Opnieuw bouwen.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Hallo mede forummers.
Na mezelf op het forum voorgesteld te hebben, ga ik nu een poging wagen om iets te laten zien wat mijn plannen zijn.
De oppervlakte van de tafel is 3.10 x 0.85 meter.
In Scarm heb ik een schaduw station gemaakt op een hoogte van 70 cm met een helix die de treinen naar een hoogte van ongeveer 95 cm gaat brengen.
Misschien is er iemand die nog ideeen of verbeteringen kan en wil aangeven.
Afbeelding


Gr. Rob
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door maarten »

Als je de link van je plaatje tussen de img-tags zet, kunnen wij hem meteen zien, scheelt weer een keer klikken. ;) Ik heb hem even voor je aangepast.

3 bij 0,85 cm is een aardig oppervlak, kun je best wat leuks van maken. Wat voor iets heb je voor ogen (tijdperk, locatie, doel, etc..) en wat voor rijder ben je? Wil je gewoon een rondje rijden of wil je wat meer?

Waar zijn die bochtjes aan de randen? Daar zit zeker een steunpaal oid? Een schaduwstation wordt snel te klein als je verzameling langzaam groeit (en dat zal ie ook wel doen ;)), dus hoe meer sporen hoe beter. Afhankelijk van wat je wilt gaan uitbeelden met je bovenbaan hebben je stammetjes een bepaalde lengte. Als dat (redelijk) beperkt is kun je er over denken je opstelsporen te splitsen. Dan krijg je 2x opstelsporen en verdubbel je het aantal treinen wat je kunt 'stallen'.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Hallo Maarten,
Bedankt voor je reactie.
Bij die bochtjes aan de randen zitten idd de poten van de tafel die ik in 2 delen gemaakt heb ivm eventuele betere transportmaten.
Een bepaald tijdperk heb ik niet echt in gedachten, maar ik heb 2 mooie stoomlocs alsmede een V100 en een V200 van de DB.
Mijn voorkeur gaat wel een beetje richting industriebaan omdat ik zelf nog in de kraan en transportwereld werk.
De opstelsporen zijn ongeveer 1.75 mtr lang, dus kan ik deze aanpassen als ik ga proefrijden en elektrisch aansluiten.
Wil je mij even uitleggen wat je bedoeld met de link in mijn img tags zetten? Ik ben nu gewoon aan het knippen en plakken geweest vanaf m'n pc.

Gr. Rob.


Gr. Rob
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door BenQ »

Rob,
Als je een foto neerzet vanuit Photobucket moet er tags omheen die aan de website verteld dat het foto's of plaatjes zijn.
Aan het begin zet je [ img ] neer en aan het eind [ /img ] en dat is alles. Wel zonder de spaties naast de rechte haken. Staan ook hierboven.
Je kan ook de tekst van de koppeling selecteren en dan op Img klikken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Wim H »

Hallo Rob,
Het eerste wat ook mij opviel waren die kronkels, maar ik begrijp dat ze noodzakelijk zijn vanwege de poten van de tafel. Toch zou ik ze iets vloeiender aanleggen. Je hebt nu een paar krappe tegenbogen. Dat geeft behoorlijk geslinger met eventuele ontsporing tot gevolg. Aangezien je voldoende ruimte hebt, zou ik met flexrail een mooie vloeiende boog aanleggen. Dat voorkomt narigheid in de toekomst.
Nog een opmerking over de opstelsporen: het bovenste van de 6 sporen lijkt op het verkeerde spoor in de spiraal aan te sluiten, waardoor je tegen de rijrichting in gaat rijden.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Schaduwstation 4-12.jpg
Schaduwstation 4-12.jpg (107.08 KiB) 7597 keer bekeken
@ Ben,
Met dank aan je aanwijzingen is het gelukt om plaatjes direct in het bericht te zetten.

@ Wim,
Bij de kronkels ben ik uitgegaan van R3. Misschien moet de slinger idd wel vloeiender, maar dat zal de praktijk uitwijzen als ik ga proefrijden.
Wat betreft het bovenste opstelspoor heb je helemaal gelijk. Ik heb ondertussen een wijziging aangebracht.


Gr. Rob
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Krab »

Hoi Rob ,
ga je links rijden zo ik de baan volg is de buitenlijn van de helix de stijgende baan .
Als je met flex rails de lange zijdes doe dan kun de boog bij de steunen sierlijker maken .

m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Hallo Sjaak,
De buitenste lijn in de helix is inderdaad de stijgende baan die word uitgevoerd met flex rails en de binnenbaan is R2.
De kronkels die je ziet, lijken in Scarm scherper dan ze in werkelijkheid zijn (tussen R3 en R4), maar de praktijk zal uitwijzen of het goed gaat. Binnenkort zal ik door middel van foto's laten zien, hoe het er op de tafel uitziet.
Mocht ik twijfels hebben, dan heb ik daar alle ruimte om het aan te passen.

Gr. Rob


Gr. Rob
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Wim H »

Hallo Rob,
R3 en R4 zouden wel goed moeten gaan. Het probleem is juist de tegenboog: eerst een bocht naar links, daarna direct naar rechts (of andersom). Dat geeft een schok in de trein waardoor er een ontsporing kan optreden. Oa de koppeling wordt door die tegenboog plotseling van links naar rechts geforceerd, waardoor de trein kan ontsporen. Ik zou er in ieder geval een stukje rechte rail tussen plaatsen (5-10 cm lang). Dat helpt normaal al behoorlijk. En langzaam rijden is ook altijd aan te raden.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Beste Wim,
Bedankt voor de tip. Aan dat slinger effect had ik nog niet gedacht.
Ik ga de flexrail wel wat verleggen, zodat er stukjes recht tussen de bogen zitten.
gr. Rob


Gr. Rob

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Na een periode van drukte, testen en nog meer proberen, ben ik nu zo ver, dat er een goed werkend schaduwstation is, waar 8 treinen kunnen worden opgesteld en een omloopspoor. Via een helix naar de scharnierende bovenplaat om de electronica onder te monteren. Deze plaat is 225x85 cm met een uitbouw waar een afneembaar gedeelte op komt om de helix te verbergen, een mooie gelegenheid om een berg van xps te maken!
Ik plaats er een paar foto's bij om een idee te geven hoe de situatie is.

Gr. Rob
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gr. Rob

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Helaas is het plaatje van het sporenplan mislukt !
ik doe een nieuwe poging


Gr. Rob

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

Afbeelding

Nog niet optimaal, maar wel wat beter zichtbaar.


Gr. Rob

Piet Keijsers
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 16:58
Locatie: Well (Limburg)

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Piet Keijsers »

Als je in SCARM klikt op "bestand" - "exporteren" kun je het spoorplan rechtstreeks opslaan als JPG


Groetjes, Piet Keijsers

Onderwerp starter
Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Kraantje »

@ Piet, dat heb ik gedaan en dan sla ik het op. Dan zie ik een goede foto maar evengoed valt er een gedeelte weg als ik het op het forum wil zetten.
Het bestand is toch maar 231 kb groot.
Rara, wat doe ik niet goed ????


Gr. Rob
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door Sibbesuisje »

Kraantje schreef: 06 mar 2020 14:00 @ Piet, dat heb ik gedaan en dan sla ik het op. Dan zie ik een goede foto maar evengoed valt er een gedeelte weg als ik het op het forum wil zetten.
Het bestand is toch maar 231 kb groot.
Rara, wat doe ik niet goed ????
je moet het bestand verkleinen. Maximale grote is 128kb.

groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Opnieuw bouwen.

Bericht door BenQ »

Als je de plaatjes op een andere server zet dan wordt er niet gekeken naar de grootte, alleen naar het aantal pixels, 1024 breed.
Ik heb hier plaatjes in mijn draadje staan van 300 en 500 Kb.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie