Baanontwerp Piet

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers » 18 feb 2020 00:24

Zoals ik in het topic "Stel jezelf voor" aangegeven heb hier mijn baanontwerp.


Afbeelding

De bedoeling is om met treinen van 1 tot 1,5 mtr. te rijden.
Graag jullie mening en suggesties over wat er nog verbeterd kan worden.


Groetjes, Piet

Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door fenix » 18 feb 2020 01:09

Hallo Piet,

Je hebt leuk de ruimte om in te vullen met een treinbaan :)
Treinlengte 1 tot 1,5 meter met een station en wat industrie .. daar is best wat van te maken ;) Heb je affiniteit met een bepaalde regio of tijdperk?
In je ontwerp valt me op dat je geen keerlus gebruikt. Is dat een bewuste keuze? Je hebt wel nagedacht over het kunnen wisselen van spoor en mogelijkheid om treinen op te stellen, dus de 'noodzaak' voor een keerlus is er niet direct.

Als opbouwend puntje zou je meer kunnen halen uit het station. De doorgaande sporen onderdeel maken van het station en voor een wat speelsere uitstraling een flauwe bocht erin brengen ipv de rechte lijnen.

Ga je nog in hoogte varieren met je sporen?

groetjes, Fenna



Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Nico Essers » 18 feb 2020 01:24

Dat is een grote baan en uitermate geschikt voor langere treinen. Wel zou ik het spoor wat minder strak langs de randen leggen. De lange zijde rechts van 290 cm. Is dat langs een muur of kan je daar ook lopen. Ik vraag dit omdat indien het een muur is de hoek rechtsboven erg diep wordt qua bereikbaarheid.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers » 18 feb 2020 10:39

fenix schreef:
18 feb 2020 01:09
Hallo Piet,

Je hebt leuk de ruimte om in te vullen met een treinbaan :)
Treinlengte 1 tot 1,5 meter met een station en wat industrie .. daar is best wat van te maken ;) Heb je affiniteit met een bepaalde regio of tijdperk?
In je ontwerp valt me op dat je geen keerlus gebruikt. Is dat een bewuste keuze? Je hebt wel nagedacht over het kunnen wisselen van spoor en mogelijkheid om treinen op te stellen, dus de 'noodzaak' voor een keerlus is er niet direct.

Als opbouwend puntje zou je meer kunnen halen uit het station. De doorgaande sporen onderdeel maken van het station en voor een wat speelsere uitstraling een flauwe bocht erin brengen ipv de rechte lijnen.

Ga je nog in hoogte varieren met je sporen?

groetjes, Fenna
Hallo Fenna,

Bedankt voor je snelle reactie
Ik heb geen affiniteit met een regio of tijdperk, wil van alles wat laten rijden.
Voor geen keerlus heb ik bewust gekozen , wat is het voordeel van een keerlus?
Ik zal nog eens kijken om het station anders in te delen.
De sporen worden wel variabel in hoogte, ik zit er aan te denken om de buitenste sporen hoger te leggen.

Groetjes, Piet


Groetjes, Piet


Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers » 18 feb 2020 10:47

Nico Essers schreef:
18 feb 2020 01:24
Dat is een grote baan en uitermate geschikt voor langere treinen. Wel zou ik het spoor wat minder strak langs de randen leggen. De lange zijde rechts van 290 cm. Is dat langs een muur of kan je daar ook lopen. Ik vraag dit omdat indien het een muur is de hoek rechtsboven erg diep wordt qua bereikbaarheid.
Hallo Nico,

Bedankt voor de snelle reactie.
Welke sporen zou je wat minder strak langs de rand laten lopen?
De lange zijde rechts is een muur, om de hoek beter bereikbaar te maken ga ik kijken om het station te veranderen zodat er in de hoek geen spoor ligt. (reactie Fenna)

Groetjes, Piet


Groetjes, Piet


Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers » 18 feb 2020 11:11

Hier een afbeelding van de ruimte.

Afbeelding


Groetjes, Piet


Debvd
Berichten: 551
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Debvd » 18 feb 2020 11:15

Daar kan je idd wat leuks maken...geniet van het ontwerpen ;)



Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 980
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Nico Essers » 18 feb 2020 11:16

Hallo Piet,

Je hebt links een spoor van 3m lengte strak langs de rand lopen. Als je deze bijvoorbeeld in het midden ca 10 cm naar binnen verplaatst krijg je een lang licht gebogen spoor zonder dat je veel ruimte verliest. Dat maakt het industriestation wat minder star. Je zou ook in de bocht links onder de rechte rails kunnen verwijderen waardoor het industriestation iets schuin komt te liggen. Dat ziet er vaak beter uit dan strak langs de rand. Dat zou ik ook doen met het voorste verbindingsspoor van links naar rechts voor het raam. Verder een mooi ontwerp Piet.

Voor het raam zou ik persoonlijk de baan minder diep maken (max 60 cm). Je zult toch vaker bij het raam moeten komen al is het maar voor het schoon maken en ventilatie.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 466
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Hube » 18 feb 2020 11:54

Piet,
Met zou veel ruimte zou ik de bochten laten beginnen met een clothoïde (overgangsboog) net als in het echt.
En links langs de verschillende wanden vloeiende bogen toepassen en geen rechte stukken. Ik denk dat het daar veel realistische van wordt

zie (bron wikipedia):
"
Toepassing
De clothoïde wordt onder ander toegepast als overgangsboog in het horizontaal alignement van wegen en spoorwegen. Toepassing van de clothoïde als overgangsboog heeft een aantal kenmerken die over het algemeen als gunstig worden gezien door verkeersingenieurs:

Bij constante snelheid is de toename van de kromming per tijdseenheid gelijk. Met andere woorden, de hoeksnelheid van de wagen neemt lineair toe of af, of nog met andere woorden de hoekversnelling is constant. Dit betekent dat bij het doorlopen van de overgangsboog een automobilist met constante snelheid het stuur kan verdraaien.
De toename van de dwarsversnelling per afgelegde afstand is gelijk, waardoor de toename van de dwarsversnelling per tijdseenheid gelijk is bij constante snelheid.
De ideale verkanting neemt lineair toe als functie van de afgelegde afstand.

Indien geen overgangsboog zou worden toegepast, zou bij een overgang van een rechtstand of ruime boog naar een krappe boog de dwarsversnelling ineens toenemen, zou in het geval van wegverkeer een automobilist ineens een grote stuurverdraaiing moeten maken en zou al in de rechtstand of ruime boog de verkantingsovergang moeten worden aangebracht, wat ongunstig zou zijn uit comfortredenen.

"

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast


Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers » 19 feb 2020 22:27

Ik heb nog wat geknutseld aan het baanontwerp, ben er zelf zo wel tevreden mee.
In twee kleuren heb ik er de blokken voor de terugmelders in verwerkt, ben uitgegaan van een max. treinlengte van 130 cm.

Afbeelding

Verder nog enkele vragen.
Heb ik met iTrain genoeg aan 1 terugmelder per blok.
Is de standaard versie van iTrain voldoende.


Groetjes, Piet

Plaats reactie