Marklin baanplan in n-schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Gaaf begin! Bedankt voor het meeplannen!

Ach wel ja, nu ik er zo even over heb zitten nadenken tijden de lunch wandeling van werk. Laat ik er dan maar een schaduwstation bij maken :)

Het zou mooi zijn als het spoor naar het schaduwstation voorlangs nog zichtbaar is, zoals in het marklin plan. Kan je er gelijk een soort van parade traject van maken. Verder mis ik nog een goederen station verderop in de baan, is dit nog mogelijk of kan dat niet vanwege stijgingen?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Ik zal er straks nog eens wat wijn ingooien... ;)



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Heeft de wijn nog gesmaakt ;)?


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Zeker! Maar ik zat gisteravond zo lekker op de bank tv te kijken dat ik geen baanplan heb aangepast. :lol:
Ik wilde het vanavond doen, maar helaas is mijn pc gecrashed. Aangezien ik alleen een demoversie van Wintrack heb, kan ik de baanplannen niet opslaan. Normaal laat ik mijn pc dan gewoon een paar dagen aan staan, zodat ik het ontwerp niet steeds opnieuw hoef te tekenen. Helaas ben ik het na de crash wel kwijt... :(

Vanavond ga ik het niet opnieuw tekenen, maar ik kan wel even algemeen reageren:
- schaduwstation kan eenvoudig worden toegevoegd. Ik zou proberen ongeveer 20 cm onder het zichtbare station, en dan de sporenbundel aan de voorzijde van de baan voor betere toegankelijkheid. 4 of 5 opstelsporen lijken me genoeg.

- Een extra paradespoor aan de voorzijde kan wel (station moet dan iets naar het noorden worden verschoven om ruimte te maken), maar dan wordt het allemaal wel erg druk met spoor. Je houdt dan weinig ruimte voor scenery rondom je station. Persoonlijk zou ik geen 2e paradespoor nemen.

- Met het goederenstation bedoel je de aansluiting bij de steengroeve neem ik aan? Die kan er zeker nog wel bij. Ik had hem nog niet toegevoegd omdat dat slechts een detail is. Eerst moeten de hoofdlijnen kloppen, dus de ligging van het station, hellingen, enz. Het laadspoortje is altijd nog wel ergens in te passen. Ik zou trouwens geen uitgebreidde wisselverbinding nemen zoals Marklin dat deed (met engels wissel om naar beide sporen te rijden). Gewoon een enkel wissel is voldoende. Een rangeerlokje kan de aansluiting vanuit het station bedienen en wagens brengen en ophalen.

Het ontwerp van het doorgangsstation is trouwens ook niet definitief. Ik had even snel iets geschetst om een indruk te krijgen van het oppervlak, puur om te zien wat er wel en niet past. Alle details kunnen later worden ingevuld.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Hallo Wim,

Vervelend dat je PC is gecrashed, maar gelukkig hebben we de plaatjes nog!
4-5 opstelsporen in een schaduwstation 20cm onder het zichtbare station klinkt goed, dat moet meer dan voldoende zijn.
Goederenstation bedoel ik inderdaad de aansluiting bij de steengroeve. Liever meer, maar minsten 1 extra spoortje daar voor het goederen verkeer.

Aangezien dit voor mij de eerste baan in n-spoor is ben ik nog niet heel erg bezig met veel scenery, maar wil ik gewoon lekker rijden en de nieuwe technieken leren kennen voor 2 spoor en n spoor. Natuurlijk wil ik wel wat mooie scenery hebben, maar ben altijd fan geweest van lekker veel spoor om op te rijden.

Het station ligt er mooi bij zo, kan zeker her en der wat aanpassingen gebruiken (Zoals wat extra opstel sporen rechts onderin als ik daar geen parade spoor door trek die naar het schaduwstation gaat), maar is zeker een hele goede eerste opzet.

Ik ben morgen op de beurs in Houten om me te oriënteren in het materiaal dat er beschikbaar is, en zal dan ook een definitieve keuze maken in de railsoort als ik ze allemaal even in mijn handen gehad heb.

Hopelijk binnenkort hebben we weer even tijd om ontwerp V2.0 te maken samen!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Hoi Roderick,
Als je de linkerkant van het station iets meer van de rand aflegt (station dus in een flauwe boog) heb je daar misschien ruimte voor een enkelsporige goederenspoor dat rechts kan vertakken naar bijv.2 of 3 opstel cq goederen sporen. Deze lijn takt dan af van je ondergronds schaduwstation en ligt dus ca. 5 cm lager dan het station.
Eea komt dan een beetje in de richting van het marklin-voorbeeld.
Ik heb geen idee of het past maar het is misschien een optie.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Zo juist een Z21 centrale met wifi addon aangeschaft. Tijd om een serieus baanplan te gaan maken!


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Goedemiddag,

Ik heb nog even zitten prutsen in Wintrack:

Afbeelding

Aan de voorzijde is nu een paradespoor gemaakt. Om daar voldoende plaats voor te maken, is het station iets naar het noorden verschoven. Een van de kopsspoortjes (rechts-voor) heb ik verwijderd, omdat daar nu het paradetraject ligt, dus dan heeft een kopsspoortje weinig zin. Ruimte om te laden of lossen is er niet. Het zou alleen kunnen dienen voor het opstellen van een paar wagens of een lok.
De andere 3 kopsspoortjes in het station zijn wel voor goederen te gebruiken, bv een goederenloods, een losweg en een fabriekje.

In het diagonale paradetraject heb ik een aftakking gemaakt voor het spoor naar de steengroeve. Het paradetraject daalt af en eindigt in een keerlus. Die heb ik nog iets verder naar rechts verschoven om de helling iets minder steil te maken.

Het schaduwstation kan aan het paradetraject aan de voorzijde worden aangesloten. Dat zal uiteraard eerst nog verder moeten dalen. Het zichtbare paradetraject ligt ongeveer 10 cm lager dan het station.
Als je ook goed bij de achterkant van de baan kunt, dan kan het schaduwstation aan de achterzijde komen. Dat scheelt veel onzichtbaar spoor (en dus tijd en geld om het te maken). Kun je niet bij de achterkant, dan zal het schaduwstation toch minstens 20 cm onder het zichtbare station moeten komen, om goed toegankelijk te zijn.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

En toen ik toch bezig was, heb ik ook nog snel even een suggestie voor het landschap er in geschetst:

Afbeelding

Links een beboste heuvel. Door het midden een riviertje. Let wel op dat aan de achterkant het water hoger moet liggen dan de 4 sporen er onder. Je zult dus een waterval nodig hebben. Aan de voorzijde 2 spoorbruggen over het water. Het voorste paradetraject ligt hier diep genoeg om onder het riviertje door te kunnen.

Midden achter ligt de steengroeve met spooraansluiting. Daar zou een deels afgegraven rotswand als achtergrond kunnen dienen.

Aan de rechterkant is er ruimte voor de bebouwing van het stadje (dorpje). Rechtsachter een heuvel, waar bv een kerkje op kan.

Het is maar een idee, maar het geeft aan wat er wel en niet mogelijk is.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Wat een briljant ontwerp, Wim.

Dit raakt echt al mijn wensen voor deze baan. Hoe je het voor elkaar gekregen hebt weet ik niet!
Als ik je nog 1 ding kan vragen zou dat zijn of je op verschillende locaties een hoogte kan plaatsen, zodat ik weet hoeveel ik moet zakken of stijgen bij het bouwen!

Een nieuwe centrale en een prachtig baanplan, mijn dag kan niet meer stuk!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

U vraagt, wij draaien... :)

Afbeelding

Het doorgangsstation is hoogte nul. De rest ligt lager. De hoogtes zijn in mm.
Ik heb het even snel afgeschat. Ik zou een nauwkeurige tekening maken (papier of software, dat maakt niet echt uit) om de preciese locaties van de diverse hoogtes te bepalen. Maar dat mag je zelf doen :lol:

Ik ben trouwens uitgegaan van een stijging van 2.5%. Dat zou geen problemen moeten geven, sowieso omdat je relatief korte treinen hebt (max 90 cm).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Ziet er prima uit,Wim.
De computer crash weer aardig te boven gekomen😃
Aan de linkerkant van het station zijn er 2 overloop wissels van buiten naar binnen getekend en rechts niet.
Dat maakt de baanwisseling niet logisch
Ik zou opteren om die wissels weg te laten. Dan heb je puur een hondebot zonder keerlus.
Of rechts ook overloop wissels leggen maar dat maakt wrs de perron lengte aanmerkelijk kleiner.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

En om het af te maken dan ook nog het schaduwdeel:

Afbeelding

Het schaduwstation ligt aan de achterkant om niet te veel onzichtbaar spoor te krijgen. Voor een goede toegankelijkheid zul je er dus van de achterkant bij moeten kunnen. Het alternatief is 2 mangaten maken waardoor je vanaf de onderkant bij de opstelsporen kunt.

Ik heb alles even snel met Fleischmann rail getekend, maar ik zou ook hier voor Peco gaan.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

bpieters schreef: 18 jan 2020 21:39 De computer crash weer aardig te boven gekomen😃
Het viel wel mee. Het was meer een ongepland afsluiten van de pc. Ik vermoed dat mijn dochtertje hier meer mee te maken heeft :D Die wil nog wel eens op zoek gaan naar Youtube filmpjes van Kabouter Plop ed en dan willekeurig wat knoppen op de pc indrukken (incl de uitknop) :lol:
bpieters schreef: 18 jan 2020 21:39 Aan de linkerkant van het station zijn er 2 overloop wissels van buiten naar binnen getekend en rechts niet.
Dat maakt de baanwisseling niet logisch
Ik zou opteren om die wissels weg te laten. Dan heb je puur een hondebot zonder keerlus.
Of rechts ook overloop wissels leggen maar dat maakt wrs de perron lengte aanmerkelijk kleiner.
Klopt. Er zou nog een extra setje overloopwissels aan de rechterkant bij moeten, maar dat pastte niet 1-2-3 dus heb ik ze even weggelaten. Sowieso kan er in het station nog iets gesleuteld worden.

Zelf zou ik de overloopwissels ook helemaal weglaten, maar dan zit je met de bediening van de steengroeve. Die moet via de zuidelijke stationssporen worden gedaan, terwijl alle andere goederensporen in het station aan de noordkant zitten.
Ik was er daarom van uitgegaan dat een buurtgoederentrein op het bovenste stationsspoor zal stoppen. Dan kunnen alle goederensporen in het station worden bediend. Om de wagens voor de steengroeve te kunnen plaatsen moet de lok naar de zuidelijke stationssporen kunnen. Vandaar toch 1 setje overloopwissels.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Bij deze dan even de wintrack file van wim's plan inclusief de hoogtes:
Bijlagen
NSpoor-Ontwerp.zip
(5.23 KiB) 203 keer gedownload


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Ik gebruik geen Wintrack dus ik kan je file ook niet bekijken.
Groet,Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Roderick,
Ik vermoed dat dit voor veel mensen geldt. Sowieso zal niet iedereen zin hebben een plan te downloaden om te bekijken wat je hebt gemaakt.
Maak even een screenshot en plaats dit hier. Dat is voor iedereen direct zichtbaar.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Ik postte alleen de wintrack file aangezien het plan in principe exact hetzelfde is als die van Wim. Maar dan in wintrack formaat mochten mensen er mee willen spelen in wintrack.

Hierbij dan de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En in 3D:
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Ziet er prima uit!
Groet,Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Netjes Roderick!

Je kunt het station nog iets schuiner leggen (meer richting de hoek rechts-achter). Daardoor krijg je rechts-voor iets meer ruimte voor het paradetraject .

Het schaduwstation heeft nu sporen met verschillende lengte. Dat is niet direct een probleem, als je er maar bewust van bent. Door de wissels iets anders te leggen, kun je ze allemaal even lang maken. En er is ook nog ruimte om de hele opstelruimte iets te vergroten door de wisselstraat al in de boog te beginnen.

Groet, Wim



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door WimR »

Ik gebruik WinTrack 6.1 maar kan het bestand niet openen.
Groet Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Hallo Wim,
Misschien dat je versie te oud is. Ik heb de demo versie van Wintrack 12.0 en daarmee kan ik het wel openen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Correct Wim,

Baanplan is gemaakt in WinTrack 8 en is dus alleen te openen met WinTrack 8 of hoger.

Groet,

Roderick



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door WimR »

Mijn versie is van 2004, voldoet voor mij nog redelijk aan wat ik teken.

Ben nu een nieuwe baan aan het tekenen en dan is het ook verstandig eens te kijken naar andere ontwerpen, en ja dan moet je over naar een nieuwe versie.

Steek overigens liever mijn geld in de baan.

Mvgr. Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Ik teken eea uit met Nanocad (een gratis AutoCAD lookalike) en dat bevalt prima.
Weliswaar in 2d maar dat is meestal niet zo'n probleem.
Voor het bekijken of iets past qua ruimte is dat meestal sowieso voldoende.
1 keer de wissels invoeren en de rest is dan simpel.
boogstralen,flex trajecten,inkleuren alles is mogelijk.
En het resultaat kun je als pdf,PNG,jpg enz. uitprinten.

Groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 23 jan 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie