Baanontwerp Piet
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
- Locatie: Well (Limburg)
Re: Baanontwerp Piet
Nog wat aanpassingen gedaan.
Opstelsporen gespiegeld zodat ik de ruimte krijg om de sporen erlangs te leggen.
Alleen het binnenste spoor in het industriegebied komt nu 60mm. hoger te liggen met een hellingshoek van 2%.
Graag jullie mening en suggesties.
Opstelsporen gespiegeld zodat ik de ruimte krijg om de sporen erlangs te leggen.
Alleen het binnenste spoor in het industriegebied komt nu 60mm. hoger te liggen met een hellingshoek van 2%.
Graag jullie mening en suggesties.
Groetjes, Piet Keijsers
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Baanontwerp Piet
Ziet er netjes uit Piet. Ik zou wel nog even naar het spoor kijken achter het industrie gebied. Het spoor langs de muur ligt nu lager dan de groene sporen ervoor waardoor het in een soort geul komt te liggen. Bekijk je plan eens in 3D om de ligging van de sporen daar te beoordelen. Of wordt de de gehele groen\rode lus een soort fly-over over het industrie gebied?
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Baanontwerp Piet
In plaats van het rode spoor hoger te leggen, kun je het ook 60 mm lager plaatsen en over een lengte van 150 cm ondergronds laten lopen. Dat geeft ook direct meer mogelijkheden voor de industrie, want ik denk dat de fly-over nu redelijk in de weg zit om het een beetje netjes aan te kleden.
Ik vind de rechterkant een tikkie druk. Met name doordat de dubbelsporige lijn opeens splitst in 2 enkelsporige. Ik zou er een mooi lang, dubbelsporig paradetraject maken dat in ruime bogen over de baan verloopt. De splitsing zou dan op het linkerdeel van de baan kunnen (waar de baan het smalst is). Door hier maar 1 traject te maken, wordt de aankleding ook eenvoudiger.
Je hebt aangegeven dat er bebouwing komt, maar die is lastig te plaatsen tussen al de sporen. Bedenk dat de wegen ook ruimte nodig hebben. Door een dubbelsporig traject te nemen, zou je iets kunnen bouwen zoals dat bv in Bonn te zien is: een drukke hoofdlijn die tussen statige stadshuizen verloopt.
Groet, Wim
Ik vind de rechterkant een tikkie druk. Met name doordat de dubbelsporige lijn opeens splitst in 2 enkelsporige. Ik zou er een mooi lang, dubbelsporig paradetraject maken dat in ruime bogen over de baan verloopt. De splitsing zou dan op het linkerdeel van de baan kunnen (waar de baan het smalst is). Door hier maar 1 traject te maken, wordt de aankleding ook eenvoudiger.
Je hebt aangegeven dat er bebouwing komt, maar die is lastig te plaatsen tussen al de sporen. Bedenk dat de wegen ook ruimte nodig hebben. Door een dubbelsporig traject te nemen, zou je iets kunnen bouwen zoals dat bv in Bonn te zien is: een drukke hoofdlijn die tussen statige stadshuizen verloopt.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 07 mar 2020 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
- Locatie: Well (Limburg)
Re: Baanontwerp Piet
Bedankt voor jullie reactie, ik zal er nog eens kritisch naar kijken.
Jullie zien het nog wel.
Jullie zien het nog wel.
Groetjes, Piet Keijsers
Re: Baanontwerp Piet
Goedemorgen Piet,
Ik heb nog even snel zitten schetsen:
Op het rechterdeel heb ik de 2 enkelsporige lijnen gebundeld tot een dubbelsporige lijn. Door een lichte slingering (die had je zelf al voor ontworpen) is het net iets speelser en minder star dan een kaarsrechte lijn. Vervolgens een lange boog van bijna 180 graden om naar het linker deel van de baan te komen.
Aan de linkerkant splitst de lijn alsnog in 2 enkelsporige baanvakken. Ik heb daar de tafelrand iets diagonaal gelegd. Dat maakt het eenvoudiger om de ruime boog toe te passen. Je oorspronkelijke tafel is wel heel erg rechthoekig.
De lus (rode spoor) heb ik nu onder het industriedeel geplaatst (zoals ik al eerder suggereerde).
Tenslotte nog een vraag: je hebt in de hoofdlijn nog overloopwissels geplaatst (rode cirkel). Wat is daar de funktie van? Iets verderop in het station ligt nog een zelfde setje dus ik denk dat ze dubbelop zijn.
Groet, Wim
Ik heb nog even snel zitten schetsen:
Op het rechterdeel heb ik de 2 enkelsporige lijnen gebundeld tot een dubbelsporige lijn. Door een lichte slingering (die had je zelf al voor ontworpen) is het net iets speelser en minder star dan een kaarsrechte lijn. Vervolgens een lange boog van bijna 180 graden om naar het linker deel van de baan te komen.
Aan de linkerkant splitst de lijn alsnog in 2 enkelsporige baanvakken. Ik heb daar de tafelrand iets diagonaal gelegd. Dat maakt het eenvoudiger om de ruime boog toe te passen. Je oorspronkelijke tafel is wel heel erg rechthoekig.
De lus (rode spoor) heb ik nu onder het industriedeel geplaatst (zoals ik al eerder suggereerde).
Tenslotte nog een vraag: je hebt in de hoofdlijn nog overloopwissels geplaatst (rode cirkel). Wat is daar de funktie van? Iets verderop in het station ligt nog een zelfde setje dus ik denk dat ze dubbelop zijn.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Baanontwerp Piet
Volgens mij hoort deze wissel nu boven de industriesporen naar het andere lijn van het nieuwe dubbelspoor.
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
- Locatie: Well (Limburg)
Re: Baanontwerp Piet
Heb nog enkele aanpassingen gedaan.
Aan rechterkant dubbelspoor gemaakt.
Links boven en links midden bij uitgangen opstelsporen overloopwissels toegevoegd.
Ik kies er toch voor om de binnenring aan de linkerkant als fly-over uit te voeren in plaats van ondergronds te leggen.
Hoeveel blokken zou ik op de lange sporen moeten maken als deze van twee richtingen berijdbaar worden?
Deze blokken krijgen 3 terugmelders per blok.
Aan rechterkant dubbelspoor gemaakt.
Links boven en links midden bij uitgangen opstelsporen overloopwissels toegevoegd.
Ik kies er toch voor om de binnenring aan de linkerkant als fly-over uit te voeren in plaats van ondergronds te leggen.
Hoeveel blokken zou ik op de lange sporen moeten maken als deze van twee richtingen berijdbaar worden?
Deze blokken krijgen 3 terugmelders per blok.
Groetjes, Piet Keijsers
Re: Baanontwerp Piet
Dat is een mooi plan geworden Piet!
Vooral die flauwe bogen vind ik mooi. Je zult zien hoe fraai dat is als er treinen overrijden, vooral met wat scenery er omheen.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes,
Gerard
Vooral die flauwe bogen vind ik mooi. Je zult zien hoe fraai dat is als er treinen overrijden, vooral met wat scenery er omheen.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes,
Gerard
Re: Baanontwerp Piet
De flauwe bogen zien er goed uit Piet!
Wat de fly-over betreft: ik zou hem nog iets verder naar het "noorden" verschuiven zodat er meer ruimte komt voor de scenery in het industriedeel.
Verder begrijp ik dat de overloopwissels nodig zijn om het opstelterrein in beide richtingen te kunnen berijden. Het grijze spoor aan de linkerkant wordt dan wel in 2 richtingen bereden. Dat gaat denk ik een bottleneck worden... Misschien kun je hier gewoon dubbelspoor maken? Dat scheelt ook weer 2 wissels.
Groet, Wim
Wat de fly-over betreft: ik zou hem nog iets verder naar het "noorden" verschuiven zodat er meer ruimte komt voor de scenery in het industriedeel.
Verder begrijp ik dat de overloopwissels nodig zijn om het opstelterrein in beide richtingen te kunnen berijden. Het grijze spoor aan de linkerkant wordt dan wel in 2 richtingen bereden. Dat gaat denk ik een bottleneck worden... Misschien kun je hier gewoon dubbelspoor maken? Dat scheelt ook weer 2 wissels.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
- Locatie: Well (Limburg)
Re: Baanontwerp Piet
Ik heb de tafels staan en de rails besteld.
Ben nu zo ver dat ik de rails kan gaan leggen, hierover nog enkele vragen.
Kan ik de rails het beste rechtstreeks op het hout leggen of moet hier nog iets onder ?
Wat kan ik er dan het beste onder leggen, kurk of XPS ?
Moet ik het dan alleen onder de rails leggen of over de gehele tafel ?
Wat is het verstandigste, eerst de rails leggen en daarna de kabels solderen en blokken voor de terugmelders slijpen,
of eerst solderen en slijpen en dan de rails pas leggen ?
Gaarne jullie reactie.
Ben nu zo ver dat ik de rails kan gaan leggen, hierover nog enkele vragen.
Kan ik de rails het beste rechtstreeks op het hout leggen of moet hier nog iets onder ?
Wat kan ik er dan het beste onder leggen, kurk of XPS ?
Moet ik het dan alleen onder de rails leggen of over de gehele tafel ?
Wat is het verstandigste, eerst de rails leggen en daarna de kabels solderen en blokken voor de terugmelders slijpen,
of eerst solderen en slijpen en dan de rails pas leggen ?
Gaarne jullie reactie.
Groetjes, Piet Keijsers
Re: Baanontwerp Piet
Hallo Piet,
Je kunt de rails direct op het hout bevestigen. Sommigen gebruiken kurk of XPS voor geluidsreductie maar dat effect valt doorgaans behoorlijk tegen.
Toch zou ik de rails wel op een verhoging leggen. De reden is dat je dan eenvoudig een spoordijk kunt maken, en een sloot of kanaal naast het spoor. Die kleine variaties in de hoogtes rondom het spoor maken het direct veel realistischer dan een plaat waar alles op dezelfde hoogte ligt. Ook in het Nederlandse polderlandschap bv zijn er genoeg hoogteverschillen te vinden.
Je zou de rails bv op 2 cm dik XPS kunnen leggen.
Groet, Wim
Je kunt de rails direct op het hout bevestigen. Sommigen gebruiken kurk of XPS voor geluidsreductie maar dat effect valt doorgaans behoorlijk tegen.
Toch zou ik de rails wel op een verhoging leggen. De reden is dat je dan eenvoudig een spoordijk kunt maken, en een sloot of kanaal naast het spoor. Die kleine variaties in de hoogtes rondom het spoor maken het direct veel realistischer dan een plaat waar alles op dezelfde hoogte ligt. Ook in het Nederlandse polderlandschap bv zijn er genoeg hoogteverschillen te vinden.
Je zou de rails bv op 2 cm dik XPS kunnen leggen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
- Locatie: Well (Limburg)
Re: Baanontwerp Piet
Ik heb een nieuw draadje geopend in "Mijn N-Baan / Collectie"
Laatst gewijzigd door Piet Keijsers op 06 okt 2020 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Piet Keijsers
Re: Baanontwerp Piet
Ziet er heel netjes uit en het lijkt erop dat er ook al op gereden wordt.
Ik denk dat het tijd wordt om een draadje te openen op 'Mijn N-Baan' want dit is onderhand geen baanplan meer
Ik denk dat het tijd wordt om een draadje te openen op 'Mijn N-Baan' want dit is onderhand geen baanplan meer
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
- Locatie: Well (Limburg)
Re: Baanontwerp Piet
Dat zijn mooie rijlengtes zeg. Ook een mooi vloeiend verloop van de sporen. Gaaf hoor.