De eerste stappen zijn gezet.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

De eerste stappen zijn gezet.

Bericht door _MIB_Asterix »

Beste medespoorders,

ik ben al verschillende malen gestart, in anyrail om wat te maken, ik ben er echter niet handig mee, plus ik vind het erg lastig om op de computer te "zien" wat ik aan het maken ben.

Ik wil graag een behoorlijk grote N spoor baan, in delen, bouwen met peco code 55. Deze laat zich echter niet zo even uitleggen om wat te proberen, ivm de flexibele rails.

Daarom zou ik jullie hulp willen vragen, de ruimte heeft de ruwe vorm van de letter "b", ik heb het sjabloon van de ruimte wel al gemaakt in Anyrail,

de lange zijde is ongeveer 7 meter
de Korte zijde, deel is 212, deel is 380.

exacte maten staan in het sjabloon.

Ik weet wel wat ik er graag op terug wil zien, echter het lukt me niet om er een mooi spoorverloop van te maken, met het af en toe verdwijnen van treinen, de hoogte verschillen en de logische opbouw van station sporen.

Wie oh wie wil me hierbij helpen??

Mvg
Paul
Laatst gewijzigd door _MIB_Asterix op 11 mei 2020 17:09, 3 keer totaal gewijzigd.



Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door Jasper »

Is het een idee om het dan eerst met pen en papier te maken. Het daarna invoeren zal dan niet heel moeilijk zijn


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door Wim H »

Hallo Paul,
Dat is een mooie ruimte die je ter beschikking hebt! Je verwijst naar een sjabloon (ik neem aan in Anyrail) maar ik zie niks in je bericht. Kun je een plaatje met de afmetingen hier op het forum plaatsen? Eventueel een screenshot.

Dan het ontwerpen zelf: er zijn misschien wel mensen die dat voor je willen doen, maar ik vermoed dat de meesten ook iets van jouw kant verwachten. Dus een eerste schets, waarbij je aangeeft waar je vast loopt. Wat je wel en niet bevalt, enz. Dan kunnen wij daarop commentaar/advies geven.
Het voordeel daarvan is dat het ook echt jouw eigen baan wordt, en niet het ontwerp van een ander dat je gaat bouwen.
Je kunt natuulijk altijd iemand als Josef Brandl proberen te strikken, maar dat gaat nogal in de papieren lopen (denk aan een hele mooie grote Mercedes).

Je schrijft dat je wel weet wat je graag wilt zien. Maar wat is dat dan? Begin eens met een lijstje van dingen die graag wilt zien en post dat hier in dit draadje.
Dat kun je nog onderverdelen in zaken die je absoluut wilt hebben (zonder dat zou je ongelukkig zijn met je baan) en dingen die leuk zouden zijn, mocht er nog plaats zijn. Maar ook zaken waar je absoluut niet in bent geinteresseerd.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door Nico Essers »

Het is inderdaad een goed idee om eerst je wensen eerst op papier te schetsen zodat je weet wat je waar wilt hebben. Zo kun je de hoofddelen intekenen zoals (wat wil je) een of meerdere stations, schaduwstation(s), industriespoor, havenspoor, kolenmijn, draaischijf, paradespoor, stad , dorp enz. Als je dan deze ingepland hebt op de plaatsen waar je ze wilt hebben dan is het een kwestie van de onderdelen verbinden met het liefst wat vloeiende lijnen als tussensporen.

Op deze wijze krijgt je baan langzaam vorm. Als je dat op papier hebt staan dan kun je het vertalen naar Anyrail en daar verder uitwerken. Dit uitwerken kan best wat tijd vergen. Ik ben met mijn toekomstige baan ondertussen 25 versies verder en nog af en toe denk ik dat moet ik iets verder aanpassen.

Wat wel helpt is je plan hier steeds neerzetten en bespreken wat er wel of niet mogelijk is en wat eventuele aanpassingen zouden kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 20 apr 2020 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door shoven »

Wat ook helpt is veel naar banen van andere kijken. Wat waardeer je, wat niet? Daar kun je al vrij snel uit halen waar het voor jou om gaat. Moet het er vooral realistisch uitzien, moet het een gevarieerde treinenloop mogelijk maken, wil je veel station/stad/rangeren enz enz.
Probeer voor jezelf op een rijtje te zetten wat voor jou belangrijk is. Dat geeft al aardig wat aanknopingspunten voor je baan.
En als je je plan hier plaatst, komt er genoeg reactie op om het te verbeteren.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

dit is mijn ruimte met een uitleg wat ik zou willen.

En ja jullie hebben gelijk mbt zelf tekenen, maar het wil echt niet vlotten om wat er in mijn hoofd lijkt te rijden, op de computer te zetten :-)
Afbeelding



Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

Afbeelding

dit is een ruwe schets van wat mij leuk zou lijken


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door shoven »

Waar je in elk geval even naar moet kijken is of je overal bij kunt. Hou er rekening mee dat je niet dieper kunt reiken dan een cm of 80, zeker als er ook nog scenery staat. Velen denken dat op te lossen met een mangat, maar dat wordt vaak gepruts tenzij je daar goed de ruimte voor neemt (je zou in het midden een gat van 1m x 1m open kunnen laten).
Je hebt wel lekker de ruimte. Ik neem tenminste aan dat de witte ruimte je baan moet worden en de grijze balken rechts loopruimte is. Ik zou rechtsboven wat meer ruimte nemen om te kunnen lopen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

Hoi Steven, de schets is niet op maat van de ruimte, dit is een beetje waar ik denk wat te willen hebben, ik wil inderdaad op de meeste plaatsen rondom/ dan wel 80 cm plank diepte aanhouden.

Wit is inderdaad de ruimte, grijs is doorloop, en hier moeten een paar deuren open kunnen.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door Wim H »

Grijs aan de rechterkant is loopruimte? Geen muren? Maar links is grijs wel muur. Dus je plant een baan die links tegen de muur aan staat.
Ik voorzie dan direct problemen met toegankelijkheid. Niet alleen bij het bouwen, maar ook later als het klaar is.
Links achter heb je een oppervlak van 2.5 x 2.1 m helemaal volgepland met modelbaan. Maar zelfs als je het zou lukken om dat te bouwen, hoe kun je daar later nog van genieten? Je dichtsbijzijnde plek waar je kunt staan om er naar te kijken is zo'n 3 meter er vanaf. Dan zie je ergens iets bewegen wat dan waarschijnlijk een trein is, maar of je werkelijk op die manier van je modelbaan kunt genieten...
Persoonlijk zou ik meer toegangspaden maken. En een soort schiereiland in het midden van de kamer. Een schets op schaal is ook erg handig om een beter inzicht te krijgen.

Daarnaast heb je een forse wensen lijst:
1 groot hoofdstation
1 middelgroot station
2 kleine stations
2 industriedelen
paradesporen
stad
bergen

Dat is een flinke lijst! Zelfs in een ruimte als die van jou. Ik kom terug op mijn eerdere vraag: wat is voor jou echt belangrijk? En wat is optioneel? Mag het middelgrote station weggelaten worden? Of een industriedeel?
Het standaard probleem bij iedere modelspoorder is dat we eigenlijk altijd te veel willen op te weinig ruimte. Als we dan een grotere ruimte hebben, groeit ook de wensenlijst.
Naar mijn mening is 4 stations met 2 industriegebieden en ook nog ruimte voor landschap (stad en bergen) veel te veel voor dit oppervlak. Je kunt wel proberen om alles er in te proppen maar ik denk niet dat het uiteindelijk een ontwerp wordt waar je gelukkig van wordt.
Beter een paar dingen goed uitwerken dan een hele serie onderwerpen slechts half.

Groet, Wim



Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

Hoi Wim,

ik heb niet gezegd dat de hele ruimte vol moet, alleen dat dit de beschikbare ruimte is, de tafel staat er nog niet hoor ;)
De gemaakte schets is niet op maat van de ruimte, alleen een idee waar ik wat zou willen.

Voor een ieder om een beeld van de ruimte te krijgen, zo was de ruimte 11 jaar geleden ingericht, https://youtu.be/23JQufJcs58

Mijn andere hobby, welke nu niet meer thuis gedaan wordt. De huidige ruimte voor die hobby kan je hier zien , https://youtu.be/Qvck6Iv93o4

Zoals de tafel op de eerste film te zien is, dat is wat ik een beetje in gedachten heb, wel zo aangepast dat het nu voor de trein hobby toegankelijk is.

Wat ik graag wil, is 1 hoofdstation, dit zou de verbinding moeten vormen met de andere delen, het tweede, middelstation wil ik dan graag combineren met een stukje oude industie met daarin plaats voor een draaischijf. Dit deel mag overgaan in een wat bergachtig/ oud zuid Duits gebied.
Het tweede industie deel, dat zou ik dan graag aan een haven koppelen, een soort overslag.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door tv_man »

Om een idee te krijgen wat gaat passen in je beschikbare ruimte zou je kunnen gaan schatten hoeveel ruimte je voor elk van de verschillende elementen (station, haven, industriegebied, etc.) nodig hebt. Ga als volgt te werk (en dit is nattevingerwerk, misschien dat iemand anders betere formules heeft om deze dingen te schatten/berekenen):
Wat is de langste trein die je hebt of van plan bent te laten rijden? De langste trein moet in een station of ander deel van de baan passen, niet waar? Uitzonderingen daargelaten heb je dus die lengte nodig én nog het een en ander aan ruimte voor wissels en een overgang naar het volgende element van de baan. Grofweg twee keer de lengte van de langste trein per element. Dus als je een trein hebt van een locomotief en drie rijtuigen (die ik toevallig nu op mijn station heb staan hier) van 60cm heb je een station nodig van 120cm. Dus als je met bijvoorbeeld een trein van 120cm wil rijden moet je aan een station van zeker 2 meter denken.
Nu heb je een groot en een middelgroot station die heel veel ruimte nodig hebben (vergeet de lengte van de wisselstraten niet), de kleine stations kunnen wat korter zijn. De industriegebieden hebben ruimte nodig als je er meer dan twee tweeassertjes wilt rangeren, dus het kan goed zijn dat er keuzes gemaakt moeten worden wat te houden en wat weg te laten.
Wél onwijs gaaf dat je royaal de ruimte hebt om aan de slag te gaan!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb dit zo eens door zitten lezen en ook met deze grote mooie ruimte is je wensenlijst erg groot Paul. Daarbij vraag ik me af, word je wel blij van zoveel spoor en zoveel stations en vooral dat hoofd station. Daarnaast hoe zie jij je hoofd station, heb je bestaande stations in je hoofd die een lay-out en treindienst hebben die op je wensen aansluiten.

Ook kan je je de vraag stellen moet het zo groot, hierbij ga ik even de koppeling maken naar voorbeelden die ik als m'n broekzak ken en onder handbereik heb:

Jou omschrijving van een hoofdstation komt in grote lijnen overeen met Arnhem Centraal. Zoiets kost behoorlijk veel ruimte maar kent dan ook zeer intensief treinverkeer met 14 paden( 12 reizigers treinen en 2 cargo) per uur van en naar Elst, 8 paden per uur van/naar Ede-Wageningen waarvan er normaal maximaal 7 per uur gebruikt worden. En van/naar Velperpoort( waar het gelijkvloers splitst naar Zevenaar en Zutphen) 11 paden per uur voor reizigers treinen, de cargo paden ken ik daar zo niet precies. Dat betekend dus heel druk treinverkeer met ook nog regelmatig rangeerbewegingen voor treinen die uitgewisseld worden om te tanken en richting Utrecht treinen die word aan of afgekoppeld en dus tussendoor voor gebracht of later afgerangeerd worden. Op 5 treinen per uur per richting na keerd ook alles nog eens. Dan komen er ook nog leegmaterieel ritten tussen Eindhoven en Onnen en Cargo's regelmatig er tussen door. Met alle wisselstraten neemt zoiets veel ruimte in, 5m ben je zo kwijt voor 1 station( de dive-under en de meeste westelijke wisselstraat heb ik dan nog niet mee gerekend).

Een kleiner voorbeeld( als we puur naar het station kijken) wat zeker zoveel speelmogelijkheden bied is Zutphen. Met z'n 4 a 5 sporen ter hoogte van de perrons waarvan 3 perronsporen die alle 3 met kruiswissels in 2en zijn gedeeld is dit station heel compact maar bied heel veel mogelijkheden. Kijken we naar de echte dienstregeling dan loopt Zutphen 2x per uur en daarna weer leeg. Reizigers treinen van 3 vervoerders komen uit 5 richtingen binnen waarvan 4( alle kerende stoptreinen) vaak nog zo goed als tegelijk ook. Ook vertrokken ze lang tegelijk, nu vertrekt de sprinter naar Wijchen net iets later als de rest. In deze overstapknoop keren alle stoptreinen op spoor 1 en 2 met een maximum lengte van 5 ( 26,4m) rijtuigen als deze stoptreinen binnen zijn komt eerst de IC naar Roosendaal op spoor 3 en zo gouw die weg is de IC naar Zwolle. Nadat de IC naar Zwolle weg is vertrekken alle stoptreinen weer in de diverse richtingen. Ook hier word regelmatig gerangeerd met materieel dat uitgewisseld word om te tanken. Of in de ochtendspits een treinstel uit Winterswijk die van 1b over het kruiswissel naar 2a gaat om daar weer aan een ander stel gekoppeld te worden en naar Apeldoorn door te rijden. Op bepaalde tijden rijden er nu normaal ook enkele doorgaande treinen tussen Apeldoorn en Winterswijk die dan half buiten de knoop vallen omdat ze niet lang kunnen blijven staan in Zutphen. Onder tussen komen ook hier leegmaterieel ritten en cargo's door vooral in de 2 rustige kwartieren. Zo kan je door het mindere aantal sporen en de veel kortere wisselstraten en kortere maximum treinlengtes toch een zeer veelzijdig en interessant treinverkeer hebben op een veel kleinere ruimte( met 3m ben je er wel). Wel moet gezegd dat Zutphen in het verlengde van het station een zeer groot opstelterrein heeft en dat er ook nog werkplaatsen zitten maar dat is prima door een schaduwstation te vervangen. Dat opstelterrein is zo groot omdat ook alles wat in Deventer begint en eindigt vanuit Zutphen komt.

Nijmegen heeft bijvoorbeeld ook maar 4 perronsporen maar is/was wel het een na langste station van nederland omdat de meeste van de verschillende fases( a en b) veel langer zijn als in Zutphen, vooral perronspoor 1 is bijna 700m( is ongeveer 4,5m lang). Dus voor zoiets heb je in de lengte veel meer ruimte nodig en het heeft intensiever treinverkeer als Zutphen maar kost dan weer zoveel extra ruimte dat dat voor een modelbaan niet echt tegen elkaar opweegt.

Zou je dus op je modelbaan toch en iets als Arnhem Centraal en iets als Zutphen willen en nog 2 kleine haltes/stations dan kost je dat heel veel ruimte en waarschijnlijk als mooi past binnen de grote ruimte die je hebt. Zeker als je daar dan ook nog een locomotief depot en rangeergedeelte cargo en evt. de bediening van industrie bij wilt hebben. Dan is het denk ik zeker het overwegen waard om te kijken of je wat je wilt niet met 1 groot of middel groot station kan redden om daarmee je andere wensen meer passende ruimte te bieden.

Je verdiepen in het echte treinverkeer en de diverse stations is iets wat naar mijn idee zeer behulpzaam bij het ontwerpen van modelbanen. Als mensen tegen mij over bepaalde situaties/soorten treinverkeer beginnen wat ze graag op hun modelbaan zouden willen hebben dan kan ik dat vaak gelijk terug koppelen naar bestaande voorbeelden in Nederland of Duitsland. Voor het verkrijgen van die kennis hoef je zeker niet te studeren, maar wel te observeren. Gewoon tijdens het reizen en/of treinen spotten observeren hoe het treinverkeer loopt en hoe de sporen en wanneer die gebruikt worden. Als je de tijd maakt/neemt voor het bekijken van dat soort dingen dan kan je denk ik makkelijker op ideeën komen hoe je de ruimte op je modelbaan het beste kunt benutten en hoe je iets kan maken wat het beste op je wensen aansluit.

Zo inmiddels ben ik al 1,5uur aan het typen maar dan heb je ook wat ;) .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door Jeroen »

Hey Michiel, hoe zit t nou ook alweer precies met Köln Hbf? Graag ook alle cargo’s in de omgeving als het kan. 🙈🤣🤣


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Uhm pas jij op wat je wenst Jeroen :ugeek: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Als jij een dagje mij van bier en chips( hmm die heb ik al dat is nu even mijn ontbijt :D ) komt voor zien wil en kan ik daar best een flink eind mee komen ;) :ugeek: Had je Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Essen Hbf, Dortmund Hbf, Münster( westf.) Hbf, Bielefeld Hbf en Hannover Hbf( en ik kan zo nog wel even doorgaan) en de rest van Nederland ook nog gehad willen hebben :ugeek: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

Hoi Michel,

dank voor je uitgebreide antwoord.

Mijn langste trein, die ik op lengte wil houden is een TGV van Kato, deze is naar boven toe , 1,5 meter. Dwz personen vervoer.
Goederen vervoer kan soms wel langer zijn, maar deze zullen niet op een station stoppen, hiervoor wil ik een schaduw station gebruiken.
Ook hoeven de langste treinen van mij niet op ieder station te stoppen. Dus de beide stations die ik wil gaan maken, kunnen verschillend van lengte zijn.
Gemiddeld denk ik dat ik loc+6 rijtuigen een mooie basis lengte vind, dat komt dan ook richting de 1,5 meter.

Ik heb een eerste poging tot een station deel geprobeerd, ik hoor graag jullie feedback
Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Paul, je eerste poging ziet er goed uit links kan overal heen en op elk spoor binnen komen alleen recht mis je eigenlijk 2 wissels. Vanaf de 3 bovenste sporen kan je rechts niet naar het buitenste spoor en andersom. Of het nodig is om vanaf al die sporen naar het buitenste spoor te kunnen kan je je afvragen die verbinding voor 1 of 2 van die sporen toevoegen kan wenselijk zijn vooral als het onderste van de 5 stationssporen geen perron heeft.

Als ik je dan gelijk een andere tip kan geven, de hoek rechts onder is dan een mooie plek voor industrie met 1 of meer spooraansluitingen. In die industrie aansluitingen kan je ook prima hele krappe bogen gebruiken als dat zo uit komt is in het echt ook. Zo lagen in de haven in Nijmegen ook bogen waar een 6400 wel doorheen kwam maar de 64er van de VSM toch zoveel moeite bleek te hebben dat ze na poging uit die bochten weg zijn gebleven.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door maarten »

De lengte van je treinen die je wilt laten stoppen bij je station is inderdaad bepalend. Maar je kunt je ook afvragen of àlle treinen bij je station ook daadwerkelijk moet kunnen stoppen. Je TGV is wat langer, maar moet ie ook kunnen stoppen? Die stopt in werkelijkheid ook zeker niet bij elk station. Je kunt er ook voor kiezen dat ie op een vrij spoor voorbij raast. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

heilko1970
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door heilko1970 »

Hoi Paul,

Ik zit met hetzelfde als jij...waar teken je mee en hoe begin je in hemelsnaam.
Waar heb je je tekening hierboven nu mee gemaakt?Dat ziet er voor mij overzichtelijk uit.

groet Heilko


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Omgekeerd gebeurd in het echt vaker Maarten, de nuttige lengte van het perron bepaald ook regelmatig de lengte van de trein. Zo zou men hier normaal heel graag de sprinter Wijchen-Zutphen verlengen omdat regelmatig niet al het volk voor de HAN bij Arnhem Presikhaaf er in past waardoor de IC naar Zwolle daar nog wel eens extra moet stoppen. Maarja de sporen en perrons in Zutphen kunnen niet verlengt worden dus meer als 5 rijtuigen is niet wenselijk want dan moet je de trein tot op het kruiswissel doortrekken.

Zo zijn ook de IC's tussen Utrecht en Nijmegen een 1,5 jaar beperkt geweest tot 10 bakken omdat ze in Nijmegen op 4a moesten keren en dat spoor niet langer was. Tevens konden de treinen die op 4b werden behandeld niet langer als 6 rijtuigen zijn waardoor de IC naar Roosendaal tegen de stroom in op spoor 3 werd afgehandeld. Afgelopen oktober is Nijmegen een klein beetje verbouwd zodat treinen uit Wijchen nu via 2 op 1a kunnen binnen komen. Betekend wel dat je uit de richting Wijchen nu niet meer op spoor 3 kunt komen want die steek je met een kruising over. Spoor 3 word nu gebruikt om de IC's van/naar Utrecht te laten keren waardoor die weer met 12 bakken kunnen rijden. Alles richting Wijchen kan nu indien nodig heel spoor 4 gebruiken al word meestal of de a of de b fase gebruikt afhankelijk van de geplande lengte.

Als je sporen wil hebben waar je op snelheid door kan rijden dan kan je bijvoorbeeld eens kijken naar Leiden Centraal of Düsseldorf Flughafen. In Leiden reden voor de opening van de HSL Zuid de Beneluxtrein en de Thalys met 140km/u via de midden sporen door het station. Uiteraard kan dat beter....in Düsseldorf Flughafen kan dat gewoon met 200km/u, in Horrem( tussen Köln en Düren) met 250km/u en op de echte hogesnelheidslijnen ook met 300km/u.

Oohja op de vele Ausbaustrecken in Duitsland is met 200km/u langs het perron ook heel gewoon, ga maar eens tussen Hamm(westf.) en Bielefeld kijken of op Düsseldorf Benrath en Leverkusen Mitte.

Ps; Heilko hoe je begint is denk ik ook met kijken op sporenplan.nl dan kan je zien hoe de wisselverbindingen in het echt liggen, dat zou je dan met het teken programma dat je gebruikt op schaal na kunnen maken en past het dan niet kan je vandaar uit gaan schuiven.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

heilko1970 schreef: 21 apr 2020 15:23 Hoi Paul,

Ik zit met hetzelfde als jij...waar teken je mee en hoe begin je in hemelsnaam.
Waar heb je je tekening hierboven nu mee gemaakt?Dat ziet er voor mij overzichtelijk uit.

groet Heilko
Ik gebruik Anyrail, alleen het lukt me ook met veel moeite, maar dat is meer mijn eigen gebrek aan kennis binnen het spoor wereldje.
Ben vaak met iets begonnen, wat het niet was. Nu ben ik veel gaan zoeken naar voorbeelden en met de feedback van mensen probeer ik er nu het beste van te maken.



heilko1970
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door heilko1970 »

Hoi Paul,,bedankt voor je antwoord.Ik volg ook al een tijd de recentste banen hier op het forum,maar krijg maar geen begin uit mijn handen.Ik zal anyrail nogmaals downloaden en kijken of ik het beetje ga begrijpen.

groet heilko


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door shoven »

Vaak werkt het makkelijker als je eerst met potlood en papier (en gum!) aan de slag gaat. Als je dan denkt "dit lijkt wel wat" dan pas uitwerken in Anyrail. Werkt voor mij goed.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door grove den »

Afbeelding
Ik hoop dat ik je plattegrond op de juiste manier begrepen heb....er is dan best een mooie "langs de wand"baan van te maken die , voor N, met max 60 diepte veel mogelijkheden biedt!!
Er zijn op het "einde/ kopse kanten " 2 mogelijkheden ( beiden bijna 120 cm breed)om sporen mbv klimspiraal( 3x) naar een schaduwstation te sturen en terug naar de baan. binnenin dan genoeg ruimte om een werkopening tijdens de bouw te maken/laten. naderhand kan hier "landschap" over gemaakt worden .
Als je midden erin staat wordt je dus omgeven door je treinbaan/landschap/sporen etc etc.

Jos


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Jos en Paul, de tekening van Jos lijkt me inderdaad een goede basis om mee te beginnen zo.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie