegen de klok in het schaduwstation kan in en uitrijden.
Hoi Raymond,
Je zou de splitsing op een andere manier kunnen gebruiken. Door hem andersom aan te sluiten kun je - komend uit het schaduwstation - bij de splitsing kiezen: links of rechts om. Eigenlijk wordt het hele zichtbare deel dan een lange dubbelsporige lus (met daarin het doorgangsstation). Je rijdt dan van schaduwstation via zichtbaar doorgangsstation terug naar het schaduwstation. Uiteraard heb je dan geen mogelijkheid meer om in het zichtbare deel rondjes te rijden, maar ik denk dat dat juist een voordeel is.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Michiel »

Ik zie wel iets in het concept van dit plan. Maar je zal toch best een keerspoor voorzien om treinen te keren en terug naar het schaduwstation te kunnen sturen (rood in geval van rechts rijregime, met keerlusmodule om kortsluiting te voorkomen)
Maar betreffende het algemen concept zie ik het als 1 groot station op een splitsende hoofdlijn. Alles in de groene blob behoort tot hetzelfde station. De beide buitenste lussen worden overdekt (een kant stad bovenop, anderkant heuvel met bebouwing of iets degelijks). Het station moet herontworpen worden met behoud van de rijwegen, maar met logische plaatsing van perrons en uitwijksporen. Ik zie echt wel iets in dit plan, iets groots, origineel en toch haalbaar. Maar het vraagt wat doorgevoerde planning om dit te laten overtuigen.

Maar geen erg als je mijn visie niet deelt. Het balnagrijkste is dat jij je amuseert, en dat je je eigen zin en inleving uitleeft.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Hoontje »

Mijn ervaring met fleischmann kruiswissels is dat sommige materieel (ik rijd veel NS materiaal), zelfs van fleischmann hier gemakkelijk op ontspoord. Met PECO rails heb ik daar minder last van. Het blijven wel gevoelige punten in een baan, maar wanneer met aandacht en precisie gelegd, moet het gewoon werken.
Als 2e tip; probeer je perronsporen zo lang mogelijk te maken. Er komt steeds meer moderner materieel uit, met bijbehorende lengtes. Het zou jammer zijn als je baan snel 'te klein' blijkt. Een lengte voor de opstelsporen die ik nodig heb bij een getrokken trein met 7 wagons is 1.60 meter minimaal.
Lengte kun je halen door het station schuin in het midden te leggen en ervoor en erna een helix naar beneden richting een schaduwstation te leggen. Of een gebogen station. Daar heeft volgens mij Bob Vermeulen (hier op forum) goede ervaringen mee.

Verder vind ik de toevoeging van Michiel hier boven wel wat waard, anders heb je alleen rondrijdende treinen en dat gaat op en den duur vervelen.

Qua techniek/digitaal kan ik je de workshops bij Domburg Trainsupport aanraden. Laagdrempelig, simpele jip & janneke taal en een uitleg die nagenoeg alle systemen behelst.
In elk geval heel veel plezier! Dit plan heeft al veel potentie!

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Raymond K »

@ Hoontje, @ Michiel, @ Wim H en @ bpieters, best wel reacties waar ik mee aan de slag kan, e.e.a. eens gaan uitproberen. In ieder geval in overleg met moeders de vrouw 40 cm meer aan de langste zijde wat het station ten goede komt. nu maar weer experimenteren, passen en meten.
Allen bedankt voor de reacties.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,

Je schreef dat je Fleischmann N rail wilt gebruiken maar niet de Picolo. Ik neem aan dat je dus de oude Roco rail (zonder ballastbed) bedoelt? Die wordt tegenwoordig door Fleischmann op de markt gebracht (na de "fusie" van Roco en Fleischmann). Ik vermoed dat Hoontje het engelse wissels van Picolo bedoelde (ivm ontsporen).

Wat betreft het baanplan: meer ruimte maakt het altijd makkelijker, zeker als dat meer lengte betekent.

Bij deze nog een schetsje van wat ik bedoelde met het andersom aansluiten van de splitsing:
Afbeelding

Rechts de nieuwe splitsing. Het doorgangsstation ligt dus eigenlijk in een grote dubbelsprorige keerlus. Alle treinen keren automatisch terug naar het schaduwstation (rode pijl). Er is nu ook wat meer ruimte voor de helling naar het schaduwstation. Die werd nogal steil in je vorige ontwerp (wat Bert al aangaf).

In het station heb ik ook nog enkele veranderingen aangebracht:
1. Overloopwissels andersom geplaatst
2. Meer ruimte voor een perron tussen spoor 2 en 3

Succes met verder puzzelen!
Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Raymond K »

@ Wim H, Nu is me helemaal duidelijk wat je bedoelde met andersom aansluiten. Met de 40 cm extra ruimte aan de lange zijde en dit idee gaat ik maar weer eens sleutelen. Dank je voor je input, ik waardeer dit ten zeerste.


Groet, Raymond

Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Toch maar aan het knutselen gegaan met het idee wat Wim H opperde en denk dat het met betrekking tot het station gedeelte geslaagd is, perronsporen zijn langer geworden en er zijn meer opties qua uitrijden vanaf de opstelsporen. Het dubbele spoor richting schaduwstation is nu ook flink langer geworden zodat er een acceptabele helling met een stijgingspercentage van 3% is. De linker bovenhoek is nu erg kaal, weet nog niet hoe ik dat ga invullen. Wellicht heeft hier iemand suggesties voor. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig naar de reacties op het aangepaste baanplan.

Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond, dat ziet er al beter uit!
Nog een paar opmerkingen, zie ook het schetsje hieronder:
Afbeelding

Her en der zie ik bij de wissels S-bogen ontstaan. Die kunnen gemakkelijk leiden tot ontsporingen, dus als het even kan zou ik ze proberen te voorkomen.

Bv de overloopwissels aan de rechterkant van het station. Door 1 van de wissels te vervangen door een rechts wissel, is de S-bocht weg. Je begint dus al in de boog met de wisselverbinding (zonder dat je meegebogen wissels nodig hebt). In rood heb ik mijn suggestie geschetst.

Hetzelfde geldt voor het wissel dat naar spoor 1 en 2 leidt (in het blauw). Door het wissel iets richting boog te verschuiven, voorkom je een dubbele S bocht.

Ook aan de linkerkant van het station zit nog een S bocht. Door bij de groene cirkel nog een stukje recht spoor te plaatsen (10 cm is genoeg), is het probleem daar ook weg. Je station wordt er ietsje korter door, maar dat is denk ik geen probleem. Het zal er ook iets sierlijker door worden. Het is nu een behoorlijk massief blok aan sporen.

Tenslotte zag ik dat je bij de splitsing nog een engels wissel gebruikt (oranje cirkel). Hier heb je aan een kruising genoeg. De afbuigende sporen van het engels wissel zul je niet gebruiken, omdat je dan op het verkeerde spoor uit zou komen.

Groet, Wim

PS je schrijft dat de linker hoek nog erg kaal is, maar dat kun je prima met scenery opvullen. Niet elke vierkante cm hoeft met sporen te worden gevuld ;)


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

Als je gebruik maakt van de wissels linksboven om van buiten naar binnen te gaan (dus linksrijdend) ,dan het station door dan heb je aan de rechterkant weer een mogelijkheid nodig om weer naar rechtsrijdend te gaan dus m.i. is de engelse wissel (oranje cirkel) wel nodig of na de kruising weer overloopwissels (maar dat geeft een hoop geslinger).
een kruiswissel in de uitgaande sporen kan ook.
Verder een leuk plan.
groet,
bert



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Eerst maar ff een nieuwe online foto opslag gezocht van waar uit ik foto's zonder reclame rechtstreeks in het draadje kan plakken en dat is schijnbaar gelukt.
Ben eerst maar met de opmerkingen van Wim aan de slag gegaan, aan de linkerzijde is het opgelost evenals aan de rechterzijde van het station. De Engelse wissel, oranje gemerkt door Wim wil ik eigenlijk wel behouden daar dit veel functioneler is dan enkel een kruising. Daar dacht ik eigenlijk hetzelfde over als Bert. Het door Wim rood aangegeven deel begrijp ik niet helemaal, heb daar aardig gepuzzeld maar kwam niet uit met de wissels.
Met het schaduwstation heb ik ook een begin gemaakt maar zit daar nog een beetje te puzzelen met de lengte van de opstelsporen, de langste perronsporen bij het station zijn ook al 1,40 mtr, dus die lengte heb ik ook nodig in het schaduwstation. Maar we gaan gewoon verder met experimenteren, ik krijg de tijd wel om.
Reacties zijn weer welkom.

Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

hoi Raymond,
Als je de overloopwissels rechtsboven verplaatst naar rechtsonder voor de bocht dan klopt het wisselen van rechts naar linksrijdend vice versa weer.
E.e.a ziet er verder wel goed uit al zijn sommige opstelsporen wel wat aan de korte kant.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,

Ik was de afgelopen week erg druk met mijn werk dus ik kon niet reageren. Bij deze alsnog. :)
Raymond K schreef: 03 nov 2019 18:06 ...Het door Wim rood aangegeven deel begrijp ik niet helemaal, heb daar aardig gepuzzeld maar kwam niet uit met de wissels.
Ik bedoelde zoiets (even 90 graden gedraaid omdat dat beter uitkwam):
Afbeelding
Met een rechts en een links wissel kun je de overloop dus al in de boog beginnen, zonder dat je hoeft te slingeren.

Iets dergelijks kun je ook aan de linker kant van het station toepassen. Dan heb je de overloopwissels aan de achterzijde niet meer nodig.

Wat betreft de opstelsporen: waar wil je deze uberhaupt voor gebruiken? Is het voor het (tijdelijk) opstellen van rollend materieel? Of zijn het laad/lossporen/fabrieksaansluitingen? Het lijken nu gewoon een bundel sporen te zijn waarvan niet duidelijk is (voor ons) waar ze voor dienen.

De hoofdvraag is eigenlijk wat je met treinen in je station wilt doen. Wat betreft personentreinen; stoppen die gewoon even langs een perron en rijden ze dan verder? Of wil je ze ook opstellen? En eventueel door een wasstraat halen?
Hetzelfde geldt voor de goederentreinen. Stoppen die alleen om te worden ingehaald door bv een intercity? Of worden er ook wagens afgezet om te worden gelost bij een fabriek oid?
Afhankelijk van wat je van plan bent, heb je bepaalde sporen en wisselcombinaties nodig. Of sommige sporen juist helemaal niet nodig. :)

Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Alweer aan het knutselen geweest en mede door toedoen van een collega van het werk, een fervent modelspoorman, hoofdzakelijk het station gedeelte ingrijpend gewijzigd. Hij heeft een opzetje gemaakt waarin een overzichtelijk station naar voren kwam, vooral minder druk en logisch.
Alle perrons zijn nu bereikbaar, zowel bij van links en van rechts naar binnenrijden. Ook is er de mogelijkheid om het station te passeren indien alle perronsporen bezet zijn. Wellicht dat het station nog een kleine uitbreiding krijgt aan de zuidzijde maar zoals het nu is zie ik het nu wel als de basis. Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom. ;)
Aan de noordzijde heb ik een klein industriespoortje gecreëerd maar dat is nog niet 100% definitief, het blijft een kwestie van ideeën ten uitvoer brengen, experimenteren en ze daarna zelf weer afschieten maar dat hoort ongetwijfeld bij het proces.


Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

Het oogt inderdaad wel wat rustiger dan het vorige plan.
Het nadeel van het stationsontwerp is dat al het doorgaande treinverkeer waaronder de goederentreinen door wissels moeten in aftakkende stand.Dat is wat minder werkelijkheidsgetrouw.
Naar mijn idee is het beter om doorgaande sporen te maken met bijv. aan beide zijden een kruiswissel ( is een combinatie van 4 wissels en een kruising) en vanaf daar de zijsporen te maken met perrons.
Dan wordt het doorgaande verkeer ook minder gehinderd.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Inderdaad veel rustiger. En de sporen zijn meer toegespitst op het daadwerkelijke gebruik (ipv bij wijze van spreken "lukraak" sporen te plaatsen). Blijft mijn vraag wat je precies met de kopsporen in het station (de sporen die niet langs een perron liggen) gaat doen? Opstellen, losweg, dieseltankplaat, ... ?

Het kopspoortje langs het perron vind ik een leuke toevoeging. Dat is prima om een pendeltrein tussen schaduwstation en zichtbaar station te laten rijden en daarmee dus extra afwisseling in de treinbewegingen te krijgen.

Het grote aantal engelse wissels in de doorgaande sporen vind ik dan weer wat minder geslaagd. Ik weet niet hoe betrouwbaar die dingen van Roco zijn, maar ik zou proberen ze zoveel mogelijk te vervangen door enkele wissels.
En ja, wat Bert zegt, indien mogelijk de hoofdsporen niet via aftakkende wissels laten lopen. Maar dat is geen dogma. Het kan wel, maar het beperkt (in het groot) de snelheid tot 40 km/h.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Nico Essers »

Ik vind het een heel leuk station geworden en inderdaad veel rustiger dan de eerste ontwerpen. Wel zou ik proberen om de twee hoofdsporen recht door het station te leiden. Dat ziet er denk ik nog beter uit dan met de huidige slingerbewegingen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Iets wat me nu pas opvalt: het onderste perronspoor (doorgaand spoor) is nu erg kort geworden, doordat het kopspoortje een flink deel van het perron blokkeert/wegsnoept. Er past nog een trein van slechts 45 cm. Langere treinen die langs het perron moeten stoppen (en dat zullen de meesten zijn denk ik) zullen dan naar spoor 1 of 2 (tellend vanaf boven) geleid moeten worden. Maar dan moeten de treinen voor beide richtingen via hetzelfde engels wissel rijden. Dat gaat een bottleneck worden denk ik. Ook rechts moet alles dan via 1 engels wissel. Ik zou de wisselstraten links en rechts nog iets aanpassen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Naar aanleiding van de laatste commentaren met de wisselstraten aan de slag gegaan en denk dat het op deze manier toch weer iets beter is geworden. De Engelse wissels raak ik op de een of andere manier niet kwijt daar ze toch meer mogelijkheden geven en minder plaats in beslag nemen.
Voorlopig wil ik het hier ff bij houden en mijn activiteiten verleggen naar het schaduwstation, ik begin natuurlijk van onder te bouwen en zal dan vanzelf bij het bovengrondse deel komen. Tegen de tijd dat het zover is kan wellicht nog een en ander veranderen.
Ik zeg schiet maar weer.

Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,
Hoewel je aan de ene kant zegt dat je nu eerst verder wil met het schaduwstation, zeg je ook
Raymond K schreef: 19 nov 2019 20:59 Ik zeg schiet maar weer.
Dat laatste doe ik dan maar ;)

Wat me opvalt is dat er behoorlijk wat dubbele wisselverbindingen in je stationsontwerp zitten, wat het (in mijn ogen) onrustig maakt. Daarnaast is nog steeds niet elk spoor bereikbaar: als je vanaf het schaduwstation direct je doorgangsstation binnen rijdt, kun je niet op spoor 5 komen. Ik heb de sporen trouwens genummerd, dat praat wat makkelijker.

Door een deel van de wissels weg te halen, en een andere verbinding te verplaatsen, wordt het plan rustiger. Daarentegen verlies je geen funktionaliteit maar krijg je juist meer rijmogelijkheden:

Afbeelding

De blauwe verbinding zou ook nog wegkunnen, omdat je via de wissels bij de splitsing ook op spoor 2 kunt komen.
De rode overloopwissels geven toegang vanuit het schaduwstation naar spoor 2, 3 en 5. Het engels in de splitsing zou nu trouwens weer een kruising kunnen worden.

Groet, Wim


Plaats reactie