baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
munkstje
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2020 08:54

baanplan

Bericht door munkstje »

Na lange tijd wachten aankoop en verbouwen huis) kan ik eindelijk startten met deze hobby.
Na veel baanplannen te hebben getekend kwam ik uit op deze. graag had ik eens geweten wat jullie ervan vinden voor ik start .


Afbeelding


Afbeelding


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: baanplan

Bericht door Hugo »

Het helpt als je ons wat meer informatie geeft. Denk aan de afmetingen van de ruimte/tafel, tijdperk, land, rails, landschap etc. En wat is voor jou belangrijk? Moeten de treinen vooral rijden, het digitale feest of wil je helemaal los gaan op scenery?

Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren op het grote groene vlak rechtsonder? Verder zou je het wat minder "stijf" kunnen maken door de rechte stukken niet parallel aan de randen te laten lopen en/of te kiezen voor meer vloeiende lijnen.

Mijn aanname is dat rechts in het midden een station komt? In de huidige situatie lijkt het of de perrons erg kort worden en er is aldaar geen verbinding tussen het rechter- en linker gedeelte?

Hopelijk heb je hier wat aan.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
munkstje
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2020 08:54

Re: baanplan

Bericht door munkstje »

het is idd de bedoeling dat in het midden gedeelde van het lang stuk een klein dorp komt. de perrons kunnen nog wat verlengt worden want de afstand kan zeker verlengt worden, Aan de rechterkant zou ik wat kleine industrie maken (zagerij). Aan de linkerzijde zou ik graag een berglandschap maken met meertjes enzo , dus redelijk veel scenery.
Aan het plan kan nog geschroefd worden van lengte want heb ik zeker nog speelruimte. ik heb aan elke zijden bijna 3 meter lengte en meer dan 1 meter breedte.
Zelf ben ik er nog niet uit of ik digitaal of analoog zal rijden. Wat zeker is dat het tijdperk 3 zal worden, Deze week start ik met het kader te maken


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: baanplan

Bericht door Nico Essers »

Je spreekt over meer dan 1 meter breedte. Betekend dit dat je ook via de achterzijde bij de baan kan komen? Anders ga je problemen krijgen met de bereikbaarheid vooral in de linker bovenhoek bij bouwen, onderhoud enz. Of je moet al een verwijderbaar deel maken achter het station.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
munkstje
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2020 08:54

Re: baanplan

Bericht door munkstje »

Nico Essers schreef: 19 dec 2020 23:11 Je spreekt over meer dan 1 meter breedte. Betekend dit dat je ook via de achterzijde bij de baan kan komen? Anders ga je problemen krijgen met de bereikbaarheid vooral in de linker bovenhoek bij bouwen, onderhoud enz. Of je moet al een verwijderbaar deel maken achter het station.
ja hoor, alles is vlotjes bereikbaar



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baanplan

Bericht door tv_man »

Wat al genoemd is: de stationssporen lijken erg kort zo. Bedenk wat de langste trein is waarmee je van plan bent te rijden en ga op basis daarvan nadenken hoe lang het station moet zijn. Dan heb je de lengte van de stationsporen.

Wat zou kunnen helpen is als je ook een foto zou plaatsen van de ruimte waar de baan moet komen te staan, krijgen wij ook een betere indruk over hoe iedere hoek bereikbaar is. Hier op het forum is er een heleboel ervaring met deze dingen en bereidheid om te helpen. Hoe meer informatie des te beter kunnen we meedenken.

Je geeft aan in je eerste bericht dat je eindelijk kunt starten met de hobby. Misschien is het handig om te beginnen met een bescheidener baantje om een beetje de techniek en het bouwen onder de knie te krijgen alvorens een best ambitieuze baan te gaan bouwen. Dan kan je ook direct al rijden en wanneer je gaat bouwen aan deze grotere baan kan je een groot deel van de spullen hergebruiken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie