Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

Een half jaar geleden kon ik ons nieuwbouwhuis betreden. Eindelijk hebben we een zolder :)
Dus nu begint het N-spoorbloed weer te kriebelen, want hier zijn mogelijkheden!

Ben op internet inspiratie voor een baanplan op gaan doen en onderstaand model spreekt mij zeer aan. Meer dan het plaatje heb ik niet. Is dit te doen voor een beginner??

Afbeelding


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door fenix »

Oh dat is wel een geinig ontwerp. Wel een waar je de nodige vierkante meters voor nodig hebt, maar als je de hele zolder etage mag gebruiken om dit uit te werken, zal dat wel goed komen.
Of het te doen is voor jou, hangt meer af van de vaardigheden die je al hebt of wilt bijleren, dan dat je beginner bent.
Het motto van mijn inmiddels overleden grootvader: "Dat heb ik nog niet eerder gedaan, misschien kan ik het wel :) "

In zijn algemeenheid is het wel handig om eerst wat vaardigheden op te bouwen met een iets minder ambitieus ontwerp. Al is het maar een klein test ovaaltje met een inhaalspoor om te leren omgaan met de aanstuurmethode die je voor het grote project wilt gebruiken. Ga je digitaal (dcc oid) rijden, heb je met je testovaaltje gelijk een leuk programmeer spoor voor je locs. Ga je voor analoog rijden, oefen je met je testovaaltje hoe je met relais, trein detectie en wissel terugmelding kunt werken.

Verder nog in zijn algmeenheid een standaard advies naar mensen die instappen in deze mooie hobby: zorg dat je met je handen bij alle sporen van de hele baan kunt komen. Gegarandeerd dat er eens een treintje naast het spoor terecht komt ;)

groetjes, Fenna



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door EdwinB »

Vanuit mijn ervaring is dit voor een beginner wel erg groot. Zeker in het begin gaat bouwen langzaam want je moet nog veel leren. Dan is zo'n groot project vaak een probleem en zinkt de moed in de schoenen en is vaak de hobby snel over. Zonde dus !!
Wat je zou kunnen doen is om het station en enkele rangeer sporen te bouwen zoals hier getoond met met dubbelspoor ovaal en eventueel achterin een klein schaduwstation. ga daarmee aan de slag en en leer. Als je het dan goed opzet kun je later het ovaal doorbreken en de rest van de (berg)sporen aanleggen. Denk dus in bouwblokken.

gr. Edwin
Laatst gewijzigd door EdwinB op 08 okt 2021 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

Helder! Ik ga in ieder geval mijn digitale Fleischmann set uitleggen. Gelukkig is mijn zwager als een stuk gevorderder met zijn H0 baan, dus ik heb een goede hulplijn :) En daadwerkelijk stapje voor stapje was mijn plan ook al. Maar dan heb ik iets moois om naartoe te werken, haha


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door EdwinB »

Yep en laat de voortgang maar zien hier....:D En er is hulp genoeg hier bij problemen.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Pierre »

Ik vind het een prachtig plan. Gaat vast lukken. Als je er aan begint heb je al de helft gewonnen. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Nico Essers »

Als ik het plan zo bekijk is de grootste uitdaging voor een beginner het spoor rondom het station, daarbuiten zijn weinig moeilijkheden te verwachten qua sporen verloop. Ik zou dus bij het station starten met alleen de 2 middelste sporen (inclusief benodigde wissels) en vervolgens de ronde afbouwen. Daarna rustig stap voor stap de rest van het station aanpakken met de reeds opgedane ervaring. Zo kun je parallel hiermee ook in iTrain of welk programma dan ook de moeilijkheidsgraad rustig opbouwen. Zo kun je relatief snel alles testen en genieten van het rijden. Zo zou ik het in ieder geval aanpakken. Succes en veel plezier met bouwen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik kan de tekening niet genoeg vergroten, maar ik denk dat rechts een hoogte probleem heeft. Het tweede probleem met dit plan is dat de treinen altijd uit dezelfde richting komen vooropgesteld dat de loc voorop staat. Derde probleem, het lijkt erop dat de helixen gemaakt zijn met R1 en R2. Nu zijn deze verborgen, alleen R1 wordt niet door al het materieel gepikt, dat kan dus een probleem zijn.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

Ik heb toch maar gekozen om iets simpeler te beginnen. Dus zonder hoogte en verborgen sporen. Dat kan altijd nog :) Het wordt nu onderstaand plan. De meeste rails heb ik ook nog alleen de engelse wissels moet ik nog scoren op "Eurospoor" :D
Afbeelding


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door EdwinB »

Goed idee....hier kun je echt voorlopig mee vooruit. Ben benieuwd.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Barabas
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 18:37
Locatie: Brecht, België

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Barabas »

Toevallig had ook ik het plan opgevat om dat eerste baanplan te realiseren maar ik heb begrepen dat, als prille starter, dit veel te hoog gegrepen is.

Wel wordt, bij het tweede voorbeeld, op de site van Any Rail vermeld:


N: Peter, Layout 2

N Fleischmann Piccolo. This layout (projected for people not having much room) is still under development. A new version with a hidden yard will be added soon, which will be connected to the tracks in the back of the plan.


Alleen laat die update wel op zich wachten!



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door MadSeven »

tegen de stroom in zwemmend; er zijn wel degelijk ook nadelen aan klein beginnen.

Als je na een jaar ofzo besluit dat je toch groter/mooier/complexer wilt, heb je toch ook wel wat "kapitaal" vernietigd. Je krijgt waarschijnlijk niet alles weer netjes opgepakt/los gemaakt. Er sneuvelt een wisseltje, sommige rails kunnen weg, wat huisjes komen maar half van de grondplaat...Je zult veel bouwers ook horen praten over "de volgende baan"; je kunt je afvragen waarom dat zo is en of die volgende baan er nog komt.

Besluit je desondanks om klein te beginnen, zorg dan dat het OF echt heel simpel is (een ovaaltje met een zijspoortje om te bekijken wat je eigenlijk wel/niet leuk vindt om te doen) OF dat er wat uitbreekmogelijkheden zijn om later aan te bouwen; 2 of 3 wissels die "buiten werking zijn" is misschien al voldoende!


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Spoor010 »

Ik vind het tweede sporenplan qua opzet net iets te simpel.
Het is een ovaaltje waar op de treinen een rondje rijden en continu in het zicht blijven.
Kun je de sporen aan de achterkant niet kruislings naar beneden laten lopen en onder niveau 0 een klein schaduw station maken?
Zeker met lange treinen zal dit rond rijden snel gaan vervelen.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Ad_M »

Wij zijn ook begonnen met "het rondje" zoals hier staat als digitale test baan

Afbeelding

Tuurlijk kost een hobby geld, en een rondje gaat redelijk snel vervelen, maar als digitale leerbaan heb ik er erg veel plezier aan gehad :D
Denk wel goed na wat je wil, gaat dit je definitieve baan worden, dan raad ik dit niet aan
Mijn 2 cent

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Barabas
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 18:37
Locatie: Brecht, België

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Barabas »

Die binnenste bocht is wel Fleischmann 9120 - R1 dus, ik dacht dat die niet aan te bevelen is.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door bpieters »

Als je het station van het eerste ontwerp op een aparte plaat maakt kun je die later hergebruiken.
In 1e instantie kun je dan voor een ovaal gaan met achterin wat inhaalsporen alles op 1 niveau.
Later kun je het station dan inbouwen in je complete plan met lussen en niveauverschillen.
Dit spaart tijd en geld en je houdt je uiteindelijke doel toch in het oog.
De andere ontwerpen in dit draadje zouden van tijdeljke aard zijn en ook weer grotendeels afgebroken moeten worden.
Met mijn voorstel voorkom je dit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

De tafel staat :) Was even een dagje zagen en schroeven, maar ik ben blij met het resultaat.

Nu heb ik alleen nog een vraag:
Om de wissels digitaal aan te sturen ga ik ze voorzien van universele wisselaansturingen. Deze worden dan aangesloten op een Digikeijs DR4018. Klopt het dat als ik de DR5000 (van Digikeijs) centrale erbij aanschaf ik dan klaar ben om dat aan te kunnen sturen (in combinatie met de multi-maus)?

Afbeelding

Afbeelding


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door Ronaldp »

Je baanplaat is best wel diep.
Waarom zou je dan bv op 3/4 van de voorkant geen achtergrond plaat zetten?
Dan kunnen de achterste sporen uit het zicht komen. En zou je daar bv 4 sporen kunnen leggen als schaduwstation.
Zoals bv hier: viewtopic.php?p=248278#p248278

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

Het is mijn (onze, jawel mijn vrouw doet ook mee :)) 1e baan. Die willen wij graag overzichtelijk houden en veel huisjes en dergelijke erop. Dus van een soort diorama is geen sprake ;)


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door bpieters »

je zou het landschap naar achteren tot aan de sporen iets omhoog kunnen laten oplopen.
(wel de sporen vrij houden dus).
Het kasteel zou je sowieso wat hoger kunnen maken.
De wegen links en rechts zou je als viaduct kunnen doen ipv tunnel.
Het oranje engelse wissel kun je ook vervangen door 2 gewone wissels.
In de hoofdbaan is dat bedrijfszekerder.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

Nou precies dat @bpieters ! De 2 achterste sporen willen we laten verdwijnen in een stukje tunnel, kan daar mooi weer iets van scenery op. En het stuk wegdek in de bocht gaat dan over de tunnel heen, aan de andere kant van de baan kan mooi een overgang.


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

Zo, weer eens een update :)
De isolatieplaten zijn op de tafel gelijmd en het railplan is uitgelegd (stukje flexrails moet nog ;))

De DR5000 werkt ook goed met de multimaus, koploper en de Z21 app. Ook alvast 1 wisseldecoder aangesloten met 1 wissel. Tot nu toe werkt alles :D
Ook alvast begonnen aan het bouwpakket van het station.

Weet iemand of de originele voeding van de multimaus nog voor iets anders gebruikt kan worden? Ik heb nu de wisseldecoder via de voeding van de DR5000 lopen. Of kan ik daar de voeding van de multimaus voor gebruiken? Tzt komen er natuurlijk ook nog lampjes, seinen en bezetmelders bij.

Afbeelding

Afbeelding


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door caveman2 »

En? Hoe gaat het nu met de bouw van de baan??


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door PinguinEric »

caveman2 schreef: 04 apr 2022 14:22 En? Hoe gaat het nu met de bouw van de baan??
Het heeft even stil gelegen, maar toevallig zijn mijn zwager en ik dit weekend begonnen om alle rails van stroomdraadjes te voorzien. Was even een klusje, maar ik lees overal dat het heel handig is. Morgen een begin maken met de ringleiding :)


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Zou dit te doen zijn voor een beginner?

Bericht door caveman2 »

PinguinEric schreef: 04 apr 2022 15:16 Het heeft even stil gelegen, maar toevallig zijn mijn zwager en ik dit weekend begonnen om alle rails van stroomdraadjes te voorzien. Was even een klusje, maar ik lees overal dat het heel handig is. Morgen een begin maken met de ringleiding :)
Heb je de draadjes gesoldeerd of met een "schoentje" vast gezet??


Plaats reactie