achterhalen auteur/tekenaar baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mvbeetje
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2021 20:06

achterhalen auteur/tekenaar baanplan

Bericht door mvbeetje »

Ik heb op bijgevoegd baanplan mijn ontwerp gebaseerd. Echter kan ik niet meer achterhalen uit welk boek dit kwam. Het is al ergens begin jaren '90 geweest dat ik deze gekopieerd heb. Weet iemand wie de auteur/tekenaar kan zijn? Alvast bedankt.
Afbeelding



Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: achterhalen auteur/tekenaar baanplan

Bericht door Zolderspoor »

Servus,

De stijl van tekenen roept bij mij associaties op met Ivo Cordes. Even speuren leidde mij tot dezelfde vraag van een HO-spoorder en is besproken in december 2009 in het Duitstalige Modellbahnforum.
Als de taal geen probleem is voor je:
https://www.modellbahnforum.ch/threads/ ... baut.2130/

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: achterhalen auteur/tekenaar baanplan

Bericht door PaulRoman »

Hallo,

Het baanplan dat je toont staat op bladzijde 16 en 17 van het boekje "Modelbaan-sporenplannen", Uitgeverij Schuyt & Co, 1984. Deel 1 in de serie "Spoorwegmodelbouw". Een Nederlandse uitgave van het Duitse origineel " Modellbahn Gleisplaene", door Joachim M. Hill, 1981. Ik heb het boekje hier voor me liggen, vandaar dat ik dit zo precies weet.

Groet,

Paul

/toevoeging/

@Rob: Het kan heel goed dat de tekeningen zijn gemaakt door Ivo Cordes. Ik heb hier ook nog deeltje 5 uit de serie liggen, door dezelfde Joachim Hill, waar Ivo Cordes expliciet wordt genoemd als de maker van de tekeningen in dat boekje.

/einde toevoeging/


Schäßburg an der Kokel

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: achterhalen auteur/tekenaar baanplan

Bericht door Zolderspoor »

Servus,

Bij het wakker worden vanmorgen – een pensionado heeft daarvoor alle tijd van de wereld – bedacht ik dat ook ik het oorspronkelijke Alba boekje zelf in de kast heb liggen: Alba Modellbahn Praxis 1, Modellbahn Gleispläne, met als ondertitel “met tekeningen van Ivo Cordes en R. Kimpenhaus”, 5e editie januari 1989.
Op de bladzijden 18 en 19 wordt dit plan – in HO 2,75 x 1,55m – besproken met de bemerking dat in N de maten zo rond de 180 x 100cm zouden komen te liggen. In Eisenbahn Magazin 8/88 is de daadwerkelijke bouw op basis van Märklin-rails met interessante foto’s gedocumenteerd.

Groetend,
Rob



Onderwerp starter
mvbeetje
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2021 20:06

Re: achterhalen auteur/tekenaar baanplan

Bericht door mvbeetje »

Dank allen voor de snelle info 🙂


Plaats reactie