Marklin baanplan in n-schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Debvd »

Denk dat het wel zou passen, maar dan wel gebruik maken van fleischmann piccolo, reden kortere wissels dan peco. zal eens kijken als ik ff tijd heb tussendoor.

Gr Bjorn



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Ik wil alleen geen piccolo rails gebruiken vanwege de ballast. En liever ook een code 55 rails. Dan blijft er denk ik alleen peco over. Het plan hoeft natuurlijk niet 1 op 1 maar een beetje dezelfde richting



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door matthijskuiper »

als je de wissel naar het kleine huisje weg haalt heb je wat meer ruimte om te stijgen.



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Debvd »

Pitje schreef: 14 jan 2020 14:39 Ik wil alleen geen piccolo rails gebruiken vanwege de ballast. En liever ook een code 55 rails. Dan blijft er denk ik alleen peco over. Het plan hoeft natuurlijk niet 1 op 1 maar een beetje dezelfde richting
Ok, Dan stop ik met tekenen voor je ;) , was met piccolo voor je bezig en kan allemaal wel maar dan moet je naar 90 cm breed voor optimaal plezier. Ga ik weer verder met mijn eigen baan verder ontwerpen.

Gewoon stukje voor stukje tekenen, hou er wel rekening bij dat peco wissels meer ruimte vragen ;)

Gr. bjorn


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Debvd schreef: 14 jan 2020 18:07 ...hou er wel rekening bij dat peco wissels meer ruimte vragen
Nou dat valt wel mee: Fleischmann wissels zijn 11 cm lang.
Het korte Peco wissel is 12 cm. De middelste versie is 13.5 en de lange inderdaad 16 cm.
Voordeel van Peco is de veel kleiner wisselhoek waardoor het natuurlijker lijkt en de treinen er soepeler over rijden.

Als je voor de middelste Peco wissels kiest (13.5 cm lang) heeft dat nauwelijks invloed op de lengte van de wisselstraten. Die paar cm maakt niets uit op de totale baan. Zo lang zijn de wisselstraten in dit plan niet.

Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door FidOo »

Wim. Gaat niet alleen om de lengte, maar ook de hoek van de wissel en die is ook kleiner dus je tegenboog is weer langer. En op een kleine baan kan dit best veel uitmaken. Maar dat weg nemende ben ik ook voorstander van peco.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Peco medium radius wissel heeft een hoek van 12° en ca. 12cm lengte dus zoals Wim al zei is er dan weinig verschil met Fleischmann. Ik gebruik peco puur omdat het er beter uitziet en betrouwbaar is.
Groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 14 jan 2020 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

@ Joost:
De hoek maakt niet direct uit, al bepaalt die wel deels de lengte van het wissel. De tegenboog is evenlang als het wissel.
Als ik bv een inhaalspoor wil maken, dan heb je dus een wissel en een tegenboog nodig. Met Fleischmann is daar 22 cm nodig en voor Peco (middel) 27 cm. Dat scheelt dus 5 cm. Echter, een groot deel van de tegenboog is al wel te gebruiken voor het opstellen van materieel. Het werkelijke verschil in nuttige opstellengte is dan 3 a 4 cm. Op een totale baanlengte van 220 cm maakt dat niet veel uit.

En wil je toch de maximale opstelruimte voor het materieel, dan neem je de korte Peco wissels, die zijn 12 cm lang (dus slechts 1 cm meer dan Fleischmann). Dan scheelt het nagenoeg niets meer.

Dan de vraag aan Roderick: wat voor maximale treinlengtes ga je gebruiken? 60 cm? 90 cm? Nog langer?

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 14 jan 2020 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

bpieters schreef: 14 jan 2020 21:25 Peco medium radius wissel heeft een hoek van 14° en ca. 12cm lengte dus zoals Wim al zei is er dan weinig verschil met Fleischmann.
Volgens mij is de hoek van short en medium radius 10 graden. De lange wissel iets van 8 graden. In ieder geval bij code 55. Misschien dat het bij code 80 anders is.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

We praten parallel Bert! :lol:



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Neemt niet weg dat ik uiteraard dankbaar ben voor het aanbod om te tekenen voor mij. Ik ben meer techneut dan creatief dus ik ben ook nog niet erg ver gekomen (lees 5 railsen). Ik heb liever een soepel lopende baan met mooie glooiende bochten en dan ruimte voor minder, dan ruimte voor meer maar minder realistisch. Vandaar dus ook de grote peco wissels met kleine hoek. Als ik zo naar verschillende baanplannen kijk blijft de vraag naar mijn eerder aangegeven items groot. Doorlopend hoofdstation, klein "station" voor goederen elders op de baan, dubbele ring en als het mogelijk is een paradebaan (die onderdeel kan zijn van de dubbele ring natuurlijk). In een grotere baan komen hier natuurlijk rangeer terreinen bij en al die fratsen, maar ik moet kiezen of delen dus kan ik niet alles hebben.
Dan de vraag aan Roderick: wat voor maximale treinlengtes ga je gebruiken? 60 cm? 90 cm? Nog langer?
Ik denk zeker niet langer dan 90cm, eerder de 70-80cm.

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Ok, ik was al even wat aan het schetsen geweest. Het valt erg tegen. Het oorspronkelijke Marklin plan heeft erg scherpe bogen (veel R1). Als je dat ook doet in schaal N past het net. Alleen worden de hellingen te steil. Daarnaast heb je het probleem dat niet alle loks door R1 komen.
Ik zal straks nog even een schetsje plaatsen. Dat geeft beter inzicht in de (on)mogelijkheden.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Bij deze dan:
Afbeelding

De wissels zijn Peco medium radius. Voor de andere rails heb ik even Fleischmann Picolo gebruikt, want dat tekent sneller in Wintrack. In werkelijkheid zou ik hier uiteraard Peco flex nemen. De minimum boogstraal is trouwens R2 (225 mm).

Het station past redelijk goed. Treinen van max 90 cm passen hier wel.
De rest wordt een uitdaging. 1 paradetraject lukt nog wel. Een 2e zou ik niet doen.
Het probleem wordt het verdere verloop. Het station ligt vlak. Het paradetraject is stijgend maar dan kom je niet meer naar een niveau onder het station zonder veel te steile hellingen.
Misschien dat met wat schuiven er nog wel iets van te maken is. Ik zal morgen nog eens iets proberen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Mijn glas wijn was nog niet leeg dus ik ben nu toch nog even gaan schuiven:

Afbeelding

Het past al iets beter. Het paradetraject (diagonaal door het midden) hoeft nu niet hoger te liggen dan het station, al is 2 cm hoger misschien wel mooi. Dat geeft weer ademruimte voor de hellingen aan de achterkant. Het paradetraject eindigt in een keerlus die onder het paradetraject ligt (op -4 cm). De andere lijn uit het station (linksonder) kan direct gaan dalen naar een niveau onder het doorgangsstation. Dat kan ook een lus worden (op niveau - 6 cm) of je laat hem verder dalen naar -15 cm of zoiets om daar een schaduwstation te maken. Ok, je gaf aan dat je dat niet perse wilt, maar een paar extra opstelsporen is altijd handig. Je verzameling treinen groeit sneller dan je denkt... ;)

Qua landschap zou je ruwweg het voorbeeld van Marklin kunnen volgen: links en rechts heuvels. En dan een rivier door het midden van de baan. Die zal dan aan de achterkant wel hoog genoeg moeten liggen om over de 4 onzichtbare sporen te kunnen lopen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Mooi Wim,
Dat wijntje had je kennelijk wel nodig voor de inspiratie.
Groet,Bert



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Gaaf begin! Bedankt voor het meeplannen!

Ach wel ja, nu ik er zo even over heb zitten nadenken tijden de lunch wandeling van werk. Laat ik er dan maar een schaduwstation bij maken :)

Het zou mooi zijn als het spoor naar het schaduwstation voorlangs nog zichtbaar is, zoals in het marklin plan. Kan je er gelijk een soort van parade traject van maken. Verder mis ik nog een goederen station verderop in de baan, is dit nog mogelijk of kan dat niet vanwege stijgingen?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Ik zal er straks nog eens wat wijn ingooien... ;)



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Heeft de wijn nog gesmaakt ;)?


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Zeker! Maar ik zat gisteravond zo lekker op de bank tv te kijken dat ik geen baanplan heb aangepast. :lol:
Ik wilde het vanavond doen, maar helaas is mijn pc gecrashed. Aangezien ik alleen een demoversie van Wintrack heb, kan ik de baanplannen niet opslaan. Normaal laat ik mijn pc dan gewoon een paar dagen aan staan, zodat ik het ontwerp niet steeds opnieuw hoef te tekenen. Helaas ben ik het na de crash wel kwijt... :(

Vanavond ga ik het niet opnieuw tekenen, maar ik kan wel even algemeen reageren:
- schaduwstation kan eenvoudig worden toegevoegd. Ik zou proberen ongeveer 20 cm onder het zichtbare station, en dan de sporenbundel aan de voorzijde van de baan voor betere toegankelijkheid. 4 of 5 opstelsporen lijken me genoeg.

- Een extra paradespoor aan de voorzijde kan wel (station moet dan iets naar het noorden worden verschoven om ruimte te maken), maar dan wordt het allemaal wel erg druk met spoor. Je houdt dan weinig ruimte voor scenery rondom je station. Persoonlijk zou ik geen 2e paradespoor nemen.

- Met het goederenstation bedoel je de aansluiting bij de steengroeve neem ik aan? Die kan er zeker nog wel bij. Ik had hem nog niet toegevoegd omdat dat slechts een detail is. Eerst moeten de hoofdlijnen kloppen, dus de ligging van het station, hellingen, enz. Het laadspoortje is altijd nog wel ergens in te passen. Ik zou trouwens geen uitgebreidde wisselverbinding nemen zoals Marklin dat deed (met engels wissel om naar beide sporen te rijden). Gewoon een enkel wissel is voldoende. Een rangeerlokje kan de aansluiting vanuit het station bedienen en wagens brengen en ophalen.

Het ontwerp van het doorgangsstation is trouwens ook niet definitief. Ik had even snel iets geschetst om een indruk te krijgen van het oppervlak, puur om te zien wat er wel en niet past. Alle details kunnen later worden ingevuld.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Hallo Wim,

Vervelend dat je PC is gecrashed, maar gelukkig hebben we de plaatjes nog!
4-5 opstelsporen in een schaduwstation 20cm onder het zichtbare station klinkt goed, dat moet meer dan voldoende zijn.
Goederenstation bedoel ik inderdaad de aansluiting bij de steengroeve. Liever meer, maar minsten 1 extra spoortje daar voor het goederen verkeer.

Aangezien dit voor mij de eerste baan in n-spoor is ben ik nog niet heel erg bezig met veel scenery, maar wil ik gewoon lekker rijden en de nieuwe technieken leren kennen voor 2 spoor en n spoor. Natuurlijk wil ik wel wat mooie scenery hebben, maar ben altijd fan geweest van lekker veel spoor om op te rijden.

Het station ligt er mooi bij zo, kan zeker her en der wat aanpassingen gebruiken (Zoals wat extra opstel sporen rechts onderin als ik daar geen parade spoor door trek die naar het schaduwstation gaat), maar is zeker een hele goede eerste opzet.

Ik ben morgen op de beurs in Houten om me te oriënteren in het materiaal dat er beschikbaar is, en zal dan ook een definitieve keuze maken in de railsoort als ik ze allemaal even in mijn handen gehad heb.

Hopelijk binnenkort hebben we weer even tijd om ontwerp V2.0 te maken samen!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Hoi Roderick,
Als je de linkerkant van het station iets meer van de rand aflegt (station dus in een flauwe boog) heb je daar misschien ruimte voor een enkelsporige goederenspoor dat rechts kan vertakken naar bijv.2 of 3 opstel cq goederen sporen. Deze lijn takt dan af van je ondergronds schaduwstation en ligt dus ca. 5 cm lager dan het station.
Eea komt dan een beetje in de richting van het marklin-voorbeeld.
Ik heb geen idee of het past maar het is misschien een optie.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Zo juist een Z21 centrale met wifi addon aangeschaft. Tijd om een serieus baanplan te gaan maken!


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Goedemiddag,

Ik heb nog even zitten prutsen in Wintrack:

Afbeelding

Aan de voorzijde is nu een paradespoor gemaakt. Om daar voldoende plaats voor te maken, is het station iets naar het noorden verschoven. Een van de kopsspoortjes (rechts-voor) heb ik verwijderd, omdat daar nu het paradetraject ligt, dus dan heeft een kopsspoortje weinig zin. Ruimte om te laden of lossen is er niet. Het zou alleen kunnen dienen voor het opstellen van een paar wagens of een lok.
De andere 3 kopsspoortjes in het station zijn wel voor goederen te gebruiken, bv een goederenloods, een losweg en een fabriekje.

In het diagonale paradetraject heb ik een aftakking gemaakt voor het spoor naar de steengroeve. Het paradetraject daalt af en eindigt in een keerlus. Die heb ik nog iets verder naar rechts verschoven om de helling iets minder steil te maken.

Het schaduwstation kan aan het paradetraject aan de voorzijde worden aangesloten. Dat zal uiteraard eerst nog verder moeten dalen. Het zichtbare paradetraject ligt ongeveer 10 cm lager dan het station.
Als je ook goed bij de achterkant van de baan kunt, dan kan het schaduwstation aan de achterzijde komen. Dat scheelt veel onzichtbaar spoor (en dus tijd en geld om het te maken). Kun je niet bij de achterkant, dan zal het schaduwstation toch minstens 20 cm onder het zichtbare station moeten komen, om goed toegankelijk te zijn.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

En toen ik toch bezig was, heb ik ook nog snel even een suggestie voor het landschap er in geschetst:

Afbeelding

Links een beboste heuvel. Door het midden een riviertje. Let wel op dat aan de achterkant het water hoger moet liggen dan de 4 sporen er onder. Je zult dus een waterval nodig hebben. Aan de voorzijde 2 spoorbruggen over het water. Het voorste paradetraject ligt hier diep genoeg om onder het riviertje door te kunnen.

Midden achter ligt de steengroeve met spooraansluiting. Daar zou een deels afgegraven rotswand als achtergrond kunnen dienen.

Aan de rechterkant is er ruimte voor de bebouwing van het stadje (dorpje). Rechtsachter een heuvel, waar bv een kerkje op kan.

Het is maar een idee, maar het geeft aan wat er wel en niet mogelijk is.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Wat een briljant ontwerp, Wim.

Dit raakt echt al mijn wensen voor deze baan. Hoe je het voor elkaar gekregen hebt weet ik niet!
Als ik je nog 1 ding kan vragen zou dat zijn of je op verschillende locaties een hoogte kan plaatsen, zodat ik weet hoeveel ik moet zakken of stijgen bij het bouwen!

Een nieuwe centrale en een prachtig baanplan, mijn dag kan niet meer stuk!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Plaats reactie