Brainstorm en eerste ideeen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Onder het kopje "stel jezelf voor" had ik al een klein idee van een baanplan gegeven en nu hink ik wat op verschillende gedachtes.
Mijn eerste gedachte was om modulair te gaan bouwen, een opzet van 122cm x 60cm met daarop een klein rangeergedeelte met een uitloper naar een industrie (hout) en met hoofdlijnen richting de eventuele uitbreidingen. Dit om te voorkomen dat ik teveel en te groot wil. Ik ben een beginner op dit vlak en zal veel moeten leren en ontdekken. De module zou ik dan verder uitbreiden modules met o.a. een fiddle-yard, aanvullende industrie en een station, en daarbij in het achterhoofd ook om er een hondenbot-baanplan van te maken.

Afbeelding


Vervolgens kreeg ik wat feedback om toch te kijken of ik niet de boel zodanig kon krijgen dat ik ook daadwerkelijk wat kan rondrijden met treinen, waarbij ik onderstaande opzet heb gemaakt. Hierbij het idee om nog steeds als uitloper bij het rangeergedeelte een houtkapindustrie met bos te plaatsen, maar links onder een havengebiedje. Het gearceerde spoor is niet zichtbaar en leidt naar een schaduwstation achter.
Nu zit ik nog te prutsen om linksboven de boel aan elkaar te krijgen (dus als iemand hier tips over heeft, dan hoor ik ze graag!). Ook vind ik de verbinding tussen het havengebied en het gebied naar het rangeergedeelte nog wat kunstmatig aan. Het liefst zou ergens een station ook nog leuk zijn, maar misschien wordt dit allemaal teveel van het goede. Belangrijk voor mij is dat het verhaal moet kloppen. Aanvankelijk dacht ik aan een vroeger tijdperk, maar dat vraagt om rekening houden met locomotieven en ik denk dat dat uiteindelijk veel meer ruimte nodig heeft. Nu is het zo dat je met beperkte baanlengte ook geen lange rijen wagons kan hebben...keuzes, keuzes!

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Hoi naamgenoot,
Op zich vind ik het wel een leuk ontwerp.
Toch nog enkele opmerkingen:
Links boven zou ik een 15 graden wissel plaatsen ipv 24 graden.En na de linkerbuitenboog een rechts wissel plaatsen zodat je een extra schaduwstationspoor hebt dat je rechtsboven voor de wissel weer aansluit op het hoofdspoor. Verder zou ik links boven in het schaduwstation eerst een rechts en dan een links wissel toepassen en de rechterkant dan spiegelbeeldig maken.(dan ben je de slinger in het spoor kwijt en je derde spoor van boven wordt langer)
Verder lijkt me dit ontwerp voornamelijk gericht op goederenvervoer en kun je het reizigersverkeer beperken tot een halte waar af en toe een railbus oid stopt.
Ik zou daarvoor in het schaduwstation een kopspoortje voor maken aan weerszijden.
Een paar kopspoortjes zouden ook wel wat langer kunnen.
Je kunt het haven gedeelte ook lager maken en dan de helling bovenin maken.Dat is over het algemeen wat realistischer en de aan en afvoerroute iets langer.
De houtkap zou je hoger kunnen maken.
Je krijgt dan wel 3 niveaus maar wel een realistisch geheel.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

dan zou je zoiets kunnen maken.
Op niveau 5+ de bomenkap.(spoor zou je nog iets verder kunnen laten doorlopen)
Op niveau 0 het schaduwstation,halte,verzamelsporen en houtzagerij.
op niveau -5 het havengebeuren.
eea uiteraard nog ter verdere uitwerking.
hoogtematen in cm.
Afbeelding



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Dat ziet er goed uit en oogt ook rustiger, ruimtelijker! Ik zal ermee gaan puzzelen! Dank je!



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Hoi Bert en anderen :)

Ik heb je feedback verwerkt en kom op het onderstaande uit. Ik zag dat je in het schaduwstation ook nog twee uitlopertjes hebt gemaakt aan de buitenste baan, welke functie hebben die eigenlijk? Verder heb ik de hoogtevoering in Anyrail gedaan zoals je hebt voorgesteld, begrijp ik goed dat de minimale doorrijhoogte is 5cm? Daartussen komt natuurlijk ook nog een dragen van een aantal mm of niet? Of is dat incl?

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

De 2 uitlopertjes zijn bedoeld voor het wegzetten van een of twee loks cq railbus/treinstel en ik zou ze dan ook iets langer maken.

voor de hoogtes kun je hier kijken:
https://www.nproject.org/nl/wp-content/ ... 102_nl.pdf

Voor materieel zonder bovenleiding zou ik zo'n 4cm vanaf b.k. rail aanhouden.

Dit is trouwens helemaal een site die wel interessante informatie bevat en dus de moeite waard om eens door te lezen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Hierbij nog wat opmerkingen en aanvullingen in rood.
Bij de haven creeer je een omloopmogelijkheid door toevoeging van een wissel en het andere wissel te vervangen door een engels wissel (A) en extra spoortje B.
Verder ziet het er goed uit.
Afbeelding



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Ah! Dank je wel! Ook voor de pdf/site trouwens! Ik heb je feedback verwerkt. Het lukte mij niet met de kant-en-klare stukjes rails de verbinding te maken tussen de wissel en de engelse wissel, dit is nu een flex-rails geworden. In het geheel heb ik nu maar 1 ontkoppelrails, omdat ik ook niet goed weet waar deze te plaatsen (aanvankelijk had ik een rangeerheuveltje in gedachten, zodat de wagon zelf naar het juiste spoor zou rollen). De lengte, of het gebrek eraan, lijkt het mij niet erg zinvol het op de havenspoortjes te doen, maar misschien kijk ik er verkeerd tegenaan.

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door FidOo »

Rangeerheuvel is echt totaal zinloos, zet dat gewoon maar uit je hoofd. Klinkt rottig maar dat gaat simpelweg niet werken (te veel rolweerstand, te weinig gewicht etc etc).

Als ik eerlijk ben, zie ik weinig toegevoegde waarde in dat stijgende spoor met een soort eindstation wat in het midden ligt. Je creëert hiermee de noodzaak tot stijgen op een behoorlijk kleine oppervlak, dus grote stijgingspercentages en het voegt mijns inziens weinig toe aan de baan. Het ontneemt ook nog eens het zicht op de sporen er achter.
Ook vind ik de uithaalspoortjes niet heel veel toevoegen. Maar dat is persoonlijk.


En eerlijk vind het ik het nou niet echt een TP 1/2 baan. Daarbij zou ik een haven niet direct er in bedenken en eerder juist een lokaalbaantje met wat lokale industrie of verlading ofzo. En daar juist dat eindstation willen situeren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Hoi Joost,

Dank voor je input! De rails erachter zouden toch uit zicht zijn denk ik. Aanvankelijk was het idee van een TP1/2 maar dat staat wat mij betreft niet vast. Ik zat meer te denken dat, gezien de beperkte ruimte, de sporen toch niet te lang kunnen worden en je dan kortere treinen hebt, dus zodoende dacht ik aan een vroeger TP. Wat ik belangrijk vind is dat er een logisch verhaal gaat ontstaan. Ik wat dat betreft in de brainstormfase, dus je input wordt erg gewaardeerd! Voorlopig zal er nog niets gerealiseerd kunnen worden, omdat we eerst nog moeten verhuizen, dus ik heb de tijd om het goed vorm te kunnen geven.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

FidOo schreef: 09 mar 2022 10:43 Rangeerheuvel is echt totaal zinloos, zet dat gewoon maar uit je hoofd. Klinkt rottig maar dat gaat simpelweg niet werken (te veel rolweerstand, te weinig gewicht etc etc).

Als ik eerlijk ben, zie ik weinig toegevoegde waarde in dat stijgende spoor met een soort eindstation wat in het midden ligt. Je creëert hiermee de noodzaak tot stijgen op een behoorlijk kleine oppervlak, dus grote stijgingspercentages en het voegt mijns inziens weinig toe aan de baan. Het ontneemt ook nog eens het zicht op de sporen er achter.
Ook vind ik de uithaalspoortjes niet heel veel toevoegen. Maar dat is persoonlijk.


En eerlijk vind het ik het nou niet echt een TP 1/2 baan. Daarbij zou ik een haven niet direct er in bedenken en eerder juist een lokaalbaantje met wat lokale industrie of verlading ofzo. En daar juist dat eindstation willen situeren.
Als je iets van bosbouw/houttransport in een bergachtig gebied wilt uitbeelden is dat middelste spoor niet meer dan logisch.
Bovendien is dat een heel leuk item met een klein dorpje voor bosarbeiders met kleine halte en houtverlading.
Het hoogteverschil daar is trouwens maar een cm. of 5.
Juist het weglaten van dat spoor maakt het onlogisch want nu is het hele traject van bomenkap naar houtverwerking en transport zichtbaar.
De haven is denk ik bedoeld als haven aan een rivier wat vrij gebruikelijk is.
Maar de haven kan ook als eindstation voor verder transport per vrachtwagen oid.
Het schaduwstation zoals het begrip al zegt is ook zonder klimmend spoor als niet direct zichtbaar aangegeven.
Als het stijgende spoor en ook de haven vervallen dan blijft er maar een simpel ovaaltje over waar je enige afwisseling de houtverwerking is.
Het eindstationnetje ligt er in dat geval een beetje verloren bij.
Juist het toch wel geringe hoogteverschil in de sporen maakt het transport per trein aannemelijk.
Anders zou een wegverbinding logischer zijn.

Wat bedoel je trouwens met een TP 1/2 baan? Ik loop al heel wat jaartjes mee in de modelspoorbouw maar dat begrip ken ik niet.

Voor een niet zo ervaren modelspoorder is dit al heel project denk ik.
Dit baanplan is gemaakt met de input van de vraagsteller,maar iedereen is uiteraard vrij om ook iets te ontwerpen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 09 mar 2022 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door FidOo »

@bpieters ,

In zijn andere topic had de vraagsteller het over een voorkeur voor TP 1/2 (TP = Tijdperk). Ik denk dan aan een pendelbaantje, of een simpeler ovaal met aftakkend spoor naar een eindstation, en dan daar wat lokale industrie, dus losspoortje en uithaalspoor. Misschien een aftakking naar een bedrijfje.

Overigens vind ik het baanplan best wel goed doordacht verder.
Maar ik denk hierbij eerder aan een TP 3 met wat rangeerdiesels en haventje en dergelijke.
@Bert79 moet maar aangeven wat hij vind.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

FidOo schreef: 09 mar 2022 14:06 @bpieters ,

In zijn andere topic had de vraagsteller het over een voorkeur voor TP 1/2 (TP = Tijdperk). Ik denk dan aan een pendelbaantje, of een simpeler ovaal met aftakkend spoor naar een eindstation, en dan daar wat lokale industrie, dus losspoortje en uithaalspoor. Misschien een aftakking naar een bedrijfje.

Overigens vind ik het baanplan best wel goed doordacht verder.
Maar ik denk hierbij eerder aan een TP 3 met wat rangeerdiesels en haventje en dergelijke.
@Bert79 moet maar aangeven wat hij vind.
Ik denk dat dit baanplan voor TP 1 en 2 wel geschikt is omdat er in die periode veel over spoor vervoerd moest worden bij gebrek aan goede wegen en vrachtwagens. Wel met (kleine) stoomloks uiteraard.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Hube »

Ik zou dat “middenspoor “ wat schuin of diagonaal neerleggen. En boven de achterste sporen laten uitkomen.
Dan wordt het geheel wat speelser.
Verder een mooi plan,
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

@Hube Dat schuine is wel een leuk idee, ontstaat er ook wat meer idee van perspectief, denk ik!



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Hieronder het aangepaste baanplan met een wat schuiner verloop van het middelste gedeelte. Op de 3D komt lijkt het alsof er wel een steile wand ontstaat tussen het rangeer uitlopertje en wat het bosbouw gedeelte gaat worden, waarbij ik me afvraag of er nog genoeg ruimte overblijft voor wat gebouwtjes/gebouwen. Wat zegt jullie ervaring hierover? Qua hellinghoek van het spoor is alleen de meest linkerbovenbocht afwijkend op 3.6%, de rest zit er ruim onder (max 1.7%).

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Die helling van 3,6% kan ik niet helemaal volgen.
Er zijn dacht ik maar 2 vrij lange hellingen die max.2% zouden kunnen zijn.
Verder een leuk plan met redelijk wat ruimte voor scenery.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Afbeelding

zo zou het kunnen zonder al te steile hellingen.



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

@bpieters Dank je wel voor het bovenstaande! De percentages komen uit Anyrail, daarin zit dan ook een tool waarin je de tussenruimtes kan zien, vandaaruit heb ik bepaalde hoogtes erin gezet en vervolgens kreeg ik de hellingpercentages. Maar goed, heb nauwelijks ervaring nu met dit programma, dus het is goed dat je er naar gekeken hebt!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Misschien per ongeluk bij de invoer cm ingevuld ipv bijv. mm bij een van de hoogtes.
Dat zou het grote hellingspercentage wel kunnen verklaren.
Als tussenruimte heb ik 60mm bk spoor tot bk spoor aangehouden wat over het algemeen ruim voldoende is.



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

@bpieters

Ik ben er al achter wat het is! Ik had de hoogte op bepaalde punten ingesteld en links blijkbaar te ver naar achteren, waardoor de hellingshoek natuurlijk groter wordt.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Mooi dat het opgelost is.
Uit jarenlange ervaring als CAD-tekenaar weet ik dat een vreemde uitkomst vrijwel altijd een gevolg is van een verkeerde invoer.
Succes verder met de uitwerking.



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Ik ben de baan wat verder aan het uitwerken. Risico is dat het te hoog gegrepen is voor een beginner met al die hellingen. Ik heb het havengebied wat meer gestroomlijnd, evenals het rangeergebied, waar ik nu ook een industrie uitlopertje heb gemaakt. Daarnaast heb ik nog extra baan voorlangs gecreëerd, zodat het spoor naar de haven niet meer doodloopt. Hierdoor zijn er nu 2 ovalen, waarop continue gereden zou kunnen worden. Het mooiste zou zijn eerst een wat eenvoudiger "basis" plan te hebben, waarna ik op vrij makkelijke wijze toevoegingen kan maken.


Afbeelding



Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door Bert79 »

Ik heb voor mijzelf nog even de boel weer doorgenomen en ben ondertussen ook allerlei zaken aan het lezen die bij deze bezigheid komt kijken en denk dat ik een stap terug moet doen m.b.t. complicerende zaken. Als ik ook anderen zo volg op dit forum en ook met een eerste baan bezig zijn, dan zal ik daar denk ik mijn handen al vol hebben aan een eenvoudigere opstelling. Ik heb dus mijn baanplan opnieuw onder handen genomen en voor deze versie dan toch geen drie niveaus. Het rangeerterrein heb ik opnieuw aangepast met een lijntje naar evt houtkap of andere industrie. Bij de haven nu ook een extra lijntje naar industrie. Wel een schaduwstation om een gevarieerder beeld te krijgen (de vorm ben ik nog niet tevreden over, het komt wat rommelig over nog). Omdat het nu gelijk niveau is, zou ik eerst met het havengedeelte kunnen beginnen en het schaduwstation en in een latere fase de boel rond maken. Wat mij nog niet zo zint is de recht-toe-recht-aan-vlak-langs-de-tafelrand. Daar zou ik nog graag een oplossing voor vinden.


Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brainstorm en eerste ideeen

Bericht door bpieters »

Een leuke opzet en idd wel wat eenvoudiger te realiseren.
Wel zou ik het aantal en ook de lengte van de kopsporen nog even nalopen.
(Sommige zijn wel erg kort)


Plaats reactie