Molengat 2

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Wim voor het meedenken.

Driewegswissels heb ik aan gedacht maar na mindere ervaringen in mijn eerste baan (en het feit dat het wel erg ver van de werkelijkheid af zit) heb ik deze afgezworen. Bochtwissels hebben ook niet mijn voorkeur maar voor deze lay-out was het de enige mogelijkheid en de beperkingen die dat geeft zijn acceptabel omdat het materiaal van de baan er op is aangepast.

Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm. Het is waarschijnlijk wel een speling die ik zal benutten, omdat ik wel meer en meer zit te neigen naar de versie 6 tekening omdat dit meer opties geeft voor rangeer bewegingen.
Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.

Aankomend weekend beginnen met het afbreken van de oude baan, nog even wat extra rails/wissels bestellen en dan eind van de maand beginnen met de opbouw :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Sibbesuisje schreef: 09 mar 2020 02:22 ...Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm.
Klopt, heel veel zal het niet opleveren, maar elke cm is er 1. Je kunt trouwens nog een paar cm extra winnen door geen stootblok op het eind te plaatsen, maar de rails gewoon tegen de zijwand te plaatsen. Eventueel kun je nog wel 2 gekruiste dwarsliggers over het spoor leggen om een doorschietende lok tegen te houden.
Sibbesuisje schreef: 09 mar 2020 02:22 Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.
Tegelijk omlopen van beide loks is sowieso niet mogelijk, dan heb je 4 sporen parallel nodig. Maar dat is weer iets overdreven voor zo'n klein stationnetje.
Maar inderdaad, tijdelijk opgestelde wagens op spoor 1 beletten wel het binnenkomen van een personentrein. Die belemmering kan ook juist een extra krent in de pap zijn. Het rangeren wordt interessanter als het niet gemakkelijk is. ;)
Stel er staat een personentrein klaar voor vertrek op spoor 1. De goederentrein komt binnen op 2 waarna de personentrein vertrekt. Vervolgens kan de goederentrein gaan rangeren. Na een tijdje komt er een volgende personentrein binnen. Dan moet natuurlijk eerst spoor 1 worden vrijgemaakt. Eventueel kun je het opstelspoor links (uit jouw plan v6) gebruiken.
Het is maar een idee natuurlijk. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Verder het baanplan geoptimaliseerd:
- wat extra centimeters gepakt op de zichtbare sporen zodat de rangeerbewegingen beter uitkomen.
- Er zal met echte nederlandse stootblokken worden gewerkt, want er zijn er 4 van artitec bestelt :)
- Verder nog een extra ontkoppelaar toegevoegd voor meer rangeermogelijkeden op het station.
- Het schaduwstation ook nog wat verder uitgewerkt. Op basis van een totale lengte van zo'n 30cm voor de vrachttreinen (3-4 wagons), wat meer sporen toegevoegd en wat ontkoppelaars strategisch geplaatst om ook in het schaduwstation alle rangeerbewegingen te kunnen doen (inclusief sleep samenstellingen veranderen) zonder dat er ook maar iets met de handen gedaan hoeft te worden. Betekent wel dat er altijd een 'lege lok' moet zijn om de wagons te verplaatsen. Het was wat puzzelen maar ben erg blij met het resultaat. Nu hopen dat het in de werkelijk net zo goed uitpakt als dat ik in gedachten heb. Voordeel ook voor de verandering in het schaduwstation is dat het net weer een centimeter extra oplevert zodat de achtergrond kan opschuiven en er net wat meer ruimte is voor scenery.
Bijlagen
Molengat 2 v7.jpg
Molengat 2 v7.jpg (89.38 KiB) 4239 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

AlcoPost
Berichten: 115
Lid geworden op: 06 okt 2012 21:15

Re: Molengat 2

Bericht door AlcoPost »

Wat een leuk topic, tot nu toe om te volgen.
Ik neem aan dat je digitaal gaat rijden, heb je al een idee over de blokindeling en de plaatsing van de bezetmelders.
Voor mij tot nu toe erg leerzaam.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Molengat 2

Bericht door BenQ »

Zie vorige bladzijde.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Bij het nalezen van het draadje viel me deze opmerking opeens op:
Sibbesuisje schreef: 08 mar 2020 14:36 ...er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Prima, maar de lok van een getrokken personentrein die op spoor 1 binnenkomt, zal via spoor 2 moeten omlopen... Passen de loks van je personentreinen ook door de R1 boog? De BR 216 wel denk ik, maar van de BR 78 die je noemde weet ik het niet zeker...
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

AlcoPost schreef: 09 mar 2020 17:19 Wat een leuk topic, tot nu toe om te volgen.
Ik neem aan dat je digitaal gaat rijden, heb je al een idee over de blokindeling en de plaatsing van de bezetmelders.
Voor mij tot nu toe erg leerzaam.
Hoi Alco,
inderdaad, er word digitaal gereden. De meeste van de loks die op deze baan gaan rijden (de 2400's en BR216) zijn allen ook uitgerust met sounddecoder voor extra effects :D
Het idee is om sowieso de wissels, ontkoppelaars en seinen digitaal aan te sturen (gebruik hiervoor DR4018 in combinatie met Z21 en de Z21 app). Waar ik nog wel over twijfel is het automatisch rijden. Het lijkt me wel leuk dit via iTrain automatisch te gaan opzetten maar op een kleine ruimte zijn er erg veel blokken en de marges voor extra ruimte zijn minimaal, dus weet niet of dat wel zo lekker zou lopen. Had hier (stopmelders en bezetmelders) wel wat vragen over gesteld in de digitale vraagbaak van het forum (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=13975) maar nog niet echt feedback op gehad dus ben nog niet wijzer.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Wim H schreef: 09 mar 2020 20:35 Hoi Sander,
Bij het nalezen van het draadje viel me deze opmerking opeens op:
Sibbesuisje schreef: 08 mar 2020 14:36 ...er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Prima, maar de lok van een getrokken personentrein die op spoor 1 binnenkomt, zal via spoor 2 moeten omlopen... Passen de loks van je personentreinen ook door de R1 boog? De BR 216 wel denk ik, maar van de BR 78 die je noemde weet ik het niet zeker...
Groet, Wim
ja.... heel scherp Wim! :) in het enthousiasme inderdaad vergeten dat bij het wegrijden dit nu via een R1 ipv een R2 bocht gaat. :oops: Ik zou indien nodig nog wel extra wissels kunnen plaatsen om van spoor 2 terug naar 1 te gaan voordat je de bocht in gaat. Er is net genoeg ruimte voor. Maar het word dan wel een erg drukke bedoening. Ik zal dit weekend eens een R1 rondje leggen en alle loks nog eens testen. Mochten de BR216 en de T18/BR78 er moeite mee hebben misschien maar weer een aanpassing maken, maar hopelijk is dat niet nodig


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Molengat 2

Bericht door FidOo »

Alle bovenstaande loks kunnen prima door R1. Er zijn er maar weinig die het niet kunnen hoor. Ik weet niet wat voor loks/treinstellen je nog meer hebt, maar zou het gewoon eens testen als je het wilt weten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Sibbesuisje schreef: 09 mar 2020 14:51 - Verder nog een extra ontkoppelaar toegevoegd voor meer rangeermogelijkeden op het station.
Ga je alleen maar vaste ontkoppelaars gebruiken? Waarom niet gewoon met de hand? (Met een een smal plaatje aan een stangetje).
Dan ben je veel flexibeler met waar je een wagen wilt afkoppelen.
Pas nu vallen mij de ontkoppelaars in je baanplan op. Mocht je inderdaad niet met de hand willen ontkoppelen, dan missen er nog een paar ontkoppelaars.

Nog een andere vraag: Waar ga je het kopsppoortje dat in het verlengde van spoor 2 ligt voor gebruiken? Opstellen van loks en/of wagens?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

@FidOo je hebt waarschijnlijk gelijk. De loks die op deze baan komen moeten er waarschijnlijk doorheen komen. Alleen die t18 zal ik nog controleren want de wat grotere stoomloks hebben soms wat meer moeite met R1.

@Wim H het geheel digitaal rijden lijkt me leuker dan met de hand het ontkoppelen te doen. Tja, er kunnen altijd meer ontkoppelaars erbij voor meer opties maar ik heb de meest logische bewegingen uitgetekend en het huidige plan moet voldoende zijn. Ik zit nog te overwegen zo'n nieuwe Kof van liliput aan te schaffen want daar zit een functie voor ontkoppelen al ingebouwd, maar als deze lay-out goed werkt is dat niet nodig :)

Wat betreft spoor 2 uitloop spoor: het is enigszins voor de show. Zal het gebruiken om een lok te kunnen parkeren of wat wagons. Ik kan de uitloop sporen wel reduceren tot 2 maar dat ziet er minder strak uit en maakt de lay-out er niet beter op (ik had het scenario al uitgewerkt maar werd er niet blijer van). Daarnaast heb ik de wissels al om dit zo uit te werken dus er zit ook geen kosten besparing in.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Ok, geen probleem natuurlijk als je alles met een ontkoppelaar wilt doen (heeft trouwens niets met digitaal te maken ;) ). Maar dan mis je denk ik nog enkele ontkoppelaars:
1. Bij het dieselstation zal zo nu en dan toch een ketelwagen verse diesel moeten aanleveren. Anders valt er na een tijdje weinig te tanken voor je dieselloks. Dat betekent wel dat je die wagen daar moet kunnen afkoppelen.
2. Het verlengde van spoor 3 zou ik als losweg gebruiken (bereikbaar via de extra wisselverbinding). Zelf heb je daar nu een paar bomen geplaatst maar persoonlijk zou ik de kans niet laten liggen om een extra aansluiting te maken. Zeker een losweg geeft veel mogelijkheden voor diverse goederenwagens. Bij een goederenloods komen eigenlijk alleen G wagens. Aan een losweg daarentegen kun je van alles plaatsen, van G tot O wagen, maar ook ketelwagens, silowagens, rongen, containers, enz enz. Als je op dit spoor inderdaad wagens wilt plaatsen, zul je ook een ontkoppelaar nodig hebben.
3. Het verlengde van spoor 2: als je hier niet alleen een lok wilt opstellen maar ook wagens is ook hier een ontkoppelaar nodig.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim,

tja, strict gesproken heb je gelijk over de ketelwagen maar hier neem ik toch echt de creative vrijheid dat vooral niet te doen. Het spoortje is al niet lang en het voegt wat mij betreft niet veel toe. Daarnaast heb ik geen geschikte ketelwagens (heb alleen DSM en Pieter Bon en daar zit geen Diesel in). Nee, op mijn baantje word het bijgevuld via een tankwagen die via de weg komt, of als je net niet kijkt ;)

In het verlengde van spoor 2 een ontkoppelaar maken is nog wel een optie maar ben er nog niet over uit of dat wat toevoegd. Deze beslissing zal ik pas later nemen (een consideratie is de beschikbare slotten op de DR4018 voor de aansturing. Volgens mijn huidige berekening moet ik met deze net weer een nieuwe aanschaffen en dan word het opeens een erg dure ontkoppelaar). Huidige plan is om alles via de Z21 app aan te sturen (vandaar de referentie naar digitaal).

Wat betreft spoor 3: op zich wel een leuk idee maar met de ruimte komt hier weinig van terecht denk ik. Als ik een wissel voor de huidige wissel plaats dan moet de ontkoppelaar verder naar achter en boet je weer rijlengte in. Doe je het dichter bij het uitrijspoor dan is de lengte zo kort dat het weer weinig toevoegd. Uiteindelijk is het doel om voornamelijk met de GS / GBS wagons te rijden (daar heb ik er toch al gauw 18 van, allen verschillend), dus liever dat goed doen dan proberen teveel in de baan te proppen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, het blijft leuk om over dit soort details na te gaan denken en zo de baan stukje voor stukje te verbeteren.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Sibbesuisje schreef: 11 mar 2020 01:38 ... of als je net niet kijkt ...
:mrgreen:

Inderdaad, het is geen noodzaak om alle bewegingen die in het groot uitgevoerd kunnen worden ook daadwerkelijk na te spelen in het klein :)
Succes met bouwen Sander!
Groet, Wim


Plaats reactie