Schaduwstation

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Als eerste van mijn nieuwe baanplan ben ik begonnen met het maken van een schaduwstation, in dit plan zitten een aantal rails 9110, is er een mogelijkheid met dit ontwerp om de rails 9110 te vervangen door een andere rail, heb zelf al geprobeerd om andere combinaties te maken maar dat wil mij niet lukken.
Bijlagen
Locdepot-350-100-v1.jpg
Locdepot-350-100-v1.jpg (98.43 KiB) 3422 keer bekeken



Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Schaduwstation

Bericht door Ipio »

Flex rails gebruiken.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation

Bericht door bpieters »

hoi Peter,
lijkt me alleen verder op te lossen met flexrails, maar dit is ook prima .
ik zou de overloopwissels linksboven niet plaatsen zodat het schaduwstation alleen tegen de klok in bereden wordt (bij rechtsrijdend treinverkeer).
en omdat het in een lus ligt is 2 richtingen ook overbodig.
dat vereenvoudigt de schakelingen aanmerkelijk.
groet,
Bert



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Bert,
je hebt helemaal gelijk dat het niet zinvol is dat ik linksboven overloopwissels heb geplaatst, en deze zullen dus verwijderd worden.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation

Bericht door bpieters »

Hoi Peter,
Ik weet niet hoe het boven niveau er uit komt te zien maar ik neem aan dat de linker 180° bocht helling wordt.In dat geval kun je de rechter bocht meer naar rechts leggen en het stukje rail rechtsboven tussen bocht en wissel weglaten.
De helling links kan dan iets langer worden.
Bert



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Hallo Bert,
bedoel je zoals hieronder op de afbeelding
Bijlagen
Locdepot-350-100-v2.jpg
Locdepot-350-100-v2.jpg (98.27 KiB) 3164 keer bekeken


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Schaduwstation

Bericht door spoor65 »

Waarschijnlijk niet, Peter. je hebt nu de helling naar rechts verplaatst.

maar om dit als voorbeeld te houden, links onder tussen de boog en jouw eerste wissel, heb je nog 1 rechte rail gelegd,
haal die er uit, sluit je wissel direct aan op de boog,

Dan kun je of kiezen voor nog een extra opstelspoor,
of links boven in de binnenste boog, dat rechte stukje rail terug te plaatsen,
dan heb je dat als extra rijlengte in jouw helling en kun je dus het hellingspercentage lager krijgen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Begreep eerst niet goed wat er bedoeld werd, maar volgens mij is het kwartje gevallen :D
Bijlagen
Locdepot-350-100-v3.jpg
Locdepot-350-100-v3.jpg (98.05 KiB) 3146 keer bekeken



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Schaduwstation

Bericht door Debvd »

:lol: :lol:

Echter ik prefereer altijd een stukje recht voor een wissel....wat slechte ervaringen met direkt wissel na bocht ....maar dat kan je gaan ontdekken of het wel goed werkt bij jou :-)



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Debvd schreef: 22 nov 2019 11:20 :lol: :lol:

Echter ik prefereer altijd een stukje recht voor een wissel....wat slechte ervaringen met direkt wissel na bocht ....maar dat kan je gaan ontdekken of het wel goed werkt bij jou :-)
Daarom zat erbij mij ook nog een recht stuk in, ik zou in plaats van de 9100 die erin zat een 9101 kunnen plaatsen



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Schaduwstation

Bericht door FidOo »

Maar deze wissels liggen niet in een tegenboog, en over het algemeen geeft dat geen problemen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Schaduwstation

Bericht door spoor65 »

je maakt met het wissel een doorlopende boog, geen tegenboog oftewel een s bocht. want daar wil dat idd een punt zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Helemaal duidelijk heren


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Schaduwstation

Bericht door Nico Essers »

Op mijn baantje heb ik de wissel ook meteen achter de bocht liggen en geeft geen problemen (wel peco). Zolang de het inderdaad geen tegenboog is want dan is een recht stuk van minimaal 10 cm zeker geadviseerd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation

Bericht door bpieters »

De laatste opzet was de bedoeling en zou gewoon moeten werken.
Een ander punt bij een schaduwstation is de bereikbaarheid in de eindfase.
Je moet wel enige tussenruimte hebben om er goed bij te kunnen.
Ik zou sowieso een open bouwwijze hanteren hier,dan kan je er ook nog vanaf onder bij.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Schaduwstation

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,

De bereikbaarheid is wel een puntje. Kun je van onderen bij je schaduwstation? Maar ook dan wordt het lastig de binnenste sporen van de bundel te bereiken. Ik neem aan dat de hele bundel van 10 schaduwsporen op 1 plaat komt. Stel je voor dat alle sporen bezet zijn en er op spoor 5 een trein ontspoort. Hoe kom je daar dan bij? Hoeveel ruimte heb je tussen je schaduwstation en het niveau daarboven?

Ik vraag me ook af waarom je de bundel diagonaal hebt gelegd. De sporen zijn vrij kort, dus om lengte te winnen zal het niet zijn. Daarbij is de afstand tussen 2 opstelsporen erg groot wat de totale breedte van de bundel vergroot. Ik zou proberen de schaduwsporen zoveel mogelijk aan de voorzijde van de baan te plannen. En dan de sporen iets dichter bij elkaar.

Wat is de lengte van de treinen waarmee je gaat rijden? En worden alle treinen even lang? Je kunt nl ook een schaduwstation plannen met een paar sporen voor lange treinen en een andere bundel sporen voor de wat kortere. Dat maakt het eenvoudiger om het schaduwstation in te passen op het oppervlak. Eventueel kun je ook nog een paar kopsporen plannen voor treinstellen (en trek-duw treinen).

Groet, Wim



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Wim,
bedoel je zoiets als in onderstaande uitwerking
Bijlagen
Locdepot-350-100-v3a.jpg
Locdepot-350-100-v3a.jpg (98.75 KiB) 3013 keer bekeken



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Het is mogelijk om met deze opzet 14 cm hoogte verschil te maken en toch binnen de 3% te blijven, zou dit een werkbare situatie zijn bij eventuele ontsporingen in het schaduwstation
Bijlagen
Locdepot-350-100-v3b.jpg
Locdepot-350-100-v3b.jpg (97.06 KiB) 3001 keer bekeken


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Schaduwstation

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,

Zoiets bedoelde ik inderdaad. Ik heb hem nog iets aangepast:
Afbeelding
De onderste 6 sporen zijn nu even lang. Daarboven (in het rood) nog 4 kortere sporen.
De keerlus (rood) heb ik nog iets naar rechts verschoven om de lengte van de opstelsporen te vergroten. Ik zou de straal van die keerlus nog wel iets groter nemen dan nu geschets. Probeer minimaal 30 cm straal te nemen. Zeker als je met lange treinen wilt rijden. Heb je al ideeen over de treinlengte?

Wat je vraag over de helling betreft: ja, je kunt met 3% naar een hoogte van 14 cm, maar waar komt die 14 cm vandaan?
Ik zou het volgende niveau nog wat hoger leggen, toch zeker 30 cm boven het schaduwstation. Dat kun je met een helix doen, bv zoals ik in het blauw heb aangegeven. In die helix kun je met 2% stijgen (50 mm per omwenteling).
En je zou hem ook direct aan de linker kant van de baan kunnen plaatsen (direct aansluitend op het schaduwstation). Het is niet nodig om eerst langs de achterkant te rijden. Al is dat trouwens niet verkeerd; een rechte helling is beter dan een helling in een boog.

Groet, Wim



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

We hebben het schaduwstation weer aangepast, heb de suggestie van een helix niet toegepast in dit ontwerp, heb hier 2 redenen voor, de eerste reden is dat ik eigenlijk geen helix wil in mijn ontwerp of ik moet niet anders kunnen, reden 2 is dat ik 15 cm hoogte ruimte meer dan voldoende vind om eventuele problemen op te lossen, heb in de bodemplaat ook nog een opening getekend van 30 cm bij 100 cm om indien nodig de achterste sporen van het schaduwstation te kunnen bereiken.
Bijlagen
Locdepot-350-100-v4.jpg
Locdepot-350-100-v4.jpg (98.32 KiB) 2962 keer bekeken


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation

Bericht door bpieters »

Hoi Peter,
Ik zou bij de rechterkant van het schaduwstation na de keerlusbocht beginnen met een rechtswissel en daarna pas met een linkswissel.
Dit om een s-slinger te voorkomen en verlengt ook de binnenste sporen.
Het ontwerp leent zich er prima voor om een open bouwwijjze toe te passen dus alleen plaat tpv de sporen.
Dat verbetert de bereikbaarheid aanmerkelijk.
Dit plan is in ieder geval beter dan het 1e plan.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Schaduwstation

Bericht door Wim H »

Inderdaad, wat Bert zegt. Met een rechts leidend wissel is het verloop soepeler en heb je minder kans op ontsporingen. Een bijkomend voordeel is dat je opstelsporen zelfs nog 20 cm langer kunnen worden omdat de wisselstraat al in de boog begint.
Ik weet niet of die extra lengte nodig is. Hoe lang gaan je treinen worden? (ja, ik blijf het vragen :mrgreen: )

Er zit trouwens nog een 2e S-bocht in: als je de keerlus doorgaat (tegen de klok in) verander je abrupt van een boog naar links naar een boog naar rechts. Dat kun je eenvoudig oplosen met een stuk recht spoor.

Groet, Wim

Ps wat betreft de helix, ik ben ook geen voorstander van die dingen. Ik zie het meer als een noodzakelijk kwaad, dus als je ze kunt voorkomen is dat altijd beter.
Een hoogteverschil van 14 cm vind ik echter vrij krap, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Probeer het uit; leg 10 sporen naast elkaar en leg dan 14 cm hoger een plaat hout. Als je dan nog goed bij de treinen kunt, is het goed. Zo niet, dan laat je het spoor nog iets verder stijgen.



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

De treinstellen waar ik mee ga rijden worden niet echt lang, de eerste reden is dat de baanlengte zich hier niet voor leent (persoonlijke mening) en de tweede reden is dat ik ipv 1 lange combinatie liever 2 kortere combinaties zie rijden. Er gaat gereden worden met Nederlands materiaal, voor het personenvervoer komt in ieder geval de Mat 54 (hondekop) en indien mogelijk de Mat 46 (muizeneus) als ik deze kan vinden. Als station wil ik station Gilze Rijen gaan gebruiken van Markenburg. Dan wil ik nog een locdepot realiseren met de nodige verzorgingstraten voor stoom en diesellocs. als derde wil ik nog een thema uitwerken voor de stoom en diesellocs, zodat deze ook wat te doen hebben (houtzagerij/betonfabriek) of iets dergelijks, ben hier nog niet helemaal over uit, het moet wel allemaal kunnen passen op een grootte van 350x100 cm.

Ben begonnen met dit ontwerp door gebruik te maken van Fleischmann Piccolo N rails, vindt persoonlijk dat ik hiermee tegen een aantal beperkingen op loop, dus ik ga nu proberen om met Peco 55 rails te werken.

De suggestie van Bert ga ik ook meenemen om met een open constructie te werken voor het schaduwstation.



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Schaduwstation

Bericht door PeterBuyk »

Zijn er bij Peco nog aandachtspunten welke wissel je het beste kunt gebruiken?


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Schaduwstation

Bericht door Ronald2016 »

Kies als eerste voor unifrog, als deze niet in de gewenste maat is, dan een electrofrog.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie