Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door Saraan »

Niemand heeft hier een bedenking over... of een vermoeden? Dan ga ik gewoon door alsof er geen probleem is, en zien we wel waar de boot strand. (of trein ontspoord) :?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door Chris83 »

Nou als je toch iets wilt horen.
Maak je wel een apparte groep bij je meter kast voor je modelbaan?

En je kunt altijd een soort van kattenluiken in de muren plaatsen, zo kun je in iedere kamer wat leuks bouwen voor je treinen.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door Saraan »

Chris, bedankt voor je bijdrage! :shock: Ik zal er dan meteen een paar kaktussen naast plaatsen, dan lijkt het net zomer. :roll:

groetjes, ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door Rob Fongers »

Ik denk niet of Lenz dat aankan, maar er is altijd nog een mogelijkheid dit met netwerken aan elkaar te breien.

Dit wordt toch een levensproject wat je de eerste 10jaar niet op de rails hebt en de evolutie draait door dus er komen gegarandeerd nieuwe mogelijkheden.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door Saraan »

R Fongers schreef:...dit wordt toch een levens-project wat je de eerste 10jaar niet op de rails hebt en de evolutie draait door dus er komen gegarandeerd nieuwe mogelijkheden.
Dat lijkt me eigenlijk vrij zinnig, zolang het maar Lenz is dat met een uber-centrale afkomt, want andere merken doen niet mee met het RS-feedbacksysteem. Maar ik heb ook nog een paar apen in de mouw zitten, ik panikeer nog niet. :D

P.S. ik he de titel wat aangepast naar de evolutie van dit draadje.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Hallo mede-Nspoorders,

vanuit een warm en vochtig Panama een goede avond aan allen. Gezien het hier vooral veel en hard regent, heb ik ruim de tijd om mijn volgend project verder te plannen.

Hieronder de treintafel, 12 meter lang, 90 cm breed bestaande uit 5 spoorbakken boven, en 5 smalle spoorbakken onder. Links komt het stationsgebouw, en helemaal rechts het depot. Op het smalle rijvlak eronder komt het schaduwstation. Ten minste, dat is zoals de plannen er nu uit zien. Maar er kan nog veel veranderen...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door henry »

wat het weer betrefd had je ook hier kunnen blijven warm en regen dus wij hoeven niet jaloers te zijn :mrgreen:

beloofd wat

groetjes henry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Rob Fongers »

Toch wel makkelijk heh dat Internet. Bijna overal op de bal kan je communiceren :D :D

Fijne vakantie Michiel


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door vantongeren »

Saraan schreef:Nu begin ik me af te vragen: met een 400-tal wisselaandrijvingen, een 200-tal seinaandrijvingen, een 200 tal bezetmelders... (ruwe schattingen)

Is dat nog allemaal adresserbaar met mijn Lenz LZV100 en Koploper? Een rekensommetje: in gebruik de eerste 196 voor magneetartikelen met 4 elementen per adres, en laatste 64 adressen voor bezetmelders, 8 per adres. Dat komt neer op 784 magneetartikelen en 512 bezetmelders! Klopt deze rekensom? Wie weet hoe het adresseringsysteem werkt, en wat de limiet ervan is?

En, als ik alle adressen tussen 0 en 256 gebruik voor wissels, seinen en bezetmelders, heb ik dan nog adressen over voor locomotieven?

groetjes,
Michiel, ik denk dat je deze vraag het beste kunt stellen in het forum van koploper zelf.
Ik denk trouwens dat je alleen de adressen van 0 t/m 254 kunt gebruiken, maar ik ken het principe niet. Als het vergelijkbaar is met IP4 (Internet Protocol) heb je 4,3 miljard mogelijke adressen ;) Of dit haalbaar is met de huidige hardware is natuurlijk de grote vraag in deze.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Ik heb het volledige toekomstige project in Koploper ingegeven, en kom net toe met de adressen. Het zijn enkel de adressen van 0 tot 127 dat ik blijkbaar kan gebruiken. Ongeveer 150 wisseladressen en 500 bezetmelders voor de 250 blokken zijn adreseerbaar. Kwa adressering lijkt het net voldoende, maar of Koploper, Lenz en DCC ook krachtig genoeg zijn om dit allemaal te regelen en sturen, dat zal later wel blijken. Voorlopig ben ik bezig om de logische operaties uit te werken om alles volledig geäutomatiseerd te krijgen, inclusief omlopen van loks, lokwissels, weg- en weer rangeren van rijtuigstammen en op tijsschema laten vertrekken van de treinen... Simulaties in Koploper maken al een hoop dingen duidelijk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

F Paternoster

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door F Paternoster »

Hey Michiel,

Na je database gezien te hebben gezien bij koploperforum toch maar eens op zoek gegaan naar je banenplan, en zie topic gevonden :) .

Is een project om je vingers er bij af te likken, ga het nauw gelet in de gaten houden.

Betreft koploper, dit programma kan meer dan je denkt :mrgreen:

Suc6 met het testen.

Groetjes Ferdinand


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Hoi Ferdinand,

erg leuk om je hier ook te ontmoeten. Welkom.

Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, zijn dit allemaal voorbereidende evaluaties naar de haalbaarheid van dit giga-project. Ik hoop nu in augustus met de ombouw van mijn huis te kunnen beginnen, want plaats heb ik er voorlopig niet voor. Dus dak eraf, en een verdieping erbij inclusief een zolder. Pas dan kan ik werkelijk met de bouw van de baan beginnen.

Maar ik amuseer me al goed met het plannen van de baan. Fantasie is een mooi ding!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door martindomburg »

Michiel schreef:
Maar ik amuseer me al goed met het plannen van de baan. Fantasie is een mooi ding!
Zeg dat wel :mrgreen:

Mooi project, zal hem zeker volgen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Het sporenplan zoals nu ingegeven in Koploper ziet er als volgt uit. Ik ben volop bezig met simulaties van de treinbewegingen. Dit heeft al een aantal foutjes in het baanplan aan het licht gebracht. Ook zoek ik uit hoe koploper overweg kan met volledig geautomatiseerde rangeerbewegingen zoals locwissels en rijtuigstammen op- en afstellen met een zwerm rangeerlocs op het emplacement. Best een uitdaging...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Jos »

Indrukwekkend hoor Michiel!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door martindomburg »

Strak gemaakt :) compliment


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Chris83 »

ongelooflijk man, als je zoiets als koploper niet had, dan moest je zeker een paar mensen in dienst nemen om je baan te bedienen!


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Eerlijk gezegd, blijf ik zelf ook nog steeds onder de indruk van de omvang van dit project. Ik heb al wel het sporenplan "gerationaliseerd". Ik bedoel hiermee dat ik het origineel sporenplan van 1910 heb herleid tot de essentie door het wegnemen van alle veiligheidspoortjes, en de reductie van opstelsporen, rangeersporen en perronsporen met ongeveer 20%. Hiermee heb ik het aantal wissels bijna gehalveerd, zonder echt in te boeten kwa impressie.

En, Koploper blijft voor mij "nummero uno"! Via simulaties ben ik overtuigd dat Koploper kan wat ik zou willen bereiken kwa complextiteit van treinverkeer (alhoewel ik nog wel een paar handige mogelijkheden mis). Maar het zal wel een huzarenstukje worden om alle nodige scripts ook werkelijk te gaan programmeren.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

En dit is de aanzet van mijn verzameling materieel dat te Brussel-Noord anno 1920 zou te spotten zijn: exprestreinen, boemels, depotbevoorradingstreinen, rangeerlocs... Het overgrote deel is Duits spul, als oorlogsschade ontvangen na WO1. Alle locs en wagons moet nog onderhanden genomen worden: gerestaureerd en verBelgischt. Alles is 2de-hands. Zo werden de locs voor zo'n 20 tot 40 euro per stuk binnengehaald. Waarom nieuw kopen, als ik ze toch ga "verprutsen" met het verBelgischen ervan?! :lol:

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Jos »

Dat ziet er op de foto imposant uit hoor. Maar voor zo'n baan kun je gerust nog wat doorverzamelen :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Hoi Jos,

ik heb er vertrouwen in dat de verzameling de volgende 20 jaar nog zal aangroeien, maar voor het moment gaat er de rem op, alhoewel ik wel op de loer lig voor buitenkansjes. De priotiteit gaat nu naar de voorbereiding van de modelbaan zelf (met testbaantjes en diorama's als vingeroefening), en de ombouw van het bestaande materieel. En een deel van mijn verzameling, dat nog dateert uit mijn tijdperk III periode met mijn vorige baan Saraan, gaat ook weer in de verkoop. Het moet allemaal financieel wel redelijk en aanvaardbaar blijven voor mijn echtgenote (die al dat treinengedoe maar helemaal niets vind).


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door vantongeren »

Leuke verzameling Michiel, ziet er allemaal goed uit. Rollend materiaal genoeg zou ik zo zeggen, dus goede beslissing lijkt mij voorrang te verlenen aan de baan zelf. Alleen jammer dat je vrouw treinen helemaal niet leuk vind.

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Lange tijd bleek het sporenplan hierboven ongeveer wat het ging worden. Maar na 2 jaar wikken en wegen in verband met de verbouwing van het huis met de bouw van een zolder, ziet de toekomst er weer heel anders uit. Kinderen groeien op, kamers komen op afzienbare tijd vrij... Een huis met 9 kamers wordt dan een beetje aan de grote kant.

Dus geen zolder, maar spoorbaaan in de garage. 5m25 lang zou de garage moeten worden. Het oorsprongelijke sporenplan van 13m in rechte lijn (zoals in het origineel: 2km in rechte lijn) is niet meer mogelijk. Het wordt dus jammergenoeg een stevig compromis: 2 x 5m25 met een bocht van 180 graden halverwege. Ook wordt het plan ingekort tot ongeveer 2/3 van de lengte.

Mijn grootste bekommernis is nog dat de opstelbundels voor rijtuigstammen in de bocht komen te liggen. Geautomatiseerd aan- en afkoppelen wordt hierdoor eigelijk onmogelijk. Genoeg stof tot nadenken dus...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Agh ik zeg maar zo het idee zal niet verwateren en op termijn toch wel weer boven komen drijven. En in de tussentijd lekker andere ideeën opdoen en uitvoeren


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Michiel »

Hoi Rob,

Het klinkt een beetje vreemd, maar de tijd dringt. Ik ben ook al weer 50, en in 20 jaar krijg ik dit project toch niet klaar. Erg lang moet ik dit project niet uitstellen.

Langs de andere kant, het is een hobby. Er moet niets, zolang we maar met plezier bezig zijn. Als het er niet van zou komen, dat zou dan wel jammer zijn. En, het zou bij mij nog eeeerug lang blijven kriebelen. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie