Mijn baanplan....

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

Goedendag,

Eindelijk is het dan zo ver. Ik heb een (eerste) baanplan. Plan is om met ongeveer 6 treinen digitaal te rijden. Ik gebruik hiervoor de zwarte Z21. Met de lay-out ben ik zelf erg tevreden maar miss zijn er zaken waar ik niet aan gedacht heb, dus zou ik graag jullie (kritische) mening horen. Als ik iets zou moeten veranderen wil ik graag wel de reden horen waarom ik het moet veranderen zodat ik zelf ook in kan schatten of ik het nodig vind 😊. Alvast bedankt voor de reacties. Tevens zal ik deze ook op de FB pagina van n-spoor plaatsen.
Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Mijn baanplan....

Bericht door erik-n-fan »

Mooi grote ruimte zo te zien. Wel eenvoudig plan qua rij mogelijkheden maar als dat je doe is prima.
Welk merk spoor is dit? Ikzelf heb altijd twijfels bij hele/halve engelsman betrouwbaarheid. Rechts onder heb je een s beweging in de treinen naar de onderste 2 sporen wat ook betrouwbaarheidproblemen kan geven.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

erik-n-fan schreef: 29 nov 2020 14:19 Mooi grote ruimte zo te zien. Wel eenvoudig plan qua rij mogelijkheden maar als dat je doe is prima.
Welk merk spoor is dit? Ikzelf heb altijd twijfels bij hele/halve engelsman betrouwbaarheid. Rechts onder heb je een s beweging in de treinen naar de onderste 2 sporen wat ook betrouwbaarheidproblemen kan geven.
Ja afmetingen zijn 4.22 bij 1.22. Is Fleischmann piccolo. Die s beweging heb ik gemaakt om wat ruimte te creëren voor een mooi perron. Das eigenlijk de enige reden dat ik die gemaakt heb.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Wim H »

Hallo Mathijs,

Die S bocht zou ik inderdaad iets minder scherp maken. Zeker in een wisselstraat geeft dat toch een veel grotere kans op ontsporingen.
Aan de rechterkant kun je hem vrij eenvoudig iets minder scherp maken door hem pas na het wissel te leggen (ipv tussen de wissels). Je perron hoeft niet strak tussen de wissels te liggen, dat doen ze in het echt ook vrijwel nooit. En ruimte heb je genoeg, dus dat perron kan best iets minder lang.

Je hebt links trouwens ook een S bocht, direct rechts van het engels wissel. Daar is de s bocht trouwens heel eenvoudig te vermijden door het engels wissel iets te verschuiven naar rechts onder.

De engelse wissels van Fleischmann Picolo zijn trouwens redelijk qua betrouwbaarheid. Op de vereniging waar ik in NL lid van was, hebben we er ook 1, en dat gaat meestal goed. Maar als er ergens iets ontspoort, is het altijd op het engelse wissel...

Groet, Wim



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Mijn baanplan....

Bericht door erik-n-fan »

En ik zou ook toevoegen, bedenk je dat strak langs de rand van de tafel rijden geen mooi gezicht is. Dus wanneer je werkelijk gaat bouwen zorg dan dat je iets schuin op de rand van de tafel gaat rijden. Minder strak tussen de wissels/ wat vloeiender verloop van het spoor oogt echt vele malen beter. Laat het rechte stukje spoor achterwege in de bochten en draai je layout een paar graden dat zal al een hele hoop schelen wanneer je de scenery toevoegt.

De sporen boven zou ik zowel binnen als buitenste spoor hetzelfde doen als je buitenste spoor nu. Dan rijdt de trein de bocht door en is de hoek hetzelfde bij het nemen van de wissel in afbuigende stand.

Laatste idee is om eventueel de complexere wisselstraat links wat te eenvoudigen en dan bijvoorbeeld 2 kopsporen te hebben voor treinstellen die daar keren / van richting veranderen. Dit om niet alleen rondjes te gaan rijden telkens in dezelfde richting.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

Wim H schreef: 29 nov 2020 19:38 Hallo Mathijs,

Die S bocht zou ik inderdaad iets minder scherp maken. Zeker in een wisselstraat geeft dat toch een veel grotere kans op ontsporingen.
Aan de rechterkant kun je hem vrij eenvoudig iets minder scherp maken door hem pas na het wissel te leggen (ipv tussen de wissels). Je perron hoeft niet strak tussen de wissels te liggen, dat doen ze in het echt ook vrijwel nooit. En ruimte heb je genoeg, dus dat perron kan best iets minder lang.

Je hebt links trouwens ook een S bocht, direct rechts van het engels wissel. Daar is de s bocht trouwens heel eenvoudig te vermijden door het engels wissel iets te verschuiven naar rechts onder.

De engelse wissels van Fleischmann Picolo zijn trouwens redelijk qua betrouwbaarheid. Op de vereniging waar ik in NL lid van was, hebben we er ook 1, en dat gaat meestal goed. Maar als er ergens iets ontspoort, is het altijd op het engelse wissel...

Groet, Wim
Thnx Wim. Ik zal er naar kijken. En miss dat ik het met flexrails op kan lossen. Hopelijk zorgt dat voor minder ontsporingen.

Ik wil wil wel een zo lang mogelijk perron. Ik hou er echt van als zo’n intercity lang langs een perron rijdt.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

erik-n-fan schreef: 29 nov 2020 19:45 En ik zou ook toevoegen, bedenk je dat strak langs de rand van de tafel rijden geen mooi gezicht is. Dus wanneer je werkelijk gaat bouwen zorg dan dat je iets schuin op de rand van de tafel gaat rijden. Minder strak tussen de wissels/ wat vloeiender verloop van het spoor oogt echt vele malen beter. Laat het rechte stukje spoor achterwege in de bochten en draai je layout een paar graden dat zal al een hele hoop schelen wanneer je de scenery toevoegt.

De sporen boven zou ik zowel binnen als buitenste spoor hetzelfde doen als je buitenste spoor nu. Dan rijdt de trein de bocht door en is de hoek hetzelfde bij het nemen van de wissel in afbuigende stand.

Laatste idee is om eventueel de complexere wisselstraat links wat te eenvoudigen en dan bijvoorbeeld 2 kopsporen te hebben voor treinstellen die daar keren / van richting veranderen. Dit om niet alleen rondjes te gaan rijden telkens in dezelfde richting.
Wat je in je eerste alinea schrijft begrijp ik niet helemaal helaas 😔. Wat bedoel je met schuin op de rand? Moet ik de buitenkant verhogen???

Tweede alinea snap ik. Ik zal eens kijken hoe dat er uit ziet als ik het aan pas.

Wat je derde alinea betreft weet ik niet wat een kop spoor is. Ik zal het eens Googlen 😁


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn baanplan....

Bericht door BenQ »

Kopspoor is een doodlopend spoor.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Hans »

Mathijs

Bij een breedte van 1.22 moet je wel opletten dat je overal goed bij kunt. O.a. voor onderhoud en bij storingen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

Thnx Hans. Ik denk idd dat ik er wielen onder moet gaan zetten.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

BenQ schreef: 30 nov 2020 11:01 Kopspoor is een doodlopend spoor.
Thnx BenQ


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Wim H »

Mathijs schreef: 29 nov 2020 23:20 Ik wil wil wel een zo lang mogelijk perron. Ik hou er echt van als zo’n intercity lang langs een perron rijdt.
Ik snap dat je een lange IC ook aan een perron wilt kunnen laten stoppen. Maar je hebt nu ongeveer 250 cm tussen de wisselstraten en dat is wel heel lang!

Daarnaast hoeft niet ieder spoor of perron even lang te zijn. Je zou 1 lang perron kunnen nemen. Op de bijbehorende 2 sporen kunnen dan je lange ICs stoppen. Voor de andere (kortere) treinen zijn er dan kortere sporen beschikbaar.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan....

Bericht door bpieters »

Om het wat afwisselender te maken zou je ipv 2x2 sporen boven in het schaduwstation naar 2x3 of 4 kunnen gaan.
Dan kun je ook een trein eventjes parkeren.
De ruimte is er wel voor.
Groet
Bert



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan....

Bericht door Mathijs »

bpieters schreef: 30 nov 2020 20:02 Om het wat afwisselender te maken zou je ipv 2x2 sporen boven in het schaduwstation naar 2x3 of 4 kunnen gaan.
Dan kun je ook een trein eventjes parkeren.
De ruimte is er wel voor.
Groet
Bert
Thnx Bert. Ik heb al wat aanpassingen gedaan. Ik ga m even als nieuw onderwerp aanmaken. Laat maar weten wat je er van vindt.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn baanplan....

Bericht door shoven »

Ik zo het wat speelser maken. Alles loopt nu nogal in een rechthoek, terwijl je wel de ruimte hebt om de rails wat meer in mooie flauwe bogen te laten lopen.
Dan krijg je meer dit soort bogen:

Afbeelding

Maar het is jouw baan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie