Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door tv_man »

Ik zit al langere tijd te broeden op het idee om een deel van de baan helemaal opnieuw in te richten. Het linkerdeel voegt heel weinig toe aan de mogelijke treinbewegingen en is eigenlijk alleen een leuk landschapje, maar omdat treinen niet door kunnen rijden is het geen echt paradespoor, want de trein stopt midden in het weiland (op zich realistisch) om dan weer achterstevoren terug te rijden.

Na wat wikken, wegen, maar vooral ook meten uitgekomen bij een toevoeging van 130cm lang met dezelfde breedte als op de rest van de baan, zijnde 20cm. Groter kan niet, want de muren van de kamer zijn een beperkende factor en als ik de breedte in zou willen gaan zou er minstens ruimte moeten zijn voor een ruime keerlus, en ik betwijfel of ik daar een bouwvergunning voor kan krijgen, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Het baanplan zoals hieronder afgebeeld sluit aan de linkerkant van de afbeelding aan op de rest van de baan. (zie: viewtopic.php?f=14&t=10401&p=227436#p227436) Tien centimeter na de rand is er een tweesporig station waar een trein van ruim 60cm kan passeren. De bovenrand van de afbeelding is de tafelrand, aan de onderkant bevindt zich de muur.

Momenteel is het probleem dat als er gereden wordt er twee treinen op de baan passen waarbij een trein op het station staat terwijl de andere even uit het zicht rijdt, maar daarbuiten gebeurt er weinig. Er is dus behoefte aan opstelsporen om ietsjes meer variatie op de baan te hebben. Het plan hier is om twee verdekte opstelsporen te hebben als 'buitenwereld' (beide lang genoeg om een langere trein dan die die op het station kan passeren op op te stellen) en nog twee of drie sporen waarop gerangeerd kan worden of waar een kortere stam op kan staan of iets dergelijks.

Een paar vragen:
- ziet dit plan er werkbaar uit? zijn er problemen die mij niet zijn opgevallen?
- is drie sporen te veel van het goede boven? het bovenste spoor zit erg dichtbij de tafelrand, dus misschien moet ik daarvan afzien, maar de mogelijkheid om het inglenook -rangeerspel te spelen lijkt me ook fijn om te hebben.
- is het doodlopende spoor links (met wagon #34 erop) nuttig genoeg om hem te behouden (en een relatief prijzige Engelse wissel te gebruiken?)
- is de Engelse wissel van peco een goede keuze hier? is het een ramp om hem aan te sluiten en zou het daarom beter zijn om een andere optie te overwegen (lijkt me namelijk een stuk ingewikkelder dan gewone wissels) Heb ook gekeken naar de driewegwissel om ruimte te besparen.

Afbeelding

Het baanplan is getekend in xtrkcad en de wagons geven een indruk van wat er allemaal op zou moeten passen. De langere rijtuigen zijn moderne rijtuigen, de wagons onderaan zijn vierassige open goederenwagons en die op het op een na bovenste spoor zijn korte tweeassige goederenwagons.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Norman,

Leuke uitbreiding. Met betrekking tot je vraag over peco wissels: als ze in het zicht liggen is het zeer mooi. Als het in het schaduwstation ligt kan je misschien beter naar Minitrix of Fleischmann wissels kijken. De reden is vooral praktisch: die zijn wat korter wat net weer een paar extra centimeters oplevert die je voor de treinen kan gebruiken. Maar als ik het plaatje zo bekijkt ligt de Engelse wissel in het zicht....
Met betrekking tot rangeren: vraag is wat je in gedachten heb. Wil je handmatig ontkoppelen, dit met ontkoppelaars doen enz. Wat mist voor rangeren is een omloopspoor: als de trein met een lok voor het spoor inrijd en je ontkoppelt de wagons, zou deze in principe eerst verder naar voren moeten en dan via een omloopspoor naar de andere kant gaan. Juist in dat geval is 3 sporen handig want dan kan de middelste als omloopspoor dienst doen. Tenzij er natuurlijk een lok al klaar staat om de wagons weer mee te nemen (in dat geval is het doodlopende spoor links juist heel noodzakelijk). Mij helpt het vaak om de rangeerbewegingen uit te tekenen.

Succes!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door tv_man »

Hoi Sander,
bedankt voor je commentaar.

Ik heb nog een aantal Minitrix wissels liggen, dus ik zal eens kijken of ze nog bruikbaar zijn. Ze zijn tenslotte al eens ingebouwd geweest op de baan voordat ik al het spoor door Peco besloot te vervangen. Ik vind het stroomgeleidende middenstuk van de Peco wissels wel fijn. Daar wordt het langzaam rijden met korte/lichte locomotieven een stuk minder frustrerend van.

Al het ontkoppelen zal handmatig gebeuren. Ik heb geen ontkoppelaars gebruikt, maar heb het vermoeden dat dat hier niet noodzakelijk is. Kan hier overal goed bij. Behalve dan in het schaduwstation, maar dat zal een plek zijn waar complete stammen wachten om het toneel op te komen. (Ik denk dat er een onopvallende opening moet komen om treinen op weg te helpen als een motortje hapert of iets dergelijks)

Een omloopspoor zou inderdaad meer mogelijkheden geven, maar dat zou de treinlengte erg beperken. Op zich is er op het station (een halve meter naar links) een omloopmogelijkheid als ik de locomotief aan de andere kant van de sleep wil hebben. Ik had eerlijk gezegd er niet eens aan gedacht om het korte doodlopende spoortje (waar rijtuig #34 staat) te gebruiken als opstelspoor voor een wachtende locomotief. Ik had hem eigenlijk alleen gepland als spoor om te gebruiken bij rangeerbewegingen zodat de route naar het schaduwstation vrij zou blijven, maar zo wordt ie nuttiger.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door tv_man »

Schetsje van hoe het geheel eruit zou moeten gaan zien. Op de achtergrond een stedelijke omgeving (en dus totaal gescheiden van het dorpje van de naastgelegen module) Of toch landelijk houden. We zien we.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door tv_man »

Goed, de uitbreiding van de baan van de zomer kwam er niet van, maar dat weerhoudt me er niet van om toch verder te plannen. Ik heb de hoekmodule die door deze uitbreiding vervangen zou moeten worden gewoon nog liggen, dus een alternatief is om te kijken of die te hergebruiken is. Een poosje zitten tekenen en ik besefte dat als ik dáár nog een stukje van een halve meter aan plak er opeens een heleboel ruimte is om mee te werken (en boven rechts is er ook een hoekje bijgekomen):

Afbeelding

En opeens hebben we een kopstation met een omloopspoor én nog ruimte om goederenwagons op te stellen. Misschien dus iets van industrie, goederenoverslag of een haven bouwen in die hoek. Het idee is nog nieuw, ik had eigenlijk niet echt gedacht om iets dergelijks te bouwen op deze baan, maar blijkbaar past het gewoon.

Een aantal dingen om nog over na te denken:
1. Het sporenverloop op het station. Nu zouden er meerdere treinen aan kunnen komen, maximale treinlengte is op de langste perronsporen is vijf moderne rijtuigen + locomotief dus ruim voldoende, vooral nu op het station op het oude deel van de baan een trein van 3 rijtuigen+locomotief het maximale is als je nog wilt passeren.
2. De scherpte van de boog, want koppelen en ontkoppelen in een boog (komt overeen met ongeveer R4-R5) gaat soms lastig.
3. Bouwvergunningen: mijn vriendin gaf aan dat de baan in de huidige vorm eigenlijk wel mooi is...
4. In hoeverre het mogelijk is om de constructie van de oude hoekmodule zo aan te passen dat ik er een stukje van 50x20cm aan vast plak. (ok, schroef)
5. Kijken of iets vergelijkbaars te bouwen is zonder het extra stukje van een halve meter.

Er is dus nog het een en ander om te puzzelen en het kan ook zijn dat er voorlopig niets gebeurt of alleen een plank met een paar opstelsporen wordt gebouwd, maar baanplannen tekenen heeft ook wel wat.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het ontwerp ziet er goed uit, daar kan je echt iets sfeervols van maken ongeacht welk land dat het is.

En die bouwvergunning, voor spoorse werken kan je grond onteigenen toch? :idea: , dus gewoon de amtelijke molen op je vriendin los laten 7(8)7 7(8)7 .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door tv_man »

neudalhausenstadbahn schreef: 23 sep 2020 22:32 Het ontwerp ziet er goed uit, daar kan je echt iets sfeervols van maken ongeacht welk land dat het is.
Oja, daar heb je een punt waar ik niet aan heb gedacht: eigenlijk dacht ik om qua omgeving/land redelijk aan te laten sluiten op het deel van de baan die ik al heb, maar het zou natuurlijk ook aardig zijn om een stuk baan te bouwen dat voor de NS treinen in de verzameling een bijpassende omgeving zou bieden. Ach het wordt er niet gemakkelijker op! :lol:
neudalhausenstadbahn schreef: 23 sep 2020 22:32 En die bouwvergunning, voor spoorse werken kan je grond onteigenen toch? :idea: , dus gewoon de amtelijke molen op je vriendin los laten 7(8)7 7(8)7 .
Bouwen en doen alsof het spoor er altijd al heeft gelegen :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een ander truc past men in Arnhem toe; oude niet meer in dienst zijnde bovenleiding laten hangen. Mocht je daar dan ooit de bovenleiding weer willen gebruiken dan hoef je geen vergunning voor de aanleg aan te vragen.

Om op jou ontwerp terug te komen, ik zat inderdaad een beetje aan Nederlands te denken maar nog meer aan Italiaans en Frans, maar wat ik zeg het werkt voor ieder land.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan uitbreidingsdeel 130x20cm

Bericht door tv_man »

Dat met die bovenleiding zou interessant staan op een modelbaan of diorama. Toeschouwers die zich af zouden vragen waar dat voor dient en dan heb je een origineel verhaal om te vertellen.

Ik ben nu bezig met het bouwen van een eenvoudiger geheel, vooralsnog eerder een schaduwstation, maar met de optie om er een interessantere scene van te maken. We gaan verder in het draadje waar ik foto's van mijn knutselwerkje plaats.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie