Baanplaan 280 x 95 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hallo Arjan,
De plaats voor de keerlusmodules is goed.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 05 feb 2020 21:42 Hallo Arjan,
De plaats voor de keerlusmodules is goed.
Groet, Wim
Mooi, dan is het baanplan klaar.

Allen bedankt voor het meedenken.

Ik zit nu te tekenen hoe ik de houtconstructie het beste kan maken:
Ik zit zelf aan het volgende te denken: een basisplaat op -2,5 cm en vervolgens dit spul gebruiken om naar de juiste hoogtes te gaan.
https://www.hornbach.nl/shop/Ondervloer ... BiEALw_wcB of https://www.gamma.nl/assortiment/firstf ... /p/B619461
Ik vraag me alleen af of je op dit materiaal gewoon scenery kan bouwen of dat het verstandig is om de bovenste toplaag ook van hout te maken.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Arjan schreef: 06 feb 2020 12:01 Mooi, dan is het baanplan klaar.
Ehm.... ja, het baanplan is klaar als jij vindt dat het klaar is. Daar gaat het uiteindelijk om.

Persoonlijk zou ik er nog wel een beetje aan sleutelen. Bv wat o.a. Nico al aangaf: probeer al die rechte lijnen parallel aan de zijkant van de baan eens te varieren. Je kunt het station ietsje schuin leggen. 5 of 10 graden is al voldoende voor een compleet ander effect.

Daarnaast zou ik nog flink gebruik maken van flexrail om de bogen wat ruimer en vloeiender te maken.

In de keerlussen links zitten nog een paar S bogen. Die kunnen problemen (ontsporingen) geven bij langere loks/wagens/rijtuigen. Je hebt voldoende ruimte om ze te verwijderen. Een stukje recht spoor er tussen (10 cm is genoeg) is al voldoende.
Ook bij de wissels in het station zitten nog een paar onnodige slingers.

Tenslotte zou ik nog overwegen een paar schaduwsporen toe te voegen. Dat kan in beide keerlussen. Het hoeven er niet veel te zijn. 3 parallelle sporen per schaduwstation geven je direct veel meer mogelijkheden.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 06 feb 2020 12:49
Arjan schreef: 06 feb 2020 12:01 Mooi, dan is het baanplan klaar.
Persoonlijk zou ik er nog wel een beetje aan sleutelen. Bv wat o.a. Nico al aangaf: probeer al die rechte lijnen parallel aan de zijkant van de baan eens te varieren. Je kunt het station ietsje schuin leggen. 5 of 10 graden is al voldoende voor een compleet ander effect.

Daarnaast zou ik nog flink gebruik maken van flexrail om de bogen wat ruimer en vloeiender te maken.

In de keerlussen links zitten nog een paar S bogen. Die kunnen problemen (ontsporingen) geven bij langere loks/wagens/rijtuigen. Je hebt voldoende ruimte om ze te verwijderen. Een stukje recht spoor er tussen (10 cm is genoeg) is al voldoende.
Ook bij de wissels in het station zitten nog een paar onnodige slingers.

Tenslotte zou ik nog overwegen een paar schaduwsporen toe te voegen. Dat kan in beide keerlussen. Het hoeven er niet veel te zijn. 3 parallelle sporen per schaduwstation geven je direct veel meer mogelijkheden.

Groet, Wim
Ik heb er nog even aan gesleuteld.
De S-bochten zijn er nu uitgehaald, tevens heb ik een schaduwstation op -7,5 toegevoegd.



Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hoi Arjan,
De 3wegwissels zou ik niet nemen. Zeker niet in een schaduwstation. Ze zijn een stuk gevoeliger voor ontsporingen. En je hebt meer dan genoeg ruimte om gewone wissels te nemen.
Was er trouwens nog een reden om alle schaduwsporen in 1 keerlus te plaatsen en in de andere keerlus niets?
Tenslotte vraag ik me af hoe ver je schaduwsporen onder het zichtbare station liggen. Kom je niet in de problemen met bereikbaarheid als er een trein ontspoort? En met wissel en seinaandrijvingen van het bovenliggende station?
Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Hoi Wim,

Op mijn huidige testbaan liggen nu 2 driewegwissels, ik heb er nog geen problemen mee gehad dus daarom laat ik ze in eerste instantie liggen. Mochten ze tijdens het testen problemen geven, dan gaan ze er uit.

De reden dat ik de schaduwsporen in een keerlus geplaatst heb, is omdat de andere keerlus gewoon zichtbaar is en het mij niet fraai lijkt om daar opstelsporen tussen te leggen.
Het schaduwstation ligt nu op -7,5 cm dus de ruimte is 7,5 cm - de houtdikte van het bovenliggende gedeelte. Aangezien deze sporen vooraan liggen moet dat lukken.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Ok, als de 3wegwissels nu geen problemen geven, dan kun je ze natuurlijk opnieuw gebruiken. Ik zou nog wel een stukje recht spoor tussen de 3wegwissels en de aansluitende boog plaatsen, want je hebt nu zowel links als recht weer dubbele S-bochten liggen terwijl dat niet nodig is. Je hebt ruimte genoeg.

Dan de ruimte tussen de 2 niveaus van 7.5 cm. Daar gaat de dikte van de plaat nog af (zoals je zelf al schreef), maar vergeet ook de dikte van de rails niet. Bij Fleischmann is dat zeker 4 mm. Eventueel ook nog kurk mocht je dat onder de rails willen leggen. Voor de treinen blijft er dan welliswaar genoeg over, maar niet voor je hand. Als er op het middelste opstelspoor een trein ontspoort, dan kom je daar nooit bij. Zeker niet als op de sporen er voor ook nog treinen staan...
Je kunt het even snel testen: leg een paar sporen los naast elkaar en leg daar dan een plaatje hout boven. Je zult dan snel genoeg zien hoe weinig ruimte je hebt om te manouvreren. Als je je hand er uberhaupt al tussen krijgt... ;)

Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 08 feb 2020 20:20 Je kunt het even snel testen: leg een paar sporen los naast elkaar en leg daar dan een plaatje hout boven. Je zult dan snel genoeg zien hoe weinig ruimte je hebt om te manouvreren. Als je je hand er uberhaupt al tussen krijgt... ;)

Groet, Wim
Hoi Wim,

Ik krijg mijn hand er wel tussen, maar veel ruimte heb je inderdaad niet.
Maar eens kijken of ik daar nog wat mee kan doen.
Ik ga ook nog even kijken of ik de S-bochten in het schaduwstation er uit krijg.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hoi Arjan,
Probeer het ook nog even uit als er een trein op het middelste spoor ontspoort, terwijl er de sporen ervoor en erachter ook bezet zijn met treinen. Dan wordt het denk ik erg lastig om bij de middelste trein te komen (tenzij je eerst de andere treinen weghaalt...).
Je zou met een extra lus het schaduwstation nog iets lager kunnen leggen.
En door geen 5 maar 3 sporen te nemen wordt het probleem ook kleiner. De andere keerlus is zichtbaar schreef je, maar die kun je natuurlijk ook deels met landschap bedekken en er dan ook een klein schaduwstation van maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Bjor »

Arjan schreef: 06 feb 2020 12:01
Ik zit zelf aan het volgende te denken: een basisplaat op -2,5 cm en vervolgens dit spul gebruiken om naar de juiste hoogtes te gaan.
https://www.hornbach.nl/shop/Ondervloer ... BiEALw_wcB of https://www.gamma.nl/assortiment/firstf ... /p/B619461
Ik vraag me alleen af of je op dit materiaal gewoon scenery kan bouwen of dat het verstandig is om de bovenste toplaag ook van hout te maken.
Arjan,

Dat Ökolit lijkt me een vezelplaat. Die heb ik op mijn vorige baan gehad, maar ik ben overgestapt op die dunne schuimplaat zoals die van de G***a.
Die vezelplaat is erg kwetsbaar. Je kunt er scenery op bouwen, maar bij het snijden, boren e.d. komen heel veel vezeltjes los. Snijkanten moet je met lijm insmeren, anders blijven ook daar vezels van af komen. Er breken aan randen ook makkelijk stukken af. Ik ben blij dat ik er af ben.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door shoven »

Op mijn vorige baan heb ik XPS platen van de Praxis gebruikt. Ideaal, een paar cm dik en goed te snijden en te verwerken zonder bolletjes, vezels en andere zooi.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Dan kan ik dus het beste XPS platen gebruiken.
Ik ben nog even aan het puzzelen met de hoogte van het schaduwstation.


Met vriendelijke groet,
Arjan

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Arjan schreef: 13 feb 2020 17:29 Dan kan ik dus het beste XPS platen gebruiken.
Ik ben nog even aan het puzzelen met de hoogte van het schaduwstation.
In het schaduwstation nog het een en ander aangepast, het komt nu 12 cm lager te liggen.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Plaats reactie