Pagina 1 van 2

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 15 feb 2020 21:38
door Rolpom
Zo, dat ziet er geweldig uit zeg en gaat precies passen op de plank (die ik een tijd geleden voor iets anders had gekocht) van 220 x 115!
IK heb gisteren ook nog zitten vogelen met Anyrail en wat jij zei de R3 van de Flm rails met bedding vervangen door de R3 n rails zonder bedding (ik heb nou eenmaal alle rails met bedding). Aangezien die n rails toch op plaatsen komen te liggen waar je ze niet ziet vind ik dat geen bezwaar. Met de flexrails kan ik niet over weg. Dan bedoel ik de flexrails zodanig te buigen dat ze een mooie bocht vormen. Ik heb daar dus de N 22223 gebruikt

Afbeelding

Dit vond ik er al beter uit zien maar jouw plan vind ik toch wat strakker! Ook heb je de meegebogen wissel kunnen vervangen door normale wissels, ook al een stuk beter.
Ik ga me morgen 's goed verdiepen in welke flexrails je gebruikt hebt.
Hartstikke bedankt voor je inzet, waardeer ik enorm.

Groet Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 16 feb 2020 07:38
door Nico Essers
Graag gedaan Rolf, de gebogen piccolo wissels van Fleischmann hebben een binnenbocht met radius R1 dus dat wil je niet. Daarom deze vervangen door rechte wissels. Het gebruik van vaste railstukken zoals de N2223 van 26,5 cm is uiteraard prima. Op je baan kun je altijd een beetje spelen met de geometrie, dat lukt in een ontwerp programma veel minder. Mogelijk kun je daarom in de linker bocht toch gewoon R3 en R4 gebruiken waar ik nu flex getekend heb.
In het ontwerp heb ik gebruik gemaakt van de Fleischmann fl9106 flexibele rails van 777 mm. Dit is flexrails met bedding.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 16 feb 2020 14:17
door Alro
Ben totaal niet thuis in schaduwstations maar volgens mij is dit bij jou wel te bewerkstelligen door de vier sporen rechts dmv een helix naar een lager niveau leiden. Ik weet natuurlijk niet of dit één van je ambities is maar mogelijk is het wel.
De spoorbaan kan dan ook gelijk weer wat minder diep worden.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 16 feb 2020 21:39
door bpieters
Ben het met Ronald eens.
Vanaf rechts de sporen laten dalen naar een lager niveau en daar de lussen met schaduwstation maken lijkt me beter.
De nu geplande lussen komen erg gekunsteld over en dat komt alleen maar omdat het op 1 niveau moest kennelijk.
Dit maakt ook dat je de stad verhoogd moet maken om eea uit het zicht te halen.
Nadeel is ook dat bijna de helft van het oppervlak afgedekt moet worden.
Maak je een niveau lager kun je dat gebied verder gebruiken voor een betriebswerk met draaischijf,,wat industriesporen of simpelweg voor scenery ipv de min of meer verplichte hoger liggende stad of verhoogd landschap,waardoor je die ruimte niet meer voor de hiervoor genoemde dingen kunt gebruiken.
Voordeel is dat eigenlijk alleen links afgedekt moet worden en rechts niet meer helemaal.

Groet,
Bert

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 25 feb 2020 21:12
door Wim H
Goedenavond allemaal,

Een schaduwstation... Tsja, in een (schijnbaar) groot station als dit verwacht je natuurlijk veel verschillende treinen te zien. Het huidige baanplan heeft echter geen ruimte voor veel treinen. Een stuk of 6 a 7 misschien, waarvan de meeste daarvan dan stil staan. Dan zou een schaduwstation natuurlijk uitkomst bieden.

Aan de andere kant was het idee van Rolf om niet te moeilijk te beginnen. Daarnaast schreef hij dat hij met slechts 2 treinen tegelijk wil rijden. Ik vraag me af of het dan verstandig is om dan een helix en een schaduwstation toe te voegen. Dat kost alleen maar veel extra tijd, geld en ruimte (in de hoogte).

Ik zou proberen het plan van Nico te bouwen en kijken hoe het bevalt. Als je op een gegeven moment meer wilt, kun je altijd nog een nieuwe baan bouwen met een schaduwstation. En met een beetje planning zou je de baan zo kunnen bouwen dat er later een schaduwstation onder past.

Groet, Wim

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 25 feb 2020 22:50
door Rolpom
Door omstandigheden en ziek ben ik enige tijd uit de roulatie geweest en had ik de tijd om over jullie voorsteel en ideeën na te denken. Ik zie wel wat jullie bedoelen maar de versie zoals ik van plan ben is het max haalbare voor nu, uitgebreider zie ik nu niet zitten.

Wat ik als mogelijkheid zie voor de toekomst is een uitbreiding links een zijpoot zodat een L-vorm ontstaat; hier kan dan een helix zowel omlaag naar schaduwstation als omhoog om dan op het niveau van de scenery te komen en dat verder uit te breiden. De scenery zal dan elders gerealiseerd gaan worden. Maar dat is toekomst!

Ik ben nu bezig met het "droog" neerleggen van de baan, zoals zo mooi kleurrijk is ontworpen door Nico, om te kijken of alles passend is te krijgen en daar lijkt het wel op. Waar ik mee zit is de keerlus: dat zie ik niet! De rode rail vormt een keerlus en de magenta rails plaats voor de keerlusmodules??
Zou je mij kunnen aangeven waar ik moet isoleren en waar de keerlusmodules te installeren? Ik dacht het te snappen maar blijkbaar toch niet 😯!
Ik heb wat gelezen over de LK100 dat die niet zoo goed beviel, moest veel aan "gesleuteld" worden om alles goed te krijgen! Hebben jullie een advies hieromtrent? Hoe makkelijker te installeren hoe beter 😉!

Ik heb uit een oude eettafel een stuk gezaagd zodat er nu een U-vormige tafel ontstaan is en ik makkelijk bij de hele onderkant van de baan kan als deze omhoog staat en kan solderen.

Ik moet nog wat rails, wissels en 2 kruiswissels aanschaffen maar valt alles bij elkaar nog wel mee.
Wat Bert zegt over het overdekken van een groot gedeelte van de baan is waar en inderdaad best wel jammer maar ik heb veel aan de YouTube filmpjes van Oliver Grösche; in 1 van die filmpjes staan alleen de contouren waar de opbouw op moet komen en wat groen: zo kun je de baan al "spelend" goed testen en lijkt het toch wat 🤣!

Bedankt voor jullie meedenken, adviezen en ideeën, wordt zeer gewaardeerd!
Groet Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 26 feb 2020 08:43
door Nico Essers
Rolf, ik kan me voorstellen dat je het keerlus probleem niet direct ziet. Daarom deze hopenlijk verhelderende schetsen.
Het kan zijn dat je even verder moet inzoomen op de schetsen om de kleuren beter te zien.

Afbeelding

In bovenstaande schets zijn de opstelsporen en zijsporen weg gelaten zodat de baan er minder complex uitziet. Als je dan de polariteit in de rails kleurt (rood positief en blauw negatief) dan zie je dat er bij de pijl (rode rails van onderste tekening) kortsluiting ontstaat. Negatief en positief komen niet overeen.
Nu gaan we in de volgende schets er voor zorgen dat op de plek waar kortsluiting ontstaat de polariteiten wel overeen komen. Deze plek is namelijk niet geschikt om een keerlusmodule in te bouwen vanwege de korte lengte.

Afbeelding

Nu de kortsluiting van de eerste schets verholpen is kun je zien dat er op twee andere punten kortsluiting ontstaat (zie de 2 pijlen in bovenstaande schets). Dit zijn dezelfde plaatsen als eerder aangegeven met de magenta sporen.

Afbeelding

Deze sporen zijn wel lang genoeg om een keerlusmodule in te bouwen en dus ook de plek waar de rails geïsoleerd dient te worden volgens instrukties van de modules. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de xTreme Keerlus omdat deze zonder korsluiting werkt wat veel andere modules wel doen. Ook de keerlus oplossing van Domburg zou een optie kunnen zijn.
Ik hoop dat deze uitleg nu wel duidelijk is voor je Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 26 feb 2020 12:37
door Rolpom
# Nico,
het is me een stuk duidelijker nu (dit bewijst mij eens te meer hoe visueel ik ben ingesteld). Ik zal me in beide opties goed gaan verdiepen. Wil bv weten of de module op de ringleiding van de wissel en verlichting kan worden aangesloten.

Voordat ik alles wat definitiever aansluit zou ik graag de baan willen testen om eventuele knelpunten op te sporen en te verhelpen.
Zie ik het goed dat als ik die rode rails er tijdelijk tussen uit haal die kortsluiting is opgeheven?

Als de baan in deze samenstelling lekker loopt ga ik 'm weer afbreken (wordt goed gedocumenteerd!) en wordt de ringleiding aangelegd.
OP de bovenkant leg ik dan XPS platen waarop de rails met dubbelzijdig klevend plakband komen te liggen. Met de ballast komt dit nog extra vast te liggen.

Voor nu weer hartstikke bedankt en ik meld me weer met vragen of meldingen van vorderingen.
Groet Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 26 feb 2020 19:02
door Nico Essers
Fijn dat het nu wel duidelijk is. Als je de rode rail weg laat dan heb je inderdaad geen probleem met de polariteiten. Je houd dan gewoon een “ovaal” over met kop en zijsporen. Voor te testen is dit een optie echter in de definitieve versie zou ik hem wel aanbrengen. Het geeft je veel meer rijmogelijkheden.
De rails in de keerlus wordt net zo als de rest gevoed door de centrale. Alleen zit er nu een module tussen die de polariteit aanpast dus aansluiten op de centrale en niet op een aparte voeding.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 27 feb 2020 14:51
door Wim H
Wat me eigenlijk nu pas opvalt: het rode verbindingsspoortje kan alleen treinen van het buitenste ovaal naar het binnenste laten rijden (via de keerlus). Maar je komt niet meer terug van binnenste naar buitenste ovaal omdat de keerlus dan niet toegankelijk is.

Ik zou nog 2 overloopwissels toevoegen om ook weer terug te kunnen rijden naar het buitenste ovaal. Bv aan de rechterkant van de baan.
Als je wilt, kan ik wel een schetsje maken.

NB ook treinstellen hebben dit probleem. Die kun je wel achteruit laten rijden, maar dat kan niet vanuit het station. Je moet ze op de vrije baan laten stoppen en dan de richting veranderen. Niet echt realistisch.

Groet, Wim

PS je kunt het rode verbindingspoor ook weglaten en dan heb je gewoon een dubbelsporig ovaal, zonder keerlussen. Ook geen probleem denk ik en wel een stuk simpeler.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 27 feb 2020 18:30
door Nico Essers
Die overloopwissels zitten reeds in het plan Wim. Boven de rode rails ligt de dubbele Engelse kruiswissel. Links en rechts hiervan zijn de overloopwissels van de binnen en buiten baan. Door de vorm wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet bij deze baan. Ik moest ook weer even nauwkeurig de sporen volgen.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 27 feb 2020 21:43
door Wim H
Hallo Nico,
Die wissels had ik gezien, maar die helpen niet bij het probleem dat ik beschreef.
Als je op de binnenste ring rijdt (tegen de klok in) dan kun je niet meer van richting veranderen omdat de keerlus onbereikbaar is. De overloopwissels die jij noemt, helpen niet in dit geval. Morgenochtend zal ik een schetsje maken. Ik duik nu mijn bed in. :)
Groet, Wim

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 27 feb 2020 22:12
door dwarsligger
Wim volgens mij klopt dat niet, misschien dat je een rondje extra moet, maar volgens mij kom je nergens in een oneindige loop waar je niet meer uit kan komen.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 00:17
door Nico Essers
Wim, je hebt gelijk. Alleen niet tegen de klok in maar met de klok mee kun je niet meer keren. Je kunt je alleen afvragen of dit bij deze baan een probleem zou zijn. Met de klok mee rijden de getrokken treinen dus altijd vooruit het denkbeeldige kopstation uit. Rijdt er een trein tegen de klok in zoals een treinstel dan kan deze via de rode verbinding toch naar de achterzijde geleid worden zodat hij uiteindelijk in dezelfde richting als alle andere treinen het station verlaat. Ik heb het idee dat dit dan ook de gedachte achter het ontwerp is. Dat was me dus echt niet opgevallen.

Als je dit idee wilt los laten dan zou je dit heel simpel kunnen oplossen door rechts van de rode rail ook een dubbele Engelse kruiswissel te plaatsen met een verbinding naar het naastgelegen spoor aan de onderzijde. Op dat punt heb je ook geen probleem met de polariteit en blijven de keerlus modules het zelfde. Zie aangepaste versie hier beneden. Nu kun je dus wel vanuit alle richtingen keren.

Afbeelding

Ik heb vervolgens nog eens de filmpjes aandachtig bekeken maar ook daar is de baan niet aangepast. Wel zie je veel treinstellen rijden waardoor er toch beide richtingen gereden kan worden. Een trein laat hij wel regelmatig als duwtrein fungeren. Verder dus veel variatie op de baan.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 06:56
door Wim H
Goedemorgen Nico en anderen,
Nico Essers schreef: 28 feb 2020 00:17 ... Met de klok mee rijden de getrokken treinen dus altijd vooruit het denkbeeldige kopstation uit. Rijdt er een trein tegen de klok in zoals een treinstel dan kan deze via de rode verbinding toch naar de achterzijde geleid worden zodat hij uiteindelijk in dezelfde richting als alle andere treinen het station verlaat.
Klopt, maar dan moet je wel eerst in het "schaduwdeel" aan de rechterkant stoppen en dan achteruit rijden. Anders kun je het rode verbindingsspoor niet berijden. En het lukt alleen met treinstellen en trek-duwtreinen. Getrokken treinen kunnen sowieso niet omlopen.
Nico Essers schreef: 28 feb 2020 00:17 Als je dit idee wilt los laten dan zou je dit heel simpel kunnen oplossen door rechts van de rode rail ook een dubbele Engelse kruiswissel te plaatsen met een verbinding naar het naastgelegen spoor aan de onderzijde. Op dat punt heb je ook geen probleem met de polariteit en blijven de keerlus modules het zelfde. Zie aangepaste versie hier beneden. Nu kun je dus wel vanuit alle richtingen keren.
Ja, inderdaad. Ik zat te denken om de extra wisselverbinding nog iets verder naar rechts te schuiven, maar met een engels wissel kun je het ook heel elegant oplossen.

Groet, Wim

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 12:45
door Nico Essers
Trouwens als je je baan in de toekomst verder zou willen uitbouwen dan moet je eens naar dit topic kijken Rolf.

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=116173

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 13:55
door Rolpom
Na een aantal keren dit hele betoog te hebben gelezen geloof ik dat ik het snap......🤔!
Het achteruit het station uit laten rijden dacht ik te hebben opgelost door op het doodlopend spoortje (of beide) een lok te hebben staan die de wagons kan overnemen van de trekkende lok door deze dan te laten los koppelen en zodoende de wagons weer getrokken het station te laten verlaten.
Deze losgekoppelde lok kan dan weer op het doodlopend spoor worden geplaatst. En alzo rangerend dacht ik ook nog leuk bezig te zijn.
Ik kan allen niet goed inschatten of dit ook een oplossing is voor het punt waar Wim tegenaan liep.

Groet Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 18:55
door Nico Essers
Op het moment dat je de extra verbinding maakt zoals aangegeven in rood kun je alle kanten op en rijden zoals je dat zelf wilt. Rangeerbewegingen kun je altijd doen als je dat leuk vindt. Daarom is een ontwerp altijd goed om te ontdekken wat wel en niet kan en wat aangepast kan/moet worden. Zelfs kant en klare plannen zijn zoals je ziet niet altijd geoptimaliseerd.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 19:10
door Hube
@Rolpom
Dit is wat je wil:
"Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Elektronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan. Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom."


voldoet jouw plan hieraan?
ik bedoel:
Kun je 2 treinen laten rijden , of 1 laten rondrijden en met een andere rangeren zonder dat ze elkaar als vanzelf tegenkomen?
Je wilt rijden met "de handen aan de knoppen" dus dan moet je wel heel goed opletten.
En het zal niet eenvoudig zijn om, met het oog, de stand van de diverse (Engelse) wissels in de gaten te houden.
Ik wil de pret niet bederven maar misschien moet je het plan vereenvoudigen tot een dubbele ovaal en via het kopstation wisselen van de ene naar de andere ovaal,

Groetjes,
Gerard

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 28 feb 2020 20:10
door Nico Essers
Het is inderdaad het belangrijkste wat Rolf zelf wil met de baan. Door de rode verbindingen in de laatste schets weg te laten heb je je ovaal al klaar en zelfs geen keerlussen nodig. Je kunt ook zeggen, bouw de mogelijkheid in maar zet de Engelse wissels "vast" in een richting. Dan heb je altijd de mogelijkheid om je bediening naar behoefte uit te breiden zonder meteen de baan te moeten aanpassen.
Aan Rolf de keus wat hij wil.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 03 mar 2020 15:23
door Rolpom
Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken en aandragen van advies en oplossingen. Geweldig zoveel hulp je hier krijgt!

Ik neig er nu inderdaad naar om het niet moeilijker te maken dan het al is (voor mij dan) en met de dubbele ovaal te gaan werken door de rode verbinding (voorlopig) weg te laten. Ik kan dan rustig bekijken hoe e.e.a. gaat en wennen hoe het "spelen" met de wissels gaat. Ik ga ook niet direct over tot een uitgebreide scenery, wil eerst zien wat de mogelijkheden zijn.
Het is nu zaak om een ringleiding aan te leggen voor de rails (gevoed vanuit de Roc 10764 booster) en de ringleiding voor wisselbediening en verlichting, gevoed door een analoge trafo (MSF 6735).

Hier ga ik nu eerst mee aan de slag, nogmaals dank en
groet Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 03 mar 2020 15:49
door Nico Essers
Goed te horen dat je tot een keus gekomen bent. Succes met bouwen en je weet, we zien graag veel foto's :lol:

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 01 apr 2020 15:17
door Rolpom
Hier weer ’s een berichtje van mij met wat vorderingen en wat problemen die ik zoal tegenkom.
De ringleidingen liggen allebei.

Daarna heb ik de baan een keer “droog” neergelegd om te kijken of e.e.a. inderdaad ging passen op de plank (220 x 115 cm). Toen dit goed bleek te gaan de baan weer (in stukken) afgebroken en goed gedocumenteerd apart gelegd.

Bij de plaatselijk bouwmarkt XPS platen gehaald en op maat gesneden m.b.v. een apparaatje waar een buurman mee aan kwam zetten. Dit ging zo goed dat de platen precies klem kwamen te liggen in de omlijsting.
En toen de baan weer opgebouwd.

Afbeelding

Viel niet mee om alle aansluitingen keurig passend te maken; probleem is o.a. dat ik werk met nieuwe en 2e hands rails en wissels. Dan maar ’s een lok op de rials en kijken hoe ver die kwam en dat viel best wel even tegen. Ben nu alle knelpunten aan het wegwerken door o.a. nieuwe raillasjes te plaatsen maar ook wat soldeerwerk te doen.
Er blijven echter plekken waar hij gewoon stopt, wat ik ook doe. En de voltmeter zegt keurig 18 V.
Ik blijf poetsen en moet nu even op nieuwe raillasjes wachten, zijn in bestelling. Ik hoop ook dat de aansluiting van de baan op de ringleiding voor verbetering zorgt.
Is het zinnig om een aansluiting te maken om de paar rails? Is daar een vuistregel voor? De bedrading voor de wissels intussen naar de onderkant gebracht.

Het gaat hier allemaal met horten en stoten, maar dat is nou eenmaal zo en ik heb geen haast. Ik wil gewoon zekerheid dat ik een baan heb waar langzaam maar ook wat sneller op gereden kan worden voordat e.e.a. vast komt te liggen.

Dit was het weer even voor nu en ik houd me aanbevolen voor tips en op- of aanmerkingen. Het is helemaal nieuw voor me maar vind het wel leuk (als het lukt!).

Groet Rolf.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 01 apr 2020 18:00
door Nico Essers
Hallo Rolf, leuk om te zien dat je plan al vorm krijgt.
Ik had dezelfde problemen met de locs die overal stil bleven staan. Het belangrijkste is dat je voldoende aansluitingen maakt vanaf de "ringleiding". Ik heb uiteindelijk ieder los stuk rails voorzien van voeding. De raillasjes zijn niet echt betrouwbaar tenzij je ze soldeert. Dan controleren of de wielen van de locs schoon zijn als de rails poetsen niet voldoende is. Als laatste kun je gebruik maken van ATF vloeistof. Met een wattenstaafje een heel klein beetje aanbrengen op beide railstaven. een cm of 2 per staaf is voldoende voor de gehele baan. Sindsdien heb ik geen problemen meer met rijden.

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Geplaatst: 25 mei 2021 22:09
door Mezelf
Beste allen
Ik heb het filmpje van deze baan meermaals bekeken en ik denk dat de kruiswissel die de keerlus vormt gewoon een kruising is en geen kruiswissel.
Dit maakt de rijmogelijkheden van de binnenste baan wel erg beperkt.
Zie ik dit verkeerd?

Afbeelding