Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,

Je schreef dat je Fleischmann N rail wilt gebruiken maar niet de Picolo. Ik neem aan dat je dus de oude Roco rail (zonder ballastbed) bedoelt? Die wordt tegenwoordig door Fleischmann op de markt gebracht (na de "fusie" van Roco en Fleischmann). Ik vermoed dat Hoontje het engelse wissels van Picolo bedoelde (ivm ontsporen).

Wat betreft het baanplan: meer ruimte maakt het altijd makkelijker, zeker als dat meer lengte betekent.

Bij deze nog een schetsje van wat ik bedoelde met het andersom aansluiten van de splitsing:
Afbeelding

Rechts de nieuwe splitsing. Het doorgangsstation ligt dus eigenlijk in een grote dubbelsprorige keerlus. Alle treinen keren automatisch terug naar het schaduwstation (rode pijl). Er is nu ook wat meer ruimte voor de helling naar het schaduwstation. Die werd nogal steil in je vorige ontwerp (wat Bert al aangaf).

In het station heb ik ook nog enkele veranderingen aangebracht:
1. Overloopwissels andersom geplaatst
2. Meer ruimte voor een perron tussen spoor 2 en 3

Succes met verder puzzelen!
Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Eerste ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,35 mtr x 1,55 mtr x 0,95 mtr

Bericht door Raymond K »

@ Wim H, Nu is me helemaal duidelijk wat je bedoelde met andersom aansluiten. Met de 40 cm extra ruimte aan de lange zijde en dit idee gaat ik maar weer eens sleutelen. Dank je voor je input, ik waardeer dit ten zeerste.


Groet, Raymond

Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Toch maar aan het knutselen gegaan met het idee wat Wim H opperde en denk dat het met betrekking tot het station gedeelte geslaagd is, perronsporen zijn langer geworden en er zijn meer opties qua uitrijden vanaf de opstelsporen. Het dubbele spoor richting schaduwstation is nu ook flink langer geworden zodat er een acceptabele helling met een stijgingspercentage van 3% is. De linker bovenhoek is nu erg kaal, weet nog niet hoe ik dat ga invullen. Wellicht heeft hier iemand suggesties voor. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig naar de reacties op het aangepaste baanplan.

Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond, dat ziet er al beter uit!
Nog een paar opmerkingen, zie ook het schetsje hieronder:
Afbeelding

Her en der zie ik bij de wissels S-bogen ontstaan. Die kunnen gemakkelijk leiden tot ontsporingen, dus als het even kan zou ik ze proberen te voorkomen.

Bv de overloopwissels aan de rechterkant van het station. Door 1 van de wissels te vervangen door een rechts wissel, is de S-bocht weg. Je begint dus al in de boog met de wisselverbinding (zonder dat je meegebogen wissels nodig hebt). In rood heb ik mijn suggestie geschetst.

Hetzelfde geldt voor het wissel dat naar spoor 1 en 2 leidt (in het blauw). Door het wissel iets richting boog te verschuiven, voorkom je een dubbele S bocht.

Ook aan de linkerkant van het station zit nog een S bocht. Door bij de groene cirkel nog een stukje recht spoor te plaatsen (10 cm is genoeg), is het probleem daar ook weg. Je station wordt er ietsje korter door, maar dat is denk ik geen probleem. Het zal er ook iets sierlijker door worden. Het is nu een behoorlijk massief blok aan sporen.

Tenslotte zag ik dat je bij de splitsing nog een engels wissel gebruikt (oranje cirkel). Hier heb je aan een kruising genoeg. De afbuigende sporen van het engels wissel zul je niet gebruiken, omdat je dan op het verkeerde spoor uit zou komen.

Groet, Wim

PS je schrijft dat de linker hoek nog erg kaal is, maar dat kun je prima met scenery opvullen. Niet elke vierkante cm hoeft met sporen te worden gevuld ;)


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

Als je gebruik maakt van de wissels linksboven om van buiten naar binnen te gaan (dus linksrijdend) ,dan het station door dan heb je aan de rechterkant weer een mogelijkheid nodig om weer naar rechtsrijdend te gaan dus m.i. is de engelse wissel (oranje cirkel) wel nodig of na de kruising weer overloopwissels (maar dat geeft een hoop geslinger).
een kruiswissel in de uitgaande sporen kan ook.
Verder een leuk plan.
groet,
bert



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Eerst maar ff een nieuwe online foto opslag gezocht van waar uit ik foto's zonder reclame rechtstreeks in het draadje kan plakken en dat is schijnbaar gelukt.
Ben eerst maar met de opmerkingen van Wim aan de slag gegaan, aan de linkerzijde is het opgelost evenals aan de rechterzijde van het station. De Engelse wissel, oranje gemerkt door Wim wil ik eigenlijk wel behouden daar dit veel functioneler is dan enkel een kruising. Daar dacht ik eigenlijk hetzelfde over als Bert. Het door Wim rood aangegeven deel begrijp ik niet helemaal, heb daar aardig gepuzzeld maar kwam niet uit met de wissels.
Met het schaduwstation heb ik ook een begin gemaakt maar zit daar nog een beetje te puzzelen met de lengte van de opstelsporen, de langste perronsporen bij het station zijn ook al 1,40 mtr, dus die lengte heb ik ook nodig in het schaduwstation. Maar we gaan gewoon verder met experimenteren, ik krijg de tijd wel om.
Reacties zijn weer welkom.

Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

hoi Raymond,
Als je de overloopwissels rechtsboven verplaatst naar rechtsonder voor de bocht dan klopt het wisselen van rechts naar linksrijdend vice versa weer.
E.e.a ziet er verder wel goed uit al zijn sommige opstelsporen wel wat aan de korte kant.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,

Ik was de afgelopen week erg druk met mijn werk dus ik kon niet reageren. Bij deze alsnog. :)
Raymond K schreef: 03 nov 2019 18:06 ...Het door Wim rood aangegeven deel begrijp ik niet helemaal, heb daar aardig gepuzzeld maar kwam niet uit met de wissels.
Ik bedoelde zoiets (even 90 graden gedraaid omdat dat beter uitkwam):
Afbeelding
Met een rechts en een links wissel kun je de overloop dus al in de boog beginnen, zonder dat je hoeft te slingeren.

Iets dergelijks kun je ook aan de linker kant van het station toepassen. Dan heb je de overloopwissels aan de achterzijde niet meer nodig.

Wat betreft de opstelsporen: waar wil je deze uberhaupt voor gebruiken? Is het voor het (tijdelijk) opstellen van rollend materieel? Of zijn het laad/lossporen/fabrieksaansluitingen? Het lijken nu gewoon een bundel sporen te zijn waarvan niet duidelijk is (voor ons) waar ze voor dienen.

De hoofdvraag is eigenlijk wat je met treinen in je station wilt doen. Wat betreft personentreinen; stoppen die gewoon even langs een perron en rijden ze dan verder? Of wil je ze ook opstellen? En eventueel door een wasstraat halen?
Hetzelfde geldt voor de goederentreinen. Stoppen die alleen om te worden ingehaald door bv een intercity? Of worden er ook wagens afgezet om te worden gelost bij een fabriek oid?
Afhankelijk van wat je van plan bent, heb je bepaalde sporen en wisselcombinaties nodig. Of sommige sporen juist helemaal niet nodig. :)

Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Alweer aan het knutselen geweest en mede door toedoen van een collega van het werk, een fervent modelspoorman, hoofdzakelijk het station gedeelte ingrijpend gewijzigd. Hij heeft een opzetje gemaakt waarin een overzichtelijk station naar voren kwam, vooral minder druk en logisch.
Alle perrons zijn nu bereikbaar, zowel bij van links en van rechts naar binnenrijden. Ook is er de mogelijkheid om het station te passeren indien alle perronsporen bezet zijn. Wellicht dat het station nog een kleine uitbreiding krijgt aan de zuidzijde maar zoals het nu is zie ik het nu wel als de basis. Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom. ;)
Aan de noordzijde heb ik een klein industriespoortje gecreëerd maar dat is nog niet 100% definitief, het blijft een kwestie van ideeën ten uitvoer brengen, experimenteren en ze daarna zelf weer afschieten maar dat hoort ongetwijfeld bij het proces.


Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

Het oogt inderdaad wel wat rustiger dan het vorige plan.
Het nadeel van het stationsontwerp is dat al het doorgaande treinverkeer waaronder de goederentreinen door wissels moeten in aftakkende stand.Dat is wat minder werkelijkheidsgetrouw.
Naar mijn idee is het beter om doorgaande sporen te maken met bijv. aan beide zijden een kruiswissel ( is een combinatie van 4 wissels en een kruising) en vanaf daar de zijsporen te maken met perrons.
Dan wordt het doorgaande verkeer ook minder gehinderd.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Inderdaad veel rustiger. En de sporen zijn meer toegespitst op het daadwerkelijke gebruik (ipv bij wijze van spreken "lukraak" sporen te plaatsen). Blijft mijn vraag wat je precies met de kopsporen in het station (de sporen die niet langs een perron liggen) gaat doen? Opstellen, losweg, dieseltankplaat, ... ?

Het kopspoortje langs het perron vind ik een leuke toevoeging. Dat is prima om een pendeltrein tussen schaduwstation en zichtbaar station te laten rijden en daarmee dus extra afwisseling in de treinbewegingen te krijgen.

Het grote aantal engelse wissels in de doorgaande sporen vind ik dan weer wat minder geslaagd. Ik weet niet hoe betrouwbaar die dingen van Roco zijn, maar ik zou proberen ze zoveel mogelijk te vervangen door enkele wissels.
En ja, wat Bert zegt, indien mogelijk de hoofdsporen niet via aftakkende wissels laten lopen. Maar dat is geen dogma. Het kan wel, maar het beperkt (in het groot) de snelheid tot 40 km/h.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Nico Essers »

Ik vind het een heel leuk station geworden en inderdaad veel rustiger dan de eerste ontwerpen. Wel zou ik proberen om de twee hoofdsporen recht door het station te leiden. Dat ziet er denk ik nog beter uit dan met de huidige slingerbewegingen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Iets wat me nu pas opvalt: het onderste perronspoor (doorgaand spoor) is nu erg kort geworden, doordat het kopspoortje een flink deel van het perron blokkeert/wegsnoept. Er past nog een trein van slechts 45 cm. Langere treinen die langs het perron moeten stoppen (en dat zullen de meesten zijn denk ik) zullen dan naar spoor 1 of 2 (tellend vanaf boven) geleid moeten worden. Maar dan moeten de treinen voor beide richtingen via hetzelfde engels wissel rijden. Dat gaat een bottleneck worden denk ik. Ook rechts moet alles dan via 1 engels wissel. Ik zou de wisselstraten links en rechts nog iets aanpassen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Naar aanleiding van de laatste commentaren met de wisselstraten aan de slag gegaan en denk dat het op deze manier toch weer iets beter is geworden. De Engelse wissels raak ik op de een of andere manier niet kwijt daar ze toch meer mogelijkheden geven en minder plaats in beslag nemen.
Voorlopig wil ik het hier ff bij houden en mijn activiteiten verleggen naar het schaduwstation, ik begin natuurlijk van onder te bouwen en zal dan vanzelf bij het bovengrondse deel komen. Tegen de tijd dat het zover is kan wellicht nog een en ander veranderen.
Ik zeg schiet maar weer.

Afbeelding


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Raymond,
Hoewel je aan de ene kant zegt dat je nu eerst verder wil met het schaduwstation, zeg je ook
Raymond K schreef: 19 nov 2019 20:59 Ik zeg schiet maar weer.
Dat laatste doe ik dan maar ;)

Wat me opvalt is dat er behoorlijk wat dubbele wisselverbindingen in je stationsontwerp zitten, wat het (in mijn ogen) onrustig maakt. Daarnaast is nog steeds niet elk spoor bereikbaar: als je vanaf het schaduwstation direct je doorgangsstation binnen rijdt, kun je niet op spoor 5 komen. Ik heb de sporen trouwens genummerd, dat praat wat makkelijker.

Door een deel van de wissels weg te halen, en een andere verbinding te verplaatsen, wordt het plan rustiger. Daarentegen verlies je geen funktionaliteit maar krijg je juist meer rijmogelijkheden:

Afbeelding

De blauwe verbinding zou ook nog wegkunnen, omdat je via de wissels bij de splitsing ook op spoor 2 kunt komen.
De rode overloopwissels geven toegang vanuit het schaduwstation naar spoor 2, 3 en 5. Het engels in de splitsing zou nu trouwens weer een kruising kunnen worden.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door bpieters »

De blauwe wissels omdraaien zodat je van 1 weer rechtsrijdend het station weer kunt verlaten(dus een rechts wissel in spoor 1 en links wssel in spoor 2) is ook nog optie als je het engelse wissel bij de splitsing vervangt door een kruising.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,
Ik had inderdaad gedacht om het engels wissel bij de splitsing te gebruiken om vanaf spoor 1 weer terug op het rechter spoor te komen.

Persoonlijk zou ik spoor 1 trouwens richtingsgebonden maken; alleen van oost naar west. Naar mijn mening hoeft niet ieder stationsspoor in elke richting te berijden te zijn. Dat kost alleen maar veel wissels, terwijl die rijmogelijkheden zeer waarschijnlijk nooit gebruikt zullen worden. Komend vanuit het westen heb je de keuze voor spoor 2, 3 en 5. Dat lijkt mij persoonlijk genoeg.

De blauwe wisselverbinding had ik als optie geplaatst omdat inhaalspoor 2 dan ook naar links rijdend beschikbaar is, zonder uitrijdend verkeer van sporen 3 en 5 naar rechts te hinderen. Noodzakelijk zijn ze echter niet.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Wim en Bert, bedankt voor jullie commentaren, altijd goed om jullie reacties te lezen en daar lering uit te trekken. Na 30 jaar weer opnieuw beginnen is niet niets maar we komen er wel. Dit maakt het wel zo levendig en is een welkome afwisseling van de dagelijkse werkzaamheden al heb ik niet iedere dag zin om in de avond de computer nog aan te zetten. ;-)


Groet, Raymond

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door TonN »

Een wisselstraat is meestal net zo lang als de perronsporen zelf. Je kan bv helemaal links al je goederen afslag spoor beginnen en die dan als derde spoor in de bocht ernaast leggen. Eventueel nog een vierde kopspoor. Dan wordt de kriuising links een gewone wissel of je combineert hem met de andere overloop wissels en plaats een kruiswissel.
Aan de rechter kant kan je het speelser krijgen door een lichte boog aan het eind van je perron te maken. Ipv dat je het onderste spoor naar de andere toe buigt, hou je die recht en buig de andere wat af.
De blauwe overgang is sowieso mooi, zelfs als je hem niet zou gaan gebruiken. Het zorgt er optisch voor dat je bovenste spoor verbonden blijft met de onderste en geen losse lijn wordt. Heel mooi.



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)

Bericht door Raymond K »

Bedankt voor de reacties alweer, e.e.a. heb ik meegenomen op m'n lijstje. Nu eerst met de onderzijde van de baan bezig en de tafel in elkaar aan het klussen. Wordt vervolgd. :D


Groet, Raymond
Plaats reactie