Minitrix baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jack Hindriks
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2020 14:47

Minitrix baanplan

Bericht door Jack Hindriks »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuw baanplan.
Nu wil ik dit plan echt serieus aan gaan pakken en niet achteraf tegen verassingen aan lopen.
Zouden jullie eens een menig kunnen geven over het onderstaande plan...

Afbeelding

De spoordelen in het "oranje" worden verhoogt tot een maximale hoogte van 40mm
De spoordelen in het "rood" worden verhoogt tot een maximale hoogte van 80mm
De spoordelen in het "wit" zijn spoordelen die in een berg/tunnel worden gelegd.

Deze baan wil ik graag digitaal gaan aansturen. Graag van jullie ook een menig over het maken van baanvakken..

Al vast bedankt

Groetjes

Jack Hindriks


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix baanplan

Bericht door Hube »

Met de nadruk op “het is maar mijn mening” geef ik op zo’n baanplan vaak hetzelfde commentaar;
Ik vind het plan te “hoekig”, 6x een 90 graden bocht met daartussen stukken recht en veel rails langs de rand van de tafel.
Mijn voorkeur heeft een plan met flauwe bochten en curves en diagonale lijnen. Je hebt ook de ruimte om in de bochten te variëren met de boogstaalen: R4-R3-R2-R2-R3-R4. Dat lijkt wat meer op de werkelijkheid.
Er zijn al veel baanplannen op dit forum voorbij gekomen. Je kunt daar eens naar kijken en misschien wat van overnemen in jouw plan. Uiteindelijk moet je het doen zoals je zelf het mooiste vindt,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Minitrix baanplan

Bericht door shoven »

Ik zie dat de baan 122cm diep is. Ik weet niet hoe lang je bent, maar als de baan niet op wieltjes staat of voorzien is van mangaten, kom je niet bij de achterste sporen. In de hoek rechtsboven praat je over een afstand van 122 * 1,4 = 171cm, dat wordt hem niet. Ik zou hem minder diep maken, 80cm of zo.

Verder zou ik het wat minder recht en hoekig maken. Dat is ook een gevolg van het gebruik van Minitrix railstukken, echt mooie vloeiende bogen kun je bijna alleen met details leggen. Ik denk dat je wel aardig wat rijmogelijkheden hebt met dit ontwerp.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix baanplan

Bericht door spoor65 »

Ik kan mij eigenlijk alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers. aks extra zou ik willen zeggen.

Heb het al eens geschreven bij berichten, die over de baanontwerpen boeken van de bekende merken gingen.
Dit plan zouden ze er zo bij in kunnen zetten. heb het gevoel dat je ook als standpunt hebt, zo veel mogelijk rails op zo'n klein mogelijk oppervlak
ongeacht of het realistisch is, ongeacht of stijgingen in baanvakken, niet te stijl gaan worden.

je hebt een mooie ruimte, er zijn mooie dingen te realiseren, hou idd rekenschap met de bereikbaarheid, zorg dat je achter de baan kunt komen, maak het maximaal 80cm diep.

zet eens op de rij, maak een wenslijstje, wat je allemaal op je baan wilt uitbeelden, geef ze prioriteit op nummer, van meest gewenst tot minst
begin dan eens die dingen op een plek te leggen (tekenen) waar je het ongeveer wilt hebben. zodat het ook natuurlijk oogt. bedenk, in real live, werd spoor gelegd, daar waar het kon en paste in een landschap, niet andersom, zoals wij het doen. bedenk dan ook, modelspoorbaan bouwen is meer dan alleen ff wat neer leggen, het is accepteren dat wij, ook in schaal N, veelal niet genoeg ruimte hebben, om dat ene mooie lange traject van 100 km, na te bouwen. zelfs een lijn van 10km is veelal al te veel. de sfeer echter kunnen we wel oppakken, en met heel veel aanpassingen, neer zetten tot iets wat voldoening geeft.

ik zou zeggen, begin opnieuw, voor een mooier plan, waar je veel langer plezier van zult hebben.

mvg

Freddy.

ps, en ja ook ik heb het ondervonden, ook mijn eerste ontwerpen waren eerder 10 baans autowegen dan een mooie modelspoorbaan.
het is dus zeker niet, dat ik jouw ontwerp wil afbranden, want het is en blijft altijd jouw baan, jouw gevoel van, dit vind ik leuk, en hiermee pak ik mijn doel, wat ik wil weer geven. dus zie het als iets om over na te denken, dat is wat ik je wil meegeven.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minitrix baanplan

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Jack,

Ik sluit me ook bij mijn voorgangers aan. Naast de krappe bogen en het hoekige en starre ontwerp vallen me nog een paar dingen op:

Ik mis de funktionaliteit van het geheel. De sporen liggen her en der verspreid over de baan. Ik mis bv een echt station (of meerdere want je hebt ruimte genoeg). Wel zie ik her en der trajecten die op (voor mij) willekeurige plaatsen weer bij elkaar komen.

Her en der zie ik kopsporen liggen. Wat wil je daarmee? En waarom liggen ze waar ze nu liggen?

Het enkelsporige traject heeft geen passeermogelijkheden. Dat betekent dat er dus slechts 1 trein per keer in het hele enkelsporige baanvak past. Of dat je het slechts in 1 richting berijdt. In beide gevallen zijn de rijmogelijkheden beperkt.
Persoonlijk zou ik er dan ergens een klein station met een passeermogelijkheid inbouwen. Dat geeft veel meer mogelijkheden, zowel voor landschap en scenery als voor een realistisch treinverkeer.
Jack Hindriks schreef: 26 jan 2020 15:20 Nu wil ik dit plan echt serieus aan gaan pakken en niet achteraf tegen verassingen aan lopen.
Wat zijn dan de verrassingen die je in voorgaande banen tegenkwam? Wat beviel je in die banen niet?

Verder sluit ik me bij Freddy aan: maak een wensenlijstje. Wat zijn de echt belangrijke dingen voor jou? Wat moet er perse op de baan te zien zijn? Of nog algemener: wat vind je leuk aan modelspoor?
Ik vermoed dat je graag treinen wilt zien rijden op lange trajecten (en bv geen interesse hebt om te rangeren).

Groet, Wim


Plaats reactie