mijn eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door TonN »

Neem eens aan dat een vanuit de tunnel het station in rijdt en na een tijdje weer terug in de richting gaat waar ie vandaan kwam, de tunnel in. Of je nu met stoom rijdt of moderner maakt niet veel uit, maar het mooiste is om te kijken hoe het met een stoomlocomotief gaat.
De stoomlocomotief wordt losgekoppeld en moet naar de draaischijf. Dan moet ie eerst over de wissels naar links en stoppen op het hoofdspoor. Daarna terug naar het onderste spoor van het station. Tijdens deze rangeerbeweging kunnen er geen andere treinen het station naar link uitrijden.

Dan gaat ie naar de draaischijf om te draaien. Dan naar rechts en komt ie weer op het hoofdspoor bij de tunnel. Dan keren en naar de wagens toe om te koppelen en uiteindelijk weer terug te keren. Ook tijdens deze beweging is het hoofdspoor geblokkeerd.

Je hebt de ruimte wel. Ik zou een uithaalspoor links en rechts toevoegen zodat de lok op dat uithaalspoor van richting kan veranderen. Ik denk dat je de treinbewegingen stukken interessanter kan maken. Een uithaalspoor is dus een doodlopend stukje spoor waarvandaan je wel de perronsporen kan bereiken.

Maar het is jouw baan. Ik speel er even in mijn gedachten op mijn manier mee. Voel je niet gecorrigeerd of verplicht iets aan te passen. Denk dat je iets leuks kan maken op die ruimte.

Ik hoop dat ik het nu duidelijker opgeschreven heb, laat anders maar weer weten.



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

TonN zou je me dit eens kunnen schetsen of is dat teveel gevraagd.

mvg Hans


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het depot heeft geen voorzieningen zoals kolenbunker, water, zand, ontslakken of opstelspoor kolenwagons. Tenzij je natuurlijk alleen met diesels of elektrisch gaat rijden. Als een locomotief moet wisselen bij een trein langs spoor 1 van het station aan de "west" zijde, dan moet deze locomotief nogal wat heen en weer over wissels voordat deze of het depot bereikt of vanuit het depot voor de trein staat. Je kunt dat ondervangen door enkele korte opstelsporen aan het einde van de perrons te maken. Loc rijd dan naar leeg opstelspoor, van een ander opstelspoor rijd dan de loc voor de trein.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door MaartenOtto »

Ik begrijp dat je met meerdere niveaus gaat werken, top. Je kan er voor kiezen 1 klimspiraal in de baan te stoppen en de benedenverdieping helemaal vol te gooien met lange opstelsporen in blokken. Zo kun je nog meer treinen kwijt en heb je ook maar 1 element dat veel ruimte vreet. Aan beide uiteinden van de klimspiraal kunnen treinen dan meerdere kanten op. Zo kun je ze in rondes laten rijden maar ook weer in tegengestelde richting laten terugkomen.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie