Baanontwerp Piet

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

BenQ

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door BenQ » 19 feb 2020 23:28

Piet,
Met de Standard heb je de mogelijkheid voor 2 interfaces.
Als je dit genoeg vind is Standard prima.

Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Bouw oude baanNeuffen 3
Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 20 feb 2020 11:45

In theorie kun je met 1 melder per blok klaar zijn. Echter iedere extra melder corrigeert de berekening van iTrain waardoor vooral in de stations de treinen nauwkeuriger stoppen. Daarom zou ik in het station voor 2 of 3 melders kiezen. De vrije baan tussen (schaduw)stations heeft aan 1 melder per blok voldoende. De opstelsporen zou ik ook van minimaal 2 melders per blok voorzien.(2e melder laatste 11 cm van het blok) Is je opstelspoor lang genoeg dan zou ik zelfs 2 blokken toepassen zodat er bijvoorbeeld 2 kleinere treinen achter elkaar kunnen stoppen. Dit is echter een persoonlijke voorkeur en iedereen heeft zijn eigen ideeën hierover.

De standard versie van iTrain is zeker voldoende om je baan volledig automatisch aan te sturen. De plus versie voegt daar decoder programmeren en extra treinen-vensters voor een tweede scherm aan toe. De professional zegt het al is meer voor hele grote banen die aangestuurd worden door meerdere computers of/en via een netwerk. Maar je kunt altijd eenvoudig upgraden naar een uitgebreidere versie dus gewoon met standard beginnen. Die gebruik ik zelf ook.

Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Piet Keijsers

Bericht door Piet Keijsers » 20 feb 2020 19:14

Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wat mee,

Groetjes, Piet

Onderwerp starter
Piet Keijsers

Bericht door Piet Keijsers » 20 feb 2020 20:09

Nog een vraagje, wat is een mooie hoogte voor de spoortafel.

Zaterdag effe hout halen dan kan ik met de carnavalsdagen starten.

Groetjes, Piet

shoven

Bericht door shoven » 20 feb 2020 21:13

90-100 cm.
Een standaard tafel is 76cm hoog, maar die is bedoeld om aan te zitten. Bij je baan sta je vaak, zeker als je eraan werkt. 90cm is de hoogte van een aanrecht, velen vinden iets hoger prettig.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim H

Bericht door Wim H » 26 feb 2020 13:49

Op mijn modelbaan bevinden de sporen zich op 150 cm boven de vloer. Dat is 20 cm onder mijn ogen (als ik sta uiteraard ;) ).
Voor schaal N vind ik dit erg aangenaam; het voelt alsof je dichter bij de treinen (en andere scenery) bent. En er dus ook meer bij betrokken voelt, vergeleken met een vogelperspectief waar je van bovenaf op het tafereel kijkt.

Maar dit is natuurlijk erg subjectief. Je kunt zelf uit proberen wat voor jou een aangename hoogte is, door een plank met een paar sporen op een verschillende hoogtes te leggen. Zet er een trein op, een paar huisjes en/of andere scenery en kijk hoe het bevalt.

Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Piet Keijsers

Bericht door Piet Keijsers » 01 mar 2020 23:04

Hallo,

Ik heb nog wat geknutseld aan het ontwerp, vond het toch iets te strak.
Hieronder een nieuw ontwerp, graag jullie mening en suggesties over wat er nog verbeterd kan worden.

Afbeelding

Groetjes, Piet

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 01 mar 2020 23:16

Dat ziet er al een stuk leuker uit Piet. Ben alleen bang dat je het met 40 mm hoogteverschil niet gaat redden. Ligt eraan welke soort bruggen je gaat gebruiken maar ca 55 mm zal meer in de richting komen. Bij multiplex overspanning zit je al snel op 60 mm.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Onderwerp starter
Piet Keijsers

Bericht door Piet Keijsers » 02 mar 2020 20:01

Hoi Nico,

Wat mag dan de maximale hellingshoek zijn.

Groetjes, Piet

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 02 mar 2020 20:45

De maximale hellingshoek is eigenlijk afhankelijk van je gebruikte trein samenstellingen. Een korte trein kan een steilere helling aan dan een langere. Daarnaast heeft de ene loc een betere trekkracht dan de andere dus vaak zul je moeten testen wat voor jou materieel het beste is. In het algemeen wordt op dit forum een hellingshoek van 3% als maximum aangegeven. Heb je de mogelijkheid om lager te gaan zoals bijvoorbeeld 2% dan heeft dat altijd de voorkeur. Uiteindelijk is uitgebreid testen altijd het beste alvorens een helling definitief te maken.
Dan zijn er nog trucjes om de lengte van de helling in te korten. Heb je bijvoorbeeld 6 cm hoogte verschil dan is dat bij 2% 3 meter lengte. Verdeel je deze 6 cm over beide kruisende sporen dan kom je weg met 1,5 meter. Het bovenste spoor stijgt dan 3 cm en het onderste spoor zakt 3 cm. Dat zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn voor de grote grijze bocht (landschap). Zo zou je dus ook het station wat hoger kunnen leggen en het industie gebied wat lager. Spelen met hoogtes geeft sowieso meer variatie in het landschap.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Plaats reactie