Nieuwe baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
graddy
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2019 18:59
Locatie: Assen

Nieuwe baan

Bericht door graddy »

Hallo
Ik ga eerst bezig met een ovaaltje om met digitaal verder te gaan. Maar ondertussen wil ik al wel een baan ontwerpen. De ruimte die ik heb is 3.90x1.40 en voorbij de deur ook nog wat breder. Het idee is om er een E vorm aan te geven. In het midden een stadje en links en rechts een haven en een vliegveld. Ik heb Scarm gekocht maar het scetsen lukt me nog niet erg. Wie heeft er wat ideeen. Ik werk ze dan wel verder uit met scarm maar ik ben niet zo’n tekenaar. :roll:
Alvast bedankt



Onderwerp starter
graddy
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2019 18:59
Locatie: Assen

Re: Nieuwe baan

Bericht door graddy »

Ik ben al wel wat verder. Maar de voorbeeld baan die ik eerst maak zitten kromme wissels in. Komen die in het echt wel voor behalve misschien op een rangeerterrein.
Ik ken ze niet in het echt maar ja werk ook niet bij het spoor


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe baan

Bericht door bpieters »

In het echt komen de meegebogen wissels niet veel voor in de hoofdsporen.
En indien wel dan met hele grote boogstralen.
Deze wissels zijn in de modelspoorbouw veel voorkomend ivm de ruimtebesparing die het oplevert tov de normale wissels.
Ze leveren helaas heel vaak problemen op vooral de wissels met kleine radius.Ook de gewone wissels met 24° van bijv. Minitrix zou ik vermijden.
Dus tenzij het niet anders kan zou ik zoveel mogelijk gewone wissels toepassen met minimaal 15°
groet,
Bert



Onderwerp starter
graddy
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2019 18:59
Locatie: Assen

Re: Nieuwe baan

Bericht door graddy »

Bedankt. Dat probeer ik te doen. Ik gebruik vrijwel nieuwe rails en alles van fleischman.
Mijn bouwplan zal er daardoor wel wat anders gaan uitzien maar daar kom ik wel uit.
Bedankt
Fijne dagen
Groet Graddy


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Nieuwe baan

Bericht door shoven »

Meegebogen wissels is in het algemeen af te raden, op die van Peco na. Die zijn ruim en rijden prima, ik heb er 4 in mijn baan zitten en geen enkel probleem. Peco code 80 is gewoon te combineren met Fleischmann rails.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe baan

Bericht door Ipio »

bpieters schreef: 23 dec 2019 20:58 In het echt komen de meegebogen wissels niet veel voor in de hoofdsporen.
En indien wel dan met hele grote boogstralen.
Bert, moet je toch eens in Zwitserland kijken, gebogen wissels in de hoofdsporen is heel normaal daar.

Mvg. Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe baan

Bericht door bpieters »

Hoi Marc,
Ik heb ook niet gezegd dat ze nooit voorkomen.In Zwitserland in de Alpen zullen ze vast wel noodgedwongen toegepast worden.Een kwestie van ruimte net als op de modelbaan.Waar het mogelijk is zullen ze ook daar zoveel mogelijk normale wissels toepassen.Maar ook dan is de boogstraal niet te vergelijken met bijv. de minitrix R1/R2 wissels .De wissels van Peco zien er dan nog het meest acceptabel uit.
Groet,
Bert


Plaats reactie