Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door PinguinEric »

Dames en heren,

Dit baanplan vond ik in een oud boekje van een "ICE" startset. Nu weet ik niet of de huidige Piccolo rails dezelfde maten heeft. Zo heb ik in ieder geval niet kunnen ontdekken dat de wissels dezelfde nummers hebben als nu.
Het ontwerp staat mij wel aan. Lekker veel rails en nog niet het ingewikkelde van schaduwstation en keerlussen :D
En denken jullie dat het baanplan ook in een winters jasje te gieten valt??

Graag jullie input (voor een beginner) :mrgreen:
Bijlagen
Baanplan1.jpg
Baanplan1.jpg (119.36 KiB) 9021 keer bekeken
Baanplan2.jpg
Baanplan2.jpg (91.56 KiB) 9021 keer bekeken


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door Trammetje »

Ik vind het een leuk baantje, als het jou aanstaat moet je het gewoon doen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door tcm2803 »

Het is zeker een leuke baan! Qua grote een overzichte baan, maar groot genoeg om je elektronica vraagstukken (digitaal of analoog) allemaal tegen te komen, en qua landschapsbouw ook genoeg afwisseling om leuke dingen te kunnen doen!

En de vraag of het leuk is... Je moet zelf bouwen wat je leuk vindt, groot of klein maakt niet uit, zolang je er maar plezier aan hebt! Voor de 1 is dat juist het bouwen, voor de ander is het genieten als hij af is en lekker rijden...

Veel plezier in ieder geval! Ik hoop veel mooie foto's van je te mogen zien tijdens de bouw!

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door Michiel »

Als je dit plan wilt maken, dan maak je best nog een kleine aanpassing. De 2 kopsporen in het station zijn haast onbruikbaar, want er ontbreek een overloop naar de buitenste ovaal. Met een engelsman en een 3-wegwissel extra, ipv die 2 gewone wissels ben je gesteld. Voor de rest, als je dit een leuke baan vind, gewoon beginnen bouwen en genieten. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door shoven »

Om je vraag te beantwoorden: dit komt idd overeen met de Fleischmann-geometrie van nu.
Een aantal nummers is gewijzigd (m.n. van de wissels) maar het moet gewoon passen en uitkomen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door Robboz »

Hallo Eric,
Ik heb de geheimen van Koploper op een eenvoudig railovaaltje met een uitwijkspoor een beetje onder de knie gekregen en zou dit baanontwerp (met de aanpassing van Michiel) heel goed kunnen gebruiken als vervolg.
De bovenste twee sporen zouden heel goed nog naar een schaduwstation kunnen lopen, dus er zijn uitbreidingmogelijkheden. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik dit baanontwerp ga gebruiken om mij verder met Koploper te ontwikkelen.

Bedankt voor dit leuke ontwerp
Groet,
Rob


Gek op stoom!

twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door twain »

Hij is leuk.. sterker nog... 1 van mijn eerste HO banen was deze baan :lol: (zonder de draaischijf)


Gebruikersavatar

Edwink
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jul 2010 19:00
Locatie: Rhoon (Albrandswaard)

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door Edwink »

Ziet er toch mooi uit. Ik zou zeggen 'doen'. :)


hard aan het werk. Zie mijn bericht hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PinguinEric
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
Locatie: Uithoorn

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door PinguinEric »

Robboz schreef:Hallo Eric,
Ik heb de geheimen van Koploper op een eenvoudig railovaaltje met een uitwijkspoor een beetje onder de knie gekregen en zou dit baanontwerp (met de aanpassing van Michiel) heel goed kunnen gebruiken als vervolg.
De bovenste twee sporen zouden heel goed nog naar een schaduwstation kunnen lopen, dus er zijn uitbreidingmogelijkheden. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik dit baanontwerp ga gebruiken om mij verder met Koploper te ontwikkelen.

Bedankt voor dit leuke ontwerp
Groet,
Rob
Nee natuurlijk niet! Gewoon gebruiken hoor :mrgreen: Ik heb 'm ook maar uit een boekje. Dus ga je gang :lol:
Op 1 voorwaarde natuurlijk, dat je veel foto's plaatst van de bouw. Kan ik weer afkijken bij jou :twisted:


Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Gebruikersavatar

Edwink
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jul 2010 19:00
Locatie: Rhoon (Albrandswaard)

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door Edwink »

Ik zeg net op Marktplaatseen ondergrond te koop voor deze plan. Ik geloof dat hij 75 euro vraagt.


hard aan het werk. Zie mijn bericht hier
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door Robboz »

Nee natuurlijk niet! Gewoon gebruiken hoor :mrgreen: Ik heb 'm ook maar uit een boekje. Dus ga je gang :lol:
Op 1 voorwaarde natuurlijk, dat je veel foto's plaatst van de bouw. Kan ik weer afkijken bij jou :twisted:

Ha Eric,
Bedankt, maar ik leg alleen de rails neer en kleed de baan verder niet aan. Dus erg veel aan te zien zal er niet zijn.....Hij wordt ook niet zo breed, want ik laat er wat rechte rails uit. Het is zuiver om de mogelijkheden van Koploper goed onder de knie te krijgen......
Groet,
Rob


Gek op stoom!

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door nico42 »

Hallo Rob,

Het maakt toch niet uit wat je bouwt ik had 15 jaar geleden ook zo n baan wel in HO dan maar ook standaard uit het boekje en heb er toen veel plezier van gehad.

Wel foto plaatsen hoor ondanks dat het alleen rails word ;)



PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door PeterBuyk »

Heb een vraagje over dit plan, linksonder heb ik 9143 vervangen door 9177 dan moet daarop aan 9139 maar als ik deze wil vervangen voor 9180 krijg ik de ring niet sluitend, is hier een oplossing voor?



edwin1974
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 nov 2018 08:54

Re: Zou dit een beginnersbaan kunnen zijn?

Bericht door edwin1974 »

Ik zou dit baanplan zo gebruiken als herintreder in N spoor en er dan een beetje mijn eigen draai aan geven

Edwin


Plaats reactie