Eerste baantje proberen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Gisteravond de eerste poging gedaan om een baantje te creëeren op 60x120. Dit viel/valt mij toch nog aardig tegen. De bedoeling is om het baantje makkelijk van en op zolder te kunnen leggen als ik er niet aan werk, en het allemaal niet te duur te maken aangezien we nog maar net met de hobby beginnen. Had op zolder nog een plaat floormate liggen. Deze doorgezaagd waardoor ik ongeveer 2 platen van 3cm dikte heb. kam dus eventueel de plaat nog wat langer en/of breder maken.

Bedoeling is om aan de linkerkant iets van een haventje te maken. Het andere doodlopend stukje moet nog anders/weg. Wil vooraan eigenlijk een klein dubbelspoortje maken voor een station. Heb alleen al snel het idee dat oppervlakte die ik heb te klein is. Gebruik op dit moment spoor van roco (uit mijn startset) zit er dan aan te denken om er fleischmann flex rail bij aan te schaffen en de evt benodigde wissels(elektrisch) en een ontkoppelspoortje in de haven te maken.

Andere optie is wellicht om het standaard vaan ontwerp van roco te nemen en hier wat aan te passen, zodat er nog iets van een haventje bij kan.
Bijlagen
Standaard baan ontwerp bij startset
Standaard baan ontwerp bij startset
F85081EB-C409-4D68-924C-52DE144F8623.jpeg (111.75 KiB) 5240 keer bekeken
Gisteren na wat puzzelen
Gisteren na wat puzzelen
E46F67E1-9A41-428C-B820-2AC19BD0042E.jpeg (71.18 KiB) 5240 keer bekeken


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door Spoor010 »

Hoi Stefan,

Heb je geen luxeprobleem ?
Je hebt immers een "treinenzolder" ter beschikking. ;)

Groet,
Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Frank,

Ja zo zou je het kunnen zien, en is ook zeker mogelijk. Zou mn zolder dan nog wel deels moeten aanpassen. en is op dit moment ook niet verwarmd. Maar kies er eigenlijk bewust voor om klein te beginnen. Heb 0 ervaring met scenery bouwen en eigenlijk ook met de modeltreinen. Dus de tijd zal het moeten leren of deze hobby echt voor mij weggelegd. En mocht het niet bevallen dan is de investering niet te groot geweest. Bevalt het wel goed dan zal de zolder zeker in de toekomst gebruikt gaan worden.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door bpieters »

Hoi Stefan,
Voor een ontwerp op een klein oppervlak kun je ook kijken op bijv. www.carendt.com.
Dit om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door Spoor010 »

bpieters schreef: 20 mar 2020 20:39 Hoi Stefan,
Voor een ontwerp op een klein oppervlak kun je ook kijken op bijv. www.carendt.com.
Dit om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Groet,
Bert
Dit is zeker een goede site om een leuk idee op te doen.
Ook maakt forum lid kees gorter altijd erg mooie en leuke kleine projecten. (die staan hier ook op het forum.)

Veel plezier met de nieuwe hobby.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Dank voor de link, staan zeker leuke baantjes op. Kwam oa onderstaande tegen wat mij wel inspireert. Wil dan alleen binnen in meer een rondje maken. Net nog wat lopen tekenen in SCRAM. Maar valt me erg tegen om e.a passend op elkaar te maken. Is het makkelijker om op flex rail over te stappen? En dan deels blijven gebruiken wat ik heb? En is het dan handig om die van fleischmann te gebruiken te samen met de eindstukjes hiervoor?

Alvast dank voor alle hulp!
Bijlagen
03F4E72F-1540-447D-90E9-1A325997E737.jpeg
03F4E72F-1540-447D-90E9-1A325997E737.jpeg (122.51 KiB) 5019 keer bekeken



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Van de week weer wat verloren uurtjes achter de laptop doorgebracht. In eerste instantie alles met dtandaar roco rails gemaakt maar naar wat aanpassingen flex rail gebruikt in combinatie met standaard rails. Wissels zijn op dit moment 15•.

Heb toch nog wat vragen:
-15 of 24 graden wissel? Wat is beter?
- flexrail is dit handig om te gebruiken als beginner?

Heb in paint een beetje invulling weergegeven. Achterste spoor loopt door een “berg” grijs is stukje industrie/haventje. Blauw is uiteraard water.
Bijlagen
08F7AA65-1532-48E3-A201-779012CB4A2E.jpeg
08F7AA65-1532-48E3-A201-779012CB4A2E.jpeg (99.95 KiB) 4883 keer bekeken


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik zou voor 15 graden wissels gaan. Over het algemeen minder problemen dan de 24 graden, zeker als je iets van een plan W/silberlinge wil laten rijden op het baantje. 24 graden wissels zijn leuk voor trambaantjes.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door erik-n-fan »

Roco (Fleischmann) heeft stevige en flexibele flextrack. Als je kiest voor de stevige / vormvastere variant kun je makkelijk de bochten leggen die je wil en blijft het redelijk op zijn plek. Niets mis mee.

Qua plannen zou ik je adviseren om te bedenken wat je leuk vind? Rangeren? Ovaalje rijden? Of juist scenery bouw. Als je weet welk deel je het meeste trekt dan kan je ook makkelijker kiezen of die ovaal (die veel ruimte kost) het je waard is. Zo'n industrie baan zoals je deelde kan je het bovenste spoor aanvoer spoor maken waar je de wagons / treinen op kan zetten zodat ze aankomen bij de industrie die je wil bedienen en weer kan verstrekken "buiten de baan". Tsjah, eindeloos ideeën, de vraag is wat trekt je in de hobby & denk niet te lang, ga gewoon klein beginnen met bouwen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Robert en Erik,

Dank voor de info. Heb inmiddels flex op de kop kunnen tikken voor €1,- per stuk. Tevens 3elec wissels van 15graden erbij en 2 stootblokken.

Weet nog niet of ik de scenery bouw leuk ga vinden om zelf te doen, moet ergens beginnen. Wat mij trekt aan de hobby is vooral de mooie gedaitalleerde banen. Dit hoeft dan niet perse met veel scenery te zijn. Ik heb echter gekozen voor het rondje omdat hier een meisje van 5 rondloopt die het ook wel leuk vindt om een stukje met het treintje van papa te rijden. Dat kan op deze manier mooi.

Als de hobby mij echt heel erg gaat aanspreken dan wordt in de toekomst de zolder omgebouwd voor een mooie baan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door bpieters »

http://www.cke1st.com/m_train2.htm
Ook een site met leuke ontwerpen.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Bert,

Dank voor je reactie. Geeft toch nog weer wat twijfel over het huidig ontwerp.

Inmiddels 10x flex rail gt italy binnen gekregen. 3x rechtse wissel 15graden en 2 stootblokken. Binnenkort nog 2 ontkoppelrails ophalen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door bpieters »

Hoi Stefan,
Ik wilde je niet erg in verwarring brengen :)
Alleen laten zien dat er meer mogelijk is dan een ovaaltje.
Wil je veel rijden dan is bijv. 2x40013 wel wat.
Wil je ook rangeren dan kun je bijv. 2x40014 kiezen.(vind ik zelf wel een leuk plan)
Belangrijk is dat er ook latere uitbreidingen mogelijk zijn en met 2 of meer treinen kunnen rijden is ook wel leuk.
Goederentrein en personentrein zorgen voor afwisseling en maakt goederenloods en stationnetje aannemelijk.

Alleen maar rondjes rijden met 1 trein gaat gauw vervelen denk ik.
Voor kinderen is dat dan misschien wel weer leuk.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Ach ja, beter nu twijfelen en straks wat moois maken dan andersom. Heb ook niet veel tijd heden daags om er echt mee te starten, dus wellicht eerst nog eens wat extra tekenen in de verloren uurtjes. Dus alle tips zijn welkom



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door stefanW »

Het heeft een tijd stil gestaan door verbouwingen thuis. Eindelijk weer wat verder kunnen gaan. Dit is inmiddels wat er staat.



Bedoeling is om e.e.a. op deze baan qua scenery te leren. Van het zomer ga ik de zolder wat opknappen en zal dan een modulaire baan willen gaan bouwen. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid in L-vorm komen.

Punten waar ik nu tegen aanloop
- na het ballasten veel last van wissels welke niet lekker meer werken. Vooral de wissel van minitrix. Heb ze uiteindelijk weer los, maar bij toekomstige bouw moet dit toch anders.
- Berg gemaakt van Roofmate. Deze wil ik deze week gaan gipsen. Welke gips? Modelbouwgips of gewoon gips voor stucen.
- gras gaan leggen. Heb nu zo'n strooi potje van noch, maar ga wellicht deze week zelf een elekrostaat proberen te maken. Verwacht hier een mooier resultaat mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Robinvdk
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2020 18:54

Re: Eerste baantje proberen

Bericht door Robinvdk »

Hoi Stefan,
Zelf heb ik Sculptamold gebruikt, persoonlijk vindt ik dit erg prettig werken.

https://bentinkmodelspoor.nl/rotsen-en- ... 136kg.html


Plaats reactie