Lage Zwaluwe als inspiratie

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Lage Zwaluwe als inspiratie

Bericht door Mg1982nl »

Met anyrail onderstaand baanplan ontworpen.
Als inspiratie is station lage zwaluwen genomen.

Links een aftakking naar een (toekomstig) haventje onder de hoofdsporen door.
Hoofdsporen komen van een schaduwstation en gaan richting het station met 3 opstelsporen voor de haven en 3sporen voor een dubbele kibri locloods.

Na het station vertakt het spoor in 2 richtingen. Waarbij in 1 richting ook richting het schaduwstation gereisd kan worden.

Station gaat doorgaande intercity’s verwerken van 6bakken (icm) en kopmakende stoptreinen.

Baan wordt 4meter bij 1meter waarbij een deel aan het oog onttrokken wordt.

Hoor graag wat jullie ervan vinden en verbeterpunten.
Qua rails heb ik nu getekend met Fleischmann piccolo omdat ik dit heb liggen. Twijfel over peco code 55.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lage zwaluwen als inspiratie

Bericht door Hoontje »

Kijk, inspiratie uit de Brabantse stations juich ik altijd toe!

2 vragen mijnerzijds;
1. Waarin zit hem de twijfel voor de PECO sporen?
2. Het industriespoor, zakt dat ook wat? Anders haal je het niet qua dalen/stijgen op de hoofsporen. Die zullen wat op moeten lopen en het industriesteekspoortje dus tegelijk wat zakken... Is dat voorzien?

Groetjes en veel veel succes! Ik ben al enthousiast!

Hoontje



Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Lage zwaluwen als inspiratie

Bericht door Mg1982nl »

Hoontje bedankt voor je reactie

Het hoofdspoor links gaat idd omhoog terwijl het havenlijntje daalt. Het is een diesel lijn dus scheelt weer hoogte van de bovenleiding.

Ik twijfel over peco 55 omdat de bedding van Fleischmann niet echt Nederlands aandoet( in Nederland vaak bruinig)
En wat ik hoor is peco minder storing gevoelig. Nadeel is denk ik wel dat de Kruizingen/wissels langer zijn.



Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Lage zwaluwen als inspiratie

Bericht door Re1044 »

Peco code 55 wissels heb je in verschillende afmetingen , bovendien is het zo dat je met code 55 wel nauwkeuriger te werk moet gaan dan Fleischmann piccolo.Je hebt Peco rails wel meer realiteit ,dan Flschm , de kleur van de ballast bepaal je zelf , dat is iets waarop je zou kunnen letten.
Ballast van een afbeelding is niet gelijk aan de werkelijkheid als je het in model doet , ik denk dan ook dat je daarin een tussenweg zal moeten vinden of iets wat dicht in de buurt komt.
Ikzelf kom van oorsprong uit de regio waar je baan van wilt maken , bedenk goed welk spoor belangrijk is , om zo te zeggen , je kunt niet zomaar wat weglaten alvorens je verdiept waarom Zwaluwe zoveel sporen heeft , maar dat geldt eigenlijk voor elk station wel.
Lage Zwaluwe is met de jaren toch wel aardig veranderd qua sporen maar ook qua omgeving .

Groet Alexander


Alex
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lage zwaluwen als inspiratie

Bericht door Hoontje »

Het voordeel wat ik vind van PECO (en elke beddingloze rails) is dat je de ballast zelf kan bepalen en maken. Daarnaast vind ik het werken met flexxen gewoon makkelijker. Heb meer vrijheid qua leggen en geometrie.
Wissels zijn ranker van PECO, bij mij voorkomt het ontsporingen van enkele wagons en rijtuigen. Maar goed dat zijn specials of aangepaste wagons. Geen "standaard groot merk materieel".

Goed nagedacht over het spoortje en de stijging/daling!
Ik zeg "bouwen maar..." :mrgreen:



scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Lage Zwaluwe als inspiratie

Bericht door scighera »

Ik gebruik zelf ook Piccolo, (omdat ik er heel veel van heb). Wat betreft ballast kleur, je kan het weatheren. (Mits je het niet meer gaat verkopen natuurlijk).

Zelf ga ik dat bij mij nieuwe baan wel doen.
https://www.stummiforum.de/t84392f3-mei ... eiten.html


Plaats reactie