Projectbaan Bierbrouwerij

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door RonaldB »

Hoi Allen,

Even testen of ik weer foto's kan uploaden. Ik doe het nu met Postimage. Dat had ik bij anderen ook gezien.
Welke instelling moet ik nemen (foto's website??)

Daarnaast, als het me lukt, zou iki mijn baanplan aan jullie willen voorleggen.
Ik heb het met Anyrail gemaakt.

Commentaar is van harte welkom.

Plan:
Periode 3 (stoom en diesel) L-vormig; het landschap was er eerst en de rails kwamen later.
Hoofdbaan met nebenbahn; geen rechte rails langs de rand van de baan.
Schaduwstation niet te groot; dubbelspoor. Enkelspoor op nebenbahn.
afmetingen 2.00 x 0.80 / 200 x 0.70/0.60 m

Vraag:
Ik heb nu een ontwerp getekend met twee spiralen. Is dat niet te veel voor zo'n kleine baan? Hoe anders?
Geen keerlussen dacht ik? De gedetailleerde invulling komt later nog met waar een dorp/ burgt/ industrie ed.

Good to be back
Groeten Ronald
Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door maarten »

Ronald, leuk om weer wat van je te lezen! Ik ben natuurlijk erg benieuwd wat voor moois je nu weer gaat maken.

Wel of geen klimspiraal is jouw keuze natuurlijk. Hoe belangrijk vindt jij het om veel afwisseling te hebben op je baan? Jou kennende schat ik in dat je meer belang hecht aan een mooie natuurgetrouwe weergave van de habitat van je treinen. Automatisering is dan bijzaak, evenals een al dan niet uitpuilend schaduwstation. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door erik-n-fan »

Een flink formaat project zo te zien! Succes gewenst!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ziet er leuk uit, kan niet de hele baan zien omdat er een deel onder de tafel doorgaat. Toch een opmerking. Aan de linkerkant ga je met een soort bergtraject naar een industrie terrein met spoor aansluiting. Er ligt een "groen" gekleurd spoor waarbij de locomotief met wagons naar achteren moet om via een wissel de spoor aansluitingen van die fabrieken te bereiken. Alleen de lengte van het spoortje waar je vanaf het "paarse" spoor op aan komt is wat aan de korte kant als je dat gaat vergelijken met de spoortjes bij de fabriek. En je moet nog rekening houden met de lengte van een locomotief.

Aan de rechter kant ga je met een R2 je eigen spoor kruisen. Kijk even goed of je uitkomt met de hoogte van die kruising en of die stijging/daling niet te sterk is. Het zelfde geld voor het dubbelsporige "grijze" traject, alleen door de gekozen boog heb je daar iets meer ruimte.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door RonaldB »

Hier nog even een railplan overzicht zonder scenery.
#Zaunkonigs: Bij A; industrie gedeelte links, heb ik de opstelrails was langer gemaakt. Er is daar genoeg ruimte.
Die opmerking over de doorrijhoogte heb ik even nader bekeken. Goed punt. In deze tekening gaat donker blauw na de wissel stijgen en heeft ongeveer 110 cm voordat het de andere sporen gaat kruisen. De licht blauwe sporen gaan vanaf daar zakken en dat is ongeveer 90 centimeter voordat ie gaat kruisen. Samen ongeveer 2 meter was goed zou moeten zijn voor 6 cm. hoogte verschil. Ik heb de boven helix iets verschoven naar links boven.

Verder heb ik lang zitten pluizen om niet te veel rail neer te leggen. Ik heb dan ook niet een echte paradebaan. Maar vanaf helix 3 links, tot aan het station si er een klein stukje wat daar misschien voor door kan gaan. Je kan ook niet alles wensen. Niet op deze ruimte althans.
Verder heb ik nog mijn bedenkingen over de dubbele gebogen wissels rechts naast het station. Ze lopen niet lekker geleidelijk.
Ik heb ook al rechte wissel geprobeerd. mahhh. Iemand nog een idee. Station korter???

Afbeelding

Nog even een teaser. Links boven moet die bierbrouwerij komen.(Groene rails)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door Hube »

Dat gebouw lijkt erg veel op de Kibri Siux schoenenfabriek :)
Alleen veel mooier !!!
Heb je dat zelf zo gedaan of is het ook zo als bouwpakket te krijgen?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat ziet er al mooi uit! Die brouwerij van binnen is ook geweldig!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door RonaldB »

Gerard,
Dit is een bouwdoos van Kibri nr. 7320. Er staat geen naam op, maar het is een fabriek uit de zogenaamde "Grunderzeit".
Dat was in Duitsland een tijd van grote economische groei, waarbij ondernemers snel rijk konden worden. mede dankzij de opkomst van de stoomtrein.
Deze tijd valt samen met het begin van de industrialisatie.

Maar ik vind het gewoon een mooie bouwstijl. De binnenkant heb ik heringericht met een extra vloer (1e etage) en inrichting naar eigen fantasie.
De buitenkant heb ik zwaar geweathert.


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door Hans »

Hallo Ronald,

De buitenkant is erg mooi, maar de binnenkant is werkelijk schitterend. Diepe bewondering ! _o_ _o_ _o_

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door Hube »

Ronald,
Die brouwerij ziet er prachtig uit, van binnen en van buiten. _o_
Lekker vies gemaakt.
Ik heb er ook 1 besteld. Die moet wel verbouwd worden om te passen op de plek waar ik het wil hebben.
In mijn tijdperk, 60~70tig, stonden de laatste exemplaren van dit soort gebouwen in Enschede vaak al leeg.
Als relikwieën uit de gouden tijd van de textiel industrie.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door RonaldB »

Afbeelding

Even een kleine gedachtengang over het ontwerp van het project dat ik even met jullie wil delen.
Vorig ontwerp had mijns inziens de volgende nadelen:
Te ver in de hoek zou er veel gerangeerd worden bij de bierbrouwerij. Bij hapering kan je daar niet goed bij.
Er zouden minimaal 2 helixen gemaakt moeten worden. Dat zou wel kunnen, maar voor een eerste baan wellicht niet gelijk aan te raden??!!

Ik heb het project iets vereenvoudigd.
Ik heb de bierbrouwerij links naar voren gehaald, zodat ik er beter bij kan tijdens het rangeren.
Geen moeilijke helixen meer.

Graag heb ik jullie meningen over de radius van de bogen en de ligging van het schaduwstation.
Ik wil met een open bodem via de onderkant (hoogte tafel 1.10 m) er eventueel bij kunnen??!!
Ik dacht dat ik ongeveer R2 had aangehouden.
De rechter bocht daalt in ongeveer 1.80 / a 2 meter 6 centimeter naar beneden om onder het station door te kunnen.
De grote boog rechts wil ik nog wel onderbreken door een rotsmassief, zodat niet de gehele boog zichtbaar blijft.

Verder houd ik me aanbevolen voor verdere opmerkingen, tips..

groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door bpieters »

Linksboven staat een maat van ca.41cm.
Dan is de boogstraal eerder richting R1 dan R2.
Zou dus ca.46 cm moeten zijn voor R2.
Dat geldt ook in mindere mate voor linksonder.
De brouwerij is niet van beide sporen bereikbaar.
Een aantal overloopwissls toevoegen is misschien een optie.
Verder wel een lekker rustig plan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door bpieters »

je zou de overloopwissels in het schaduwstation kunnen maken anders doe je denk ik teveel afbreuk aan het ontwerp.
De binnenbocht linksonder wordt in dat geval dan in 2 richtingen bereden.
Een derde spoor toevoegen is ook nog een optie.
Wel zou ik in beide gevallen tpv. het station een extra omloopspoor maken in de brouwerijsporen.
Tpv. het perron zouden dan 5 sporen liggen.
In het schaduwstation zou ik aan de binnenzijde ook nog een extra opstelspoor maken.
Dan heb je minder verstoring van het rondrijdende treinverkeer van de treinen van en naar de brouwerij.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door RonaldB »

Hoi Bert,

Fijn dat je even meedenkt.
Wat betreft die boogstralen, snap ik wel. Daar maak ik me niet zo druk om. Ik kan door wat te verschuiven bij de onderdoorgang van het spoor bij het station wel wat meer ruimte creëren. Ook bij de bocht links onder.
Dat de Brouwerij niet van beide sporen bereikbaar was, is inderdaad een dingetje wat mij opviel, maar in die linker bocht met de Pecorail gebogen wissels, paste niet in de smalle radius van de linkerbocht.
Jou idee om een aantal overloopwissels te plaatsen in het schaduwstation staat mij wel aan. dat zou daar voor een oplossing zijn. Moeten de treinen wel een stukje tegen de richting in, vanuit het schaduwstation, maar afijn. Goed idee.

Dan raak ik je even kwijt. Ik snap niet 'een extra omloopspoor' thv. de Brouwerij. En dan 5 sporen bij het station.
Als je van links naar rechts kijkt, heb je 1,2,3,en 4 perrons. Na het perron loopt het spoor (wissel) naar het doorlopende dubbelspoor. Vanuit het station rechtdoor, wordt het aan-afhaak/ opstelspoor voor de Brouwerij. Vandaaruit worden door de rangeerlok opgehaald.
Wat zou de functie zijn van nog een (5e)spoor? met omloopwissels,.. waar?

Nog een extra spoor in het schaduwstation is ook nog een goede tip. Maar bedoel je nu 5 of 6 sporen daar?
Mvg.
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Ik dacht aan zoiets.
De omloopwissels en extra sporen toegevoegd.
Ik denk dat 5 sporen in het schaduwstation bedrijfstechnisch genoeg is, maar als je er 6 kwijt kunt zou ik dat zeker proberen.
Een extra opstelspoor is sowieso altijd aan te bevelen als er voldoende ruimte voor is.
Je kunt dan in ieder geval een trein "parkeren".
Dan zou ik wel 3 in zowel binnen als buitenspoor doen.

Ik vind dit een leuk ontwerp zo.
Niet overladen met sporen en volop ruimte voor scenery.
Rechts in de grote boog is evt. nog ruimte voor 1 of 2 kopsporen met goederenloods of laadperron oid.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door RonaldB »

Hoi Bert.
Bedankt weer voor je feedback. Ik ga dit plan verder uitwerken!!!
Misschien kan je nog even de bedoeling van 5e spoor bij het station uitleggen. Wat is functie. Wat had jij in gedachten??
Zelf dacht ik namelijk dat ik bedrijfsmatig voldoende had aan het uitlopende spoor bij perron 1. Ik had ook daar mijn stationsgebouw gepland.
Mvg.
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Projectbaan Bierbrouwerij

Bericht door bpieters »

Mijn gedachte was om op dat 5e spoor evt. wat wagons te plaatsen vanuit de brouwerij die op een later moment opgehaald worden en dat er dan nog een rangeerlok om kon rijden zonder het hoofdspoor te gebruiken.
Maar dat was maar een suggestie.
Als het bedrijfstechnisch niet nodig is kun je hem gerust weglaten.


Plaats reactie