de werkplaats-baan -165 x 85

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Je zou verwachten dat dat vermeld wordt door de verkoper/fabrikant. Maar ja...
Alternatief is om met de centrale je decoders uit te lezen. Klopt het dat je de zwarte Z21 hebt? Die kan dat.

De waarde van CV3 is in seconden, dat zegt mijn Kuehn handleiding in elk geval. Heb je geen handleiding van je decoder erbij gekregen? Daar staat het in als het goed is (en je weet meteen welke decoder het betreft :mrgreen: ).

Voor meer info over CV's zie (onder andere) hier.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

neen geen handleiding van de door de fabricant ingebouwde decoder.( noch van minitrix, noch van FM)
vandaag de vraag !
ik heb een boekje dat bij de loc's hoorde. in meerdere talen . Daar staan wel de waardes van CV in alsook de eventuele schakelbare functies.
maar nergens welke decoder er nu inzit.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

dat de tijd in seconden is, had ik al vermoed. Telkens ik de loc wou laten rijden moet ik even tot 4 tellen voordat hij bewoog.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Kan het zijn dat ik DCC(126) decoders heb in die drie loc's

Als ik zo kijk naar de CV tabel, zie ik dat voor de loc adressen alleen al je een waarde van 1-127 kan invullen.
een ander CV waardes van 0-tot 255.

Ik veronderstel ,mocht ik b.v. een DCC(28) hebben ik dan geen adressen van 127 kan invoeren. ??


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Dat heeft niets met elkaar te maken.
De DCC 14,27,28 of 128 waardes geven aan in hoeveel rijstappen je de snelheid van de loc kunt regelen (dus hoe fijn, in hoeveel stappen, kun je de snelheid regelen tussen 0 en 100%). En dat is iets dat je gewoon kunt instellen in de decoder (CV29). Itrain wil dat weten om o.a. te kunnen ijken.
De meestgebruikte waarde is 28. 14 is te grof en 128 te fijn.

In Cv29 kun je ook instellen of de decoder met korte of lange adressen moet werken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

bedankt voor de uitleg. Dan ga ik eens kijken wat er in die CV29 staat bij de loc's.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Alles terug gebracht naar de fabrieksinstellingen. Behalve de loc adressen.

Begin nu toch die CV-problematiek te gaan begrijpen.
Zelfs in de jaren'60 nog proffesioneel bezig geweest met hexa-decimaal (bytes en bits), was alle uitleg daarover voor mij toch heel verwarrend met die decimale waarden.

Nooit bezig geweest met de inhoud van een byte proberen uit te leggen met een decimale waarde. Bytes en bits dat is Hexa. Dus heb ik voor mijzelf even een tabel aangelegd die ik begrijp.

Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

voor de snelheid meting.
ik heb nu enkel een paar peco-55 flex rails, maar nog geen terugmelders ; heb zelf nog geen raillassen om het een en het ander aan elkaar te koppelen.
Wel de info van DTS uitgeprint, nu op zoek naar een paar IR-lichtseinen om die snelheidsmeting later te kunnen uitvoeren.

Ik had wel in mijn baan ontwerp al een programmeer spoor voorzien. Denk dat ik dit ook ga gebruiken als spoor voor snelheidsmeting.
Moet ik wel de voeding op dit baanstuk via een schakelaar laten verlopen. ( snelheid/programeer) en een middel vinden om je niet te vergissen.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

PS. ik ben dus wel van provider veranderd met een HTTPS site. daarmede zouden nu mijn prentjes moeten zichtbaar zijn voor leden met andere browser.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Altijd leuk, prutsen met bits.
Ik zou nog wel ff je instellingen checken. Bij die tweede loc staat dat cv29 de waarde 14 heeft, maar de reeks erachter (binair 00000110) is 6 en geen 14.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Sibbesuisje »

beagle schreef: 20 jan 2021 19:13 PS. ik ben dus wel van provider veranderd met een HTTPS site. daarmede zouden nu mijn prentjes moeten zichtbaar zijn voor leden met andere browser.
Inderdaad, alles is nu te zien! Dank je :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

shoven schreef: 20 jan 2021 22:03 Altijd leuk, prutsen met bits.
Ik zou nog wel ff je instellingen checken. Bij die tweede loc staat dat cv29 de waarde 14 heeft, maar de reeks erachter (binair 00000110) is 6 en geen 14.
THKs. ,type fout.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Kan gebeuren. In Excel heb je de functies BIN.N.DEC en BIN.N.HEX, ook handig hierbij.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Nu heb ik al wel flexrails en wissels in huis, maar blijken de raillassen uitverkocht te zijn en staan nu in backorder tot ... Sint juttemis ? :D

i.v.m. met een opmerking in een ander topic van CV waarden voor snelheid van loc's

Ik was de download van Martin aan het lezen en dacht in eerste instantie van een spoor voor de snelheidsmeting hetzelfde spoor te gebruiken wat ik voorzien had als programmeer-strook. Voor programmatie heb je zo geen lang stuk rail nodig. Voor een snelheidsmeting raad men al vlug 1m rail aan.
Als ik dat combineer kan ik voor beiden een volledige Flex rail nemen.

maar nu: :D
Het gebruik ervan?
Nu moet er een schakeling komen "idiot-proof" is zodat de programmeer spanning enkel op de rail mag komen als ik wil programmeren en dat de rail-spanning erop mag als ik een snelheidsmeting wil doen. De schakeling moet dan zo zijn dat je niet ongewild kan schakelen naar "prog".

Om niet het ronde wiel terug uit te vinden, kent er iemand zulke schakeling?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Erik, voor snelheidsmeting heb je plm. 1 meter nodig, maar je hebt ook nog een stuk uitloop aan beiden zijden nodig. Bij Koploper gebruik ik daarvoor aan beide zijden zo'n 2 a 3 meter, m.n. bij de hogere snelheden. Dat zal bij iTrain weinig anders zijn. Om die reden zit het stuk waar ik ijk in de gewone baan. Ik zie geen reden om daar een apart stuk voor neer te leggen, waarom zou je?

Voor het programmeren: jij hebt een Z21. Die heeft een apart uitgang voor het programmeerspoor, dat kan gewoon op een apart stukje rails.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Dj***u
dat is een streep door mij rekening, zeggen ze hier.
Volgen de YT is het (75 + 20 +75 cm) = 1.70 cm. nodig in iTrain en ik heb maar 90 cm ter beschikking.
hoe moet ik nu die snelheid meting gaan doen en de CV waardes gaan bepalen.


Wel een heel slechte start in de nwe Hobby. en dat begint een grote desillusie te worden. Te weinig flex rail voor een omloop, geen rail-lassen en nog wat ander materiaal, allemaal nog in back-order met als boodschap misschien in feb'21?
Begin echt te denken dat al die fabrieken van FLM & Trix gewoon gesloten zijn of niets in stock hebben.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Die metingen kun je gewoon in je baan doen, zoals ik eerder al zei. Daar heb je toch wel de benodigde lengte? Er kan ook gewoon een bocht in zitten.
Niet moeilijker maken dan nodig hoor.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

shoven schreef: 23 jan 2021 17:30 Die metingen kun je gewoon in je baan doen, zoals ik eerder al zei. Daar heb je toch wel de benodigde lengte? Er kan ook gewoon een bocht in zitten.
Niet moeilijker maken dan nodig hoor.
die length is er nu niet:
dit is de baan
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door maarten »

In de bouwmarkt een plank/balk van (bij wijze van spreken) 240 cm halen en daar je programmeerspoor op maken. Als je hem niet nodig hebt zet je hem in de hoek of gooi je hem op zolder, in de garage, de schuur of whatever. Zoals Steven zegt, niet moeilijker maken dan nodig is. ;-) Die snelheids-metingen ga je ook niet elke dag doen, hoeft dan ook niet permanent op je baan te zijn. Als je een giga baan gaat maken met heel veel locs, waarvan er hier een paar op het forum staan, dan zul je dit misschien vaker doen, maar bij zo'n beperkt baantje?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

vandaag nog even wat met het baanplan gedaan. T.t.z. ik heb rails op de basisplaat gelegd, alsook de stationsgebouwen. en eens gaan kijken wat er zoal kan.

1) met het rail materiaal dat ik in bezit heb , zou ik ook een eenvoudig ovaaltje te kunnen maken.
Afbeelding

Links en rechts dan een bocht met straal 240 mm en daartussen aan de linkerkant dan een recht stuk van 110mm en rechts een stuk van 150 mm. tussen de twee bochten ( 1/4 cirkel).
Ik zou het uit één stuk flex-rail kunnen maken.
de bocht : ((240 x 3.14)/2 ) +150)= 527 mm.
en dan rest er (912 - 527)/2 = 192 mm. aan ieder kant in een recht stuk. Dan komt de aansluiting van die flex dus in een recht stuk en niet aan het begin van de bocht.

2) Ben wel eerst eens gaan kijken hoe het was met het station. waar zou dat kunnen komen en waar moet ik dan de perronsmaken
Afbeelding
De dubbel rails zouden dan naast elkaar lopen met een hartafstand van 26 mm. en de perrons langs de buitenkanten. het hoofdgebouw zou dan ook aan de binnenkant liggen - kant dorp.
het perron zou dan ook een max.lengte kunnen hebben van 400m

3) ik hen vandaag nog een paar raillassen gekregen, zowel de isolatie als de geleidende. Genoeg dus om al de wissels, die ik al heb aan elkaar te kunnen zetten en aan elkaar te solderen. De tongen van iedere wissel krijgt dus twee isolatie lassen. Dan moet ik ook aan de onderkant nog een draadje solderen voor de polarisatie. Later kan ik dan kijken welke stukken van het geheel nog een draadje nodig hebben voor de railspanning. Aansluiting van de wissels aan rechte rail stukken zal nog moeten wachten op een volgende levering van Peco.

4) bezetmelders zijn ook nog steeds in Backorder, dus ik kan nog niet gaan verdelen in blokken. Het ovaaltje zal dan ook maar los liggen en het idee van daarop een snelheidsmeting te doen zal ook voor later worden.

Iets over het hoofd gezien?? Ik hoor het graag.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

testje gedaan:
geluidsisolatie met boekbinders lijm op een stukje hout gekleefd. en daarbovenop ook met houtlijm een stukje flex rail.
het geheel schijnt wel stevig in elkaar te zitten na een 4 tal uurtjes wachten.
Afbeelding

na het wachten dan ook maar de rest op de plaat gelijmd. rails erop liggen nog los.
intentie is nu eerst de draadjes aan de wissels solderen en dan de gaten boren voor de wissel bediening. Ga de servo's ondanks eerder bericht niet bovenop plaatsen. Mocht ik ooit dan toch scenery willen zitten die lelijk in de weg. Dus servo's onderaan. Wisselstraat op de isolatie leggen met boekbinderlijm en daarna al die andere rangeersporen. telkens een kant ervan voorzien van een isolatie las.
Afbeelding

Afbeelding

Was er geen soort van afspraak waar de P en de N draad komt. binnenkant spoor of de buitenkant ervan ?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Zesde ontwerp...
met de keerlus in spiegelbeeld te leggen t.o.v. de vorige ontwerpen; leek mij dit een betere bezetting en kunnen de meeste treinen zowel in wijzerzin als in tegenwijzerzin rijden.

links komt dan het dorp met bovenaan het lokaal station. en recht een industrie gebied. met onderaan het speeltuintje voor het rangeren. :D
Ik heb alle bochten gemaakt met een straal 220m

Afbeelding

commentaar hoor ik graag.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Ik lees weinig commentaar, dus ik neem aan dat ik niet te veel stommiteiten heb begaan met dit ontwerp.
Feitelijk zou ik aan dit project nog een “Naam” moeten geven.

Wel moeilijk als je een fictief landschap neemt met een mengelmoes van loc’s en voornamelijk gebouwen van “Metcalfe”. ttz. dus meer Engelse styl.

Met de bouw van deze baan ga ik dan maar verder in het gedeelte =“Mijn N-baan”


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door erik-n-fan »

De enige tip die ik je zou geven is leg je rails en ga proefrijden. Plekken zoals onderaan waar 2 wissels met hun basis naar elkaar toe liggen zorgen voor een S bocht. Dit kan onbetrouwbaar rijden / tot ontsporingen leiden. Als dat zo is kun je er een recht stuk tussen plaatsen.

Ook de 5 wissels achter elkaar op het middelste emplacement zijn potentiele onbetrouwbare plekken. Maar bouw het en test het zou ik zeggen...

Ook je rijmogelijkheden kun je op die manier controleren of het treinenloop leuk genoeg blijft als je het eenmaal definitief maakt.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

@ Erik-N-fan.
Goede raad; " test je baan en ga rijden" , maar dan moet ik wel rail-lasjes hebben van Peco.!! Zijn al sinds december in Backorder. :oops: :x
Dus voorlopig blijft het hier bij theorie en dag-dromen.

Toch niet tevreden zijnde met het laatste ontwerp..
Afbeelding
Wou toch ergens twee keerlussen en tussen de keerlussen een 2 baan vak.
Het bleef maar knagen … totdat ik op een morgen een geweldige inspiratie zag bij de voorbeelden van RailModeller pro.
Zo ben ik aan het 7e ontwerp toe.

Dit zou het dan kunnen worden… mits gebruik te maken van twee gebogen wissels.
het donkerblauwe gedeelte ligt juist al op de baan. dus dat wil ik nu niet gaan afbreken. de rest van de beschikbare ruimte is nog vrij.

De Gele keerlus zou dus over een brug komen over de andere sporen. Dan de helling er naar toe zou dus in de hel groene en de beide linkse tracks moeten komen. Dat zou al een helling kunnen worden vanaf het midden van de baan onderaan. nog uitknobbelen hoe ik de hoogte in Railmodeelr kan gaan inbrengen.
Het gedeelte in de tweede keerlus ( licht blauw) zou dan het dorp blijven terwijl na de brug ,bij het rangeer gedeelte de industrie zou komen.
Vermits alles toch in pico-55 komt en met flexrails heb ik alle bochten gepland met een straal van 220 mm.

Afbeelding

PS hoe teken je in railmodeller-pro een brug ??
Laatst gewijzigd door beagle op 21 mar 2021 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie