Nieuw plan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuw plan

Bericht door spoor65 »

Lijkt mij in dit plan, niet de meest handige manier, Nico, want dan zou die, als die beetje lengte heeft, al snel achteruit het station binnen rijden.

Maar als de afmeting van het blauwe deel, opgerekt kan worden naar 193 cm, zou het toch gewoon doorlopend kunnen zijn,
van onder af idd de boog zo ruim mogelijk, en dan in een ruitvorm, een aantal opstelsporen leggen, die dan weer aansluiten in de bovenste boog, enige is, dat je dan waarschijnlijk moet afzien van de boog naar boven, alvorens hem naar beneden te draaien.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan

Bericht door Nico Essers »

Klopt wat je zegt Freddy, maar op deze baan lijkt me treinen met een beetje lengte niet echt handig. Daarbij ben je ook met 193 cm al heel wat ruimte kwijt met de bochten en de wissels waardoor de opstelsporen snel krimpen kwa lengte. Daarom is het belangrijk om te weten wat de maximale lengte is waarmee Sander wil gaan rijden en van daar uit het ontwerp te maken .
Optie zou zijn om een gebogen schaduwstation te maken maar dan zit je al snel op 65 cm breedte met radius 23, 26.5 en 30 cm. 19.5 (R1) zou ik niet toepassen. Dit is afhankelijk waar bij Sander het raam zit. Als het uiteinde van de 193 cm niet voor het raam zit dan zou hij daar de baan wat breder kunnen maken.

Afbeelding

In dit voorbeeld van mijn baan zit je op ca 65 x 145 cm inclusief bocht linksboven.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Bedankt voor de reactie.

Hieronder de aangepaste versie van mijn baanplan. de sporen in het schaduwstation links zijn 75cm. Langere treinen zullen op dit baantje toch niet echt tot hun recht komen denk ik.
Baanplan Peco.JPG
Baanplan Peco.JPG (67.97 KiB) 4011 keer bekeken
Mijn langste trein is nu deze (63cm):
95784b33-79b3-405a-9e32-2eae2bbca894.jpg
95784b33-79b3-405a-9e32-2eae2bbca894.jpg (41.11 KiB) 4011 keer bekeken


Met vriendelijke groet,

Sander

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Nieuw plan

Bericht door TonN »

Ik vind het een mooi station. Goed over nagedacht. Het stoomloc verzorging stuk lijkt me wat aan de beperkte kant. Bv als een loc kolen inneemt belemmert ie de toegang tot de draaischijf voor andere locs. Als je dit gedeelte uitbreidt, heb je daar een hoop mogelijkheden voor rijbewegingen en scenery.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Dank je Ton,

het plan is overgenomen zoals het er in 1950 in Schliersee uit heeft gezien. Meer mogelijkheden qua verzorging waren er niet aanwezig op dit station. Nu gaat het mij er niet om om dit station 1 op 1 na te bouwen maar ik vind het zo prima.

Het beeld dat ik heb is een wat kleiner stationnetje in een klein stadje. Het is voldoende als de loc gedraaid kan worden, kolen en water geladen zodat de loc verder/ terug kan.


Met vriendelijke groet,

Sander

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Nieuw plan

Bericht door dwarsligger »

Ziet er goed uit. Ik rij hetzelfde tijdperk en ben erg benieuwd naar jouw invulling hiervan.

Ik zou de volgende aanpassingen doen:
1. Station verder naar rechts verplaatsten. Je hebt dan minder ruimte voor scenario in de stad, maar wel meer landschap aan de linker zijde en wellicht kom je dan beter uit met je bochten.
2. Je hebt nu eigenlijk 2 schaduwstationnen. Ik zou er hier 1 van maken, waarbij de sporen de hele bocht doorlopen. Dan worden dit hele lange sporen, maar dat betekend dat je treinen achter elkaar kan parkeren. Zo krijg je heel veel extra opstelruimte. Wel minder mogelijkheden tot kiezen van welke trein je wil hebben. Maar vergis je niet. Je moet altijd 1 spoor vrij houden per schaduwstation, anders kun je niet rond.
3. Ik zou het geheel van het schaduwstation meer in een taartpunt leggen. Daarmee komt het geheel dus verder vanaf de rand te liggen, maar heb je meer ruimte voor je keerlus. Het onderste uitgaande stationsspoor wordt daarmee langer en krijg je in combi met 1 hier meer ruimte voor scenario
Bijlagen
VoorstelSchliersee.JPG
VoorstelSchliersee.JPG (49.77 KiB) 3931 keer bekeken


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw plan

Bericht door Hube »

Mooi plan,
Je kunt de sporen van het rechter schaduwstation verlengen door boven in de bocht al te beginnen met linker wissels i.p.v. de rechter wissels vlak na de bocht. En ik zou een keerlus toevoegen, diagonaal van boven het linker schaduwstation tot onder het rechter schaduwstation. Treinen die dan links boven het station verlaten komen dan andersom via hetzelfde spoor het station weer in. Dat geeft volgens mij veel meer rijvariatie.
Ik vind het wel een heel mooi plan voor zo’n beperkte ruimte

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

@ Hannes, bedankt voor het mee denken. De sporen in de bocht zoals jij tekent gaat niet lukken. De getekende bocht is al redelijk krap (R2)

Zit er nu toch aan te denken om het schaduwstation onder de baan te plaatsen. Iets dat ik eigenlijk niet wilde door Michiel (Brussel Noord) zijn ervaring. Te veel treinbewegingen buiten het zicht maar gezien de ruimte misschien toch de beste oplossing.

Voordeel hiervan is dat ik dan misschien een dubbelsporig parade spoor aan kan leggen waar de treinen langskomen onderweg naar het schaduwstation.

Wat is jullie mening hierover?


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Dan zou dit het zichtbare gedeelte worden m.u.v. de bochten links, die komen ook uit het zicht.
Baanplan Peco v2.JPG
Baanplan Peco v2.JPG (67.95 KiB) 3850 keer bekeken
Heb alleen even geen inspiratie hoe ik e.a. aan elkaar kan knopen en hoe dan in het schaduwstation uitgekomen gaat worden.
Graag jullie tips, ideeën etc.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw plan

Bericht door bpieters »

Ik heb deze optie.
Aantal sporen in de bocht kun je aanpassen.
Groet,
Bert
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw plan

Bericht door Hube »

Dit bedoel ik:
file.jpg
file.jpg (24.04 KiB) 4014 keer bekeken
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw plan

Bericht door bpieters »

Hoi Sander,
Eerlijk gezegd zou ik opteren voor een keerlus cq schaduwstation op 1 niveau op het linker deel.Je laatste voorstel ontneemt het geheel de sfeer van het landelijke kopstation. Een enkelsporig paradevak kan ook links naar mijn idee.Een dieper gelegen schaduwstation stelt weer eisen aan de bereikbaarheid.Nog afgezien van de hellingen die ruimte vergen.Het voorstel van Gerard zou je nog kunnen uitbreiden met een diagonaal van linksonder naar rechtsboven met een al niet gelijkvloerse kruising in het midden Bij ongelijkvloerse kruising kun je 1diagonaal in het midden een paar cm.hoger leggen en de andere een paar cm lager Hoogteverschil in het midden is dan een cm of 4 a 5..Uiteindelijk hebben dan beide uitgaande sporen een keerlus en schaduwstation.

Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Hube schreef: 30 dec 2019 21:11 Dit bedoel ik:

file.jpg

groetjes,
Gerard
Ziet er goed uit Gerard, denk dat ik hier een variant op ga maken. Dank voor het mee denken


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

bpieters schreef: 30 dec 2019 21:38 Hoi Sander,
Eerlijk gezegd zou ik opteren voor een keerlus cq schaduwstation op 1 niveau op het linker deel.Je laatste voorstel ontneemt het geheel de sfeer van het landelijke kopstation. Een enkelsporig paradevak kan ook links naar mijn idee.Een dieper gelegen schaduwstation stelt weer eisen aan de bereikbaarheid.Nog afgezien van de hellingen die ruimte vergen.Het voorstel van Gerard zou je nog kunnen uitbreiden met een diagonaal van linksonder naar rechtsboven met een al niet gelijkvloerse kruising in het midden Bij ongelijkvloerse kruising kun je 1diagonaal in het midden een paar cm.hoger leggen en de andere een paar cm lager Hoogteverschil in het midden is dan een cm of 4 a 5..Uiteindelijk hebben dan beide uitgaande sporen een keerlus en schaduwstation.

Groet,
Bert
Dank je Bert, denk dat het ook zoiets gaat worden. Merkte tijdens het uittekenen van een schaduwstation het project veel te groot zou worden. Door alles gelijkvloers te houden ben ik ook sneller toe aan het bouwen van het station, dat is dan weer goed voor de motivatie...


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Weer ff aan het tekenen geweest. Dit moet hem gaan worden.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (72.39 KiB) 3970 keer bekeken
Het groen gemarkeerde spoor zal nog grotendeels in het zicht komen, kan gelijk functioneren als een soort van paradespoor. Het andere vertrekkende spoor vanaf het station zal net na het kruizen van het groene spoor in een tunnel verdwijnen.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuw plan

Bericht door spoor65 »

Maar kun je bij jouw laatste optie, voldoende hoogteverschil pakken om het groene spoor, zo te laten kruisen?

Je hebt toch al snel een cm of 5 nodig, hiervoor,

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Dat hoop ik wel. Het bovenste spoor kan bij het verlaten van het station al omhoog, het andere spoor gelijk naar beneden. Als het schaduwstation iets hellend ligt is het ook geen probleem.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw plan

Bericht door Hube »

Mooi plan ! Met veel rij variatie.
Je kunt ook rekening houden met het feit dat het groene spoor maar in 1 richting bereden hoeft te worden.
Dus kleine hellingshoek omhoog en steil naar beneden.
Links boven heb je ook nog wel ruimte in de bocht om het groene spoor eerder te laten afsplitsen.
En in het stoomtijdperk is 3 cm wel genoeg.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Dit is inderdaad nog mooier en voldoende ruimte om te stijgen/ dalen denk ik zo
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (73.75 KiB) 3536 keer bekeken


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Hoewel ik 3 keerlussen heb, kan ik volgens mij af met 1 keerlus module in de onderste bocht naast bij het schaduwstation.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan

Bericht door Nico Essers »

Dat klopt Sander, je moet alleen even de lengte van je langste trein bepalen om te kijken of je genoeg lengte hebt voor de keerlusmodule.
Plan ziet er zo heel goed uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Voorlopig heb ik alles nog analoog, maar wil wel alles voor zien van decoder. Alleen de loc's worden gedecteerd, lengte van de bocht zal dus ruim voldoende zijn.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Nieuw plan

Bericht door SdeVries »

Dan wordt dit het zichtbare gedeelte.
Baanplan 3D.JPG
Baanplan 3D.JPG (44.83 KiB) 3752 keer bekeken


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuw plan

Bericht door spoor65 »

Ziet er mooi uit, echt leuk ontwerp.

Je zou misschien nog kunnen overwegen om boven het schaduwstation, nog een kopspoor aan te leggen, met een kleine halte, zodat je ook nog een pendeltje kunt laten rijden tussen het grote kopstation en de kleine.

zit je, met stoomlokjes, natuurlijk nog met eventueel omlopen, maar dat zou je kunnen oplossen, met b.v. de segment draaischijf van MU.
https://www.dm-toys.de/de/produktdetail ... 00069.html

geeft je gelijk een mooi extra blikvanger op de baan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan

Bericht door Wim H »

Hoi,
In plaats van een schaduwstation zou je ook een fiddleyard kunnen nemen. Geen gedoe met keerlussen.
Groet, Wim


Plaats reactie