Baanontwerp Piet

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door BenQ »

Piet,
Met de Standard heb je de mogelijkheid voor 2 interfaces.
Als je dit genoeg vind is Standard prima.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Nico Essers »

In theorie kun je met 1 melder per blok klaar zijn. Echter iedere extra melder corrigeert de berekening van iTrain waardoor vooral in de stations de treinen nauwkeuriger stoppen. Daarom zou ik in het station voor 2 of 3 melders kiezen. De vrije baan tussen (schaduw)stations heeft aan 1 melder per blok voldoende. De opstelsporen zou ik ook van minimaal 2 melders per blok voorzien.(2e melder laatste 11 cm van het blok) Is je opstelspoor lang genoeg dan zou ik zelfs 2 blokken toepassen zodat er bijvoorbeeld 2 kleinere treinen achter elkaar kunnen stoppen. Dit is echter een persoonlijke voorkeur en iedereen heeft zijn eigen ideeën hierover.

De standard versie van iTrain is zeker voldoende om je baan volledig automatisch aan te sturen. De plus versie voegt daar decoder programmeren en extra treinen-vensters voor een tweede scherm aan toe. De professional zegt het al is meer voor hele grote banen die aangestuurd worden door meerdere computers of/en via een netwerk. Maar je kunt altijd eenvoudig upgraden naar een uitgebreidere versie dus gewoon met standard beginnen. Die gebruik ik zelf ook.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wat mee,


Groetjes, Piet Keijsers

Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Nog een vraagje, wat is een mooie hoogte voor de spoortafel.

Zaterdag effe hout halen dan kan ik met de carnavalsdagen starten.


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door shoven »

90-100 cm.
Een standaard tafel is 76cm hoog, maar die is bedoeld om aan te zitten. Bij je baan sta je vaak, zeker als je eraan werkt. 90cm is de hoogte van een aanrecht, velen vinden iets hoger prettig.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Wim H »

Op mijn modelbaan bevinden de sporen zich op 150 cm boven de vloer. Dat is 20 cm onder mijn ogen (als ik sta uiteraard ;) ).
Voor schaal N vind ik dit erg aangenaam; het voelt alsof je dichter bij de treinen (en andere scenery) bent. En er dus ook meer bij betrokken voelt, vergeleken met een vogelperspectief waar je van bovenaf op het tafereel kijkt.

Maar dit is natuurlijk erg subjectief. Je kunt zelf uit proberen wat voor jou een aangename hoogte is, door een plank met een paar sporen op een verschillende hoogtes te leggen. Zet er een trein op, een paar huisjes en/of andere scenery en kijk hoe het bevalt.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Hallo,

Ik heb nog wat geknutseld aan het ontwerp, vond het toch iets te strak.
Hieronder een nieuw ontwerp, graag jullie mening en suggesties over wat er nog verbeterd kan worden.

Afbeelding


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er al een stuk leuker uit Piet. Ben alleen bang dat je het met 40 mm hoogteverschil niet gaat redden. Ligt eraan welke soort bruggen je gaat gebruiken maar ca 55 mm zal meer in de richting komen. Bij multiplex overspanning zit je al snel op 60 mm.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Hoi Nico,

Wat mag dan de maximale hellingshoek zijn.


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Nico Essers »

De maximale hellingshoek is eigenlijk afhankelijk van je gebruikte trein samenstellingen. Een korte trein kan een steilere helling aan dan een langere. Daarnaast heeft de ene loc een betere trekkracht dan de andere dus vaak zul je moeten testen wat voor jou materieel het beste is. In het algemeen wordt op dit forum een hellingshoek van 3% als maximum aangegeven. Heb je de mogelijkheid om lager te gaan zoals bijvoorbeeld 2% dan heeft dat altijd de voorkeur. Uiteindelijk is uitgebreid testen altijd het beste alvorens een helling definitief te maken.
Dan zijn er nog trucjes om de lengte van de helling in te korten. Heb je bijvoorbeeld 6 cm hoogte verschil dan is dat bij 2% 3 meter lengte. Verdeel je deze 6 cm over beide kruisende sporen dan kom je weg met 1,5 meter. Het bovenste spoor stijgt dan 3 cm en het onderste spoor zakt 3 cm. Dat zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn voor de grote grijze bocht (landschap). Zo zou je dus ook het station wat hoger kunnen leggen en het industie gebied wat lager. Spelen met hoogtes geeft sowieso meer variatie in het landschap.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Nog wat aanpassingen gedaan.
Opstelsporen gespiegeld zodat ik de ruimte krijg om de sporen erlangs te leggen.
Alleen het binnenste spoor in het industriegebied komt nu 60mm. hoger te liggen met een hellingshoek van 2%.
Graag jullie mening en suggesties.


Afbeelding


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Nico Essers »

Ziet er netjes uit Piet. Ik zou wel nog even naar het spoor kijken achter het industrie gebied. Het spoor langs de muur ligt nu lager dan de groene sporen ervoor waardoor het in een soort geul komt te liggen. Bekijk je plan eens in 3D om de ligging van de sporen daar te beoordelen. Of wordt de de gehele groen\rode lus een soort fly-over over het industrie gebied?


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Wim H »

In plaats van het rode spoor hoger te leggen, kun je het ook 60 mm lager plaatsen en over een lengte van 150 cm ondergronds laten lopen. Dat geeft ook direct meer mogelijkheden voor de industrie, want ik denk dat de fly-over nu redelijk in de weg zit om het een beetje netjes aan te kleden.

Ik vind de rechterkant een tikkie druk. Met name doordat de dubbelsporige lijn opeens splitst in 2 enkelsporige. Ik zou er een mooi lang, dubbelsporig paradetraject maken dat in ruime bogen over de baan verloopt. De splitsing zou dan op het linkerdeel van de baan kunnen (waar de baan het smalst is). Door hier maar 1 traject te maken, wordt de aankleding ook eenvoudiger.
Je hebt aangegeven dat er bebouwing komt, maar die is lastig te plaatsen tussen al de sporen. Bedenk dat de wegen ook ruimte nodig hebben. Door een dubbelsporig traject te nemen, zou je iets kunnen bouwen zoals dat bv in Bonn te zien is: een drukke hoofdlijn die tussen statige stadshuizen verloopt.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 07 mar 2020 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Bedankt voor jullie reactie, ik zal er nog eens kritisch naar kijken.
Jullie zien het nog wel.


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Piet,
Ik heb nog even snel zitten schetsen:

Afbeelding

Op het rechterdeel heb ik de 2 enkelsporige lijnen gebundeld tot een dubbelsporige lijn. Door een lichte slingering (die had je zelf al voor ontworpen) is het net iets speelser en minder star dan een kaarsrechte lijn. Vervolgens een lange boog van bijna 180 graden om naar het linker deel van de baan te komen.
Aan de linkerkant splitst de lijn alsnog in 2 enkelsporige baanvakken. Ik heb daar de tafelrand iets diagonaal gelegd. Dat maakt het eenvoudiger om de ruime boog toe te passen. Je oorspronkelijke tafel is wel heel erg rechthoekig.

De lus (rode spoor) heb ik nu onder het industriedeel geplaatst (zoals ik al eerder suggereerde).

Tenslotte nog een vraag: je hebt in de hoofdlijn nog overloopwissels geplaatst (rode cirkel). Wat is daar de funktie van? Iets verderop in het station ligt nog een zelfde setje dus ik denk dat ze dubbelop zijn.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Alro »

Wim H schreef: 05 mar 2020 09:05 Tenslotte nog een vraag: je hebt in de hoofdlijn nog overloopwissels geplaatst (rode cirkel). Wat is daar de funktie van? Iets verderop in het station ligt nog een zelfde setje dus ik denk dat ze dubbelop zijn.
Volgens mij hoort deze wissel nu boven de industriesporen naar het andere lijn van het nieuwe dubbelspoor.



Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Heb nog enkele aanpassingen gedaan.

Aan rechterkant dubbelspoor gemaakt.
Links boven en links midden bij uitgangen opstelsporen overloopwissels toegevoegd.
Ik kies er toch voor om de binnenring aan de linkerkant als fly-over uit te voeren in plaats van ondergronds te leggen.

Hoeveel blokken zou ik op de lange sporen moeten maken als deze van twee richtingen berijdbaar worden?
Deze blokken krijgen 3 terugmelders per blok.


Afbeelding


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Hube »

Dat is een mooi plan geworden Piet!
Vooral die flauwe bogen vind ik mooi. Je zult zien hoe fraai dat is als er treinen overrijden, vooral met wat scenery er omheen.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Wim H »

De flauwe bogen zien er goed uit Piet!
Wat de fly-over betreft: ik zou hem nog iets verder naar het "noorden" verschuiven zodat er meer ruimte komt voor de scenery in het industriedeel.
Verder begrijp ik dat de overloopwissels nodig zijn om het opstelterrein in beide richtingen te kunnen berijden. Het grijze spoor aan de linkerkant wordt dan wel in 2 richtingen bereden. Dat gaat denk ik een bottleneck worden... Misschien kun je hier gewoon dubbelspoor maken? Dat scheelt ook weer 2 wissels.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Ik heb de tafels staan en de rails besteld.
Ben nu zo ver dat ik de rails kan gaan leggen, hierover nog enkele vragen.

Kan ik de rails het beste rechtstreeks op het hout leggen of moet hier nog iets onder ?

Wat kan ik er dan het beste onder leggen, kurk of XPS ?

Moet ik het dan alleen onder de rails leggen of over de gehele tafel ?

Wat is het verstandigste, eerst de rails leggen en daarna de kabels solderen en blokken voor de terugmelders slijpen,
of eerst solderen en slijpen en dan de rails pas leggen ?

Gaarne jullie reactie.


Groetjes, Piet Keijsers
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Wim H »

Hallo Piet,
Je kunt de rails direct op het hout bevestigen. Sommigen gebruiken kurk of XPS voor geluidsreductie maar dat effect valt doorgaans behoorlijk tegen.
Toch zou ik de rails wel op een verhoging leggen. De reden is dat je dan eenvoudig een spoordijk kunt maken, en een sloot of kanaal naast het spoor. Die kleine variaties in de hoogtes rondom het spoor maken het direct veel realistischer dan een plaat waar alles op dezelfde hoogte ligt. Ook in het Nederlandse polderlandschap bv zijn er genoeg hoogteverschillen te vinden.
Je zou de rails bv op 2 cm dik XPS kunnen leggen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

Ik heb een nieuw draadje geopend in "Mijn N-Baan / Collectie"
Laatst gewijzigd door Piet Keijsers op 06 okt 2020 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes, Piet Keijsers

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door tv_man »

Ziet er heel netjes uit en het lijkt erop dat er ook al op gereden wordt.

Ik denk dat het tijd wordt om een draadje te openen op 'Mijn N-Baan' want dit is onderhand geen baanplan meer :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door Piet Keijsers »

OK, ik zal een draadje openen


Groetjes, Piet Keijsers

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanontwerp Piet

Bericht door FidOo »

Dat zijn mooie rijlengtes zeg. Ook een mooi vloeiend verloop van de sporen. Gaaf hoor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie