Molengat 2

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

@FidOo je hebt waarschijnlijk gelijk. De loks die op deze baan komen moeten er waarschijnlijk doorheen komen. Alleen die t18 zal ik nog controleren want de wat grotere stoomloks hebben soms wat meer moeite met R1.

@Wim H het geheel digitaal rijden lijkt me leuker dan met de hand het ontkoppelen te doen. Tja, er kunnen altijd meer ontkoppelaars erbij voor meer opties maar ik heb de meest logische bewegingen uitgetekend en het huidige plan moet voldoende zijn. Ik zit nog te overwegen zo'n nieuwe Kof van liliput aan te schaffen want daar zit een functie voor ontkoppelen al ingebouwd, maar als deze lay-out goed werkt is dat niet nodig :)

Wat betreft spoor 2 uitloop spoor: het is enigszins voor de show. Zal het gebruiken om een lok te kunnen parkeren of wat wagons. Ik kan de uitloop sporen wel reduceren tot 2 maar dat ziet er minder strak uit en maakt de lay-out er niet beter op (ik had het scenario al uitgewerkt maar werd er niet blijer van). Daarnaast heb ik de wissels al om dit zo uit te werken dus er zit ook geen kosten besparing in.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Ok, geen probleem natuurlijk als je alles met een ontkoppelaar wilt doen (heeft trouwens niets met digitaal te maken ;) ). Maar dan mis je denk ik nog enkele ontkoppelaars:
1. Bij het dieselstation zal zo nu en dan toch een ketelwagen verse diesel moeten aanleveren. Anders valt er na een tijdje weinig te tanken voor je dieselloks. Dat betekent wel dat je die wagen daar moet kunnen afkoppelen.
2. Het verlengde van spoor 3 zou ik als losweg gebruiken (bereikbaar via de extra wisselverbinding). Zelf heb je daar nu een paar bomen geplaatst maar persoonlijk zou ik de kans niet laten liggen om een extra aansluiting te maken. Zeker een losweg geeft veel mogelijkheden voor diverse goederenwagens. Bij een goederenloods komen eigenlijk alleen G wagens. Aan een losweg daarentegen kun je van alles plaatsen, van G tot O wagen, maar ook ketelwagens, silowagens, rongen, containers, enz enz. Als je op dit spoor inderdaad wagens wilt plaatsen, zul je ook een ontkoppelaar nodig hebben.
3. Het verlengde van spoor 2: als je hier niet alleen een lok wilt opstellen maar ook wagens is ook hier een ontkoppelaar nodig.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim,

tja, strict gesproken heb je gelijk over de ketelwagen maar hier neem ik toch echt de creative vrijheid dat vooral niet te doen. Het spoortje is al niet lang en het voegt wat mij betreft niet veel toe. Daarnaast heb ik geen geschikte ketelwagens (heb alleen DSM en Pieter Bon en daar zit geen Diesel in). Nee, op mijn baantje word het bijgevuld via een tankwagen die via de weg komt, of als je net niet kijkt ;)

In het verlengde van spoor 2 een ontkoppelaar maken is nog wel een optie maar ben er nog niet over uit of dat wat toevoegd. Deze beslissing zal ik pas later nemen (een consideratie is de beschikbare slotten op de DR4018 voor de aansturing. Volgens mijn huidige berekening moet ik met deze net weer een nieuwe aanschaffen en dan word het opeens een erg dure ontkoppelaar). Huidige plan is om alles via de Z21 app aan te sturen (vandaar de referentie naar digitaal).

Wat betreft spoor 3: op zich wel een leuk idee maar met de ruimte komt hier weinig van terecht denk ik. Als ik een wissel voor de huidige wissel plaats dan moet de ontkoppelaar verder naar achter en boet je weer rijlengte in. Doe je het dichter bij het uitrijspoor dan is de lengte zo kort dat het weer weinig toevoegd. Uiteindelijk is het doel om voornamelijk met de GS / GBS wagons te rijden (daar heb ik er toch al gauw 18 van, allen verschillend), dus liever dat goed doen dan proberen teveel in de baan te proppen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, het blijft leuk om over dit soort details na te gaan denken en zo de baan stukje voor stukje te verbeteren.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Sibbesuisje schreef: 11 mar 2020 01:38 ... of als je net niet kijkt ...
:mrgreen:

Inderdaad, het is geen noodzaak om alle bewegingen die in het groot uitgevoerd kunnen worden ook daadwerkelijk na te spelen in het klein :)
Succes met bouwen Sander!
Groet, Wim


Plaats reactie