Nieuw plan voor baan 100 x 200

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Die overloopwissels zitten reeds in het plan Wim. Boven de rode rails ligt de dubbele Engelse kruiswissel. Links en rechts hiervan zijn de overloopwissels van de binnen en buiten baan. Door de vorm wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet bij deze baan. Ik moest ook weer even nauwkeurig de sporen volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Die wissels had ik gezien, maar die helpen niet bij het probleem dat ik beschreef.
Als je op de binnenste ring rijdt (tegen de klok in) dan kun je niet meer van richting veranderen omdat de keerlus onbereikbaar is. De overloopwissels die jij noemt, helpen niet in dit geval. Morgenochtend zal ik een schetsje maken. Ik duik nu mijn bed in. :)
Groet, Wim



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door dwarsligger »

Wim volgens mij klopt dat niet, misschien dat je een rondje extra moet, maar volgens mij kom je nergens in een oneindige loop waar je niet meer uit kan komen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Wim, je hebt gelijk. Alleen niet tegen de klok in maar met de klok mee kun je niet meer keren. Je kunt je alleen afvragen of dit bij deze baan een probleem zou zijn. Met de klok mee rijden de getrokken treinen dus altijd vooruit het denkbeeldige kopstation uit. Rijdt er een trein tegen de klok in zoals een treinstel dan kan deze via de rode verbinding toch naar de achterzijde geleid worden zodat hij uiteindelijk in dezelfde richting als alle andere treinen het station verlaat. Ik heb het idee dat dit dan ook de gedachte achter het ontwerp is. Dat was me dus echt niet opgevallen.

Als je dit idee wilt los laten dan zou je dit heel simpel kunnen oplossen door rechts van de rode rail ook een dubbele Engelse kruiswissel te plaatsen met een verbinding naar het naastgelegen spoor aan de onderzijde. Op dat punt heb je ook geen probleem met de polariteit en blijven de keerlus modules het zelfde. Zie aangepaste versie hier beneden. Nu kun je dus wel vanuit alle richtingen keren.

Afbeelding

Ik heb vervolgens nog eens de filmpjes aandachtig bekeken maar ook daar is de baan niet aangepast. Wel zie je veel treinstellen rijden waardoor er toch beide richtingen gereden kan worden. Een trein laat hij wel regelmatig als duwtrein fungeren. Verder dus veel variatie op de baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Nico en anderen,
Nico Essers schreef: 28 feb 2020 00:17 ... Met de klok mee rijden de getrokken treinen dus altijd vooruit het denkbeeldige kopstation uit. Rijdt er een trein tegen de klok in zoals een treinstel dan kan deze via de rode verbinding toch naar de achterzijde geleid worden zodat hij uiteindelijk in dezelfde richting als alle andere treinen het station verlaat.
Klopt, maar dan moet je wel eerst in het "schaduwdeel" aan de rechterkant stoppen en dan achteruit rijden. Anders kun je het rode verbindingsspoor niet berijden. En het lukt alleen met treinstellen en trek-duwtreinen. Getrokken treinen kunnen sowieso niet omlopen.
Nico Essers schreef: 28 feb 2020 00:17 Als je dit idee wilt los laten dan zou je dit heel simpel kunnen oplossen door rechts van de rode rail ook een dubbele Engelse kruiswissel te plaatsen met een verbinding naar het naastgelegen spoor aan de onderzijde. Op dat punt heb je ook geen probleem met de polariteit en blijven de keerlus modules het zelfde. Zie aangepaste versie hier beneden. Nu kun je dus wel vanuit alle richtingen keren.
Ja, inderdaad. Ik zat te denken om de extra wisselverbinding nog iets verder naar rechts te schuiven, maar met een engels wissel kun je het ook heel elegant oplossen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Trouwens als je je baan in de toekomst verder zou willen uitbouwen dan moet je eens naar dit topic kijken Rolf.

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=116173


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Na een aantal keren dit hele betoog te hebben gelezen geloof ik dat ik het snap......🤔!
Het achteruit het station uit laten rijden dacht ik te hebben opgelost door op het doodlopend spoortje (of beide) een lok te hebben staan die de wagons kan overnemen van de trekkende lok door deze dan te laten los koppelen en zodoende de wagons weer getrokken het station te laten verlaten.
Deze losgekoppelde lok kan dan weer op het doodlopend spoor worden geplaatst. En alzo rangerend dacht ik ook nog leuk bezig te zijn.
Ik kan allen niet goed inschatten of dit ook een oplossing is voor het punt waar Wim tegenaan liep.

Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Op het moment dat je de extra verbinding maakt zoals aangegeven in rood kun je alle kanten op en rijden zoals je dat zelf wilt. Rangeerbewegingen kun je altijd doen als je dat leuk vindt. Daarom is een ontwerp altijd goed om te ontdekken wat wel en niet kan en wat aangepast kan/moet worden. Zelfs kant en klare plannen zijn zoals je ziet niet altijd geoptimaliseerd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Hube »

@Rolpom
Dit is wat je wil:
"Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Elektronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan. Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom."


voldoet jouw plan hieraan?
ik bedoel:
Kun je 2 treinen laten rijden , of 1 laten rondrijden en met een andere rangeren zonder dat ze elkaar als vanzelf tegenkomen?
Je wilt rijden met "de handen aan de knoppen" dus dan moet je wel heel goed opletten.
En het zal niet eenvoudig zijn om, met het oog, de stand van de diverse (Engelse) wissels in de gaten te houden.
Ik wil de pret niet bederven maar misschien moet je het plan vereenvoudigen tot een dubbele ovaal en via het kopstation wisselen van de ene naar de andere ovaal,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Het is inderdaad het belangrijkste wat Rolf zelf wil met de baan. Door de rode verbindingen in de laatste schets weg te laten heb je je ovaal al klaar en zelfs geen keerlussen nodig. Je kunt ook zeggen, bouw de mogelijkheid in maar zet de Engelse wissels "vast" in een richting. Dan heb je altijd de mogelijkheid om je bediening naar behoefte uit te breiden zonder meteen de baan te moeten aanpassen.
Aan Rolf de keus wat hij wil.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken en aandragen van advies en oplossingen. Geweldig zoveel hulp je hier krijgt!

Ik neig er nu inderdaad naar om het niet moeilijker te maken dan het al is (voor mij dan) en met de dubbele ovaal te gaan werken door de rode verbinding (voorlopig) weg te laten. Ik kan dan rustig bekijken hoe e.e.a. gaat en wennen hoe het "spelen" met de wissels gaat. Ik ga ook niet direct over tot een uitgebreide scenery, wil eerst zien wat de mogelijkheden zijn.
Het is nu zaak om een ringleiding aan te leggen voor de rails (gevoed vanuit de Roc 10764 booster) en de ringleiding voor wisselbediening en verlichting, gevoed door een analoge trafo (MSF 6735).

Hier ga ik nu eerst mee aan de slag, nogmaals dank en
groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Goed te horen dat je tot een keus gekomen bent. Succes met bouwen en je weet, we zien graag veel foto's :lol:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Hier weer ’s een berichtje van mij met wat vorderingen en wat problemen die ik zoal tegenkom.
De ringleidingen liggen allebei.

Daarna heb ik de baan een keer “droog” neergelegd om te kijken of e.e.a. inderdaad ging passen op de plank (220 x 115 cm). Toen dit goed bleek te gaan de baan weer (in stukken) afgebroken en goed gedocumenteerd apart gelegd.

Bij de plaatselijk bouwmarkt XPS platen gehaald en op maat gesneden m.b.v. een apparaatje waar een buurman mee aan kwam zetten. Dit ging zo goed dat de platen precies klem kwamen te liggen in de omlijsting.
En toen de baan weer opgebouwd.

Afbeelding

Viel niet mee om alle aansluitingen keurig passend te maken; probleem is o.a. dat ik werk met nieuwe en 2e hands rails en wissels. Dan maar ’s een lok op de rials en kijken hoe ver die kwam en dat viel best wel even tegen. Ben nu alle knelpunten aan het wegwerken door o.a. nieuwe raillasjes te plaatsen maar ook wat soldeerwerk te doen.
Er blijven echter plekken waar hij gewoon stopt, wat ik ook doe. En de voltmeter zegt keurig 18 V.
Ik blijf poetsen en moet nu even op nieuwe raillasjes wachten, zijn in bestelling. Ik hoop ook dat de aansluiting van de baan op de ringleiding voor verbetering zorgt.
Is het zinnig om een aansluiting te maken om de paar rails? Is daar een vuistregel voor? De bedrading voor de wissels intussen naar de onderkant gebracht.

Het gaat hier allemaal met horten en stoten, maar dat is nou eenmaal zo en ik heb geen haast. Ik wil gewoon zekerheid dat ik een baan heb waar langzaam maar ook wat sneller op gereden kan worden voordat e.e.a. vast komt te liggen.

Dit was het weer even voor nu en ik houd me aanbevolen voor tips en op- of aanmerkingen. Het is helemaal nieuw voor me maar vind het wel leuk (als het lukt!).

Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Hallo Rolf, leuk om te zien dat je plan al vorm krijgt.
Ik had dezelfde problemen met de locs die overal stil bleven staan. Het belangrijkste is dat je voldoende aansluitingen maakt vanaf de "ringleiding". Ik heb uiteindelijk ieder los stuk rails voorzien van voeding. De raillasjes zijn niet echt betrouwbaar tenzij je ze soldeert. Dan controleren of de wielen van de locs schoon zijn als de rails poetsen niet voldoende is. Als laatste kun je gebruik maken van ATF vloeistof. Met een wattenstaafje een heel klein beetje aanbrengen op beide railstaven. een cm of 2 per staaf is voldoende voor de gehele baan. Sindsdien heb ik geen problemen meer met rijden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Mezelf
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2020 22:30

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Mezelf »

Beste allen
Ik heb het filmpje van deze baan meermaals bekeken en ik denk dat de kruiswissel die de keerlus vormt gewoon een kruising is en geen kruiswissel.
Dit maakt de rijmogelijkheden van de binnenste baan wel erg beperkt.
Zie ik dit verkeerd?

Afbeelding


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door BenQ »

Dat zie je goed.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door tv_man »

Het kan gebeuren dat als je met je multimeter test of er stroom staat op rails hij aangeeft dat er gewoon netjes stroom op staat omdat je op de rails drukt waardoor er contact ontstaat bij de raillasjes, maar een locomotief is veel lichter, dus dan worden de raillasjes bij onzekere verbindingen niet aangedrukt en is er geen contact. Dus, tja, niets anders te doen dan alles nogmaals nagaan om te kijken of alles netjes contact maakt. En wielen en rails poetsen, maar ik heb het vermoeden dat de diagnose in dit geval de eerste is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie