Molengat 2
Re: Molengat 2
Hallo Sander,
Ik heb mijn koffiepauze misbruikt om even iets te schetsen:
Het spreekt redelijk voor zich denk ik. Er is meer plaats voor een stationsgebouw en het perron kan langer. Je kunt zelfs nog een cafeetje aan het stationsplein kwijt.
De goederentrein kan binnenkomen op spoor 2 (middelste spoor). Na omlopen van de 2400 kan hij wagens bij de goederenloods plaatsen en aan de losweg. Achter de losweg zou je nog een klein loodsje kunnen plaatsen, bv van de plaatselijke kolenhandel (in halfrelief tegen de achterwand).
Er zijn nog 2 korte kopspoortjes beschikbaar voor het opstellen van een lok of een paar wagens. Je kunt ze ook weglaten, dat scheelt wissels.
Groet, Wim
Ik heb mijn koffiepauze misbruikt om even iets te schetsen:
Het spreekt redelijk voor zich denk ik. Er is meer plaats voor een stationsgebouw en het perron kan langer. Je kunt zelfs nog een cafeetje aan het stationsplein kwijt.
De goederentrein kan binnenkomen op spoor 2 (middelste spoor). Na omlopen van de 2400 kan hij wagens bij de goederenloods plaatsen en aan de losweg. Achter de losweg zou je nog een klein loodsje kunnen plaatsen, bv van de plaatselijke kolenhandel (in halfrelief tegen de achterwand).
Er zijn nog 2 korte kopspoortjes beschikbaar voor het opstellen van een lok of een paar wagens. Je kunt ze ook weglaten, dat scheelt wissels.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Bedankt Wim, interessant idee. Het is inderdaad interessant om het omloopspoor samen te voegen. Op basis van de rangeerbewegingen wil ik het waarschijnlijk iets anders aanpakken, maar ik ga er straks eens mee aan de slag. Leuke inspiratie!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Hoi Wim,
nogmaals bedankt voor de suggestie. Uiteindelijk 2 opties bekeken. De eerste versie had de bochtwissel op het einde, zoals in je tekening. Dit komt echter niet lekker uit, dus die optie is in de prullenbak. Vervolgens een optie met de bochtwissel eerder in de baan, en dan komt het mooi uit. Zie de tekening voor het eindresultaat.
Mooi is inderdaad dat de lengte van de sporen wat langer is. En de diagonale setting maakt het geheel wat interessanter. Nog belangrijker, genoeg ruimte voor de gebouwen! Ik zal ook een diesel tank plaats toevoegen.
Wat links onder aan bebouwing komt moeten we nog even zien, maar hier borduren we lekker op verder
Groetjes,
Sander
nogmaals bedankt voor de suggestie. Uiteindelijk 2 opties bekeken. De eerste versie had de bochtwissel op het einde, zoals in je tekening. Dit komt echter niet lekker uit, dus die optie is in de prullenbak. Vervolgens een optie met de bochtwissel eerder in de baan, en dan komt het mooi uit. Zie de tekening voor het eindresultaat.
Mooi is inderdaad dat de lengte van de sporen wat langer is. En de diagonale setting maakt het geheel wat interessanter. Nog belangrijker, genoeg ruimte voor de gebouwen! Ik zal ook een diesel tank plaats toevoegen.
Wat links onder aan bebouwing komt moeten we nog even zien, maar hier borduren we lekker op verder
Groetjes,
Sander
- Bijlagen
-
- Versie 4
- Molengat 2 v4.jpg (79.47 KiB) 4112 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Hoi Frank, nog bedankt voor de suggestie. Leuke site! Geeft inderdaad wat ideetjes over kleine stations dus nog eens rustig doorheen bladeren. Het sporenplan zal ik weinig meer aanpassen. Op basis van de treinen en ruimte wil ik heel specifiek een stukgoeds loods en klein stationeren, dus er is weinig ruimte voor verdere uitbreiding. Maar wie weet voor een toekomstige baan (#blijvendromen)Spoor010 schreef: ↑02 mar 2020 17:51 Hallo Sander,
Dat gaat de goede kant op.
Hier vind je nog eventueel wat inspiratie voor het fine tunen van het stations gebied :
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=122012
Met vriendelijke groet,
Frank.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Hallo Sander,
Zo is alles mooi in verhouding en heb je een leuke opstelling qua sporen.
Nu het spoor diagonaal ligt bij het station, oogt het ook mooier vind ik.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Zo is alles mooi in verhouding en heb je een leuke opstelling qua sporen.
Nu het spoor diagonaal ligt bij het station, oogt het ook mooier vind ik.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Molengat 2
Hallo Sander,
Dat ziet er al goed uit!
Nog 1 opmerking: je hebt een extra wisselverbinding tussen spoor 2 en 3 (tellend vanaf het stationsgebouw) toegevoegd. Prima, maar het uithaalspoortje linksboven is nu erg kort. Daar kan net een lok staan, maar je kunt geen wagens meenemen. Ik zou de volgorde van de overloopwissels omwisselen. Dus als je binnenrijdt op spoor 2 eerst een verbinding met spoor 3 en pas daarna met spoor 1. Op spoor 1 komen je personentreinen binnen, dus daar heb je aan een kort stukje genoeg, omdat alleen de lok omloopt.
Groet, Wim
PS ik neem aan dat de binnenboog van het meegebogen wissel straal R1 heeft (19 cm). Hou daar rekening mee met het materieel waarmee je wilt rijden.
Dat ziet er al goed uit!
Nog 1 opmerking: je hebt een extra wisselverbinding tussen spoor 2 en 3 (tellend vanaf het stationsgebouw) toegevoegd. Prima, maar het uithaalspoortje linksboven is nu erg kort. Daar kan net een lok staan, maar je kunt geen wagens meenemen. Ik zou de volgorde van de overloopwissels omwisselen. Dus als je binnenrijdt op spoor 2 eerst een verbinding met spoor 3 en pas daarna met spoor 1. Op spoor 1 komen je personentreinen binnen, dus daar heb je aan een kort stukje genoeg, omdat alleen de lok omloopt.
Groet, Wim
PS ik neem aan dat de binnenboog van het meegebogen wissel straal R1 heeft (19 cm). Hou daar rekening mee met het materieel waarmee je wilt rijden.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Hoi Wim,
Dat is inderdaad een goede observatie, er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Ik heb wel geprobeerd het om het om te zetten. Het nadeel is dan weer dat er maar weinig ruimte is bij de loods (20cm), dus dat betekent weer kortere combinaties.
Ik had dus eigenlijk al vrede met het 'alleen omrijden' principe maar nu heb je me toch weer aan het twijfelen gebracht keuzes keuzes.....
Ik zal binnenkort eens een proefopstelling maken om de twee scenario's uit te beelden met de loods en het materieel erbij om te kijken wat beter zal bevallen.
Groetjes,
Sander
Dat is inderdaad een goede observatie, er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Ik heb wel geprobeerd het om het om te zetten. Het nadeel is dan weer dat er maar weinig ruimte is bij de loods (20cm), dus dat betekent weer kortere combinaties.
Ik had dus eigenlijk al vrede met het 'alleen omrijden' principe maar nu heb je me toch weer aan het twijfelen gebracht keuzes keuzes.....
Ik zal binnenkort eens een proefopstelling maken om de twee scenario's uit te beelden met de loods en het materieel erbij om te kijken wat beter zal bevallen.
Groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Toch ook maar even gauw de versie met de suggestie van Wim gemaakt. Ook nog een verandering in het schaduwstation gemaakt door een kruising te gebruiken om een extra spoor waar goederenwagons opgesteld worden.
Komt er dan zo uit te zien:
Komt er dan zo uit te zien:
- Bijlagen
-
- Molengat 2 v6.jpg (87.08 KiB) 3956 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Hoi Sander,
Ik denk dat je de hele linker wisselstraat nog wel een paar cm verder naar links kunt schuiven, zonder dat je op spoor 1 in de problemen komt. Je zou ook nog de zaag in de wissels in spoor 2 kunnen zetten en ze iets dichter in elkaar schuiven. Of gewoon een 3weg wissel gebruiken, al ben ik zelf niet zo'n voorstander van die dingen.
Wat je ook kunt doen is de extra wisselverbinding tussen spoor 2 en 3 weglaten. De goederentrein komt binnen op spoor 2 en de lok loopt dan via spoor 1 om. Vervolgens kan hij de beladen wagens ophalen bij de losweg en de loods en ze tijdelijk op spoor 1 plaatsen. Daarna kunnen de "verse" wagens van spoor 2 naar de losplaatsen op spoor 3 worden gerangeerd. Tenslotte rijdt de lok naar de wagens op spoor 1 en kan naar het schaduwstation vertrekken.
Alleen als erbij de loods een wagen gelost wordt en die nog niet mee kan met de goederentrein, kan het handig zijn om een extra verbinding met de losweg te hebben. Maar strikt noodzakelijk is het niet.
Groet, Wim
Ik denk dat je de hele linker wisselstraat nog wel een paar cm verder naar links kunt schuiven, zonder dat je op spoor 1 in de problemen komt. Je zou ook nog de zaag in de wissels in spoor 2 kunnen zetten en ze iets dichter in elkaar schuiven. Of gewoon een 3weg wissel gebruiken, al ben ik zelf niet zo'n voorstander van die dingen.
Wat je ook kunt doen is de extra wisselverbinding tussen spoor 2 en 3 weglaten. De goederentrein komt binnen op spoor 2 en de lok loopt dan via spoor 1 om. Vervolgens kan hij de beladen wagens ophalen bij de losweg en de loods en ze tijdelijk op spoor 1 plaatsen. Daarna kunnen de "verse" wagens van spoor 2 naar de losplaatsen op spoor 3 worden gerangeerd. Tenslotte rijdt de lok naar de wagens op spoor 1 en kan naar het schaduwstation vertrekken.
Alleen als erbij de loods een wagen gelost wordt en die nog niet mee kan met de goederentrein, kan het handig zijn om een extra verbinding met de losweg te hebben. Maar strikt noodzakelijk is het niet.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Molengat 2
Bij deze nog een variant hierop:
Door spoor 3 iets korter te maken, kun je het verlengde van spoor 2 als losweg gebruiken. Dat geeft dan ook direct de mogelijkheid om in de linkerhoek nog wat scenery te plaatsen. Eventueel als halfrelief. Dat zou je ook met de goederenloods kunnen doen. Door de achterkant er (deels) af te zagen, krijg je aan de voorzijde van de baan iets meer ruimte.
Hoe dan ook, er is nog wel wat te varieren, ook bij een kleine modelbaan.
Groet, Wim
Door spoor 3 iets korter te maken, kun je het verlengde van spoor 2 als losweg gebruiken. Dat geeft dan ook direct de mogelijkheid om in de linkerhoek nog wat scenery te plaatsen. Eventueel als halfrelief. Dat zou je ook met de goederenloods kunnen doen. Door de achterkant er (deels) af te zagen, krijg je aan de voorzijde van de baan iets meer ruimte.
Hoe dan ook, er is nog wel wat te varieren, ook bij een kleine modelbaan.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Bedankt Wim voor het meedenken.
Driewegswissels heb ik aan gedacht maar na mindere ervaringen in mijn eerste baan (en het feit dat het wel erg ver van de werkelijkheid af zit) heb ik deze afgezworen. Bochtwissels hebben ook niet mijn voorkeur maar voor deze lay-out was het de enige mogelijkheid en de beperkingen die dat geeft zijn acceptabel omdat het materiaal van de baan er op is aangepast.
Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm. Het is waarschijnlijk wel een speling die ik zal benutten, omdat ik wel meer en meer zit te neigen naar de versie 6 tekening omdat dit meer opties geeft voor rangeer bewegingen.
Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.
Aankomend weekend beginnen met het afbreken van de oude baan, nog even wat extra rails/wissels bestellen en dan eind van de maand beginnen met de opbouw
Driewegswissels heb ik aan gedacht maar na mindere ervaringen in mijn eerste baan (en het feit dat het wel erg ver van de werkelijkheid af zit) heb ik deze afgezworen. Bochtwissels hebben ook niet mijn voorkeur maar voor deze lay-out was het de enige mogelijkheid en de beperkingen die dat geeft zijn acceptabel omdat het materiaal van de baan er op is aangepast.
Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm. Het is waarschijnlijk wel een speling die ik zal benutten, omdat ik wel meer en meer zit te neigen naar de versie 6 tekening omdat dit meer opties geeft voor rangeer bewegingen.
Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.
Aankomend weekend beginnen met het afbreken van de oude baan, nog even wat extra rails/wissels bestellen en dan eind van de maand beginnen met de opbouw
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Hoi Sander,
Maar inderdaad, tijdelijk opgestelde wagens op spoor 1 beletten wel het binnenkomen van een personentrein. Die belemmering kan ook juist een extra krent in de pap zijn. Het rangeren wordt interessanter als het niet gemakkelijk is.
Stel er staat een personentrein klaar voor vertrek op spoor 1. De goederentrein komt binnen op 2 waarna de personentrein vertrekt. Vervolgens kan de goederentrein gaan rangeren. Na een tijdje komt er een volgende personentrein binnen. Dan moet natuurlijk eerst spoor 1 worden vrijgemaakt. Eventueel kun je het opstelspoor links (uit jouw plan v6) gebruiken.
Het is maar een idee natuurlijk.
Groet, Wim
Klopt, heel veel zal het niet opleveren, maar elke cm is er 1. Je kunt trouwens nog een paar cm extra winnen door geen stootblok op het eind te plaatsen, maar de rails gewoon tegen de zijwand te plaatsen. Eventueel kun je nog wel 2 gekruiste dwarsliggers over het spoor leggen om een doorschietende lok tegen te houden.Sibbesuisje schreef: ↑09 mar 2020 02:22 ...Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm.
Tegelijk omlopen van beide loks is sowieso niet mogelijk, dan heb je 4 sporen parallel nodig. Maar dat is weer iets overdreven voor zo'n klein stationnetje.Sibbesuisje schreef: ↑09 mar 2020 02:22 Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.
Maar inderdaad, tijdelijk opgestelde wagens op spoor 1 beletten wel het binnenkomen van een personentrein. Die belemmering kan ook juist een extra krent in de pap zijn. Het rangeren wordt interessanter als het niet gemakkelijk is.
Stel er staat een personentrein klaar voor vertrek op spoor 1. De goederentrein komt binnen op 2 waarna de personentrein vertrekt. Vervolgens kan de goederentrein gaan rangeren. Na een tijdje komt er een volgende personentrein binnen. Dan moet natuurlijk eerst spoor 1 worden vrijgemaakt. Eventueel kun je het opstelspoor links (uit jouw plan v6) gebruiken.
Het is maar een idee natuurlijk.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Verder het baanplan geoptimaliseerd:
- wat extra centimeters gepakt op de zichtbare sporen zodat de rangeerbewegingen beter uitkomen.
- Er zal met echte nederlandse stootblokken worden gewerkt, want er zijn er 4 van artitec bestelt
- Verder nog een extra ontkoppelaar toegevoegd voor meer rangeermogelijkeden op het station.
- Het schaduwstation ook nog wat verder uitgewerkt. Op basis van een totale lengte van zo'n 30cm voor de vrachttreinen (3-4 wagons), wat meer sporen toegevoegd en wat ontkoppelaars strategisch geplaatst om ook in het schaduwstation alle rangeerbewegingen te kunnen doen (inclusief sleep samenstellingen veranderen) zonder dat er ook maar iets met de handen gedaan hoeft te worden. Betekent wel dat er altijd een 'lege lok' moet zijn om de wagons te verplaatsen. Het was wat puzzelen maar ben erg blij met het resultaat. Nu hopen dat het in de werkelijk net zo goed uitpakt als dat ik in gedachten heb. Voordeel ook voor de verandering in het schaduwstation is dat het net weer een centimeter extra oplevert zodat de achtergrond kan opschuiven en er net wat meer ruimte is voor scenery.
- wat extra centimeters gepakt op de zichtbare sporen zodat de rangeerbewegingen beter uitkomen.
- Er zal met echte nederlandse stootblokken worden gewerkt, want er zijn er 4 van artitec bestelt
- Verder nog een extra ontkoppelaar toegevoegd voor meer rangeermogelijkeden op het station.
- Het schaduwstation ook nog wat verder uitgewerkt. Op basis van een totale lengte van zo'n 30cm voor de vrachttreinen (3-4 wagons), wat meer sporen toegevoegd en wat ontkoppelaars strategisch geplaatst om ook in het schaduwstation alle rangeerbewegingen te kunnen doen (inclusief sleep samenstellingen veranderen) zonder dat er ook maar iets met de handen gedaan hoeft te worden. Betekent wel dat er altijd een 'lege lok' moet zijn om de wagons te verplaatsen. Het was wat puzzelen maar ben erg blij met het resultaat. Nu hopen dat het in de werkelijk net zo goed uitpakt als dat ik in gedachten heb. Voordeel ook voor de verandering in het schaduwstation is dat het net weer een centimeter extra oplevert zodat de achtergrond kan opschuiven en er net wat meer ruimte is voor scenery.
- Bijlagen
-
- Molengat 2 v7.jpg (89.38 KiB) 4219 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Wat een leuk topic, tot nu toe om te volgen.
Ik neem aan dat je digitaal gaat rijden, heb je al een idee over de blokindeling en de plaatsing van de bezetmelders.
Voor mij tot nu toe erg leerzaam.
Ik neem aan dat je digitaal gaat rijden, heb je al een idee over de blokindeling en de plaatsing van de bezetmelders.
Voor mij tot nu toe erg leerzaam.
Re: Molengat 2
Hoi Sander,
Bij het nalezen van het draadje viel me deze opmerking opeens op:
Groet, Wim
Bij het nalezen van het draadje viel me deze opmerking opeens op:
Prima, maar de lok van een getrokken personentrein die op spoor 1 binnenkomt, zal via spoor 2 moeten omlopen... Passen de loks van je personentreinen ook door de R1 boog? De BR 216 wel denk ik, maar van de BR 78 die je noemde weet ik het niet zeker...Sibbesuisje schreef: ↑08 mar 2020 14:36 ...er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Hoi Alco,
inderdaad, er word digitaal gereden. De meeste van de loks die op deze baan gaan rijden (de 2400's en BR216) zijn allen ook uitgerust met sounddecoder voor extra effects
Het idee is om sowieso de wissels, ontkoppelaars en seinen digitaal aan te sturen (gebruik hiervoor DR4018 in combinatie met Z21 en de Z21 app). Waar ik nog wel over twijfel is het automatisch rijden. Het lijkt me wel leuk dit via iTrain automatisch te gaan opzetten maar op een kleine ruimte zijn er erg veel blokken en de marges voor extra ruimte zijn minimaal, dus weet niet of dat wel zo lekker zou lopen. Had hier (stopmelders en bezetmelders) wel wat vragen over gesteld in de digitale vraagbaak van het forum (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=13975) maar nog niet echt feedback op gehad dus ben nog niet wijzer.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
ja.... heel scherp Wim! in het enthousiasme inderdaad vergeten dat bij het wegrijden dit nu via een R1 ipv een R2 bocht gaat. Ik zou indien nodig nog wel extra wissels kunnen plaatsen om van spoor 2 terug naar 1 te gaan voordat je de bocht in gaat. Er is net genoeg ruimte voor. Maar het word dan wel een erg drukke bedoening. Ik zal dit weekend eens een R1 rondje leggen en alle loks nog eens testen. Mochten de BR216 en de T18/BR78 er moeite mee hebben misschien maar weer een aanpassing maken, maar hopelijk is dat niet nodigWim H schreef: ↑09 mar 2020 20:35 Hoi Sander,
Bij het nalezen van het draadje viel me deze opmerking opeens op:Prima, maar de lok van een getrokken personentrein die op spoor 1 binnenkomt, zal via spoor 2 moeten omlopen... Passen de loks van je personentreinen ook door de R1 boog? De BR 216 wel denk ik, maar van de BR 78 die je noemde weet ik het niet zeker...Sibbesuisje schreef: ↑08 mar 2020 14:36 ...er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Groet, Wim
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Alle bovenstaande loks kunnen prima door R1. Er zijn er maar weinig die het niet kunnen hoor. Ik weet niet wat voor loks/treinstellen je nog meer hebt, maar zou het gewoon eens testen als je het wilt weten.
Re: Molengat 2
Hoi Sander,
Dan ben je veel flexibeler met waar je een wagen wilt afkoppelen.
Pas nu vallen mij de ontkoppelaars in je baanplan op. Mocht je inderdaad niet met de hand willen ontkoppelen, dan missen er nog een paar ontkoppelaars.
Nog een andere vraag: Waar ga je het kopsppoortje dat in het verlengde van spoor 2 ligt voor gebruiken? Opstellen van loks en/of wagens?
Groet, Wim
Ga je alleen maar vaste ontkoppelaars gebruiken? Waarom niet gewoon met de hand? (Met een een smal plaatje aan een stangetje).Sibbesuisje schreef: ↑09 mar 2020 14:51 - Verder nog een extra ontkoppelaar toegevoegd voor meer rangeermogelijkeden op het station.
Dan ben je veel flexibeler met waar je een wagen wilt afkoppelen.
Pas nu vallen mij de ontkoppelaars in je baanplan op. Mocht je inderdaad niet met de hand willen ontkoppelen, dan missen er nog een paar ontkoppelaars.
Nog een andere vraag: Waar ga je het kopsppoortje dat in het verlengde van spoor 2 ligt voor gebruiken? Opstellen van loks en/of wagens?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
@FidOo je hebt waarschijnlijk gelijk. De loks die op deze baan komen moeten er waarschijnlijk doorheen komen. Alleen die t18 zal ik nog controleren want de wat grotere stoomloks hebben soms wat meer moeite met R1.
@Wim H het geheel digitaal rijden lijkt me leuker dan met de hand het ontkoppelen te doen. Tja, er kunnen altijd meer ontkoppelaars erbij voor meer opties maar ik heb de meest logische bewegingen uitgetekend en het huidige plan moet voldoende zijn. Ik zit nog te overwegen zo'n nieuwe Kof van liliput aan te schaffen want daar zit een functie voor ontkoppelen al ingebouwd, maar als deze lay-out goed werkt is dat niet nodig
Wat betreft spoor 2 uitloop spoor: het is enigszins voor de show. Zal het gebruiken om een lok te kunnen parkeren of wat wagons. Ik kan de uitloop sporen wel reduceren tot 2 maar dat ziet er minder strak uit en maakt de lay-out er niet beter op (ik had het scenario al uitgewerkt maar werd er niet blijer van). Daarnaast heb ik de wissels al om dit zo uit te werken dus er zit ook geen kosten besparing in.
@Wim H het geheel digitaal rijden lijkt me leuker dan met de hand het ontkoppelen te doen. Tja, er kunnen altijd meer ontkoppelaars erbij voor meer opties maar ik heb de meest logische bewegingen uitgetekend en het huidige plan moet voldoende zijn. Ik zit nog te overwegen zo'n nieuwe Kof van liliput aan te schaffen want daar zit een functie voor ontkoppelen al ingebouwd, maar als deze lay-out goed werkt is dat niet nodig
Wat betreft spoor 2 uitloop spoor: het is enigszins voor de show. Zal het gebruiken om een lok te kunnen parkeren of wat wagons. Ik kan de uitloop sporen wel reduceren tot 2 maar dat ziet er minder strak uit en maakt de lay-out er niet beter op (ik had het scenario al uitgewerkt maar werd er niet blijer van). Daarnaast heb ik de wissels al om dit zo uit te werken dus er zit ook geen kosten besparing in.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Hoi Sander,
Ok, geen probleem natuurlijk als je alles met een ontkoppelaar wilt doen (heeft trouwens niets met digitaal te maken ). Maar dan mis je denk ik nog enkele ontkoppelaars:
1. Bij het dieselstation zal zo nu en dan toch een ketelwagen verse diesel moeten aanleveren. Anders valt er na een tijdje weinig te tanken voor je dieselloks. Dat betekent wel dat je die wagen daar moet kunnen afkoppelen.
2. Het verlengde van spoor 3 zou ik als losweg gebruiken (bereikbaar via de extra wisselverbinding). Zelf heb je daar nu een paar bomen geplaatst maar persoonlijk zou ik de kans niet laten liggen om een extra aansluiting te maken. Zeker een losweg geeft veel mogelijkheden voor diverse goederenwagens. Bij een goederenloods komen eigenlijk alleen G wagens. Aan een losweg daarentegen kun je van alles plaatsen, van G tot O wagen, maar ook ketelwagens, silowagens, rongen, containers, enz enz. Als je op dit spoor inderdaad wagens wilt plaatsen, zul je ook een ontkoppelaar nodig hebben.
3. Het verlengde van spoor 2: als je hier niet alleen een lok wilt opstellen maar ook wagens is ook hier een ontkoppelaar nodig.
Groet, Wim
Ok, geen probleem natuurlijk als je alles met een ontkoppelaar wilt doen (heeft trouwens niets met digitaal te maken ). Maar dan mis je denk ik nog enkele ontkoppelaars:
1. Bij het dieselstation zal zo nu en dan toch een ketelwagen verse diesel moeten aanleveren. Anders valt er na een tijdje weinig te tanken voor je dieselloks. Dat betekent wel dat je die wagen daar moet kunnen afkoppelen.
2. Het verlengde van spoor 3 zou ik als losweg gebruiken (bereikbaar via de extra wisselverbinding). Zelf heb je daar nu een paar bomen geplaatst maar persoonlijk zou ik de kans niet laten liggen om een extra aansluiting te maken. Zeker een losweg geeft veel mogelijkheden voor diverse goederenwagens. Bij een goederenloods komen eigenlijk alleen G wagens. Aan een losweg daarentegen kun je van alles plaatsen, van G tot O wagen, maar ook ketelwagens, silowagens, rongen, containers, enz enz. Als je op dit spoor inderdaad wagens wilt plaatsen, zul je ook een ontkoppelaar nodig hebben.
3. Het verlengde van spoor 2: als je hier niet alleen een lok wilt opstellen maar ook wagens is ook hier een ontkoppelaar nodig.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat 2
Hoi Wim,
tja, strict gesproken heb je gelijk over de ketelwagen maar hier neem ik toch echt de creative vrijheid dat vooral niet te doen. Het spoortje is al niet lang en het voegt wat mij betreft niet veel toe. Daarnaast heb ik geen geschikte ketelwagens (heb alleen DSM en Pieter Bon en daar zit geen Diesel in). Nee, op mijn baantje word het bijgevuld via een tankwagen die via de weg komt, of als je net niet kijkt
In het verlengde van spoor 2 een ontkoppelaar maken is nog wel een optie maar ben er nog niet over uit of dat wat toevoegd. Deze beslissing zal ik pas later nemen (een consideratie is de beschikbare slotten op de DR4018 voor de aansturing. Volgens mijn huidige berekening moet ik met deze net weer een nieuwe aanschaffen en dan word het opeens een erg dure ontkoppelaar). Huidige plan is om alles via de Z21 app aan te sturen (vandaar de referentie naar digitaal).
Wat betreft spoor 3: op zich wel een leuk idee maar met de ruimte komt hier weinig van terecht denk ik. Als ik een wissel voor de huidige wissel plaats dan moet de ontkoppelaar verder naar achter en boet je weer rijlengte in. Doe je het dichter bij het uitrijspoor dan is de lengte zo kort dat het weer weinig toevoegd. Uiteindelijk is het doel om voornamelijk met de GS / GBS wagons te rijden (daar heb ik er toch al gauw 18 van, allen verschillend), dus liever dat goed doen dan proberen teveel in de baan te proppen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken, het blijft leuk om over dit soort details na te gaan denken en zo de baan stukje voor stukje te verbeteren.
tja, strict gesproken heb je gelijk over de ketelwagen maar hier neem ik toch echt de creative vrijheid dat vooral niet te doen. Het spoortje is al niet lang en het voegt wat mij betreft niet veel toe. Daarnaast heb ik geen geschikte ketelwagens (heb alleen DSM en Pieter Bon en daar zit geen Diesel in). Nee, op mijn baantje word het bijgevuld via een tankwagen die via de weg komt, of als je net niet kijkt
In het verlengde van spoor 2 een ontkoppelaar maken is nog wel een optie maar ben er nog niet over uit of dat wat toevoegd. Deze beslissing zal ik pas later nemen (een consideratie is de beschikbare slotten op de DR4018 voor de aansturing. Volgens mijn huidige berekening moet ik met deze net weer een nieuwe aanschaffen en dan word het opeens een erg dure ontkoppelaar). Huidige plan is om alles via de Z21 app aan te sturen (vandaar de referentie naar digitaal).
Wat betreft spoor 3: op zich wel een leuk idee maar met de ruimte komt hier weinig van terecht denk ik. Als ik een wissel voor de huidige wissel plaats dan moet de ontkoppelaar verder naar achter en boet je weer rijlengte in. Doe je het dichter bij het uitrijspoor dan is de lengte zo kort dat het weer weinig toevoegd. Uiteindelijk is het doel om voornamelijk met de GS / GBS wagons te rijden (daar heb ik er toch al gauw 18 van, allen verschillend), dus liever dat goed doen dan proberen teveel in de baan te proppen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken, het blijft leuk om over dit soort details na te gaan denken en zo de baan stukje voor stukje te verbeteren.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat 2
Inderdaad, het is geen noodzaak om alle bewegingen die in het groot uitgevoerd kunnen worden ook daadwerkelijk na te spelen in het klein
Succes met bouwen Sander!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus