Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2020 19:46

Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Math »

Inmiddels zijn we verhuisd naar ons droom huisje, alles gelijkvloers en een ruime zolder.
De zolder is helaas niet hoog en door het schuine dak erg beperkt voor een baan, maar voor problemen zijn oplossingen en binnen enkele weken starten we met de bouw van de dakkapel, waardoor er straks voor de treinbaan een ruimte beschikbaar komt van circa 9,5 x 4,5 meter :D :o :lol:

Dus daarmee heb ik eindelijk iets om mee te gaan ontwerpen.

De schaal word dus N-spoor.
ik ga even uit van nieuwe fleischmann rails, voornamelijk flex.

Ik wil in stappen gaan werken. Als eerste een ruim schaduw station met een ronde om te rijden op datzelfde nivo, vanaf die ronde zal ik dan met wissels naar de helling naar het volgende nivo gaan.

Hier mijn eerste ontwerp hiervoor:
20200509_N-spoorplan_fase1.jpg
20200509_N-spoorplan_fase1.jpg (76.38 KiB) 3352 keer bekeken


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Jeroen »

Kijk aan, ontwerp nummer 1 en direct 46 wissels. Niet van dat benauwde!😂👍

Ja, je kan wachten op de standaard vragen. Kom je ook nog bij dat achterste spoor? En je wil ook een complete ronde rijden......mijn vraag is, waarom? Je zou die wissels ook eerder kunnen leggen, dan kun je per spoor 2 treinen kwijt. Is wel handig als je een verzameling van Schachbrettiaanse proporties hebt, bijvoorbeeld!😂
Maar serieus, kijk daar even naar. Wissels zijn duur en in verhouding kost een meter flexrail eigenlijk niks

Grtz en succes!

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2020 19:46

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Math »

Jeroen schreef: 09 mei 2020 09:32 Kijk aan, ontwerp nummer 1 en direct 46 wissels. Niet van dat benauwde!😂👍

Ja, je kan wachten op de standaard vragen. Kom je ook nog bij dat achterste spoor? En je wil ook een complete ronde rijden......mijn vraag is, waarom? Je zou die wissels ook eerder kunnen leggen, dan kun je per spoor 2 treinen kwijt. Is wel handig als je een verzameling van Schachbrettiaanse proporties hebt, bijvoorbeeld!😂
Maar serieus, kijk daar even naar. Wissels zijn duur en in verhouding kost een meter flexrail eigenlijk niks

Grtz en succes!

J.
Achterste spoor...
het plan is zo getekend, maar in werkelijkheid kan ik tussen het bovenste schaduw station spoor en het spoor dat erbovenligt ruimte laten, ook links en rechts kan ik ruimte laten. Tijdens het bouwen maar eens bekijken hoe een en ander uitkomt.

een complete ronde rijden....
het idee daarvan is enerzijds, dat ik vanaf een vroeg stadium van bouwen wel al rijmogelijkheden heb, anderzijds duurt het langer voor een trein boven is en hij kan vast opwarmen voor hij de helling gaat nemen.

2 treinen per spoor....
een heel goed idee, wat ik inderdaad mee zal nemen.
de wissels kosten nieuw circa 25 euro per stuk, elektrisch aangedreven, dus wel een dingetje.
nu houd ik wel in mijn hoofd dat ik niet volgend jaar al klaar wil zijn met bouwen, dus financieel wel ver uit te spreiden, wat niet wegneemt dat ik per se 40 x 25 euro uit wil geven als het anders kan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door bpieters »

Hoi Math,
Ik ben wel met Jeroen eens dat 24 sporen voor een schaduwstation wel erg veel is.
Een stuk of 8 is meestal voldoende temeer je ook 2 treinen op 1 spoor kwijt kan.
Scheelt al heel wat wissels.Snel geteld kom ik al op 48 stuks in dit plan.
De rest van je materieel kan dan in een vitrine indien nodig.
De opzet met sporen van gelijke lengte is wel goed zo.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Nico Essers »

Het is maar net wat je wilt. Niet iedereen wil een deel van zijn verzameling in een vitrine plaatsen. Dan moet je niet alleen de trein op de baan plaatsen of verwijderen maar ook in de software de trein (de)activeren. Ook een kennis van me heeft veel treinen en bouwt dus daarom bewust een nog veel groter schaduwstation.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door bpieters »

Je hebt wel gelijk,Nico,het is maar wat je wilt.
Ik wil alleen aangeven dat er ook andere mogelijkheden zijn dan gigantische ontwerpen met tientallen wissels en complexe schaduwstations.
Er zijn helaas genoeg modelspoorders die uiteindelijk stoppen omdat het allemaal boven hun hoofd groeit en daarom de interesse verdwijnt.
Mijn idee is beginnen met een ontwerp dat qua tijd en complexiteit te overzien is maar wel evt .uit te breiden is.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Nico Essers »

Klopt Bert, het moet overzichtelijk blijven en je moet weten waar je aan begint
Ik wilde als voorbeeld de bouw van John Tillly's modelbaanproject aanhalen.
Een gigantisch project waar na 5 jaar bouwen een abrupt einde aankwam omdat John er geen zin meer in had.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.0
Zag nu net dat hij na 6 jaar weer langzaam de draad aan het oppakken is.
Maar er zijn genoeg voorbeelden waar het definitief over en uit is en dat wil je zeker voorkomen.
Nu back on Topic


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door bpieters »

Bedankt voor de link,Nico
Ik zal er eens de tijd voor nemen om het helemaal door te lezen.
Doordat ik na mijn verhuizing een kleinere ruimte heb ben ik dus ook met een simpel baantje bezig.
Geen moment spijt van gehad want je kunt lekker afwisselen in werkzaamheden.
Rails leggen zo nu en dan ,dan een weekje bedrading en dan weer een poosje scenery of simpelweg een poosje rijden.
En juist dat maakt het in mijn geval tot een leuke hobby.
Bij de grotere baan die ik eerst had ontbrak nog weleens de motivatie.
Bij een groter ontwerp zou ik dan nog eerder voor modules kiezen als ik het over zou moeten doen.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door bpieters »

Hoi Math,
Even een vraag:
Als je zo'n grote ruimte tot je beschikking hebt waarom dan de keus voor schaal N?
Meestal is ruimtegebrek een reden om een kleine schaal te nemen maar in jouw geval
zou je ook bijv. HO of O kunnen kiezen.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2020 19:46

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Math »

bpieters schreef: 10 mei 2020 22:53 Hoi Math,
Even een vraag:
Als je zo'n grote ruimte tot je beschikking hebt waarom dan de keus voor schaal N?
Meestal is ruimtegebrek een reden om een kleine schaal te nemen maar in jouw geval
zou je ook bijv. HO of O kunnen kiezen.
groet,
Bert

Ik ben ruim 2 jaar geleden met h0 begonnen, heel veel materiaal van in bezit. Maar sinds ik in december een N baantje begonnen ben, ben ik helemaal om.

Als ik met anyrail een baan ontwerp, dan valt het me tegen hoe snel de ruimte met h0 toch gevuld is. Ik wil vooral graag rijlengte, een ruim station en een mooi rangeer gedeelte, dan kun je met N toch heel wat meer.

De ruimte hoeft trouwens niet vol he. Ik begin met een ruim schaduw station, werk daarmee naar een hoger nivo waar ik een station wIl maken en van daaruit een ruime ronde leg. In stappen zal ik dan uitbreiden en zie wel hoe vol het word.

De bouw zal even moeten wachten. Voor de dakkapel die ik wil, zal ik toch een vergunning moeten hebben, helaas.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door bpieters »

hoi Math,

ik begrijp je overweging en je uiteindelijke keus voor schaal N.

Voor het plaatsen van een dakkapel heb je niet altijd een vergunning nodig als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Bijv. als hij niet zichtbaar is vanaf de weg en bij bepaalde afmetingen.
Bovenkant dakkapel: minimaal 0,5 m onder daknok.
Zijkanten dakkapel: minimaal 0,5 m van zijkanten van dakvlak.
Onderkant dakkapel: tussen 0,5 en 1 m boven dakvoet.
Hoogte dakkapel: maximaal 1,75 m
Dakkapel heeft plat dak

groet,
Bert


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door shoven »



Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 09 mei 2020 21:58..... Niet iedereen wil een deel van zijn verzameling in een vitrine plaatsen. Dan moet je niet alleen de trein op de baan plaatsen of verwijderen maar ook in de software de trein (de)activeren.
Hoi Nico, dat is wel een goed punt! Ik had er nooit bij stilgestaan dat je bij besturing met de pc (of andere digitale automatiek) inderdaad de treinen ook steeds moet aan- of afmelden.
Aangezien ik zelf alleen de loks digitaal wil gaan besturen (maar wel handmatig, zonder pc) en de wissels ook zelf omzet, was dit nooit in me opgekomen. Nu snap ik opeens ook beter waarom Märklin mfx heeft ontwikkeld. Dan melden de loks zichzelf aan.

Maar goed, terug naar het baanplan: ik zou zeker niet te groot beginnen. Wil je later wel een groot schaduwstation, dan kun je daar nu al wel ruimte voor reserveren. Maar je kunt het in stappen bouwen. Bv nu eerst 5 parallelle sporen. Dat gast relatief snel en kun je ook snel rijden. De andere 20+ opstelsporen kun je dan later toevoegen. Wel even rekening houden met bereikbaarheid zodat het ook te bouwen is...
Groet, Wim



Onderwerp starter
Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2020 19:46

Re: Eindelijk komt de start van de bouw in zicht

Bericht door Math »

Hoi steven,

Het klopt dat er niet altijd een vergunning nodig is, echter in mijn geval wel.
Als ik de bovenkant van de dakkapel meer als 50 cm onder de nok van het dak houd, dan is het niet nodig. Maar als ik dat doe, zit het plafond op 1.60 en daar kan ik niks mee, ik wil graag zo hoog mogelijk en dat word waarschijnlijk 1 laag pannen onder de nok


Plaats reactie