Tukkerland :)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

Hallo allemaal,

Mijn baan begint zich te vormen... Tijdperk: 1980-1995 (IV), landschap beetje Twente / Salland achtig. Vandaar de -voorlopige- werktitel Tukkerland.

Na veel (veel!) gepuzzel in RailModeller Pro (MacOS) heb ik ondertussen een baanplan dat ik wel "durf" te delen hier als "newbie" :lol: .
Het geheel bestaat uit twee lagen, er komt een helix ter verbinding van die twee lagen. Ik denk dat ik ongeveer 30cm tussen de lagen doe om voldoende ruimte te hebben om er bij te komen.

Alle rails is Peco 55.

Allereerst het niveau 0, het schaduwstation. Deze heeft ook een rondje zodat ik al in een vroeg stadium van de bouw lekker rondjes kan rijden _o_ .
De twee losse sporen linksonder die naar beneden wijzen gaan naar de helix.

Afbeelding

Dan niveau 1, de zichtbare baan. Deze behoeft denk ik een stuk meer uitleg. Allereerst de aansluitingen op de helix, dat zijn er twee, in het linkerdeel van de baan zichtbaar. Via een tussenniveau vlak onder niveau 1 wil ik deze vier sporen weer terugbrengen naar 2 en aansluiten op de helix. Ik zat te puzzelen namelijk dat ik zowel de binnen- als buitenbaan zowel opgaand als neergaand op de helix wilde aansluiten en dit leek me de enige echt logische methode.

Dan het hoofdstation, losjes gebaseerd op station Deventer en Almelo. Twee perrons verdeeld in een a- en een b-deel. Hiermee kun je op de twee perrons vier kleinere treinen of 2 langere intercity's verwerken. Het gehele station komt op een dijklichaam met een gebouw aan de voorzijde met een uitgang op straatniveau. Ik heb hier nog wat ruimte om de plaat eventuele een paar centimer breder te maken voor als dat nog niet helemaal past.

Het station heeft ook een kopspoortje aan de oostzijde voor de boemel. Deze boemel gaat na de bocht over een eigen enkelspoortje met een stationnetje met middenperron bovenaan en een eindstation linksonderin het geheel met een middenperron en twee opstelsporen. De boemellijn ligt verhoogd en gaat over alles heen.
Het station heeft aan de noordzijde een extra perron en rails voor een PTT Post station en wat andere kleinere goederen ofzo. Aan de onderzijde een tweetal opstelsporen.

Het hoofdspoor daalt aan beide zijden van het station naar plaatniveau en komt uiteindelijk links van het station onder zichzelf door.

Alle bochten in het gehele plan zijn minimaal R2 qua radius zodat alle treinen er moeiteloos doorheen gaan. Eigenlijk gaan alle treinen die ik heb ook wel door R1, op de boemel na (DE2 van Atelier Guarniero), die heeft echt R2 nodig. Maar ik vind R1 ook gewoon erg lelijk en heb het dus willen voorkomen.

Alle kritieken, ideeën en suggesties meer dan welkom!


Afbeelding

Ik ben van plan om in dit topic de voortgang van de bouw ook een beetje te documenteren. Nu nog even geen foto's want het is hier een troep :).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

P.S. ik heb een Z21 Start van Roco voor de aansturing en ga dus alles digitaal doen. Bij de bouw ook gelijk alles indelen in blokken, wissels electrisch aansturen etc. Op de PC / Mac gebruik ik RocRail.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Tukkerland :)

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Zap (misschien even een naam vermelden, dat 'praat' wel zo lekker,

Lekkere ruime opzet heb je, hier is zeker wat moois van te maken, en zo te zien heb je redelijk veel leuke elementen op de baan kunnen inplannen!

Wat mij opviel aan het schaduwstation zijn de verschillende doodlopende sporen. Als je met een helix rijd, voegt dit echt waarde toe? De naar links gaat misschien voor de boemel (al heb je wel heel veel), maar die rechts zitten kijken wat overbodig. Daarnaast heb een een heerlijk groot schaduw station dat je eigenlijk totaal niet benut met sporen. Als je toch de ruimte heb kan je makkelijk meer sporen creëren, of zelfs de meerdere sporen door laten lopen naar de achterkant (met 90cm is het diep genoeg om 5 sporen de bocht aan de rechterkant te laten maken en op die manier breid je de capaciteit uit zonder extra wissels nodig te hebben.)

De bovenkant ziet er leuk uit met veel afwisseling!

Success,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

Hoi Sander,

Ik kan je niet helemaal volgen maar ik vermoed dat je bedoelt dat ik beter de zes doorlopende sporen verder kan laten doorlopen via de achterkant. Daar zit inderdaad ook wel iets in, al heb je dan wel het euvel dat een trein een andere kan blokkeren als het een beetje vol staat.
De opstelsporen op het schaduwstation zijn juist bedoeld om met minder wissels toch meer ruimte te maken voor 'stalling'. Dat die alleen te bereiken zijn door 'achteruit insteken' vind ik niet zo erg.
Maar, je hebt ook wel weer een punt wellicht. Ik ga nog eens een versie tekenen met jouw idee grofweg en dan eens wissels tellen ;).

Mijn naam is Pim trouwens, hoi :)


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Tukkerland :)

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Pim,
Ja inderdaad, je hebt me goed begrepen. :)
Achteruit insteken klinkt wel ok, maar als je op een gegeven moment automatisch wil rijden word dit misschien een probleem. Zo'n activiteit kan een bottleneck vormen in je schaduw station.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

Sibbesuisje schreef: 05 aug 2020 14:16 Zo'n activiteit kan een bottleneck vormen in je schaduw station.
Ik heb nog geen praktische ervaring ermee, maar theoretisch zie ik niet zo goed waarom? Alle insteeksporen worden eigen blokken en als je goed bent ingeregeld moeten de software toch best netjes een trein achteruit moeten kunnen 'inparkeren'?


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Tukkerland :)

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Pim,

Voor het insteken zal de trein eerst moeten stoppen (en dus het spoor richting de helix blokkeren) voordat je het insteken kan beginnen. In die periode kan er geen andere trein langs tot de wissels en het spoor weer vrij zijn. Je hebt gelijk dat systeem technisch dit geen probleem moet zijn, maar door de rangeerbeweging die tijd kost kan het zijn dat je andere treinen dus veel moeten wachten en dan kan het bij de scenery opeens erg rustig zijn. Je wil juist in de bovenlaag van je baan veel actie zien en dus is een goede doorstroming van de treinen vanuit het schaduwstation naar de helix belangrijk.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

Zie wat je bedoelt inderdaad. Zal eens gaan puzzelen hoe ik dat insteken kan fixen zonder de hoofdlus te blokkeren!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

Even geknutseld en ik denk dat ik hiermee het probleem redelijk oplos:


Afbeelding

Er is nu ruimte om 'in te steken' en de doorlopende sporen heb ik wat verlengd voor meer doorgaande ruimte.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Tukkerland :)

Bericht door Sibbesuisje »

Inderdaad, dit lijkt de bottleneck helemaal op te lossen.
Succes met het verdere uitwerken, ben benieuwd hoe de scenery eruit komt te zien. Zo'n DE2 van Guarniero verdient ook wel een mooi baantje om op te rijden ;)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Tukkerland :)

Bericht door Wim H »

Hoi Pim,

Leuk baanplan en thema!
Nog een opmerking over je schaduwstation. Je schrijft dat je terug wilt steken om bij de kopsporen te kunnen parkeren. Nu kan dat wel (Nico Essers hier op het forum doet dat ook, zie zijn baanplan Bunderbahn 2). Maar ik vroeg me even af voor welk type treinen je deze opstelsporen wilt gebruiken. Als dat alleen voor treinstelllen (en trek-duwtreinen) is, kun je de bundel kopsporen ook andersom aansluiten. Er is ruimte genoeg, zie ook het schetsje hieronder:

Afbeelding

Vanuit de helix rij je direct binnen op een kopspoor zonder de doorgangssporen van het schaduwstation te berijden. En om te vertrekken rij je via het blauwe spoor direct terug naar de helix. De doorstroming vanuit (en naar) de helix is dus sneller, waardoor ook het treinverkeer in het zichtbare deel maximaal is. Je kunt ook sneller 2 treinen achter elkaar naar de kopsporen laten rijden, omdat je niet telkens terug hoeft te steken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland :)

Bericht door Zap75 »

Dank voor je suggestie Wim, maar ik zie er toch wel een paar problemen mee... Zo kun je alleen nog een trein achteruit terug de helix insturen... Lijkt me niet wenselijk. Sowieso wil ik nog kijken naar een keerlus in dit baandeel hoor, juist om meer variatie te verkrijgen.
Ook zijn die sporen nu niet meer aangesloten op de rest van het schaduwstation en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Al zou je je ook kunnen afvragen of dat ook nodig is.

Ik vraag me ook af of het achteruit insteken nou echt zoveel problemen gaat opleveren, maar ik word uiteraard niet gehinderd door ervaring (m'n eerste serieuze modelbaan na wat spelen met H0 ooit lang geleden). Ik denk dat ik gewoon ga testen en kijken of dat bevalt. Aangezien de treinen bij m'n eerste tests werkelijk zacht als boter over de Peco code 55 wissels lopen ben ik er redelijk gerust op dat achteruit steken met een sleep van wat rijtuigen wel te doen moet zijn?
Tenzij iemand nog een briljante ander idee heeft ;).


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Tukkerland :)

Bericht door Wim H »

Hoi Pim,
Zap75 schreef: 12 aug 2020 22:34 ... Zo kun je alleen nog een trein achteruit terug de helix insturen... Lijkt me niet wenselijk.
Daarom schreef ik ook "voor treinstellen". Dan maakt het niet uit als je achteruit de helix in gaat :)

Zap75 schreef: 12 aug 2020 22:34 Ook zijn die sporen nu niet meer aangesloten op de rest van het schaduwstation en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Al zou je je ook kunnen afvragen of dat ook nodig is.
Ja, inderdaad. Waarom zou het met elkaar verbonden moeten zijn? Een schaduwstation is een technische (nood)oplossing. Aangezien je niet de tijd en ruimte hebt om een heel traject (of zelfs spoorwegnetwerk) uit te beelden, is het een trucje om de treinen even uit het zicht te houden en daarmee variatie in het zichtbare deel te krijgen. Dan kun je de diverse opstelsporen dus prima van elkaar loskoppelen.

Ik zou het schaduwstation daarom ook zo simpel mogelijk houden: een lus met een aantal doorgaande opstelsporen.
Om wissels te besparen kun je kopsporen toevoegen.
Heen en weer steken kan technisch wel, maar zou niet mijn voorkeur hebben als je ruimte hebt om het anders op te lossen. Tenzij het een doel op zich is (het uitvogelen om het werkend te krijgen).

Zap75 schreef: 12 aug 2020 22:34 Ik vraag me ook af of het achteruit insteken nou echt zoveel problemen gaat opleveren....
... Ik denk dat ik gewoon ga testen en kijken of dat bevalt. Aangezien de treinen bij m'n eerste tests werkelijk zacht als boter over de Peco code 55 wissels lopen ben ik er redelijk gerust op dat achteruit steken met een sleep van wat rijtuigen wel te doen moet zijn?
Zoals ik al schreef, heeft Nico Essers dit in het verleden gebruikt en werkte het bij mijn weten naar behoren. Zie de link hieronder:
viewtopic.php?p=203989#p203989
In dit bericht linked hij ook naar een youtube filmpje waarin achteruit wordt teruggestoken in het S-station.

Groet, Wim


Plaats reactie