Baanplan modules 75x25cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
flip
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:03

Baanplan modules 75x25cm

Bericht door flip »

Mijn grote baan is op het moment slecht bereikbaar (hangt in het dak en de ruimte daaronder is momenteel "bezet") en daarom ben ik ook het kijken naar een 4 tal modules met een afmeting van 75x25cm, waarbij de laatste een verdikking heeft voor een keerlus. Voordeel is dat het lekker smal blijft en langs de muur kan staan, maar ook prima opgeborgen kan worden in een kast. Wanneer je er aan gaat werken zou je ook een losse sectie kunnen pakken en dit op een bureau doen. Meeste materiaal heb ik liggen, PECO code 55, en materiaal wordt digitaal aangestuurd.

De grote baan is ook nog in aanbouw, en met deze modules wil ik gelijk wat dingen uittesten voordat dit op de grote baan ook komt.
Denk dan aan
- Kruiswissel, engelsman, normaal wissel, drieweg wissel
- Servo vs MTB MP1 wissel aandrijving
- Keerlus
- Overweg
- Seinen
- Instrooien van balast
- iTrain stoppen op positie, (automatische) router, maar ook handmatig rangeren
- (automatisch) ontkoppelen
kort om genoeg om te oefenen

Hieronder 2 ontwerpen waarvan ik denk de moeite waard om eens voor suggesties te tonen

Basis
Dubbel spoor, waarbij rangeren via het hoofdspoor kan, maar dat je ook snel weer op een zij tak terecht kan komen.
Het kop station links, 3 sporen, waarbij je een omloop mogelijkheid hebt op de perron sporen.
De midden sectie met loods (deuren automatisch open testen) en een opstel terrein.
Rangeren via midden spoor van het station of via een zij tak en dan richting de loods of het opstel terrein.
Rechts een keerlus van 2 sporen, zodat een trein hier ook kan "wachten".
Scenery, misschien wel wat stukjes om te testen met het maken van een weg of gras veldje ofzo, maar echt geen must.

Antwerp A vs B
In A vind ik het opstel terrein links wat beter uitkomen dan bij B, alleen de bereikbaarheid vanuit het station is wat lastiger.
Ook heb je bij het opstel terrein van A de mogelijkheid om om te lopen bij het bovenste spoor, dit mist bij B.
Bij A is de loods alleen bereikbaar via de keerlus, dit is bij B weer beter.

Benieuwd naar jullie input, lees het graag

Mark

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan modules 75x25cm

Bericht door WimC »

Dag Mark,

B vind ik er beter uitzien. Ik zou denk ik een paar dingen veranderen:
- de perrons zijn erg kort en dit maakt het een klein station, waar drie sporen wat overkill zijn. Ik zou het middelste spoor weglaten.
- de loods zou ik op de kopsporen van de 3e module leggen ipv de 2e. Dan kan een lok vanaf het station direct de loods in, zonder heen en weer te steken. Dat lijkt me bedrijfsmatig logischer.
- waar je nu de loods getekend hebt, kan dan misschien een goederenloodsje komen.
- de kruiswissel vind ik niet zo mooi, maar ik begrijp dat je daarmee wilt testen.

Nog een vraag: wat stelt het zwarte voor dat je getekend hebt? Een overweg? Die zou ik denk ik bij het begin van de keerlus leggen. Zo midden in een emplacement is niet zo realistisch. De perrons kun je dan ook iets langer maken.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
flip
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:03

Re: Baanplan modules 75x25cm

Bericht door flip »

Hi Wim,

Dank je voor de reactie

Stukje zwart met rode strepen is idd de locatie voor de overweg.
Ik had idd niet gerealiseerd dat deze midden op het terrein zou zijn, een overweg net na het station is er vaker, maar snap jou opmerking.
Bij het begin van de keerlus zit het zo op de rand van een module, lijkt mij onhandig voor de servo voor de boom aan de sturen, maar ga eens kijken.
Misschien anders meer in de boog zelf, een weg van rechts onder naar links boven op module 4.... heb ik 2 overwegen te pakken.

De loods op de 3de module snap ik niet helemaal, mijn visie was om hier 3 opstel sporen te hebben.
Een enkele loc die een keer van richting moet veranderen om in een loods te komen lijkt mij niet zo erg toch?
Vanuit het opstel terrein kan je nu direct naar het station en van daar uit de hoofdbaan verder rijden, dat was bij A niet mogelijk en heb daarom B gemaakt.

Het perron is nu 55cm, verwacht niet dat ik met een intercity hier ga rijden, met de binnenlus van de keerlus R1 zal het materiaal toch ook wel compact moeten blijven. Gedachten van het station zoals die nu staat, een trein kan de volledige lengte pakken mits deze geen loc heeft die moet omlopen. Als er wel omgelopen moet worden heb je idd maar zo'n 25cm waar eigenlijk maar 1 rijtuig op past zo'n beetje.
Als de overweg weg is kan hier idd wel wat lengte bij.

Het midden spoor idee was voor het omlopen of voor goederen. Bijvoorbeeld een E-loc brengt de wagons en wordt daarna door een diesel over het rangeer terrein verdeeld. Je wil dan eigenlijk niet je perron of hoofdspoor bezet houden. Ik ben wat aan het testen met elektro magneten en magneet koppeling van dapol. Wil kijken of dit lekker te automatiseren is. Vandaar ook mijn opmerking dat het omlopen op het opstelterrein nog iets is wat ik miste bij B.

Ga nog eens een beetje puzzelen, kijken of ik wat feedback kan verwerken.
Het is toch best een leuke uitdaging op zo'n smalle ruimte, ook rekening houdend met de module overgangen.

Mark


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan modules 75x25cm

Bericht door WimC »

Ik bedoelde de overweg hier:
shunting-yard-25cm-75cm-modules-final-2opm.png
shunting-yard-25cm-75cm-modules-final-2opm.png (79.83 KiB) 1002 keer bekeken
Dan zit 'ie net zo ver van de modulerand als in jouw voorstel.

Lokloods ook ingetekend,hoewel je wel doorhad waar ik die dacht. Mijn gedachte daarbij was dat loks meestal in zo'n lokloods gaan om te 'overnachten'. Dan kan een lok meteen vanuit het station naar de loods rijden (in één beweging).
Dan hou je de sporen aan de bovenkant vrij voor goederen en rangeren. Dat lijkt mij bedrijfsmatig wat logischer.

Je zou ook nog kunnen kijken of die sporen aan één kant kunt leggen. Nu heb je opstelsporen aan beide kanten, wat een wat chaotisch beeld oplevert. Als je alles aan één kant legt, wordt het rustiger.

Aangezien het een klein station is, lijkt het me dat het niet of nauwelijks zal voorkomen dat er twee treinen staan bij de perrons. Dan is het middenspoor niet nodig voor omlopen. Goederen hoeven volgens mij niet op het station te komen, die gaan vanaf de hoofdbaan direct naar het goederendeel, waar evt. gerangeerd wordt.
Alternatief: maak er één enkel middenperron van, dan heb je een kopspoor voor treinstellen.Op de andere kan omgelopen worden, en kan evt. ook voor goederen worden gebruikt. Stationsgebouw dan op de kop (dus buiten je baan).

Een tweesporige lokloods lijkt me overigens ook wat veel. Een enkelsporige lijkt me genoeg voor een station van deze grootte. De andere twee sporen kun je dan als opstelsporen gebruiken. Voordeel hiervan is dat een lok de personenwagons kan opduwen naar het opstelspoor en dan de loods ingaan. Is qua oefenen wel wat minder gecompliceerd, dus misschien wil je dat juist niet (maar complexere acties kun je met goederen oefenen).

Maar het is jouw baan, dus jij moet het leuk vinden :) Dit zijn alleen maar wat ideeën waar ik over na zou denken.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
flip
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:03

Re: Baanplan modules 75x25cm

Bericht door flip »

Ik heb nog wat zitten spelen rondom het station om meer lengte te krijgen.
Hieronder 2 varianten, E met midden perron, F met een perron aan beide kanten en het behoud van het midden spoor.
Door het verplaatsen van het wissel voor het 3de spoor richting station bleef er ook meer ruimte over.
(Zie nu alleen dat de wissels voor het omlopen bij F verkeerd om liggen)

Daarnaast wat gepuzzeld rond het opstelterrein of ik daar een omloop in kan krijgen.
Zoals het nu getekend is, onderste spoor van langere trein. Midden spoor heeft nu een omloop via het bovenste spoor, welke ook vrij kort is zo en niet echt geschikt voor materiaal. Ik heb ook nog gekeken naar alle drie de sporen een omloop te geven met een 3-weg wissel, deze wou ik eigenlijk nog even testen.

De overweg bij de keerlus moet idd prima passen en is logischer.
Misschien dat ik het omloop spoor ook nog bij de overweg neem en met de boog nog iets laat mee lopen.

Het idee om de loc loods naar beneden te halen ga ik nog even testen, zie daar ook wel iets in.
En mijn idee is dat hier onderhoud wordt gedaan aan een loc, overnachten doen ze maar buiten.

En ja, het is mijn baan en mijn visie, maar waardeer ook de input zodat ik uitgedaagd wordt om naar alternatieven te kijken.
Soms zit je zo in een ontwerp dat je bepaalde punten niet ziet.

Dus wederom, alle input is welkom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan modules 75x25cm

Bericht door WimC »

Dag Mark,

In de 3e module zit nu een dubbele verbinding naar het bovenste spoor. die is niet echt nodig. Misschien kun je dat beter zo doen:
shunting-yard-25cm-75cm-modules-test-5b.jpg
shunting-yard-25cm-75cm-modules-test-5b.jpg (64.36 KiB) 939 keer bekeken
Geeft daar iets meer ruimte om om te lopen en maakt het wat rustiger. Je kunt dan ook het omloopspoor bij de opstelsporen iets groter maken.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
flip
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:03

Re: Baanplan modules 75x25cm

Bericht door flip »

Nog even de versie met de loc loods aan de onderkant. Alles moest wel een beetje opschuiven, maar dat is aardig gelukt.
Of dit een dubbele blijft weet ik nog niet, maar een enkele is alleen maar makkelijker te plaatsen.
Ook zoals Wim hierboven aangeven het redundante stuk eruit gehaald.

Daarnaast zit hier ook het omloop spoor met de overweg mee en een stuk langs de boog, heb daarvoor de bogen daar iets ruimer gemaakt zodat deze netjes aan de binnen zijde kan liggen (R=200)

Zelf neig ik meer naar de basis van F, dus met dubbel perron, vandaar dat deze versie hier op gebaseerd is

In mijn eerste ontwerp had ik wel de sporen "haaks" bij de module overgangen en toch zeker een paar cm spoor.
Zie dat dit nu niet helemaal meer op gaat. Eerst maar eens testen met wat rest stukje hoe lekker dit lukt.

Afbeelding


Plaats reactie